|
گزارش «وطن امروز» از چالشهای زندگی خوابگاهی دانشجویان
حل مشكل خوابگاهها نيازمند مشاركت بخش خصوصي
دانشجویان ساکن خوابگاه اغلب از لحاظ سنی و تفکرات به هم نزدیک هستند. خوابگاهها محل سکونت افرادی است که از نظر نوع بینش در یک تراز قرار میگیرند. آنها اغلب آرمانگرا هستند چرا که علم و کتاب دنیایی فراتر از دنیای واقعی را در پیش چشمان آنها میگشاید. در واقع این دانشجویان همان دانشآموزان دیروزند که در کلاسهای انشاء پس از مجادله با دیگر دانشآموزان بر سر اینکه علم بهتر است یا ثروت سرانجام علم را برتر از ثروت یافتند و در جستوجوی آن هفتخان کنکور را با موفقیت پشت سر گذاشتند. اغلب دانشجویانی که سالها دانشگاه مهمترین آرزو و دغدغه آنها محسوب میشد، زمانی که قدم به محیط نامانوس خوابگاه میگذارند خبردار میشوند که این محیط با تصورات ساخته و پرداخته ذهن آنها فاصله دارد. آنها بدون شناخت قبلی وارد محیط خوابگاه میشوند و همین برای آنها مشکلات زیادی را به همراه میآورد.
زندگی خوابگاهی به دلیل ویژگیهایی از قبیل مقطعی بودن، جمعیت زیاد، تنوع فرهنگی، زبانی و... ساکنانش، فرصتی کافی برای شناخت همه ابعاد آن باقی نمیگذارد. دانشجویان در طول مدت چهار یا پنج سال فرصت اندکی دارند تا همه مسائل زندگی خوابگاهی را تجربه کنند و با تکیه بر همین شناخت و تجربه بتوانند موانع و مشکلات را از پیش پای خود بردارند. دانشجویان خوابگاهی اکثرا شهرستانی هستند، چرا که دانشجویان بومی طبق قوانین مصوبه وزارت علوم حق سکونت در خوابگاه را ندارند. بنابراین دانشجویانی که از محیط کوچک اجتماع و کانون گرم خانوادهها به دنیای پر از تنوع خوابگاه قدم میگذارند هیچ پیشزمینهای از این محیط در ذهن ندارند. اینجاست که به یکباره با افرادی از فرهنگهای مختلف و محیطی متفاوت مواجه میشوند که روبهرو شدن با این فرهنگها برای آنها چالشبرانگیز است که گاه این چالش درونی در آنها موجب دوگانگی و مشکلات فراوان میشود. در چنین شرایطی دانشجویان باید خیلی زود با این محیط خو بگیرند و با آن کنار بیایند. نوئل نئومن، نظریهپرداز علوم ارتباطات با طرح نظریه «مارپیچ سکوت» خاطرنشان میکند:« افرادی که در یک گروه در اقلیت قرار میگیرند، در بیان مواضع خود ناچار به سکوت میشوند و هر چه سکوت میکنند، بیشتر باور میکنند که در اقلیت قرار دارند. بنابراین فشارهایی که هنجارهای اکثریت بر آنها تحمیل میکند آنها را ناگزیر به سکوت کرده و به مرور زمان آنها در مییابند چارهای جز پذیرفتن هنجارهای اکثریت نیست». در چنین شرایطی نمیتوان از دانشجوی تازهوارد انتظار داشت در برابر این هنجارها مقاومت کند. آنها بیشتر تاثیرپذیر و منفعل هستند تا تاثیرگذار. این منفعل بودن آنها را در برابر ناهنجاریهای اجتماعی و روانی آسیبپذیر میسازد. پدیده اعتیاد، استعمال دخانیات، افسردگی و... از جمله آسیبهایی هستند که سلامت روانی دانشجویان ساکن خوابگاهها را تهدید میکند. عواملی هم وجود دارند که بر این آسیبپذیری دامن میزنند که از این جمله میتوان به مشکلات اجتماعی، دغدغه اشتغال و مشکلات اقتصادی اشاره کرد.
مطالعات جامعهشناسی نشان میدهد بیشتر دانشجویانی که وارد خوابگاه میشوند قبل از ورود به این محیط از این پدیدهها مصون بودهاند، حال آنکه پس از اتمام دوران دانشگاه به این پدیده مخرب اجتماعی آلوده شدهاند این مطالعات نشان میدهد که عوامل آسیبزا در محیط خوابگاه فراوانند و باید برای از بین بردن این عوامل چارهای اندیشید. برای اثبات این موضوع کافی است نگاهی به شرایط کوی دانشگاه داشته باشیم. در کنار کوی دانشگاه دکهای قرار دارد که بیشترین سود را از راه فروش سیگار به دانشجویان به دست میآورد یا اگر گذارمان به مسیر بین پمپبنزین تقاطع خیابان فاطمی و کارگر شمالی بیفتد، میبینیم سوداگران مرگ آزادانه به توزیع مواد مخدر مشغولند. در این میان دانشجویانی هستند که به علت آلودگی به اعتیاد هر روز برای پیدا کردن مواد مخدر یک ساعتی در این محل پرسه میزنند. اینجا قیمت کراک برای مصرف روزانه یک فرد 2200 تومان است. سالهاست توزیعکنندگان مواد مخدر اینجا را پایگاه خود قرار دادهاند اما هنوز مسؤولان مربوطه چارهای برای مصون ماندن خوابگاه از این پدیده شوم نیندیشیدهاند.یکی از دانشجویان کوی دانشگاه در این باره میگوید: «چهار سال است که در این محل تردد میکنم. بارها شده دوستان همخوابگاهی را در این محل مشاهده کردهام که برای خرید مواد مخدر به اینجا آمدهاند. پس از گذشت چهار سال از خود میپرسم آیا هنوز مسؤولان از این محل خبر ندارند تا جلوی فروشندگان مواد مخدر را بگیرند؟ از دیگر مشکلات روانی دانشجویان خوابگاهی، افسردگی است. براساس پژوهشهای صورت گرفته افسردگی شایعترین مشکل روانی بین دانشجویان محسوب میشود که تاثیرات مخرب زیادی بر روند تحصیلی دانشجویان میگذارد. افسردگی محصول عوامل زیادی است که از جمله آنها میتوان به معضل اشتغال در کشور و مشکلات اقتصادی اشاره کرد. دانشجویان هنوز از نظر اشتغال برای خود احساس امنیت نمیکنند. ترس از بیکاری برای آنها استرس و اضطراب ایجاد میکند و همین در طول زمان موجب تشدید افسردگی بین آنها میشود. از دیگر عوامل تشدید افسردگی مشکلات عاطفی دانشجویان است که بخشی از آن بهخاطر دوری از خانواده و همچنین روابط نادرست و عدم شناخت دانشجویان دختر و پسر از یکدیگر است که مشکلات عاطفی فراوانی برای آنها در پی دارد. اغلب دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه گرفتار سوءتفاهمات و مسائل عاطفی هستند که حواشی آن به محیط خوابگاه هم کشیده میشود و بر تحصیلات آنها تاثیر میگذارد.براساس یک بررسی آماری، 7/27 درصد دانشجویان مقیم خوابگاهها و 1/19 درصد دانشجویان غیر مقیم در خوابگاههای دانشجویی افسردهاند و از نظر آماری بین نوع اقامت و افسردگی رابطه معنیدار وجود دارد. همچنین افسردگی در میان دانشجویان پسر بیشتر از دختران دانشجو است بهطوریکه افسردگی در میان دختران خوابگاهی 5/25 درصد و در پسران خوابگاهی 22 درصد است. به راستی راهکار حل این مشکلات کجاست. در این میان به نظر میرسد حیاتیترین اقدام در وهله اول آشنا کردن دانشجویان با محیط خوابگاه است. مشاوران و روانشناسان متبحر میتوانند با مشاورههای صحیح دانشجویان تازه وارد را راهنمایی کنند و با شناخت روحیات و استعدادهای آنها راههای وصول به هدف را به آنها آموزش دهند و آنها را از ویژگیهای زندگی خوابگاهی با خبر کنند.
کمبود خوابگاههای دانشجویی
کمبود خوابگاه از دیگر مشکلات دانشجویان است که امروز به کلاف سردرگمی تبدیل شده است. با آنکه به گفته سید محمد حسینی، قائم مقام وزارت علوم در سال تحصیلی گذشته بالغ بر 447 هزار دانشجو وارد دانشگاهها شدهاند که حدود 219 هزار نفر دانشجوی دانشگاههای دولتی را تشکیل میدهند و از این تعداد 128 هزار نفر دانشجوی غیر بومی هستند که باید در خوابگاه ساکن شوند اما خوابگاههای دانشجویی از یک سو گنجایشی کمتر از این تعداد دانشجویان را دارند و از سوی دیگر خوابگاههایی هستند که نیاز به نوسازی دارند. بنابراین هرسال که اسامی پذیرفته شدگان کنکور اعلام میشود اولین دغدغه مسؤولان اسکان دانشجویان غیر مقیم است. شجاعی، رئیس اداره خوابگاههای دانشگاه تربیت مدرس در این رابطه میگوید: اغلب خوابگاهها در زمانهای گذشته ساخته شدهاند و به مرور زمان عمر مفید خود را از دست میدهند. از سوی دیگر این خوابگاهها به علت استاندارد و مقاوم نبودن در برابر زلزله نیاز به نوسازی دارند. تلاشهای زیادی صورت گرفته تا خوابگاههای جدید احداث شود ولی برای این کار بودجه کافی در اختیار دانشگاهها نیست. وی در ادامه خاطر نشان میکند: دانشگاه تربیت مدرس از معدود دانشگاههای ایران است که تنها در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو میپذیرد و وزارت علوم در امتیازدهی به دانشجویان غیر بومی برای قرار گرفتن در اولویت، امتیاز ویژهای به دانشجویان مقاطع بالاتر داده اما دانشجویان از سال اول ورود به دانشگاه مشکل خوابگاه دارند و از سال دوم به بعد خوابگاه دولتی در اختیار آنها قرار میگیرد و دانشجویان سال اول پس از چهار ماه بیخانمانی در پانسیونهای سطح شهر اسکان داده میشوند که زمانی واحد مسکونی بودهاند.
طالبی یکی از دانشجویان روزانه کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی میگوید سال دوم دانشگاه است و تنها امسال موفق شده در یکی از اتاقهای خوابگاه دولتی ساکن شود. وی سال اول را در یکی از پانسیونهای سطح شهر گذرانده که سالن مطالعه و نمازخانه نداشته است. وی ادامه میدهد: تازه این وضع دانشجویان روزانه است به دانشجویان شبانه اصلا خوابگاه داده نمیشود و بیشتر آنها مجبور هستند نزد دوستانشان در خوابگاههای دیگر یک سال را به صورت میهمان بگذرانند. با این حال محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم سال گذشته از افزایش چهار برابری بودجه ساخت خوابگاههای دانشجویی در کشور خبر داده و حتی پا را فراتر نهاد و اعلام داشت: دانشجویان بسیاری با کمبود خوابگاه مواجه هستند، اما با افزایش چهار برابری بودجه خوابگاههای دانشجویی مشکلات خوابگاهی مرتفع میشود.
سید محمد حسینی، قائم مقام وزیرعلوم و رئیس دانشگاه پیام نور نیز از اختصاص 100 میلیارد تومان اعتبار برای احداث خوابگاههای دانشجویی در استانهای مختلف کشور در سال87 خبر میدهد. وی در این رابطه به فارس میگوید: تعداد خوابگاههای موجود در کشور پاسخگوی نیاز دانشجویان نیست که این امر نیازمند مشارکت جدی بخش خصوصی است.
وی با اشاره به لزوم همکاری بخش خصوصی در احداث خوابگاههای دانشجویی ادامه میدهد: خوشبختانه در دولت نهم اقدامات گستردهای به منظور افزایش تعداد خوابگاههای دانشجویی صورت گرفته است که پرداخت تسهیلات بانکی به بخش خصوصی به منظور احداث خوابگاههای دانشجویی بخشی از این اقدامات است. البته همکاری بخش خصوصی در زمینه احداث خوابگاه راهحلی کارگشاست ولی باید اذعان داشت بخش خصوصی باید با یک برنامهریزی و طراحی استاندارد دست به ساخت خوابگاه بزند. اغلب خوابگاههایی که از طریق بخش خصوصی ساخته میشود یا کارکرد خوابگاهی ندارد یا اینکه هزینه زیادی برای دانشجویان خوابگاهی به همراه دارد.اغلب ساختمانهایی که توسط بخش خصوصی ساخته میشود منزل مسکونی است که با کمی تغییرات به محل اسکان دانشجویان تبدیل شده است. مهدی یکی از دانشجویان عمران دانشگاه دولتی ملایر میگوید: از چهار سال تحصیلی تنها دو سال خوابگاه دولتی به دانشجویان واگذار میشود. مسؤولان دانشگاه اغلب دانشجویان را به خوابگاههای خصوصی سطح شهر میفرستند که این خوابگاهها فاقد امکانات و تسهیلات رفاهی هستند. این خوابگاههای خصوصی واحد مسکونی بودند و حتی ضروریترین امکانات از قبیل سالن مطالعه را ندارند. سال پیش که در خوابگاه خصوصی امام علی(ع) بودم، پارکینگ خوابگاه سالن مطالعه بود و دانشجویان ناچار بودند در میان سر و صدای موتورخانه و... درس بخوانند. وی میافزاید: اتاقها هم بیش از گنجایش خود دانشجو دارند. در اتاقهای با گنجایش 2 نفره سه نفر، در اتاقهای چهار نفره شش نفر و در اتاقهای شش نفره هشت نفر اسکان داده شدهاند. از همه اینها گذشته در حالی که دو ترم تحصیلی، 9 ماه طول میکشد، اما مسؤولان خوابگاههای خصوصی در قراردادشان مدت اجاره را یک سال تعیین میکنند و علاوه بر مدت حضور دانشجو در خوابگاه، هزینه سه ماه دیگر را هم از دانشجویان دریافت میکنند.
در سالهای اخیر شاهدیم که برخی از افراد خیر در نوسازی و ساخت خوابگاههای جدید پیشقدم شدهاند؛ این حرکت شایستهای است که اگر به فرهنگ تبدیل شود، میتواند گامی موثر از سوی مردم جامعه برای رفع مشکلات خوابگاهی و تامین کسری بودجه دولتی باشد. در چند سال اخیر این حرکت با ساخت سه ساختمان جدید جمالزاده، رسولیان یزدی و امام علی(ع) در کوی دانشگاه آغاز شد و بودجه ساخت سه ساختمان از محل بودجه بنیاد جمالزاده و 2 فرد خیر دیگر تامین شد. براین اساس میتوان از طریق بخشهای دولتی و خصوصی و افراد خیر برای رفع مشکل کمبود خوابگاه دانشجویی استفاده کرد که این نیاز به تعامل با خیران و ارائه تسهیلات به آنها خواهد داشت.
ارسال به دوستان
نگاهی به فعالیتهای جهاد دانشگاهی
29 سال جهاد علمی
وطنامروز: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به نیاز کشور به تحولی اساسی در ساختار فرهنگی و دانشگاهی کشور و جایگزین شدن فرهنگ اصیل اسلام به جای فرهنگ طاغوتی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 23 خرداد سال 1359، فرمان تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر و اعضای آن را منصوب کرد. این ستاد نیز در جلسهای که شانزدهم مرداد 1359 به منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی تشکیل داد، نهاد جهاد دانشگاهی را به عنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی تاسیس کرد که در سال 1363 بهعنوان ستاد اجرایی انقلاب فرهنگی تغییر نام داد، اما در سال 1364 پس از استقلال دانشگاهها و جدا شدن وزارت فرهنگ و آموزش عالی از آن، دوباره به عنوان جهاد دانشگاهی تغییر نام یافت و در سال 1369 بهعنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور معرفی و محل استقرار آن بیرون از دانشگاه تعیین شد. امروز 29 سال از این اتفاق میگذرد و جمعهای که گذشت سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی بود که فعالیت خود را زیر نظر شورایعالی انقلاب فرهنگی ادامه میدهد. به همین مناسبت حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی به تشریح اهم فعالیتها و دستاوردهای این نهاد انقلابی پرداخت و با بیان اینکه عظمت جامعه ایرانی در سایه خودباوری و استغنای فکری و فرهنگی محقق میشود، گفت: جهاد دانشگاهی باتوجه به تجربیات 30 ساله خود در حوزههای مختلف و همچنین تنوع فعالیتها و تلفیق مناسب و طبیعی علم و ایمان در ساختار سازمانی خود، میتواند مشاوری امین و قابل اعتماد برای قوای سهگانه کشور باشد.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی با هدف قطع وابستگیهای یک طرفه علمی، فنی و فرهنگی از خارج از کشور و هموار کردن فضای فرهنگی، علمی و تکنولوژیکی خلاقانه و مستقل مبتنی بر انقلاب اسلامی و در محیطهای علمی تشکیل شد و در این سالها، به همت جهادگران مومن و متخصص دانشگاهی و در سایه رهنمودهای امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در جهت رفع نیازهای علمی، فناورانه و فرهنگی تلاش کرده است.
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به دستاوردهای جهاد در بعدهای مختلف فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و خدماتی و فعالیتهای فرهنگی اظهار داشت: در این زمینه میتوان به تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران که ظرفیت بسیار بزرگی برای کشور در حوزه رسانه است اشاره کرد. طیبی افزود: مرکز افکارسنجی دانشجویان جهاد دانشگاهی نیز از جمله 2 یا 3 مرکز افکارسنجی مهم کشور است که دارای اعتبار ملی است و این مرکز در برابر هر رویداد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور از طریق سنجش افکار عمومی تصمیمگیرندگان کشور را یاری کرده است. وی همچنین با اشاره به مرکز گردشگری علمی- فرهنگی جهاد گفت: این مرکز با برنامهریزی، بازدید دانشجویان از پروژههای بزرگ اجرا شده در کشور و بازدید از میراث فرهنگی و علمی کشور، نقش بینظیری در ایجاد و تقویت روحیه خودباوری و هویت ایرانی داشته است. رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به فعالیتهای پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: این نهاد تاکنون توانسته است در این حوزه بالغ بر 7 هزار طرح پژوهشی و خدمات تخصصی را برای رفع نیازهای کشور اجرا کند.
طیبی با بیان اینکه در 2 سال گذشته جهاد دانشگاهی موفق به چاپ 2 هزار مقاله در نشریات و کنفرانسهای علمی در داخل و خارج از کشور شده است، افزود: همچنین چاپ 120 کتاب حاصل پژوهشها و ثبت 140 اختراع و اکتشاف از دیگر فعالیتهای انجام گرفته در این 2 سال به شمار میرود. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آموزشهای علمی- کاربردی و اهمیت و جایگاه آن در آموزشهای جهاد دانشگاهی اظهار داشت: در حال حاضر40 شعبه علمی- کاربردی جهاد دانشگاهی تحت نظارت دانشگاه جامع علمی- کاربردی در سراسر کشور فعال است و بر این اساس حدود
40 هزار دانشجو در 430 کد رشته در مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی به تحصیل مشغول هستند.
طیبی تصریح کرد: تلاشهای بیوقفه علمی و پژوهشی این نهاد موجب شده است ایران در حوزه سلولهای بنیادی و شبیهسازی حیوانات، تولید علم و تکنولوژی در جهان و در حوزههای درمان ناباروری، آنتی بادیهای منوکلونال، UPSهای پرقدرت صنعتی، سیستمهای برق و کنترل دکلهای حفاری نفت، فناوری تصفیه آلودگیهای نفتی به روش بیولوژیک، سیستمهای غبارگیر کارخانجات آلاینده محیطزیست مثل الکترو فیلتر، فیلترهای کیسهای و برجهای خنککن، فرستندههای پر قدرت رادیویی موج متوسط، کشت بافت گیاهان، اپتیک، درمان سرطان پستان و لیزر پزشکی در زمره سرآمدان تولید علم و تکنولوژی مطرح در دنیا و اول در سطح منطقه قرار گیرد. به گفته رئیس جهاد دانشگاهی، جهاد بهرغم آنکه بخش قابل توجهی از فعالیتهایش از جنس کالا و خدمات عمومی همگانی است، اما به دلیل مشکلات و مضایق دولتها، عمدتا
خود اتکاست. آمارهای مالی این نهاد طی 15 سال اخیر نشان میدهد، قریب به80 درصد هزینههای سازمانی این نهاد در سایه کاربردی کردن یافتههای پژوهشی این سازمان تامین شده و کمکهای دولتی حدود 20 درصد از هزینههای این نهاد را دربر میگیرد. وی افزود: به عبارتی جهاد دانشگاهی هر میزان بودجه از دولت دریافت کرده به میزان 4برابر آن ارزش افزوده ایجاد کرده است. وی در پایان گفت: تمام فعالیتهای فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و اشتغالآفرینی جهاد دانشگاهی مسالهمحور و ناظر بر رفع مسائل و مشکلات خاص جامعه است، از اینرو فعالیتهای کاربردی همواره در حوزههای مختلف فعالیت این نهاد در اولویت قرار داشته است.
ارسال به دوستان
گشتی در خوابگاههای دانشگاههای مالزی
کشور مالزی به دلایل مختلف در سالهای اخیر پذیرای عده زیادی از دانشجویان ایرانی بوده است که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را داشتهاند. در واقع مالزی مقصدی جهانی برای دانشجویان در سراسر دنیاست و بیش از 50 هزار دانشجوی بینالمللی از بسیاری از نقاط دور و نزدیک دنیا در دانشگاههای دولتی مالزی حضور دارند. هزینه متوسط زندگی برای یک دانشجو در مالزی حداقل ماهانه 400 تا 500 هزار تومان است. از آنجا که این کشور مسلمان و خوابگاههای دختران در آن مجزاست بسیاری از خانوادهها ترجیح میدهند فرزندانشان را برای تحصیل به این کشور بفرستند. با این همه سطح آموزش در این کشور چندان بالا نیست و دانشجویانی که از امکانات مالی بهتری برخوردار هستند به دانشگاههایی با رتبههای بهتر مراجعه میکنند.
دانشگاه یوپیام
دانشگاه یوپیام، یکی از دانشگاههای دولتی مالزی است که از نظر رتبهبندی جهانی در مقام 364 جهان قرار دارد و بیشتر در زمینه مهندسی کشاورزی و تحقیقات زراعی متمرکز است. این دانشگاه که در بخش مرکزی شهر کوالالامپور قرار دارد خوابگاههای مجهز و تمیزی دارد که در میان محوطهای جنگلمانند احاطه شده است. در واقع مسؤولان دانشگاه از ویژگی آب و هوایی مناطق استوایی که مالزی در آن قرار دارد برای ایجاد فضای سبز وسیع و مطبوع در محوطه خوابگاه حداکثر استفاده را کردهاند. علاوه بر محوطه جنگلکاری شده در فضای خوابگاه یک دریاچه
چند هکتاری و 2 دریاچه مصنوعی به وسعت حدود 4 هزار متر تعبیه شده است. خوابگاههای این دانشگاه دارای زمینهای ورزشی مختلف از جمله 4 زمین بدمینتون، بسکتبال، والیبال، تنیس و زمین چمن فوتبال است. در کنار خوابگاه هم زمین گلفی به مساحت 200 هکتار قرار دارد که دانشجویان میتوانند از آن استفاده کنند. در حالی که در کشور مالزی مردم خطوط اینترنت را از شرکتهای مخابراتی خریداری میکنند، اغلب اتاقهای این خوابگاه به خطوط اینترنت سریع و رایگان مجهز است.
دانشگاه یوتیام
بسیاری از دانشجویان ایرانی قبل از رفتن به کشور مالزی برای ثبتنام در خوابگاه به صورت آنلاین اقدام میکنند که در این صورت باید فرم اینترنتی و اطلاعات لازم را پر کنند اما کسانی که در داخل مرزهای این کشور حضور داشته باشند باید ابتدا در بخش پذیرش دانشگاه درخواست اتاق کنند. در خوابگاههای دانشگاه یوتیام دانشجویان میتوانند یکی از 3 نوع اتاق را درخواست دهند؛ اتاقهای بزرگ که حمام و دستشویی تکنفره دارند به قیمت 200 دلار در ماه، اتاقهای متوسط به قیمت 175 دلار در ماه و اتاقهای کوچک به قیمت
150 دلار در ماه اجاره داده میشوند. البته برای اجاره کردن یک اتاق باید اجاره 2 ماه را از پیش به دانشگاه پرداخت کرد. از آنجا که مالزی در نیمی از سال هوای بارانی و در نیم دیگر سال هوایی گرم دارد در هر اتاق علاوه بر تخت، کمد، میز تحریر و صندلی، دستگاههای تهویه هوا هم تعبیه شده است. فاصله خوابگاهها تا دانشگاه حدود 2 تا 3 کیلومتر است و همیشه سرویسهای دانشگاه بین خوابگاه و دانشگاه در حال رفت و آمد هستند. مابقی امکانات دانشگاه مانند آشپزخانه، عمومی هستند و از آنجا که مالزی کشوری مهاجرپذیر است استفاده از امکانات عمومی خوابگاهها با دشواریهایی همراه است. مثلا هماتاق شدن با یک دانشجوی آفریقایی یا آشپزی در یک آشپزخانه با یک دانشجوی چینی از جمله مواردی است كه سختیهایی را برای دانشجویان ایرانی ساکن خوابگاههای مالزی به همراه دارد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|