|
گزارش «وطن امروز» از 4 فیلم جدیدی که به چرخه اکران سینماها تنوع میبخشند
مژده ابوقریب
گروه فرهنگ و هنر: تب و تاب گیشه سینمای ایران این روزها به اوج خود رسیده است و «هزارپا»ی ابوالحسن داوودی در اکران یک ماهه خود عملا تمام رکوردهای سال 97 را شکسته و به سوی رکوردشکنی در گیشه سینمای ایران در حرکت است. فیلمی که به زعم بسیاری از منتقدان ذائقه تنزلیافته مخاطبان را بخوبی شناخته و با ترکیب عطاران - عزتی، پسزمینه دهه 60 و شوخیهای اروتیک به فروش بالایی در سینمای ایران رسیده است. این اتفاق درحالی رخ داده است که کمدیهای زیادی همزمان با هزارپا روی پرده رفتهاند و هرکدام از آنها نظیر «کاتیوشا»، «دمسرخها»، «دشمن زن»، «به وقت خماری»، «من دیوانه نیستم»، «تگزاس» و... تلاش داشتند سهم بالایی در گیشه بهدست آورند اما در رقابت با تازهترین اثر ابوالحسن داوودی در سایه قرارگرفته و نتوانستند به فروش بسیار بالا دست پیدا کنند. با اتمام فرصت اکران اگرچه فیلمهای پرفروش همچنان سالنهایی را در اختیار خواهند داشت اما بتدریج آثار جدید وارد چرخه اکران خواهند شد. در این فهرست نام بهترین فیلم جشنواره فجر به چشم میآید. «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی که در جشنواره مورد تمجید طیف وسیعی از اهالی سینما و رسانه قرار گرفت از امروز روی پرده سینماها قرار گرفته است. در کنار تنگه ابوقریب، «راه رفتن روی سیم» به کارگردانی احمدرضا معتمدی، «داشآکل» به کارگردانی محمد عرب و «همه چی عادیه» به کارگردانی محسن دامادی نیز روی پرده خواهند رفت. ارسال به دوستان
درباره تجمع بیش از حد ستارههای تلویزیونی در شبکه جوان
شبکه 3 و تورم سلبریتیها!
میکائیل دیانی*: استفاده بهینه از منابع محدود تنها یک اصل اقتصادی نیست، بلکه در همه امور که منابع محدودی دارد اهمیت پیدا میکند؛ مدیران منابع انسانی یکی از مهمترین گروههایی هستند که همواره درگیرودار برنامهریزی برای استفاده بهینه از منابع انسانی قرار دارند. در این بین اما برای سازمانهای رسانهای نیروی انسانی اولویت دوچندان دارد و «ستارههای تلویزیونی» بهواسطه آنکه مسیر نهایی رساندن خروجی رسانه به مخاطبند از درجه فوقالعاده اهمیت برخوردارند، لذا در همه سازمانهای رسانهای بزرگ دنیا پروتکلها و استایل بوکهایی مشخصا برای سلبریتیها و ستارهها تهیه و تدوین میشود تا سازمان رسانهای بتواند از آنها بهترین استفاده را ببرد. صداوسیمای جمهوری اسلامی اما از ابتدا برنامهای جدی برای مدیریت ستارههای خود نداشته است و این باعث شده سازمان با ستارههایش هم با بحرانهای مدیریتی اعم از مالی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی درگیر باشد و هم از سوی دیگر نتواند از ستارهها نهایت بهره را ببرد و گاها باعث هدر رفت سرمایه و انرژی سازمان و ستارهها بهصورت توأمان باشد. این روزها کنداکتور شبکه 3 سیما که اتفاقا بهتازگی نیروهای مدیریتی آن نیز جوان و تازه نفس شده است، در یک خطای راهبردی؛ در حال ایجاد یک تورم از «ستارههای تلویزیونی» است که در نهایت به ریزش سرمایههای سازمان و ستارههایش منجر میشود. همان قدر که توسعه کمی آنتن به تمرکززدایی مخاطبان تلویزیون انجامید و رسانه ملی نتوانست همراستا با توسعه کمی، توسعه کیفی آنتن را با ایجاد و گنجاندن برندهای مختلف در کنداکتور شبکهها ایجاد کند؛ تجمع بیش از حد ستارههای تلویزیون در یک شبکه نیز به سرمایه سازمان لطمه میزند. احسان عبدیپور با «کیوسک»، عادل فردوسیپور و «نود»، رضا رشیدپور و «حالا خورشید»، محمدرضا گلزار با «تالکشو» و مژده لواسانی با «کاملا دخترونه» این روزها بهصورت همزمان روی آنتن شبکه 3 صداوسیما هستند. هر کدام از این ستارهها میتوانند خود ارزش افزودهای برای یک شبکه باشند اما استفاده همزمان همه آنها در یک برهه زمانی در یک شبکه نهتنها تصمیم مدیریتی عاقلانهای نیست، بلکه به سرمایهها و ظرفیتهای خود سلبریتیها نیز لطمه میزند. این کار پس از یک برهه زمانی فرصت تازگی و بازتولید ستارهها را نیز از آنها میگیرد و میتواند پس از این برهه دست سازمان را خالی از مانور بر مبنای ستارههایش کند! آنجا جالب توجه است که تجربه شکست خورده «عبدیشو» با حضور اکبر عبدی و تجربه کمتر دیده شده «وقتشه» با حضور کامران تفتی که اتفاقا فکر و ایده جالبی نیز پشت سر آن است در کنار «خندوانه» با رامبد جوان و «دورهمی» با مهران مدیری و «کودکشو» با پژمان بازغی در شبکه نسیم بود که شاید برای مدیریت شبکه 3 و مدیریت سازمان صداوسیما بتواند درس عبرتی باشد که لزوما جمع کردن همه ستارهها در کنداکتور یک شبکه در یک بازه زمانی نتیجه مثبت ندارد. اما طرف دیگر این مسأله شبکههایی است که از ستاره خالی میشود و عمدتا با مجریهای عادی سازمان میچرخد و طبیعتا کمبیننده یا بدون بیننده خواهند بود. این روند تورم سلبریتی در یک شبکه فرصت ستارهسازی را هم از صداوسیما میگیرد، چرا که حضور یکی از این ستارهها در یک شبکه و قرار گرفتن چند جوان دیگر در کنار آنها میتواند فرصت دیده شدن تازهواردها و ستاره شدن آنها را فراهم کند و الا روند اینچنینی نتیجهاش میشود چند ستاره محدود و چندصد مجری معمولی بدون بیننده! البته که این تحلیل را فارغ از ایراد محتوایی به انتخابها و افراد باید دید؛ در غیر این صورت از مدیریت انقلابی و جوان بعید است آنقدر مسامحهگر بشود و آنتن شبکه را در اختیار مجید افشاریای قرار دهد که استندآپ کمدینی است که تنها شهرت و ستاره شدنش از قبل شوخیهای رکیک و نامتعارفش در برنامههای خارج از تلویزیون از قبل ارسال به دوستان
یادداشتی بر دفتر شعر «قرار» سعید پورطهماسبی
غزل معناگرای متمایل به نظم
وارش گیلانی: غزل امروز ساز خودش را میزند؛ غزلی که ابتدا تحتتاثیر انقلاب ادبی نیما یوشیج، راهی نو را برگزید و نمایندگان میانهرو و نیمهمدرن اما بزرگ و سترگی همچون هوشنگ ابتهاج را به جامعه ادبی ما معرفی کرد و نمایندگان مدرنی همچون حسین منزوی، محمدعلی بهمنی و دیگر غزلسرایان مدرن را به این جامعه شناساند. سعید پورطهماسبی ارسال به دوستان
اخبار
«سرباز» هادی مقدمدوست کلید خورد ارسال به دوستان
اخبار
توزیع بیش از ۳۵ هزار جلد از «خداحافظ سالار» در پویش روشنا ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|