|
نگاهی به کتاب «قایق راندن به اقیانوس» نوشته مظفر سالاری
سفر به کویر با سفیر بهشت
حسام آبنوس: سفر، همواره یکی از راههای تجربه برای بشر بوده است و انسان با جابهجا شدن روی زمین به تجارب و یافتههای تازهای دست مییافته که هرکدام در نوع خود جالب توجه بوده است. این نکته تا آنجا مورد اهمیت است که قرآن کریم نیز انسان را دعوت به سیر کردن روی زمین کرده تا از این سیر و سفر تجاربی از جنس پند و اندرز به دست بیاورد و به عاقبت اخلاف بشر که روی زمین زیستهاند، پی ببرد. با این نگاه سفر کردن و حرکت کردن برای انسان نهتنها لازم، بلکه ضروری است اما باید در نظر داشت که استفاده از تجربیات پیشینیان و انسانهای بزرگ نیز میتواند در انسان تاثیرگذار باشد از همین رو توجه به شرح حال آنها میتواند انسان را در مسیر زندگی بهتر یاری رساند. سفرنامهنویسی روشی است که از دیرباز به منظور انتقال تجربه سفر مرسوم بوده و کم نیستند متونی که در جریان سفر و در قالب سفرنامه نگاشته شدهاند. گاهی افراد سفر خود را حکایت میکنند اما برخی مواقع این سفر از زاویه نگاه یک مخاطب همراه روایت میشود که این نیز در نوع خود میتواند نوعی سفرنامه به حساب آید. «قایق راندن به اقیانوس» عنوان کتابی است که شرحی از سفر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) به استان یزد در سال 1386 را در خود دارد، که به قلم مظفر سالاری نوشته شده و میتواند مخاطب را با رهبر انقلاب در این سفر همراه کند و پا بهپای ایشان ببرد. این کتاب که در حقیقت از زبان سالاری روایت میشود سفرنامه رهبری انقلاب به استان یزد بوده و بیانگر شور و حال این استان در اثنای این سفر است و ماجراهایی که در «قایق راندن به اقیانوس» روایت میشود شرح ماوقعی است که در این سفر برای نویسنده پیش آمده که بسیاری از آنها بهخاطر حضور رهبر انقلاب در این استان است. نویسنده شرح این سفر را بهصورت داستان خواندنی روایت میکند که مخاطب را برای پی بردن به انتهای کتاب و واقعه ترغیب میکند و از گزارشنویسیهای مرسوم و رایج دوری کرده تا بتواند مخاطب را نهتنها به متن بلکه به روایت و رویدادهای این اتفاق بزرگ نزدیک کند. تمام حوادث این کتاب از زاویه نگاه اول شخص و در حقیقت خود نویسنده روایت میشود و شخصیت اصلی کتاب نیز خود نویسنده با عنوان «شیخ» است. (همانطور که میدانیم مظفر سالاری از ملبسین به لباس روحانیت است)«قایق راندن به اقیانوس» تنها شرحی بر سفر رهبر انقلاب به استان یزد نیست زیرا اگر قرار بود تنها شرحی بر این سفر باشد شاید مطلب زیادی دستگیر مخاطب نمیشد زیرا مطالب این سفر، بخش عمده آن بیانات رهبر حکیم انقلاب در جمع پرشور و گرم مردم کویر است که در رسانهها منعکس شده و موضوع جدیدی برای خواننده کتاب دربر نخواهد داشت ولی آنچه که این کتاب را خواندنی میکند نحوه پرداخت سالاری به موضوع است و آن را از حالت یک گزارش تخت و صاف خارج و تبدیل به یک اتفاق تازه کرده است. در این کتاب خواننده علاوه بر اینکه همپای رهبر انقلاب به منزل خانواده شهدای یزد میرود و با جوانان دانشجوی یزدی شور و اشتیاق خود را از دیدار رهبری نشان میدهد سفری در عالم کتاب به شهر یزد و اماکن تاریخی و دیدنی این شهر نیز دارد. یکی از شخصیتهای کتاب به نام «استاد» که از دوستان شیخ است در مناسبتهای گوناگون اماکن و ابنیه تاریخی شهر یزد را برای گروه مستندسازی و اصحاب رسانه معرفی میکند که البته این وظیفه را نیز گاهی شیخ در نبود استاد انجام میدهد اما نه برای شخصیتهای کتاب بلکه برای خواننده و با استفاده از حدیث نفس و یادآوری خاطرات دوران گذشته در برخی اماکن. سالاری در کتاب «قایق راندن به اقیانوس» با استفاده از مسیر حرکت رهبری و بازدیدهایی که ایشان در جریان این سفر دارند ارسال به دوستان
زرشناس در نشست «جوهر رمان در نسبت با جامعه و انسان ایرانی»:
ادبیات غربزده شبهمدرن، ضددین و ضداخلاق است
سلسله نشستهای ادبیات داستانی گروه داستان شهرستان ادب در موسسه فرهنگی- هنری شهرستان ادب با عنوان «جوهر رمان در نسبت با جامعه و انسان ایرانی» با حضور شهریار زرشناس، روزنامهنگار و فعال فرهنگی برگزار شد. در ابتدای این نشست شهریار زرشناس، پژوهشگر در مسائل دینی و فلسفه غرب درباره محورهای اصلی ادبیات مدرن گفت: در درجه اول باید نسبت رمان با اجتماعیات را در غرب مدرن بررسی و تحلیل کنیم، زیرا این مساله به ما کمک میکند که بدانیم رمان در عهد خودش چه نسبتی با اجتماع و اجتماعیات خود داشته است. به گزارش تسنیم، این استاد دانشگاه با اشاره به این مساله که همیشه نسبت رمان با اجتماع محل مناقشه بوده است، اظهار داشت: رمان ساختار نیست بلکه سیستم و ماهیتی است که اومانیسم در آن ریشه دارد که همگان اعتقاد دارند رمان با سروانتس آغاز میشود اما به عقیده من رمان با او آغاز نمیشود بلکه سروانتس تنها نقطه عطف در شروع رمان به حساب میآید. زرشناس در ادامه تصریح کرد: ظهور بشر مدرن بیشتر فردی است تا جمعی و این اتفاق در فضاهای لیبرالی رشد میکند، از همین رو رمان صورت ادبی مدرنیته است. وی با اشاره به این موضوع که تعهد در ادبیات مدرن همیشه وجود داشته است و ادبیات غیرمتعهدانه دروغ لیبرالهاست، گفت: بدون شک تعهد در شاکله ادبیات مدرن وجود دارد و به گمان من تعهد اقتضای هر آدمی است. اگر بخواهم درباره ظهور ادبیات غیرمتعهد در اندیشه غربی بگویم این ادبیات در اواخر قرن نوزدهم در دوران اوج رئالیستها و ناتورالیستها و حتی قبل از آن در ادبیاتی که نئوکلاسیکها در قرن هفدهم نماینده آن بودند ظاهر گشته است اما باز همواره عناصری از تعهد در داستان نویسندگان وجود داشته است. زرشناس در ادامه گفت: همیشه تعهد را در نویسندگان میبینیم. حتی اگر خودشان تمایل به این تعهد هم نداشتند باز تعهد در آثار آنان ظاهر میشد، همانند آثار نویسندگانی چون چارلز دیکنز در کتاب اولیور توئیست یا تولستوی که همیشه تفکر و اندیشهای از اجتماع در آثار او موج میزند و داستایوفسکی که دغدغههای اندیشمندانه و متفکرانه داشته است و به همین علت درک و فهم آثار او سخت است. به گفته زرشناس، ادبیات مدرن آینه تمام نمای اجتماع مدرن است که نمیتواند نسبت به اجتماع بیتفاوت باشد و این ادبیات همیشه متعهد است زیرا تعهد درونمایه جدی زندگی محسوب میشود اما در اوایل قرن بیستم جریانی ظهور میکند که مساله تعهد را به چالش میکشد. این روزنامهنگار و فعال فرهنگی افزود: در قرن بیستم ادبیات جنگنده و به نوعی رزمنده وارد شد که با نظام سرمایهداری لیبرالی غرب ظاهر گشت و آنان اعتقاد داشتند باید آرمانگرایی را نابود کرد. این جریان ادبیات آرمانگریز از سال 1950 به بعد با جورج اورول ظهور پیدا میکند و عدهای بر این باور هستند که این نویسنده قلعه حیوانات را سفارشی نوشته است تا انقلاب روسیه را به زیر بکشاند. زرشناس با اشاره به اینکه ادبیات باید آرمانگرا باشد، ادامه داد: اگر بخواهیم در این رابطه به پیشینه ادبیات ایران بنگریم، وجود سعدی در ادبیات ما فوقالعاده ارزشمند تلقی میشود زیرا سعدی ارزش تام و تمام استانداردهای ادبی ما است. وی تصریح کرد: اما زمانی که استعمار غرب مدرن سراغ ما میآید سیطره فراماسیون غربزدگی شبهمدرن بر ما سایه میافکند که کاملا پیشینه تاریخی ادبیات ما را منقطع میکند. فراماسیون غربزدگی شبهمدرن ایران ماهیتی مرکب دارد. حضور و سیطره استعمار غرب مدرن بر ایران در دوران قاجار سبب شد که سطح و شؤون ناقص از مدرنیته در مقام صورت عالم تاریخی ایران پس از اسلام در قرن سیزدهم هجری قمری را ماده خود قرار دهد که حاصل آن هم غربزدگی شبه مدرن ایران بود. ارسال به دوستان
حسین نیکطلب، جانباز خوشنویس عنوان کرد
شیار143؛ بخشی از زندگی مادران شهدا
حسین نیکطلب، هنرمند خوشنویس نیشابوری که یکی از تابلوهای گرانقیمت فیروزهنشان خود را به فیلم «شیار 143» هدیه کرده است، در گفتوگو با مهر درباره این موضوع توضیح داد: کار من هنری منحصر به فرد به نام «فیروزهنشانی» است و به شیوه خاص خودم سنگهای فیروزه نیشابور و عقیق را روی تابلوهای خوشنویسیام چیدمان میکنم. یکی از تابلوهایی که قبلاً ساخته بودم تابلوی «سوره حمد» بود که به خط شکسته نستعلیق نوشته بودم و با سنگهای فیروزه و عقیق آن را کار کردم، بعد از آنکه فیلم «شیار 143» را دیدم که با استقبال بسیار زیادی از سوی مخاطبان روبهرو شد، تصمیم گرفتم این تابلو را به خانم نرگس آبیار، کارگردان این فیلم هدیه کنم و اهدای این تابلو در حضور همسر آقای روحانی رئیسجمهور و همسر معاون رئیسجمهور به خانم آبیار انجام شد. نیکطلب که از جانبازان 50 درصد جنگ تحمیلی است درباره تأثیرگذاری این فیلم توضیح داد: بسیاری از فیلمهایی که ساخته میشود ارتباطی با دوران دفاع مقدس و ارزشهای انقلابی ندارد اما این فیلم با وجود آنکه با حضور یک بانوی ایرانی ساخته شده است که به نظر نمیرسد اطلاعات چندانی از دوران جنگ و دفاع مقدس داشته باشد اما توانست بخشی از زندگی مادران شهدا را به تصویر بکشد و همین پرداختن به موضوعات ارزشی دفاع مقدس از سوی این بانوی هنرمند انگیزهای شد تا به منظور ترغیب و تشویق به ساخته شدن فیلمهای بیشتری با این موضوع، این تابلو را به ایشان هدیه کنم. او ادامه داد: در مجموع فیلم خوبی بود و من آن را دوست داشتم اگر چه معتقدم «احساس سوختن به تماشا نمیشود/ آتش بگیر تا بدانی چه میکشم» بنابراین اگر کسی آن دوران را دیده باشد و به اینموضوعات باور داشته باشد، میتواند به خوبی مسائل آن روزگار را لمس کند، با این وجود خانم آبیار توانسته است با حس مادرانهای بخشی از زندگی مادران شهدا را به تصویر بکشد. نیکطلب با بیان اینکه اصلاً اهل سینما رفتن و فیلم دیدن نیست، یادآور شد: در میان فیلمهایی که با موضوعات ارزشی ساخته میشوند، به نظرم فیلم «شیار 143» اثر خوبی بود و فکر میکنم اگر وارد شبکه نمایش خانگی هم بشود، تعداد بیشتری از علاقهمندان به این آثار میتوانند آن را ببینند. این هنرمند آثار «فیروزه نشانی» یادآور شد: من این تابلو را ابتدا کار کرده بودم تا در جشنواره رضوی ارائه کنم اما بعد احساس کردم بهترین کسی که میتوان این تابلو را به او هدیه کرد خانم آبیار کارگردان این فیلم است بنابراین انتهای تابلو را به نمایندگی از خانوادههای شهدا امضا و به ایشان تقدیم کردم. این استاد خوشنویسی با بیان اینکه تاکنون آثار فیروزهنشانی خود را به دو هنرمند دیگر نیز اهدا کرده است از بیان اسامی آنها خودداری کرد و ادامه داد: علاوه بر این هنرمندان، تاکنون 4 تابلو فیروزهنشان را به مقام معظم رهبری و 2 تابلو را نیز به آقای روحانی رئیسجمهور کشورمان تقدیم کردهام که تصور میکنم یکی از این آثار که شامل سوره حمد است، در دفتر ریاستجمهوری نصب شده است. نیکطلب در بخش دیگری از سخنانش درباره ارزش مادی آثارش گفت: علاقهای ندارم که درباره قیمت و ارزش مادی این آثار سخن بگویم اما همین کافی است که بدانید سنگ فیروزه نیشابور بعد از الماس گرانترین سنگ در جهان است و یک نگین فیروزه نیشابور با کیفیت خوب تا حدود 25 میلیون تومان خرید و فروش میشود بهطوری که سنگ عقیق در برابر فیروزه همچون مس در برابر طلاست. او در ادامه با بیان اینکه توانایی او در ساخت این آثار و اهدای آن به کسانی که در زمینه مسائل ارزشی فعالیت دارند، خواست خداوند بوده است ابراز امیدواری کرد که این فعالیتهایش انگیزهای باشد برای فعالیتهای بیشتر در این زمینه و آشنا شدن نسل سوم با اتفاقات دوران جنگ تحمیلی و بدانند که آن روزگار افراد بسیاری زجرها کشیدند که باید قدردان این تلاشها بود. نیکطلب با انتقاد از رفتار مسؤولان در قبال خانوادههای شهدا و جانبازان یادآور شد: من از مسؤولان هیچ توقعی ندارم چرا که هر کاری را که نکردهاند در بوق و کرنا میکنند و همین کافی است تا دیگران را نسبت به اینگونه امور بیاعتقاد کند. این هنرمند خوشنویس در خاتمه تصریح کرد: من جانباز 50 درصدم که در پیمان با خدا دردی لذتبخش به من عطا شده است که آن را با هیچ چیز دیگری معاوضه نمیکنم و جانبازان بسیاری همچون من هستند که در بینیازی زندگی میکنند و همچنین خانوادههای شهدای بسیاری داریم که حتی یک بار هم به بنیاد شهید پا نگذاشتهاند اما متأسفانه رفتار مسؤولان به گونهای بوده است که امروز هر کسی که به هدفش در زمینههای مختلف از جمله تحصیلات و کار نمیرسد، تصور میکند که بچههای شهدا و جانبازان ارسال به دوستان
اخبار
بهمنی: تدبیر و امید در مسائل فرهنگی کمتر دیده میشود ارسال به دوستان
تازهها
«فرشتگان قصاب ۲» روایتی از غارت اخیر در سوریه ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|