|
نگاهی به فیلم مستند «سوغات فرانسوی» به بهانه سفر فابیوس به ایران
تحفه مرگزای غربی!
مرتضی اسماعیلدوست: با رسیدن خبر سفر لوران فابیوس، عامل اصلی پرونده فروش خونهای آلوده به ایران، سراغ نسخهای تصویری از این جنایت بشری میرویم و نگاهی میدوزیم به فیلم مستند «سوغات فرانسوی» ساخته مرتضی اصفهانی که نمایانگر بخشی از گستره عمیق رخ داده از ماجرای دهشتناکی است که در اوایل دهه 60 شمسی اتفاق افتاد. شوکی بزرگ از ورود ویروسی کُشنده به ایرانی که به لحاظ نگرش فرهنگی و پزشکی با این پدیده شوم قرن مدرن، فاصلههایی بسیار داشت و ورود این بیماری مهلک همچون خونآشامی خفته، راهی برای خشمی همیشگی را روان ساخت؛ جایی که دسیسهای فرانسوی از توطئه مردی سیاستپیشه رقم خورد تا اولین مرحله از نوعی بیماری وارداتی موسوم به HIV وارد خاک این سرزمین شود و با ناآگاهی رخ داده و سوءاستفاده به عمل آمده از سوی سران غربی، خونی که باید مولد حیات باشد و عاملی برای تزریق زندگی به جان بیماران هموفیلی، تبدیل به سمی مهلک جهت از پای در آوردن آنها و زمینه آغازی برای سفر غیر منتظره بیماری ایدز به ایران شد. اگر چه در گذشته، فیلم مستند دیگری با نام «چند قطره خون» ساخته نوید نامور درباره پرونده فروش فرآوردههای خونی آلوده به ایران از سوی شرکت فرانسوی «مریو» ساخته شده است اما فیلم «سوغات فرانسوی» به دلیل گفتوگوهای کاملتری که با قربانیان دارد، میتواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد. مرتضی اصفهانی در فیلم«سوغات فرانسوی» برای ردیابی سرنخ اتفاقات سراغ قربانیان حادثه میرود و از طریق خانوادههای آنان و با حضور در آرامگاه کشتهشدگان، از زبان والدین آنها به جریان دریافت این خونها و احوال غمگسارانه بازماندگان میپردازد. قربانیانی که ناخواسته بازیچه دسیسهگران فرانسوی قرار گرفتند و سلسلهای از انتقال این بیماری به همسران و فرزندان آن مردان کشته شده همچنان ادامه دارد. مستند 26 دقیقهای «سوغات فرانسوی» به پشتوانه گفتههای پزشکی مسؤول کانون هموفیلی ایران، فاجعه رخ داده را برای تماشاگر عیان میکند و حتی تصویرگر تلاشهای برخی قربانیان همچون خانم فاطمه طیبی مادر مسعود نعیمی، کودک 6 ساله مبتلا به بیماری هموفیلی که اولین قربانی بیماری ایدز در ایران به واسطه خونهای وارداتی آلوده بود، است و در پایان به شکل مختصری هم اشاره به دادگاههای شکل گرفته در فرانسه میشود، همان کشوری که خود را مهد تمدن و فرهنگ دانسته اما هیچ وقت به خاطر فروختن خونهای آلوده از قربانیان ایرانی عذر خواهی نکرده و حالا متهم اصلی این پرونده که وزیر خارجه کنونی فرانسه است در هفته ملی بیماران هموفیلی وارد ایران خواهد شد! ارسال به دوستان
تحلیلی بر عملکرد شبکه «افق» در مذاکرات هستهای
در راستای هوشمندی رسانهای
یک پژوهشگر حوزه رسانه در یادداشتی به عملکرد شبکه «افق» در بحث مذاکرات هستهای پرداخته است. بهگزارش مهر، احمد حسینخانی، پژوهشگر حوزه رسانه در یادداشتی با عنوان «شبکه افق و هوشمندی رسانهای» به عملکرد شبکه افق و واکاوی آن پرداخته است. این نویسنده بیشتر بر عملکرد اخیر شبکه افق درباره مسأله هستهای تمرکز یافته و درباره نقش امروز رسانهها مینویسد: «کسانی که فرصت کمی برای تماشای تلویزیون داشته باشند بهطور طبیعی وقتی بخواهند به تماشای جعبه جادو بنشینند با توجه به محدودیتهای زمانی سراغ شبکهای میروند که بیشتر به نیاز روزانهشان پاسخ دهد، این نیاز ممکن است تمایل به شادی، سرگرمی و در نوع تکاملیافته آن آگاهی و بهدست آوردن اطلاعاتی نسبت به موضوعات روز و مباحث مطرح در جامعه باشد. رسانهها و بویژه تلویزیون زمانی میتوانند به این نیاز پاسخ دهند که برنامهریزی دقیق و مبتنی بر راهبردهای صحیح داشته باشند که البته بخشی از این استراتژیها درون شبکهای است و برخی هم براساس سیاستهای سازمانی اعمال میشود. یکی از شبکههایی که بهنظر میرسد در این موضوع بهدرستی عمل میکند شبکه جوان و تازهتأسیس «افق» است. هر شبکهای جدول پخش و ارائه محتوای خود را براساس داشتههایی از پیش تعیین شده و همچنین طراحی و تولید برنامههایی همراه با تحولات و مسائل اساسی جامعه تنظیم میکند و بهنظر میرسد شبکه افق در میان شبکههای موجود یکی از بهترین نتایج را در این دو بخش از خود نشان داده است. موضوعی که برای هر شخص بهعنوان مخاطب رسانه در روزهای گذشته اهمیت بسیار زیادی داشت نوع پرداختن به پرونده هستهای و نشستهای لوزان و وین و نیز اعلام جمعبندی مذاکرات بود. جدا از تفاوت قابل ملاحظه و معنادار در رویکرد شبکه خبر و بخشهای خبری سایر شبکهها نسبت به قبل در رابطه با این موضوع، جدول پخش هوشمندانهای توسط شبکه افق نسبت به مبحث مهم مذاکرات هستهای ارائه شد که این هوشمندی حتی در پخش فیلمها و سریالها هم دیده میشد. سریال «لبه تاریکی» محصولی از کشور انگلستان در دهه ۸۰ میلادی که در روزهای نزدیک به نشست وین از این شبکه پخش میشد در واقع یادآور تبعیض در حق بهرهبرداری از انرژی هستهای و خطاهایی بود که غربیها در این عرصه داشتند. پس از پایان نشست وین و اعلام جمعبندی مذاکرات نیز فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها» از این شبکه پخش شد که موضوع آن مربوط به انرژی هستهای و یادآور فراز و نشیبهایی بود که این پرونده به خود دیده است. اما در روزهای اخیر، یک اتفاق جالب دیگر را در کنداکتور پخش شبکه افق شاهد بودیم؛ انتخاب یک فیلم سینمایی قدیمی مربوط به پیش از انقلاب با نام «شیرخفته» که این پازل را تکمیل کرد. موضوع این فیلم سینمایی، تحریم تنباکو و ایستادگی ملت ایران در مقابل استعمار شرق و غرب (شوروی و انگلیس) بود بهعبارتی همان راهبرد مورد اشاره مقام معظم رهبری درباره استکبارستیزی و تقابل با زورگویان که نیاز امروز جامعه ما نیز هست. انتخابهای درست و بموقع در جدول پخش شبکه افق نشان میدهد حتی با آثار نمایشی که براساس اصول و راهبردهای صحیح انتخاب شده باشند میتوان نسبت به اتفاقات روز، واکنش نشان داد و یک شبکه تلویزیونی را سر پا نگاه داشت. نکته دیگر اما استفاده از میانبرنامههای کوتاه در قالب گرافیکی است که از شبکههای افق و خبر پخش میشوند. بهنظر میرسد این آثار که همان تبدیل اینفوگرافی به محصولی پویاتر و تلویزیونی است، گمشده سالیان دراز رسانه ملی بوده و در این زمینه هم شبکه افق (لااقل در موضوع هستهای) آثار قابل توجهی ارائه کرده است. باید یادآور شد شبکه افق با آنچه میتواند از خود نشان دهد و نقشآفرینیای که توان ارائه آن را در فضای جامعه امروز دارد، فاصله دارد و نقاط ضعفی همچون بهره نگرفتن از برنامههای زنده که به نوعی روح پویایی را به یک شبکه تلویزیونی میدهد هنوز در این شبکه به چشم میخورد البته باید منتظر ماند و دید رفع این نقص میتواند بر روزآمد شدن این شبکه نوپا بیفزاید یا خیر؟» ارسال به دوستان
ساخت مستند «مذاکره» با مروری بر مذاکرات هستهای
مستند «مذاکره» به کارگردانی سهیل کریمی با مشخص شدن نتایج مذاکرات هستهای به مراحل پایانی ساخت نزدیک شد. به گزارش سوره سینما، سهیل کریمی در این باره گفت: منتظر بودیم تا با مشخص شدن نتایج، مراحل پایانی را به سرانجام برسانیم. ما از سال ۹۱ کار را کلید زدیم و در حدود 10 سفر هم حضور داشتیم اما به خاطر محدودیتهای مالی و عدم حمایت بعد از وین ۵ نتوانستیم به طور مستقیم حضور داشته باشیم و دورادور رصد میکردیم. در این مدت قبل از اینکه مذاکرات به نتیجه برسد سیمافیلم اصرار داشت پرونده مستند بسته شود اما چون هدف من تاریخنگاری بود نمیخواستم قبل از مشخص شدن پایان ماجرا کار را تمام کنیم و پروژه ابتر بماند به همین خاطر کار را ادامه دادیم. وی ادامه داد: در این یک سال همه مصاحبههای خارجی را ترجمه کردیم. اخیرا هم بعد از اعلام نتیجه پیگیر گفتوگو با کسانی هستیم که در داخل کشور صاحب نظر باشند. من کاملا بیطرفانه به این مستند پرداختم و سراغ همه افراد موافق و مخالفی رفتم که بتوانند برای موضعشان دلیلی بیاورند. این مستندساز افزود: قبل از نتایج با محمود احمدینژاد جلسهای داشتیم و به هدف گفتوگو رفتیم اما درخواست کرد قبل از مصاحبه گفتمانی داشته باشیم تا با دیدگاههای همدیگر بیشتر آشنا شویم. وی بعد از جلسهای یک ساعته گفت وقتی نتیجه مذاکرات مشخص شد خبر میدهد که تا الان هنوز زمانی به ما اعلام نکرده است. دکتر جواد ظریف هم از افراد موافق این مصاحبه بود. در یکی از سفرها که در هواپیمایشان بودم به گروه ما اظهار لطف کرد. خواستم اگر ممکن است در حد یک ربع جلوی دوربین ما بنشیند. موافقت کرد و گفت: فرصتها بسیار اندک است اگر در خلال این سفرها نشد با وزارتخانه هماهنگ کنید. اما متاسفانه دفترشان هنوز موافقت نکرده است. اگرچه در کار بیطرفانه پیش میروم اما چون خودم نسبت به موضوع مذاکرات نقطه نظراتی دارم این خوشایند دوستان وزارت امور خارجه نبود و در نهایت موافقت نکردند. ارسال به دوستان
ابهام در برگزاری جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان
برگزاری جشنواره بیست و نهم فیلم کودک و نوجوان در کنار چالشهای زیرساختی با مشکلاتی چون نبود مکان مناسب و شرایط برگزاری و کمبود و فقدان تولید فیلم در اینگونه سینمایی روبهرواست که میتواند اصل وجودی جشنواره را نیز دچار چالش کند. به گزارش فارس، جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان امسال در حالی قرار است بیست و نهمین دوره برگزاریاش را در مهرماه پشت سر بگذارد که هنوز مکانی برای برگزاری جشنواره از سوی برگزارکنندگان جشنواره مشخص نشده است و رایزنیها همچنان ادامه دارد. جشنواره فیلم کودک و نوجوان که یکی از معتبرترین جشنوارههای سینمایی داخلی و هنوز معتبرترین جشنواره کودک در منطقه محسوب میشود، مکانی برای برگزاری آن وجود ندارد و به لحاظ کمی نیز کمتر میتواند جایگاه تعیینکنندهای برای ارسال به دوستان
اخبار
برگزاری نخستین یادواره ارسال به دوستان
رویدادها
فراخوان جشنواره ملی پوستر بیداری ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|