|
نگاهی به مستندسازی بحران به بهانه حضور «تنها میان طالبان» در 3 جشنواره جهانی
فقط یکبار فرصت دارید
گروه فرهنگ و هنر: مستندسازی بحران یکی از محیرالعقولترین فعالیتهای سینمایی و از متفاوتترین شکلهای حضور در عالم تصویر است. عبارتی که مستندسازان بحران بر آن تاکید میکنند؛ این گزاره است: «در مستندسازی بحران، فقط یکبار فرصت دارید». به گزارش «وطنامروز»، در این بین اگرچه خود مستندسازان بحران، از فاصله جایگاه این ژانر با نقطه مطلوب سخن میگویند اما حضور چهرههایی چون نادر طالبزاده، رضا برجی، محمدحسین جعفریان و در سالهای اخیر افرادی چون محسن اسلامزاده، وحید فرجی، وحید فراهانی، امیرحسین نوروزی و چهرههای جوانتر در این حوزه توانسته است، مستندسازی بحران را به جایگاه مناسبی ارتقا دهد. این روزها خبر حضور یکی از تحسینبرانگیزترین مستندهای بحران در جشنوارههای جهانی در رسانهها منتشر شده است. مستند «تنها میان طالبان» ساخته محسن اسلامزاده که بتازگی برنده جایزه بهترین مستند بلند جشنواره فیلم «آتن» آمریکا شده است در 3 جشنواره دیگر شرکت میکند. مستند «تنها میان طالبان» به کارگردانی محسن اسلامزاده طی روزهای آینده در 3 جشنواره سینمایی دیگر در کشورهای آمریکا، مصر و روسیه حضور مییابد. این مستند در نخستین حضور بینالمللی جایزه بهترین مستند بلند جشنواره فیلم «آتن» در آمریکا را از آن خود کرد. هیات داوران متشکل از مارگریت روریسون، شیلا ویلسون و دنی لونتال جایزه بهترین فیلم بلند مستند را به این اثر اهدا کردند. جشنواره فیلم «آتن» توسط دانشگاه اوهایو از سال ۱۹۷۴ تاسیس شده است. این جشنواره خود را معرف فیلمسازان مستقل میداند و برگزیدگان خود را هر ساله به اسکار معرفی میکند. محسن اسلامزاده را میتوان یکی از فعالترین مستندسازان در حوزه برونمرزی بویژه مستندسازی در شرایط بحران دانست. او در عراق هنگام مستندسازی مجروح شده و در افغانستان در میان طالبان؛ تنهای تنها مستندسازی کرده است. دغدغهاش وحدت در امت اسلامی است و اکثر مستندهایش در همین حوزه است. اسلامزاده درباره فرصت محدود تصویربرداری و مستندسازی در شرایط بحرانی معتقد است: در داخل ایران با یک موضوع خیلی راحتتر ارتباط برقرار میکنیم و راحتتر مسائل را میشناسیم و نسبت به یک موضوع اجتهاد پیدا میکنیم اما در خارج از کشور ممکن است 10 برابر زمان هم گذاشته شود اما باز به آن شناخت لازم دست پیدا نکنید. مستندساز باید در فرمول آن کشور آن موضوعی را که برایش چالشبرانگیز شده تحلیل کند. سختی دیگر هم این است که اکثر مواقع شما یکبار فرصت تولید دارید. وقتی در داخل کشور هستید فیلمها را میگیرید، روی تایملاین نرمافزار میریزید، بعد از رافکات اگر چیزی کم و کسر بود دوباره دوربین به دست میشوید و فیلمبرداری میکنید. ولی وقتی من برای تولید مستند اسرار زندان ابوسلیم به لیبی رفتم و تصویربرداری کردم و آمدم کشور خودمان دیگر بههیچعنوان فرصت این نیست که بازگردم و از کاراکتری که جای پرداخت بیشتر دارد، دوباره تصویر بگیرم. وقتی من رفتم بین طالبان و بازگشتم دیگر فرصت مجدد هم ندارم. حتی در سفر طالبان حین تولید من نمیتوانستم با 4 نفر ارتباط داشته باشم و مشورت کنم حتی نمیتوانستم کسی را با خودم ببرم. در این شرایط سخت و بیارتباطی و خیلی مسائل دیگر، شما دچار فشار روحی میشوید و نمیتوانید حتی بدیهیترین تصمیمها را بگیرید. در این شرایط شما تنها یکبار فرصت دارید. این سختی کار مستند برونمرزی را چند برابر میکند. وی درباره شرایط و سختیهایی که در مستند بحران وجود دارد، میگوید: در مستندسازی برونمرزی و مستندسازی بحران وقتی از مرزهای ایران خارج میشوی ارتباطت با همهچیز قطع میشود و وارد یک دنیای جدید میشوی؛ یک کشور جدید با فرمول خاص خودش. وقتی به کشور دیگری میروید نمیدانید چه اتفاقاتی قرار است برای شما رخ دهد و اتفاقات کاملاً غیرقابلپیشبینی است. جاهایی که گروهکهای تروریستی فعال دارد، دستگاههای امنیتی کشورهای مختلف آنجا حضور دارند که شما را زیر نظر بگیرند یا حتی ممکن است جایی بروید که جنگ باشد. اینها یعنی با یک پدیده جدید مواجهید و نخستین مساله آنجا مساله امنیتی است. بویژه در فرم کاری که من دارم انجام میدهم شناخت محیط و ارتباط برقرار کردن با محیط جدید دغدغههایی است که در عرصه برونمرزی با آنها مواجهید و باید خودتان را در آن عرصهها تقویت کنید. این مستندساز بحران با اشاره به خاطراتی درباره مستند تنها میان طالبان میگوید: آنها باید متقاعد میشدند که دوربینی بیاید و از آنان فیلم بگیرد. من نیز بهعنوان کارگردان مستند اهلسنت ایران که فیلم سفر به دیار پشتونها را نیز در کارنامه دارم رزومه کاری و فیلمی از طریق مستندسازی به نام آقای گرجی برایشان ارسال کردم که در جلب اعتماد آنان کمک کرد. در مستند تنها میان طالبان من با هیچکدامشان نمیتوانستم ارتباط برقرار کنم. تنها یکی، دو نفر دستوپاشکسته فارسی بلد بودند، بدون برق، بدون هیچ امکاناتی، بدون حتی اولیات یک زندگی مثل سرویس بهداشتی و در شرایطی که حتی یک نفر نیست با او حرف بزنی، باید سفرنامه هم بنویسی، باید با باتری ماشین باتریهایم را شارژ کنم، توقف نداریم. حتی 2 شب یکجا نمیخوابیدیم وکلا در مسافرت بودیم و باید پشت سر طالبان و آدمهایی که مامور بودند با من بیایند با هم سفر میکردیم. ایام پیچیدهای بود، دور دوم انتخابات افغانستان بود و این خودش بر امنیتیتر شدن فضای آنجا افزوده بود. در این زمان من با فردی به اسم کلیمالله همراه بودم که طی یک هفته با او ارتباط خوبی گرفته بودم اما در هفته دوم کلیمالله هم اجازه نداشت با من بیاید و من تقریباً میتوانم بگویم در مناطق مختلف دستبهدست میشدم، بعضی وقتها از بودن با این آدمها احساس خطر میکردم، در کل شرایط خیلی سخت بود و من خودم هم باورم نمیشد. من قصد داشتم یک ماه آنجا باشم ولی وقتی دیدم دارم دستبهدست میشوم خب بیش از این ریسک نکردم بعد از 15 روز و بعد از دیدار با اعضای شورای رهبری طالبان بازگشتم. فکر میکنم لطمهای که فیلم من خورد هم به خاطر این بود که من اول با یک پلن دیگری رفتم ولی بعد از 15 روز دیدم امکان ادامه سفر ندارم و هم اینکه هر روز بهاندازه یک ماه میگذشت و این البته در عمده مستندهای برونمرزی هست. شاید میشد کار بهتری انجام داد اما وضعیت بهداشتی و شرایط آب و هوایی بسیار سخت بود، حتی قصد داشتم حضورم یک ماه تا 45 روز باشد اما امکانات نداشتند و وضعیت خطرناک بود. ارسال به دوستان
ماجرای «نیمروز آخر» جشنواره فجر از زبان بهروز افخمی
سیمرغ به شرط حمله به «هفت» و تلویزیون
چهلوچهارمین قسمت از مجموعه برنامه تلویزیونی گفتوگومحور «جهانآرا» یکشنبهشب روی آنتن شبکه افق سیما رفت. این برنامه با حضور محمدحسن روزیطلب، پژوهشگر فیلم ماجرای نیمروز و بهروز افخمی، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون و محمدحسین بدری بهعنوان مجری و کارشناس با موضوع فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» و سازمان منافقین از شبکه افق سیما پخش شد. در ابتدای این گفتوگو بهروز افخمی درباره علت تمایلش به «ماجرای نیمروز» گفت: «ماجرای نیمروز» موفقترین فیلم در میان فیلمهایی است که راجع به مسائل و موضوعات سیاسی در چند سال اخیر در ایران ساخته شده است. این فیلم کاملا سینمایی است و ارزشهای هنری آشکاری دارد که هیچکس نمیتواند منکر آن شود و با اینکه قبلا کارهای مهدویان را دنبال میکردم و «آخرین روزهای زمستان» و «ایستاده در غبار» را خیلی دوست داشتم اما برایم واقعا هیجانانگیز بود و انتظار نداشتم از این کارگردان فیلمی در این حد از استحکام، تأثیرگذاری و شکیل بودن از لحاظ فرم ببینم، بویژه اینکه فیلم در مدت کوتاهی حدود 6 ماه ساخته شده است». بهروز افخمی با بیان اینکه «کتاب صخرهسخت آقای روزیطلب را خواندهام» خاطرنشان کرد: تحقیقات در این فیلم نقش منبع اقتباسی را دارد و فیلمنامه محمدحسین مهدویان اقتباسی بهحساب میآید و خیلی به تحقیقات انجامشده وابسته است و از این نظر به فیلم «لسآنجلس محرمانه» شباهت زیادی دارد. وی افزود: این فیلم براساس یک رمان خیلی مفصل نوشته نویسنده معتبری بهنام «جیمز الروی» ساخته شده است. این فرد متخصص لسآنجلس بهحساب میآید. علت اینکه به آن اسکار دادند به خاطر این بود که یکی از فشردهترین رمانهای قطور ادبیات معاصر آمریکا را توانسته فشردهتر کند. این کارگردان سینما و تلویزیون درباره جوایزی که ماجرای نیمروز در جشنواره فجر گرفت با توجه به اتفاقاتی که در این جشنواره افتاد و با تأکید بر این نکته که جایزهها هیچ اعتباری نداشت، تصریح کرد: شنیدیم جایزهها در روزهای آخر و حتی ساعت به ساعت جابهجا میشد و حتی از کسانی که قرار بود به آنها جایزه داده شود قول گرفتند به تلویزیون و برنامه «هفت» حمله کنند که حتی یکی از کارگردانانی که جایزه گرفت و به تلویزیون ناسزا گفت اخیرا در تلویزیون پروژه گرفت. وی ادامه داد: تا آخرین لحظه سعی میکردند ماجرای نیمروز جایزه نگیرد و حتی اکبر نبوی تهدید کرد اگر قرار است این فیلم جایزه بگیرد من هیات داوران را ترک میکنم. ارسال به دوستان
امروز؛ تجلیل از 3 مستندساز جوان در اوج
فرزندان واقعی آقا مرتضی
برنامه عصر مستند سازمان اوج به تجلیل از 3 مستندساز اختصاص یافت. در برنامه عصر مستند سازمان اوج از وحید فرجی، وحید فراهانی و حسین شمقدری به جهت فعالیت جهادی در عرصه مستند تجلیل به عمل میآید. به گزارش ارسال به دوستان
در نشست دوازدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچههای مسجد مطرح شد
جایزهای به نام زندهیاد فرجالله سلحشور
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در نشست دوازدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچههای مسجد تأکید کرد که هدف از این جشنواره، مردمیشدن تئاتر است. به گزارش مهر، نشست رسانهای دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد با حضور کورش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و حمید نیلی دبیر این دوره از جشنواره روز گذشته در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد. زارعی در این نشست با اشاره به تعطیلی ۲ دههای جشنواره تئاتر مسجد و احیای مجدد این رویداد فرهنگی و تئاتری، گفت: تا به امروز ۱۴ دفتر تئاتر مردمی بچههای مسجد در ۱۴ استان افتتاح شده است. ما به دوستان استانها گفتیم که ابتدا به کشف استعدادها و جذب نیروهای مستعد بپردازند و بعد از آن دفاتر را افتتاح کنند. هدف ما از راهاندازی این دفاتر تربیت و پرورش و کشف استعدادهای نوجوان و جوانی است که در استانها راهی برای ورود به گروههای حرفهای تئاتر ندارند. وی ادامه داد: ما با برگزاری جشنواره تئاتر مردمی بچههای مسجد تنها به دنبال تربیت هنرمند نیستیم بلکه ما در این جریان به فکر تربیت مدیریت فرهنگی کشور نیز هستیم. همچنین ما دغدغه تربیت مخاطب را هم داریم. یک پتانسیل در بطن جامعه ما وجود دارد که باید آنها را علاقهمند به تئاتر کنیم. مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تأکید کرد: هدف ما از برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد این است که تئاتر را مردمی کنیم. در حال حاضر تئاتر ما مردمی نیست و هنرمندان، دانشجویان و اهالی حرفهای تئاتر به تماشای آثار مینشینند. وی از اختصاص جایزهای به نام زندهیاد فرجالله سلحشور در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد خبر داد و گفت: زندهیاد سلحشور از بچههای مسجد بود و تئاتر را از مساجد آغاز کرد. از اینرو جایزه ویژه جشنواره که به اثر برگزیده اهدا میشود، به نام زندهیاد فرجالله سلحشور است. در ادامه حمید نیلی، دبیر جشنواره نیز به ارائه گزارشی از روند فعالیت دبیرخانه این رویداد تئاتری پرداخت و گفت: در مجموع از بین ۱۰۵ گروه متقاضی از سراسر کشور، ۱۶ اثر به رقابت نهایی جشنواره راه پیدا کرد. کارشناسهایی برای مشاوره و کمک به گروههای شهرستانی در نظر گرفته شد. از بین آثار راهیافته به جشنواره ۱۰ اثر از آقایان و ۱۰ اثر از بانوان است. وی با اشاره به میزبانی ۱۲ مسجد از اجراهای دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد افزود: افتتاحیه این جشنواره روز ۲ اردیبهشتماه بر سر مزار زندهیاد فرجالله سلحشور برگزار میشود. وی از تاجبخش فناییان، ایوب آقاخانی و اعظم بروجردی به عنوان هیأت داوران دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد نام برد. مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ادامه داد: نمایشهای متنوعی با موضوعات مختلف داریم و سعی کردیم رویکردمان در جریان جدید جشنواره تئاتر مردمی بچههای مسجد فقط مسائل دینی و تاریخی نباشد. وی با بیان اینکه شرایط اجرای تئاتر در مساجد با سالن متفاوت است و اجرای تئاتر در مساجد همراه با صمیمیت و سادگی است، یادآور شد: نمیخواهیم بچههای تئاتری را پولکی بار بیاوریم. بچههای تئاتر مسجد با عشق کار خود را انجام میدهند و ما باید این عشق را تقویت کنیم. در پایان این نشست از پوستر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد رونمایی شد. ارسال به دوستان
اخبار
«جان جهان» در بازار کتاب ارسال به دوستان
رویدادها
اسامی فیلمها و سرگروهها در اکران دوم نوروز ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|