|
نگاهی به فیلم «گینس» ساخته محسن تنابنده
کشتارگاه اخلاق!
محسن جندقی: «گینس» به کارگردانی محسن تنابنده پرفروش است و در رتبه دوم جدول پرمخاطبترین فیلمهای در حال اکران قرار دارد اما نمیتواند مخاطبان خود را راضی نگه دارد. تماشاگران با دیدن «گینس» میخندند اما بعد از پایان فیلم حس خوب و خوشایندی ندارند. باوجود اینکه محسن تنابنده با گینس یک فیلم اولی محسوب میشود و طبیعتا نباید انتظار زیادی از فیلم اول داشت، اما انتظارات از وی بالاست. او سالها در تلویزیون و سینما بازیگر و نویسنده فیلمها و سریالهای کمدی و طنز است و کمتر کسی است وی را در این عرصه نشناسد. به همین علت خیلیها انتظار دارند فیلمی را بر پرده سینما ببینند که سالها تجربه پشت آن باشد، غافل از اینکه در اولین فیلم سینمایی تنابنده بیتجربگی موج میزند. «گینس» دارای ضعفهای زیاد است اما تماشاگر مشتاق دیدن سوپراستارهای کمدی ایران از دیدن فیلم- حداقل تا میانه فیلم- رضایت نسبی دارد. اگر به جدول فروش فیلمهای روی پرده نگاهی بیندازیم خواهیم دید فیلمهای طنز و کمدی صدر جدول فروش را از آن خود کردهاند و سالهاست چنین وضعیتی به وجود آمده است. بدینترتیب فروش فیلمی که محسن تنابنده و رضا عطاران در پوسترهای آن خودنمایی میکنند نباید شگفتانگیز باشد البته صفت پرفروشبودن این اجازه را به ما نمیدهد که نقاط ضعف فیلم را نادیده بگیریم. «گینس» داستان 3 برادری است که در مزرعه پرورش شترمرغ کار میکنند و به علت اختلاف با صاحب مزرعه از آنجا اخراج میشوند. در این بین فردی که مدتها از آنها کلاهبرداری کرده پیشنهاد زدن رکورد شترمرغسواری را به آنها میدهد و برای اینکار از مسؤولان «گینس» دعوت به عمل میآید. در ادامه فیلم اتفاقات حاشیهای برای این 3 برادر میافتد که وظیفه پیش بردن داستان را برعهده دارند. در «گینس» نه محسن تنابنده و نه رضا عطاران به اندازه حسین اسکندری در نقش بهروز برای خنداندن تماشاگر موفق نیستند و این به علت شخصیتپردازی نامناسب در فیلمنامه است. عطاران و تنابنده که در فیلمهای شاخص کمدی بهعنوان ستونهای اصلی نقشآفرینی میکردند و بار سنگین خنداندن مخاطب را روی دوش میکشیدند، در «گینس» به حاشیه میروند و با شوخیهای ابتر و سطحی این وظیفه را بر دوش «انصاری» میگذارند. جالب اینکه رضا عطاران در «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم موفق شده بهعنوان تکستاره فیلم بار سنگین پیش بردن قصه را به دوش بکشد اما همین عطاران در گینس در نقش «بهمن» شخصیتی ناقص ارائه میدهد و در حد «تیپ» باقی میماند. «گینس» عطاران و خود تنابنده را به حاشیه میبرد و اجازه خودنمایی به هیچکدام از آنها نمیدهد. با این وجود تماشاگران از همان موقعیتهای کمدی کم که این دو بازیگر به وجود میآورند هم استقبال میکنند و بهموقعیتهای لحظهای و خردهشوخیهای آنها میخندند. البته این روند ادامه پیدا نمیکند و تماشاگران «تنابندهدوست» و «عطاراندوست» هر چه بیشتر به فیلم فرصت میدهند کمتر نتیجه میگیرند چراکه در انتهای فیلم دیگر از همان موقعیتهای طنز و شوخیها خبری نیست. «گینس» چند نقطه عطف دارد که نویسنده فیلمنامه موفق نمیشود بهخوبی آنها را بپزد و خام باقی میمانند. اخراج برادران از مزرعه، سکته کردن بهمن (با بازی رضا عطاران) و تصادف شترمرغ، تعقیب و گریز برای چک حسابهایی که مسدود شده و رویداد پایان قصه نقاط عطف «گینس» هستند که کارگردان موفق نمیشود زنجیری از این حلقهها درست کند. حتی در جایی که تماشاگر انتظار داشت نقطه عطف اصلی داستان یعنی شترمرغسواری و ثبت رکورد رخ بدهد، فیلمنامه دست به غافلگیری میزند و شترمرغ زنده را از فیلم حذف میکند. در یک فیلمنامه قوی غافلگیریهای اینچنینی، زمینه خلق نقطه اوج داستان میشود اما در ادامه تماشاگر مایوس میشود و فیلم خط داستانی خود را گم میکند و کارگردان نمیتواند به رویدادهای بعدی چفت و بست درستی بزند. مثلا در ادامه میبینیم که یکی از برادران موضوع مهم دریافت چک را از برادر دیگری پنهان میکند غافل از اینکه این موضوع لو رفته است و به وسیله خواهرزن و با حیله چک یادشده گرفته میشود. این خردهداستان آنقدر بد پرداخت میشود که نهتنها به کل داستان کمک چندانی نمیکند بلکه به علت پردازش بد موجب افت فیلم هم میشود. یا در یکی از مهمترین بخشهای قصه، شترمرغ که میتوانست به شخصیت اصلی فیلم تبدیل شود از بین میرود و نماینده گینس هم بهراحتی قبول میکند که موضوع زدن رکورد شترمرغسواری را فراموش کند و اجازه دهد این بار به جای رکوردشکنی شترمرغسواری، رکورد تهیه بزرگترین ساندویچ شترمرغ شکسته شود. جالب اینکه همین رکورد هم به دست فراموشی سپرده میشود و رکوردشکن قصه (محسن تنابنده) کمترین نقش را در تهیه آن ایفا میکند. به طور کلی «گینس» فیلمی با حضور بهترینها و پرداخت بدترینهاست. فیلمنامه «گینس» حفرههای فراوانی دارد که نویسنده نمیتواند آنها را پر کند. مثلا این فیلم به این سوالها پاسخ نمیدهد که چرا برادران اینهمه بدهکار هستند؟ چرا نماینده گینس راضی به تغییر عنوان رکورد میشود؟ چرا «بهمن» با همسرش مشکل دارد؟ چرا فیلم انتها ندارد؟ سرنوشت برادران بعد از آن همه بدهی چه میشود؟ چرا شترمرغ در مراسم به دست «بهروز» که خودش احتیاج به نگهداری دارد سپرده شده بود و در جایی مطمئن نگهداری نشد تا مراسم را به هم نریزد. همانطور که در سطور بالا گفته شد تماشاگران «گینس» بارها از موقعیتهای فیلم میخندند و به سطحیترین شوخیهای آنها هم توجه میکنند. تنابنده میتوانست با استفاده از همین موضوع ضعفهای فیلمنامه را با یک پایان طلایی، خوب و غافلگیرکننده بپوشاند اما متاسفانه پایان سطحی، قابل حدس و بد موجب میشود دوستداران تنابنده و عطاران هم در پایان مایوس و ناراضی سالن سینما را ترک کنند. «گینس» و «گینسها» حالا حالاها میفروشند اما قطعا یک روز تماشاگرانی که توقع چندانی هم از فیلمها ندارند از دیدن فیلمهایی اینچنینی خسته میشوند و وظیفه کارگردانانی مثل تنابنده این است که این مخاطب کمتوقع را راضی نگهدارند. تنابنده استعداد فراوانی در بازیگری و نویسندگی دارد و قطعا میتواند کارگردان قابل احترامی هم باشد اگر فیلمنامهای خوب بیابد یا خودش برای نوشتههایش وقت و هزینه بگذارد. اگر... ارسال به دوستان
ادعای عجیب ایوبی در زمینه عملکرد سازمان سینمایی
بازگشت و قار به سینما!
ایوبی در تازهترین گفتوگوی خود آماری عجیب و شبههبرانگیز ارائه داد و برخلاف امر واقع، شرایط امروز سینمای ایران را امیدبخش دانست. در این باره رئیس سازمان سینمایی گفت: در سال ۹۳، ۷۰ درصد افزایش مخاطب داشتیم و نفر اول در دنیا در این زمینه هستیم که چنین افزایش مخاطبی داشتیم و چین و ترکیه در ردههای بعدی قرار دارند! به گزارش «نسیم» به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، در دومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها که با حضور مدیران سینمایی و مدیران کل ارشاد سراسر کشور در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد، حجتالله ایوبی افزود: اگر به 2 سال پیش بازگردیم فضای بدگمانی و تردید در مدیریت سیاسی کشور به دلیل اتهامزنیها درباره سینما به وجود آمده بود و عدهای میخواستند بخشی از نظام را به نتیجه برسانند که سینما نمیخواهیم اما امروز وقار به سینما بازگشته و سینمای امروز با سالهای گذشته قابل مقایسه نیست. ایوبی یادآور شد: اگر چه سفرهای استانی من زیاد نیست اما باید فایل سازمان سینمایی را متفاوت ببینید و این سازمان در بین دیگر معاونتهای وزارت ارشاد، به دلیل تنوع مشکلات و بحرانهای متعدد و پیدرپی شرایط متفاوتی دارد. شاید نتوانستیم خدمت خیلی از دوستان در استانهای مختلف برسیم اما خدمت هریک از دوستان رسیدم، مدیران فرهیختهای را دیدم. ایوبی خطاب به مدیران کل ارشاد ادامه داد: همدلی که بین شما و مردم و مدیران و استانداران و شهرداران وجود دارد نویدبخش روزهای خوبی برای فرهنگ و هنر است. وی عنوان کرد: ما و شما به میانه راه رسیدیم و انتظاری که وجود دارد این است که پروژههای مانده به اجرا برسد و این روحیه درشما دیده میشود. ایوبی گفت: یکی از خوشبختیهای ما این است که توضیح دادن اهمیت فیلم و سینما دیگرضرورت ندارد و علما و روحانیون و مراجع و نمایندگان و مدیران به این مهم اذعان دارند. ایوبی ادامه داد: پروژه بزرگی که به کمک مدیران کل ارشاد میتواند به سرانجام برسد اقتصاد سینماست؛ در 4 سال دولت دهم، عدد مخاطبان به زیر ۷ میلیون تن و فروش سینماهای سراسر کشور به زیر ۳۰ میلیارد تومان رسیده بود که این زنگ خطر و یأس کامل برای سرمایهگذاران محسوب میشد. وی توضیح داد: در سال ۹۳، ۷۰ درصد افزایش مخاطب داشتیم و نفر اول در دنیا در این زمینه هستیم که چنین افزایش مخاطبی داشتیم و چین و ترکیه در ردههای بعدی قرار دارند. معاون وزیر ارشاد تاکید کرد: این در حالی است که این افزایش مخاطب در چین با سینمای هالیوود انجام شده اما ما با سینمای ملی این اتفاق را رقم زدیم. رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: همه سینماهای کشور با همراهی ادارات کل دیجیتال شد که اتفاق خوبی بود و سالندارهایی که همواره در شهرستانها ناراضی بودند امروز به دلیل فروش آثار سینمایی راضی هستند. رئیس سازمان سینمایی درباره تاسیس مدرسه ملی سینما نیز گفت: سینمای ایران در جایی قرار دارد که تجربهاش را باید برای نسل بعدی نهادینه کند و تجربه سینمای ایران به کشورهای همسایه و کشورهای دیگر صادر شود. وی درباره راهاندازی«وی او دی» در کشور به همراهی وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد اسلامی توضیح داد: این کار درخشانی است که ساختارهای آن ایجاد شده و همه مردم با اپراتورهای مختلف میتوانند فیلمهای سینمای ایران را با هزینههای اندک که قابل مقایسه با خرید سیدی نیست انتخاب کنند. ارسال به دوستان
به دنبال فضایی گفتوگو محور
«متن، حاشیه» در تراز برنامهای انقلابی
مجری برنامه «متن، حاشیه» بیان کرد که این برنامه سعی میکند پاسخگوی پرسشهایی باشد که در جامعه درباره مسائل مختلف مطرح میشود. به گزارش مهر، وحید ایمانی مجری برنامه «متن، حاشیه» درباره زمان پخش این برنامه از شبکه سوم سیما گفت: «متن، حاشیه» قبل از ماه مبارک رمضان یکشنبهها ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن میرفت و قرار بود بعد از ماه رمضان دوباره به پخش برسد و فعلا از تغییر ساعت یا اتفاق دیگری در برنامه، حرفی به ما گفته نشده است. وی درباره ضرورت این برنامه در رسانه ملی با توجه به محتوای فکری آن بیان کرد: بسیاری از مردم توقع دارند که حرفهایشان از طریق «متن، حاشیه» بیان شود و ما اینجا از مسؤولان و چهرههایی که با حضور در برنامه امکانی را فراهم میکنند تا به این دغدغهها پاسخ داده شود ممنون هستیم. من امیدوارم ساعت این برنامه تغییر نکند چون تاثیرگذاری برنامه در همان زمانی است که روی آنتن میرود و این را میتوان از پیامکهای مردم به سامانه پیامکی برنامه و تماسهای آنها متوجه شد. مجری «متن، حاشیه» درباره ویژگیهای این برنامه توضیح داد: «متن، حاشیه» با فضای گفتوگومحوری که ایجاد میکند باعث نوعی تعامل با مخاطبان میشود. ما در این برنامه پرسشها و دغدغههایی را مطرح میکنیم که ممکن است در جامعه وجود داشته باشد و سعی میکنیم به این نیازها پاسخ داده شود. وی با بیان اینکه رویکرد برنامه حقیقت و پاسخگویی به درخواستهای مردم است، افزود: از آنجایی که ما اعتقاد داریم در سنگر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کار میکنیم باید بتوانیم برنامههای متنوعی را در تراز انقلاب اسلامی طراحی و تولید کنیم که به نظرم «متن، حاشیه» توانست چنین فضایی را فراهم کند و به سوالات ذهن مردم درباره مسائل مختلف پاسخ دهد. به طور مثال بسیاری از مخاطبان برنامه در ایام ماه مبارک رمضان درخواست میکردند که این برنامه به پخش برسد تا بتوانند درباره موضوع مذاکرات هستهای آگاهی پیدا کنند. ایمانی در پایان گفت: شبکه 3 شبکه جوانان است و این قشر نیاز دارند که به بسیاری از مسائلی که ذهنشان را درگیر کرده است در برنامههای تلویزیونی پاسخ گفته شود ا گرنه در منابع فکری دیگری دنبال پاسخ پرسشهای خود میگردند. برنامههای گفتوگومحور ظرفیت خوبی دارند تا بستری را ایجاد کنند که نیاز فکری و تحلیلی مخاطب تامین شود. ارسال به دوستان
ابهام در پخش برنامه رادیویی «جمعه ایرانی»
برنامههای رادیویی بویژه آنها که در دهه 60 پخش میشدند، برای مخاطبان آنها از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار بودند و هواداران پر و پا قرص خود را داشتند. یکی از این برنامههای شنیدنی «صبح جمعه با شما» است که مخاطبان امروزی و جوان رادیو هم به خوبی آن را میشناسند و قطعا بخشهایی از این برنامه شاد و مفرح را از طریق فضای مجازی شنیدهاند. بهگزارش فارس، برنامه «صبح جمعه با شما» در روزهای سخت و پر بحران جنگ تحمیلی همچنان از صبح تا حوالی ظهر روزهای جمعه روی آنتن میرفت و هر روز بیشتر از پیش گل میکرد. در سالهایی که برنامه «صبح جمعه باشما» روی آنتن میرفت، کاراکترهای معروفی نظیر آمیز عبدالطمع، آقای ملون، دستودلباز، کارمند کوچولو و... خلق شدند. در سال 82 دور جدید برنامه «صبح جمعه با شما» این بار با نام «جمعه ایرانی» آغاز شد. ارسال به دوستان
اخبار
بیانیه هنرمندان به مناسبت خاکسپاری شهدای غواص ارسال به دوستان
رویدادها
چه آثاری با فیلم «محمد(ص)» به مونترال میروند؟ ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|