|
اخبار
«دختر ماه»روایت زندگی حضرت معصومه(س) ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم پر تب و تاب «بیستویک روز بعد»
این جنوبشهریهای قهرمان
زینب افراخته: یکی از بحثهای همیشگی در سینمای ایران، مساله «سیاهنمایی» است. هر چند وقت یک بار فیلمی با موضوعی اجتماعی بهانه داغ شدن این بحث میشود. فیلمهایی که جامعه معاصر ایرانی را غرق در معضلات و بحرانهای متعدد و هولناک اجتماعی نشان میدهند. داستان آدمهایی که زیر فشارهای محیط اطراف کمکم له میشوند و در نهایت آنها هم تن به تباهی و پلشتی جامعه میدهند اما در این میان، فیلم «بیستویک روز بعد» مسیر دیگری را رفته است. ارسال به دوستان
واکنشها به اقدام کودکانه جعفر پناهی ادامه دارد
شعور هم چیز خوبی است!
گروه فرهنگ و هنر: حاشیههای یازدهمین جشن منتقدان آنچنان زیاد بود که به طور کلی متن آن را تحت تاثیر خود قرار داد. از گلایههای تند جمشید مشایخی تا بحثهایی که آتش حاشیه را در جشن منتقدان داغتر میکرد. البته جمشید مشایخی که به نظر میرسید اظهارنظرش مبنای احساساتی داشته تا هدفی برای ایجاد تشویش در جشن، روز گذشته با بیان اینکه حال جسمانی خوبی نداشته و اگر میدانست قرار است این همه ماجرا پیش بیاید محال بود چیزی بگوید، اظهار داشت: شنیدم چند سایت در واکنش به حرفهای من به آقای انتظامی بد گفتند. خیلی غمگین شدم. کاش مثل این چند دهه دیشب هم سکوت میکردم. راضی نیستم احدی به ایشان بد بگوید. به گزارش «وطن امروز»، هرچند حاشیههای جمشید مشایخی با اظهار پشیمانی این استاد پایان پذیرفت، اما یکی از حواشی برجسته این جشن توسط جعفر پناهی، کارگردان محبوب جشنوارههای خارجی رقم خورد. او در اقدامی ناشایست و غیرحرفهای و برخلاف شعارهای روشنفکری، زمانی که روی سن بود و فهمید که بناست از محمدحسین مهدویان کارگردان «ماجرای نیمروز» تقدیر شود، از سن خارج شد و بهرغم آنکه یکی از عوامل مراسم که احتمالا آشنایی پیشینی با پناهی داشته با نوازش و خواهش از او میخواست که روی سن برگردد اما پناهی مقاومت کرد و به روی سن نرفت. پس از دریافت جایزه توسط مهدویان، او به سمت پناهی که در گوشه سن بود رفت تا از او تشکر کند و دستش را به سوی پناهی دراز کرد اما او روی خود را از او برگرداند و به سمت میکروفن رفت و سخنانی را در هجو سینمای دولتی و بودجههای مربوط به آن گفت و همچنین غیردولتی و مستقل بودن خویش را به کنایه مطرح کرد. این در حالی است که جعفر پناهی همواره «بیانیههای سیاسی» خود را به عنوان فیلم در جشنوارههای سیاسی موفق میداند و با بستن چشم خویش بر فیلمهای موفق مهدویان، نه از لحاظ محتوا بلکه در ابعاد فرمی، احتمالا انتظار دارد بودجههای دولتی در کنار سرمایههای مجهول فیلمهایش بنشیند تا شاهد بیگ پروداکشنهای ضدمیهنی بیشتری باشیم. اما پس از برگزاری جشن منتقدان، واکنشهای بسیاری نسبت به این اقدام پناهی از سوی رسانهها و اهالی فرهنگ و هنر اتفاق افتاد. جعفر گودرزی، دبیر این دوره از جشن یکی از افرادی بود که نسبت به اتفاقات و حواشی روی داده در مراسم واکنش نشان داد. او بهرغم تمام حواشی این جشن، تنها یک مساله را موجب ناراحتی و گلایه خویش دانست و آن هم اقدام کودکانه و غیرحرفهای جعفر پناهی بود. گودرزی در بخشی از یادداشت خود نوشته است: «جشن انجمن منتقدان در چارچوب اهداف فرهنگیاش، دعوت به همدلی و تحمل یکدیگر و تمرین مدارا، جدا از دیدگاههای گوناگون است. متاسفانه برخی از اهالی سینما و رسانه، مستقل بودن را از دریچه ذهنی یکسویه خود معنا میکنند. در یک نهاد صنفی، استقلال عمل تعریف خودش را دارد و نباید رویاپردازی کرد». وی در ادامه یادداشت خود اظهار داشت: « نکته دیگر اینکه ما همواره سعی کردهایم آدمها با سلایق مختلف سیاسی زیر پرچم کشور عزیزمان که خونبهای صدها هزار شهید از جمله محسن حججی عزیز که شروع جشن امسال هم مزین به نام او بوده است، احترام بگذاریم اما متاسفانه بعضی از همکاران سینمایی بهرغم اینکه تجربه جشنوارههای متعدد دور دنیا را دارند به بعضی بدیهیات و ابتداییترین قواعد اخلاقی و حرفهای سینما نیز احترام نمیگذارند». گودرزی در بخش انتهایی یادداشت خود با کنایه به اینکه اکثر پروژهها سرمایهگذار داخلی یا خارجی دارند، آورده است: «البته اگر بخواهیم سرک به پشت پرده بیشتر پروژهها بکشیم، ردپایی از یک سرمایهگذار اعم از نهادهای داخلی یا اتحادیههای بینالمللی غربی و... در آن دیده میشود، اما آنچه در یک جشن مطرح است حفظ حرمتها و توجه به مختصات کیفی آثار منهای ارسال به دوستان
دلخوشیم که وزیر اهل کلمه و کتاب است
دکتر محمدمهدی سیار، از اساتید دانشگاه و از شاعران و اهالی ادب در یادداشتی نسبت به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد واکنش نشان داد. وی نوشت: سیدعباس صالحی از معدود وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود که پیش از حضور در این وزارتخانه به عنوان چهرهای فرهنگی و علمی شناخته میشود، نه کنشگری سیاسی یا امنیتی. در چند بار مصاحبتی که در این چند سال با او دست داده، او را اهل شنیدن و اندیشیدن و تعامل و تأمل یافتهام. او نیز با ما همداستان است که ادبیات (هم شعر و هم داستان) در ساختار مدیریت فرهنگی کشور مظلوم و مغفول واقع شده است و باید تحولی اساسی، هم در نگاه مدیران فرهنگی نسبت به ادبیات و هم در ساختار نهادهای فرهنگی (بویژه وزارت ارشاد) برای ارتقای ادبیات کشور پدید آید. اینک امیدواریم او در جایگاه وزیر، مدیریتی تحولآفرین داشته باشد و بتواند سازوکارهای موجود را متناسب با نیازهای فرهنگی امروز کشور بازآرایی کند، نه اینکه درگیر نظم بروکراتیک فعلی و حافظ وضع موجود باشد. به هر حال دلمان به این یک فقره خوش خواهد بود که وزیر ارشادمان اهل کلمه و کتاب است و فرهنگ و هنر را در سینما و رسالت یک وزیر ارشاد را در عکس گرفتن با ستارههای سینما خلاصه نمیکنم. ارسال به دوستان
رویدادها
فرار از زندان واقعی در «فرار از درعا» ارسال به دوستان
برای شهید حججی
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|