|
ارسال به دوستان
پشتپرده فساد نفتی در دولت اصلاحات
ماجرای دکل بی استفاده زنگنه!
گروه اقتصادی: وزیر اسبق نفت گفت: فردی که امروز همهکاره صنعت نفت است در دوره اصلاحات یک دکل نفتی بلااستفاده که بیشتر به آهنپاره شبیه بود خریداری کرده که در این معامله فرزند مهاجرانی هم نقش داشت، بنابراین زنگنه اکنون با طرح ماجرای دکل دولت دهم به دنبال سرپوش گذاشتن بر ماجرای قرارداد نفتی کرسنت است. مسعود میرکاظمی، وزیر اسبق نفت و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «نسیم» به پشتپرده ماجرای فساد نفتی در خریداری یک دکل در دوران وزارت زنگنه پرداخت و گفت: در زمان مدیریت آقای زنگنه بر وزارت نفت در دوران اصلاحات که شرکت تاسیسات دریایی هم هنوز واگذار نشده بود، یک فساد بزرگ در ماجرای خریداری یک دکل انجام شده که دانستن جزئیات آن بسیار تاملبرانگیز است. وی در تشریح جزئیات ماجرای فساد در خریداری دکل در دوران اصلاحات بیان کرد: در آن زمان که آقای سلطانپور مسؤولیت شرکت مدیریت تاسیسات دریایی را برعهده داشتند که امروز هم همهکاره صنعت نفت هستند، یک دکل خریداری شد که اصطلاحا غیرقابلاستفاده و آهنپاره بود. وزیر اسبق نفت افزود: دلال این دکل فردی به نام مهاجرانی بوده که فرزند وزیر اسبق ارشاد است و با توجه به غیرقابلاستفاده بودن این دکل، دکل مذکور چندین سال در بندر شارجه باقی میماند و کشور برای نگهداری این دکل قراضه 6 تا 7 میلیون دلار هم هزینه به اماراتیها پرداخت کرده است. میرکاظمی خاطرنشان کرد: مسؤولان شرکت تاسیسات دریایی اخیرا اعلام کردند که ما این دکل را 3 تا 5 میلیون دلار هم قیمتگذاری کردیم ولی هیچ خریداری پیدا نشد، بنابراین مسؤولان قوه قضائیه باید ماجرای این دکل را پیگیری کنند، زیرا مسؤول خریداری آن امروز همهکاره صنعت نفت است. وی به نقش یکی دیگر از مدیران نفتی در خریداری دکل در دوران اصلاحات اشاره و به نسیم عنوان کرد: یکی از کسانی که پای نامه خرید این دکل را امضا کرده، امروز یکی از مدیران ارشد وزارت نفت است. وی در آن زمان دلال بوده و واسطه خریداری این دکل شده است. وزیر اسبق نفت گفت: گزارش این تخلف در مجلس آمده و ما در حال تحقیق و تفحص هستیم و اگر این خبر صحت داشته باشد، آن مدیر باید عزل شود و وزیر نفت هم باید پاسخگو باشد، بنابراین خواهش میکنم که آقای اژهای ماجرای این دکل را هم پیگیری کند که این افراد چه کسانی بودهاند که این کار را انجام دادهاند و امروز از مدیران مهم نفتی کشور هستند. ارسال به دوستان
عضو انجمن انبوهسازان خبر داد
کاهش ۸۰ درصدی فعالیت انبوهسازان مسکن
عضو انجمن انبوهسازان با اعلام کاهش ارسال به دوستان
وجود فلزات سنگین در سوخت خودروها
بنزین وارداتی پاتیلی است
در حالی وزارت نفت با واردات بنزینهای پاتیلی، جیب دلالها را از سرمایههای کشور پر میکند که با توجه به امکانات موجود میتوان بنزین مورد نیاز کشور را در داخل تولید کرد. به گزارش تسنیم، اصطلاح بنزین «پاتیلی» زمانی به کار میرود که این فرآورده خارج از یک واحد پالایشگاهی و با ترکیب برخی از مؤلفههای پالایشگاهی و پتروشیمی در یک مخزن (پاتیل) تولید شود. در این گزارش دلایل و اسنادی آمده است که نشان میدهد بنزین وارداتی پاتیلی است. بنزین وارداتی از تأمینکنندگان فاقد پالایشگاه تهیه میشود؛ در واقع آنها مواد اولیه بنزین را از طریق واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی کشورهای عربستان، ایران، هند و چین خریداری و در مخازن اجارهای - یا در قالب مشارکت- بندر فجیره و حمیره ذخیره و مخلوط میکنند. این محمولهها همانگونه که مشخص شده است فاقد استانداردهای جهانی است و عمدتاً از مؤلفههای نفتا، ریفرمیت و ترکیبات اکتانافزای مجاز و غیرمجاز امتیبیای، امامتی، فروسین و ترکیبات الکلی تشکیل شده است. به طور نمونه، امامتی (متیل سیکلو پنتا دی اتیل منگنز تری کربونیل) یک افزودنی فلزی بر پایه منگنز - حاوی حدود 5/24 درصد منگنز - است که برای بالا بردن عدد اکتان استفاده شده و از نظر قیمت نسبت به سایر اکتانافزاهای مجاز (ریفرمیت، الکیلیت، ایزومریت) بسیار باصرفه است اما به علت عوارض زیانآوری که برای انسان، محیطزیست و خودروها دارد، استفاده از آن سالهاست که در بنزینهای رایج در بازارهای بینالمللی ممنوع شده است و در استاندارد وزارت نفت نیز همواره استفاده از آن ممنوع بوده است. بنزینهای تولید شده در مخزن (پاتیل) به علت اینکه حاوی ترکیبات غیرمجاز ناپایدار است، گام آنها از زمان حمل تا رسیدن 300 برابر افزایش مییابد. همچنین این بنزینها در مقایسه با ترکیبات پالایشگاهی دومؤلفهای محسوب میشود و نمیتوان آن را بنزین یورو 4 معرفی کرد، چرا که با نگاهی به استاندارد یورو 4 و تطبیق آن با بنزینهای وارداتی مشخص میشود مشخصات عدد اکتان (میانگین RON و MON در استاندارد یورو 4)، دامنه تقطیر، اکتانافزاهای مجاز و گام با استاندارد یورو 4منطبق نیست. با توجه به صادرات روزانه 5/7 میلیون لیتر ریفرمیت و نفتای مازاد پالایشگاههای بندرعباس، لاوان و آبادان - که با قیمتهای بسیار نازل، تا 18 دلار در هر بشکه زیر قیمت فوب خلیج فارس به کشورهای حاشیه جنوبی صادر میشود - همچنین موجود بودن امتیبیای و مخازن بیاستفاده در داخل کشور، چرا مدیران وزارت نفت با آگاهی از اینکه دلالها با استفاده از همین شرایط اقدام به واردات بنزین حاوی فلزات سنگین میکنند، امکان تولید این نوع بنزین را متناسب با استانداردهای مصوب در داخل کشور فراهم نمیکنند؟ در حالی بنزین پاتیلی با امکانات و تولیدات داخلی وارد کشور میشود که دلالها مؤلفههای آن را با نرخ پایین از پالایشگاهها و واحدهای پتروشیمی داخلی تهیه و بعد از ممزوج کردن آنها در مخازن امارات به بنزین تبدیل و با قیمتهایی بالاتر از نرخ فوب خلیجفارس به کشور صادر میکنند. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
مخازن ۱۶۰ سد کشور نصف شد
یک مقام مسؤول در وزارت نیرو با بیان اینکه ۱۲ استان کشور در تنش شدید آبی قرار دارند، گفت: مخازن ۱۶۰ سد بزرگ مخزنی کشور نصف شد. بهگزارش مهر، رضا راعیعزآبادی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 2/26میلیارد مترمکعب آب وارد سدها شده است، گفت: در همین تاریخ در سال گذشته 11/30میلیارد مترمکعب ورودی سدهای کشور بوده است. مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب اظهار داشت: نزدیک به ۱۶۰ سد مخزنی عمده در کشور داریم که وظیفه تامین آب شرب، بهداشت، کشاورزی و صنعت کشور را به عهده دارند که هماکنون نیمی از ظرفیت مخازن این سدها خالی است. راعیعزآبادی ادامه داد: ۴ استان وضعیت مناسبی از نظر منابع آب ندارند و در گروه استانهای کمآب قرار میگیرند که این استانها شامل بوشهر، فارس، گلستان و هرمزگان است. وی با بیان اینکه یکی از کارهای دفتر مطالعاتی منابع آب کشور تحقیق و مطالعه وضعیت بارش در استانهای مختلف است، بیان داشت: ۵ استان از ابتدای سال آبی تا امروز بیشترین بارش را داشتهاند که استانهای گیلان با یکهزار و ۶۸ میلیمتر، مازندران ۶۰۶ میلیمتر، چهارمحال و بختیاری ۶۶۸ میلیمتر، لرستان ۴۷۲ میلیمتر و کهگیلویهوبویراحمد ۴۱۹ میلیمتر از این نعمت خداوندی برخوردار بودهاند. وی اضافه کرد: استانهایی که کمتر از ۱۰۰ میلیمتر بارندگی داشتهاند شامل استانهای خراسان جنوبی با ۹۸ میلیمتر، هرمزگان با ۷۰ میلیمتر، سمنان با ۹۴ میلیمتر، سیستانوبلوچستان با ۷۶ میلیمتر و استان یزد با ۹۶ میلیمتر است و ۵ استانی هستند که کمترین میزان بارندگی را داشتهاند. ارسال به دوستان
سلام وطن
با آنکه اجرای طرح اتوبوسهای پرسرعت موجب آسایش و رفاه شهروندان شده است، در برخی خطوط مشکلات ترافیکی ایجاد کرده که همان مسؤولان محترمی که این ایدههای مناسب را اجرا کردهاند، با کمی بررسی بهتر و بیشتر، میتوانند آنها را هم رفع کنند تا سرنشینان اتومبیلهای شخصی هم مشکلی نداشته باشند. البته بنده هم معتقدم با هر چه بهتر شدن وضع خطوط حملونقل شهری، باید اکثریت جامعه از وسیله شخصی خود استفاده نکنند ولی در عین حال، تا ساماندهی کامل، خوب است به گلایه دیگر شهروندان نیز رسیدگی شود. مثلاً در بزرگراه بسیج (بخش افسریه) پس از برقراری خطوط بیآرتی ترافیک سنگینی حاکم شده است. لطفاً در این باره چارهای اندیشیده شود. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|