|
تجمع بزرگ سپردهگذاران سرگردان مؤسسه اعتباری مجاز کاسپین مقابل بانکمرکزی
مال مردمخوری!
گروه اقتصادی: وعده مسؤولان بانک مرکزی و مدیران مؤسسه کاسپین در ساماندهی و حل مشکل این مؤسسه پس از 5 ماه بلاتکلیفی عملی نشد تا صبر سپردهگذاران که رئیس کل بانک مرکزی سال گذشته آنها را به صبوری توصیه کرد اکنون لبریز شود. مسؤولان کاسپین و بانک مرکزی سال گذشته به سپردهگذاران مؤسسه کاسپین وعده دادند نگران پولهای خود نباشند و وقفه چند ماهه در پرداخت اصل سپرده و سودهای مردم به خاطر فرآیند نقل و انتقال منابع تعاونیهای زیرمجموعه به مؤسسه کاسپین است و در صورت انتقال این منابع شرایط به روال عادی بازمیگردد. این در حالی است که پس از 5 ماه هنوز سپردهگذاران در بلاتکلیفی بسر میبرند و مسؤولان بانک مرکزی و مدیران مؤسسه کاسپین نتوانستهاند نسبت به ساماندهی این مؤسسه که مجوز بانک مرکزی را یدک میکشد کاری از پیش ببرند. سپردهگذاران بلاتکلیف کاسپین که مسدود شدن سپردههایشان وارد پنجمین ماه شده، خود را از سراسر کشور به میرداماد رساندهاند تا اعتراضشان را به گوش بانک مرکزی برسانند. به گزارش تسنیم، پنجمین ماه سرگردانی و بلاتکلیفی برای سپردهگذاران مؤسسه مجاز کاسپین در حالی آغاز شده است که جمع زیادی از این افراد که بعضی از آنها از استانهای دیگر خود را به تهران رساندهاند در مقابل ساختمان بانک مرکزی اقدام به تجمع اعتراضی و سپس راهپیمایی کردند. البته سپردهگذاران کاسپین در لحظات تحویل سال 96 هم با تجمع محدودی در مقابل ساختمان مرکزی این مؤسسه و برپایی هفتسین اعتراضی ناراحتی خود را از وضع ایجادشده نشان دادند ولی ظاهرا مسؤولان مربوط کماکان بیتوجه به حال و روز این افراد روزگار سپری میکنند. سپردهگذاران مؤسسه کاسپین از عدم اقدام سریع مدیران بانک مرکزی و از طرفی طولانی شدن روند نابسامانی حاکم بر این مؤسسه مجاز ناراضی هستند، چراکه مجوز بانک مرکزی در دولت تدبیر و امید باعث شد امنیت سرمایههای مردم نزد مؤسسه کاسپین در اقصی نقاط کشور دچار خطر جدی شود. آنطور که از شعارهای سپردهگذاران کاسپین مشخص است، این افراد از بیاعتنایی مدیران دولتی نسبت به اقدام انقلابی و حل سریع مشکلات معیشتی و مالی خود بشدت گلایه دارند. سپردهگذاران کاسپین بارها از رئیسجمهور خواستهاند نسبت به حل مشکلشان تدبیری بیندیشد ولی تا به امروز هیچ واکنشی از سوی روحانی به نگرانیهای این گروه از مردم داده نشده است. تعدادی از این سپردهگذاران در تماس با تسنیم میگویند: از آنجایی که کاسپین یک مؤسسه مجاز است، بانک مرکزی به دلیل برخورداری از ابزارهای مختلف حمایتی و کنترلی همانند تخصیص خط اعتباری میتواند مشکل این مؤسسه مجاز و هموطنانی را که به اعتماد مجوز بانک مرکزی در این بحران ناخواسته گرفتار شدهاند حل کند که البته این مهم تنها به اراده عملی و تدبیر و تصمیم شخص آقای سیف، رئیسکل بانک مرکزی بستگی دارد. بدون شک بروز چنین معضلاتی همانند کاسپین هم امنیت اقتصادی خانواده و کشور و هم اعتماد عمومی مردم به نظام بانکی را با خطر جدی روبهرو میکند بویژه در مواردی که مجوز رسمی دولت و بانک مرکزی مسبب اصلی بروز اتفاق باشد. البته بانک مرکزی قبل از پایان سال اعلام کرد سپردهگذاران 5 تعاونی منحله در کاسپین میتوانند با زمانبندی تعیینشده نسبت به دریافت سپردههایشان از شعب کاسپین اقدام کنند ولی مردم سپردهگذار در تماس با ما از عملی نشدن این سیاست خبر میدهند و میگویند مصاحبهها و قولهای رئیس بانک مرکزی جهت تعیین تکلیف تعاونیهای تجمیعی کاسپین و حل مشکل مردم سپردهگذار در این مؤسسه تنها در قالب چند مصاحبه باقی مانده است و اقدام و برنامه عملی در جهت رفع مشکل تعیین تکلیف سرمایههای مسدودشده مردم انجام نشده است. سپردهگذاران در این مؤسسه ضمن آنکه به نبود نظارتهای موثر بانک مرکزی در فرآیند صدور مجوز کاسپین بشدت معترض هستند، میگویند: نباید مسائلی همچون ادغام و انتقال داراییهای یا کسری و زیان احتمالی تعاونیهای اعتبار انحلال یافته بهانهای برای مسدود شدن سرمایههای مردم و عدم پاسخگویی به دغدغههای مردم باشد، چرا که اصولا این موارد باید بسیار پیشتر و قبل از صدور مجوز نهایی حلوفصل میشده ضمن اینکه رسیدگی به اینگونه مسائل از جمله وظایف حاکمیتی و نظارتی است. اکنون با مشکلی که مؤسسه مجاز کاسپین با آن مواجه شده و فرار بانک مرکزی از حل عملی و قاطعانه مشکل، این سوال پیش میآید که آیا مسؤولان بانک مرکزی توجه کردهاند که این رفتار آنها اعتبار مجوزهایشان را بیاعتبار میکند؟! وقتی مردم در موسسهای که بانک مرکزی به آن مجوز فعالیت داده، سرمایهگذاری میکنند و سپس آن مؤسسه دچار مشکل میشود و پول و سرمایه مردم را پس نمیدهد و بانک مرکزی هم خودش را از این معضل کنار میکشد و آنها را به قوهقضائیه ارجاع میدهد، مسؤولان به این فکر کرده که تکلیف اعتماد مردم به نظام بانکی چه میشود؟ پس دیگر چه فرقی میان موسسات دارای مجوز و فاقد مجوز از بانک مرکزی است؟! با توجه به فرصت اندک دولت یازدهم تا انتخابات ریاستجمهوری باید دید آیا دولتمردان و بانک مرکزی تدبیری برای حل مشکلات سپردهگذاران کاسپین پیدا خواهند کرد یا اینبار هم کلید حل مشکلات در قفل میشکند؟! ارسال به دوستان
گمرک از پوشاک ترک عوارض میگیرد
براساس بخشنامه گمرکی، در حالی از این پس گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد مستقر خواهد شد که کالاهای موضوع فهرست موافقتنامه ترجیحی ایران با ترکیه (بویژه پوشاک) فقط به صورت تجاری و بدون اعمال هرگونه تخفیف منطقه ترخیص خواهد شد. به گزارش تسنیم، گمرک ایران در بخشنامهای که از سوی معاون فنی و امور گمرکی صادر شده به ناظران و مدیران گمرکات اجرایی اعلام کرد: با توجه به موافقت دبیر شورایعالی مناطق آزاد، تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی قرار شد گمرک ایران در مبادی ورودی مناطق آزاد کشور مستقر شود. در این بخشنامه آمده است: با استقرار گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد کشور این سازمان وظیفه دارد نسبت به ارزشگذاری کالاهای وارده به مناطق آزاد اقدام کرده و مناطق آزاد براساس ارزش اعلامی گمرک، مقررات خود را برای دریافت عوارض در نظر بگیرد. در ادامه این بخشنامه تأکید شده است: کالاهای موضوع فهرست موافقتنامه ترجیحی ایران با ترکیه (بویژه پوشاک) صرفاً به صورت تجاری و بدون اعمال هرگونه تخفیف منطقه و با رعایت شرایط عمومی صادرات و واردات کشور و سایر مقررات و بخشنامههای مربوط و نیز داشتن گواهی مبدا و همچنین حمل مستقیم از کشور ترکیه، پس از انجام تشریفات گمرکی قابل ترخیص است. ارسال به دوستان
جزئیات تعرفه مصرف گاز بخش خانگی در سال ۹۶
با توجه به تأکید شرکت ملی گاز ایران بر محاسبه گازبهای سال ۹۶ مطابق گازبهای سال ۹۴ و بازگشت نظام پلکانی به محاسبه بهای گاز مصرفی، کمترین رقم قبوض گاز در فصل گرم همراه با عوارض ۱۰ درصدی حدود ۵۴۰۰ تومان و بیشترین رقم بیش از ۲۵۸ هزار تومان خواهد بود. به گزارش تسنیم، شرکت ملی گاز ایران با صدور اطلاعیهای اعلام کرد: «گازبهای سال 96 مطابق گازبهای سال 94 محاسبه خواهد شد. تعرفه مصارف بخش خانگی مطابق تعرفههای ابلاغی سال 94 و بهصورت زمانبندی 7 ماه برای ماههای گرم (از 16 فروردین الی 15 آبان) و 5 ماه سرد سال (از 16 آبان الی 15 فروردین) بهصورت پلکانی و اقلیمهای تعریفشده محاسبه خواهد شد. براین اساس هزینه تعرفه گازبهای بخش خانگی در سال 1396 تا زمان ابلاغ مصوبه جدید هیچگونه افزایشی نسبت به سال 94 نداشته و هرگونه اخبار منتشره در این باره نیز تکذیب میشود». صدور این اطلاعیه از تغییر دوباره در نحوه محاسبه گازبها حکایت دارد بهطوری که در فرمول و تعرفهگذاری محاسبه گازبها نسبت به مصوبه مهرماه 95، تعداد ماههای سرد سال به 5 ماه افزایش یافته و تعداد ماههای گرم سال به 7 ماه کاهش یافته است. محاسبه گازبهای سال 96 براساس محاسبه گازبهای سال 94 و بهصورت پلکانی خواهد بود. ارسال به دوستان
افتتاح خط تولید خودروی ۱۴ساله توسط رئیسجمهور چهنفعی برای مردم دارد؟
یک کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از اینکه بازار خودروی کشور انحصاری است و مردم امروز هزینه این انحصار را پرداخت میکنند، گفت: افتتاح خط تولید یک محصول که عمر ۱۴ساله دارد هیچ عایدی برای صنعت خودروی کشور ندارد. ابوالفضل خلخالی با اشاره به افتتاح خط تولید سمند در سمنان طی هفته گذشته توسط رئیسجمهور با اعلام اینکه عمر تولید یک خودرو حدود 7 سال است، اظهار داشت: البته پلتفرمها با اعمال اصلاحات تا 15 سال عمر مفید دارند بر همین اساس تولید یک محصول که عمر آن بیش از 7 سال باشد با تئوریهای اقتصادی و پیشرفت صنعت خودروی یک کشور اصلاً همخوانی ندارد. وی با بیان اینکه در حال حاضر صنعت خودروی کشور انحصاری بوده و مردم مجبورند تولیدات فعلی شرکتهای خودروسازی را خریداری کنند، افزود: حدود 14 سال از تولید سمند میگذرد و افتتاح خط تولید جدید برای این محصول یک فرآیند اقتصادی محسوب نمیشود زیرا این محصولات دیگر قابلیت صادرات ندارند و باید در بازار داخلی بهفروش برسند. این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: خودروسازان کشور اگر میخواهند خودروساز شوند باید به سمت تولید محصولات متنوع حرکت کنند اما متأسفانه این موضوع در صنعت خودروی کشور دیده نمیشود، این در حالی است که خودروسازان بزرگ دنیا مانند تویوتا هرساله 25 مدل و هیوندایی 16 مدل جدید خودرو راهی بازار میکنند. خلخالی با اعلام اینکه خط تولید سمند در کشورهای سوریه و مصر هم ایجاد شده است، گفت: این محصول امروز با مشکل فروش در کشورهای خارجی روبهرو است، چراکه مردم بهدنبال مدل جدید سمند هستند اما همچنان همان مدلهای قدیمی تولید میشود. وی با بیان اینکه امروز حرف اول را در دنیا نوآوری میزند، اظهار داشت: سرعت رشد تکنولوژی به سمت تولید محصولات مدرن است و اگر خودروسازانی خواستار حضور پررنگ در بازار باشند باید به سمت تولیدات متنوع حرکت کنند. متأسفانه در حال حاضر خودروسازان برای عبور از بحرانها به راهکارهای کوتاهمدت تمایل پیدا کردهاند در حالی که این موضوعات اصلاً نتایج مثبتی را برای صنعت خودرو نخواهد داشت. این کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از اینکه بازار خودروی کشور انحصاری است و مردم امروز هزینه این انحصار را پرداخت میکنند، گفت: مردم با تصور اینکه صنعت خودرو در مسیر توسعه قرار دارد هزینهها را پرداخت میکنند در حالی که فقط برنامهها به سمت حل بحرانهای خودروسازان متمرکز است. خلخالی با یادآوری اینکه افتتاح خط تولید یک محصول که عمر 14ساله دارد عایدی برای صنعت خودروی کشور ندارد، گفت: در حال حاضر مدیران علاقهای ندارند دانش فنی را به کالای اقتصادی مناسب و بهروز تبدیل کنند که این امر آسیبهای زیادی را به صنعت خودروی کشور وارد میکند. به گزارش تسنیم، پنجشنبه گذشته شرکت صنایع خودروسازی «فردا» با حضور رئیس دولت تدبیر و امید افتتاح شد و سمنان به جمع تولیدکنندگان سمند پیوست. ارسال به دوستان
اخبار
2 برند باسابقه دیگر در کما ارسال به دوستان
سرخط خبر
محمد سعیدی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از اضافه شدن کشتی «ایرانکاشان» به ناوگان این شرکت در روزهای آینده خبر داد و گفت: امسال سفارشات جدیدی به ایزوایکو ارائه میشود. ارسال به دوستان
اخبار
مصوبه دولت برای «سهامعدالت» لغو میشود؟ ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|