|
با حضور رئیس دفتر رهبری و رئیس بنیاد مستضعفان 3200 سند املاک بنیاد علوی به مردم اهدا شد تا اسناد واگذارشده اراضی پهلوی به عدد 80 هزار برسد
به مردم رسید
سعیدیکیا: 70 هزار واحد اراضی دیگر نیز به مردم واگذار میشود
گروه اقتصادی: هشتاد هزارمین سند املاک علوی دیروز در حالی به دست محرومان کشور داده شد که مقام معظم رهبری تاکید دارند بنیاد مستضعفان اسناد این املاک را شناسایی و تهیه و به مردم اهدا کند. مراسم اهدای هشتاد هزارمین سند املاک علوی دیروز با حضور رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب و رئیس بنیاد مستضعفان برگزار شد. قبل از انقلاب املاک متعددی توسط پهلوی اول در نقاط مختلف کشور بویژه در مناطق شمالی از دست صاحبان آنها خارج شد و در نهایت در دوران پهلوی دوم در اختیار بنیاد پهلوی قرار گرفت. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با حکم دادگاههای انقلاب اموال و املاک خاندان پهلوی مصادره و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و مقرر شد منافع آن در راستای کمک به محرومان و مستضعفان صرف شود. رئیس دفتر مقام معظم رهبری در این همایش با بیان اینکه امام فرمودند آنچه طاغوت از اموال جمعآوری کرده باید به صاحبان آن برگردد، گفت: رهبری دستور دادند بنیاد مستضعفان اسناد این املاک را تهیه کند و به مردم بدهد. حجتالاسلام والمسلمین محمد محمدیگلپایگانی دیروز در مراسم اهدای هشتاد هزارمین سند املاک علوی ضمن تسلیت سالروز شهادت امام دهم بیان کرد: رضاخان فاسد خیانتهای زیادی به مردم کرد. املاک را به زور از مردم میگرفتند، سیر هم نمیشدند. اما اتحاد مردم و همراهی آنها با امام، شاه را شکست داد. رئیس دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت: اوایل پیروزی انقلاب امام(ره) فرمودند آنچه طاغوت از اموال جمعآوری کرده است باید به صاحبان آن برگردد و صرف مستضعفان شود که بعدا بنیاد علوی تشکیل شد. آنهایی که در این املاک مستقر بودند هیچ سندی نداشتند. چند ده مورد نامه از سوی متصرفان این املاک به دفتر رهبری آمد که رهبری فرمودند بنیاد اسناد این املاک را تهیه کند و به مردم بدهد. در همین راستا بنیاد مستضعفان هیأتی برای شناسایی مالکان اراضی تشکیل داد، اسناد تهیه شد و ثبت اسناد هم همکاری کرد تا این مهم انجام شود. حجتالاسلام والمسلمین محمدیگلپایگانی
جزئیات اهدای 80 هزار سند به مردم در 16 استان کشور ارسال به دوستان
نشریه حامی دولت با انتشار بخشهایی از توضیحات وزیر خارجه درباره استعفایش در دیدار فراکسیون امید ادعا کرد
روحانی مخالف بازگشت ظریف بود!
گروه سیاسی: استعفای ظریف را نمیتوان به سادگی رها یا به آسانی از آن عبور کرد. این موضوع تنها مختص منتقدان او نیست. اگرچه اشتباه غیرقابل جبران ظریف در زمانبندی این استعفا و هزینههایی که بر کشور تحمیل کرد بارها مورد اشاره منتقدان ظریف قرار گرفته است اما این ماجرا به خاطر آشکار کردن ابعاد پنهان اختلافات درون دولت، مورد توجه جریان سیاسی مطبوع ظریف، یعنی اصلاحطلبان نیز قرار گرفته است. بر همین اساس در تازهترین گزارشی که یک نشریه اصلاحطلب درباره پشتپرده استعفای ظریف منتشر کرده، زوایای تازهای از اختلافات ظریف و دفتر حسن روحانی آشکار شده است. ارسال به دوستان
از سوی فرمانده کل قوا صورت گرفت
اعطای نشان ذوالفقار به سردار سلیمانی
سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه از سوی رهبر معظم انقلاب نشان ذوالفقار دریافت کرد. حجتالاسلام علی شیرازی، نماینده ولیفقیه در نیروی قدس سپاه اهدای نشان ذوالفقار از سوی فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیتالله خامنهای را به سردار قاسم سلیمانی تبریک گفت. به گزارش فارس، متن این پیام به شرح زیر است: ارسال به دوستان
روحانی امروز در عراق
تمرکز دیپلماسی اقتصادی بر جغرافیای مقاومت
گروه سیاسی: حسن روحانی، رئیسجمهور امروز دوشنبه 20 اسفند به عراق سفر میکند. ارسال به دوستان
خردهروایتهایی از سفر به مناطق عملیاتی جنوب به بهانه روز ملی راهیان نور
معراج در خاک
فاطمه صباغی : 1- امسال نسبت به سال قبل سهمیهها کمتر شده بود. چندسالی هم بود که مسؤول ثبتنام راهیان نور بودم و هر بار هم که میخواستم نام خودم را در لیست قرار بدهم، اتفاقی پیش میآمد که قسمتم نمیشد. حکایت سال آخر دانشگاه بود و آخرین اسفند و آخرین راهیان نور دانشجویی. کار ثبتنام را شروع کردم. فقط یک نفر جای خالی داشت. پیش خودم گفتم این بار نوبت من است و این یک جای خالی سهمیه من! نام خودم را در جای خالی لیست میدیدم که قبل از نوشتن آن دوستم گفت میشود من بروم؟ او سال قبل هم رفته بود. نمیدانستم چه بگویم و سکوت کردم. به تصمیم مسؤول پایگاه قرار شد قرعهکشی کنیم. وقتی نام دوستم درآمد تمام آرزوهایم بر باد رفت. بغضم را نگه داشتم برای وقتی که همه بروند و من تنها با اشکهایم خو کنم. مدتی گذشت و مشغول کارهای عید شدم. سهشنبهای بود که به سیاق عادتم دعای توسل را خواندم، همان دعایی که هر موقع و هر زمان به آن متوسل میشوم استجابتش زودتر از قرائت آن زمان میبرد. دعا که به پایان رسید تلفن همراهم زنگ خورد. یکی از دوستانم بود که خبر از کاروانی نوروزی به سمت مناطق جنوب را میداد. دل تو دلم نبود ولی بهدلیل بازه زمانیاش، حتم داشتم پدرم مخالفت میکند. فردای آن روز خبر راهیان را تلویحی و به صورت یک اتفاق جزئی پیش پدرم بیان کردم. در کمال ناباوری پدرم گفت میخواهی بروی برو...! ارسال به دوستان
«وطنامروز» در گفتوگو با مخالفان و موافقان، تبعات استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی کرد
به جای مجلس همه شهرها
گروه سیاسی: مجلس شورای اسلامی بهرغم همه مخالفتهای کارشناسی و برخلاف نظر برخی مراکز پژوهشی و افکارسنجی، کمتر از 2 هفته پیش طرح استانی شدن انتخابات را تصویب کرد. «وطنامروز» برای بررسی این موضوع با برخی مخالفان و موافقان این طرح گفتوگو کرده است. منتقدان این طرح معتقدند با توجه به نبود زیرساختهای لازم از جمله نبود احزاب قوی و اثرگذار از یکسو و همچنین نبود پارلمانهای محلی از سوی دیگر، استانی شدن انتخابات منجر به فراموش شدن مطالبات حداقلی مردم و قطع ارتباط شهرستانها و مناطق روستانی با استان و به تبع آن با پایتخت خواهد شد. برخی نمایندگان نیز با اشاره به تجربه عینی این طرح به سرنوشت لیست امید در انتخابات مجلس دهم در تهران اشاره کرده و عملکرد این نمایندگان را عصاره طرح استانی شدن انتخابات عنوان میکنند. در مقابل موافقان این طرح معتقدند با توجه به ناکارآمدی مجلس، لازم است موضوعات بومی و منطقهای در سطح دیگری رسیدگی شود و مجلس محل پیگیری امور ملی باشد. آنچه مسلم است در ادبیات هر دو طرف کارآمد نبودن مجلس فعلی شورای اسلامی و برخی مجالس گذشته نمود دارد. ارسال به دوستان
چرا راه استفاده ابزاری و جنسی از زنان در تبلیغات ایرانی هموارتر از همیشه شده است
شکلات زهر!
محسن شهمیرزادی: اگر چه در روایتهای تاریخی همواره اختلافی وجود دارد اما بسیاری معتقدند بیدلیل نبوده است که «لولا مونتز» زن افسونگر و از رقاصههای معروف قرن 19 آمریکا، یکی از ماندگارترین عکسهای پرتره خود را با سیگاری در دستانش ثبت کرده است. در واقع او نخستین زنی بود که در ملأعام سیگار در دست گرفت و انتشار عکس او تحولی در جامعه زنان 170 سال پیش آمریکا به راه انداخت؛ همان سیگاری که به سرعت تبدیل به نماد رهایی، پیشرفت و توسعه زنان شد. پس از آن هر زنی که سیگار در دستانش میگرفت در واقع به آزادی، استقلال و رهایی میرسید. شاید «مونتز» دقیقا نمیدانست بناست با آن سیگار در دستش چه کاری کند اما سفارشدهنده این عکس بخوبی میدانست چه اتفاقی بناست بیفتد. نیمی از جامعه آمریکا را زنان تشکیل میدادند؛ زنانی که استعمال سیگار برای آنها قبح و ضدارزش تلقی میشد و انتشار این تصویر در واقع حکم گشودن بازاری جدید برای کارخانه دخانیات- سفارشدهنده عکس- داشت. نیمی از جامعه که تا آن روز استعمال سیگار برای آنها امری تحقیرآمیز محسوب میشد، از فردای آن، سیگار را نماد استقلال و رهایی خود میدیدند. این یعنی سود دو برابر با تبلیغاتی ساده، یعنی بنا بر دادههای تاریخی نخستین استفاده ابزاری از زن در تبلیغات مدرن برای گسترش تجارت؛ تقلیل زن به یک شیء و کالا که ارزش مبادله و تجارت دارد. از آن روز تاکنون، در همه فرمهای رسانهای جهان اعم از مدیوم سینما و تلویزیون تا تبلیغاتهای تجاری، کارکرد زن بیش از هر چیز به جذابیتهای جنسی و استفاده از این جذابیت برای جذب مخاطب بازمیگردد. از همین رو بهانه «آزادی زنان»، کافی بود تا هیچگاه اعتراضی نسبت به این استفاده ابزاری صورت نگیرد. همین مساله هم عدم وجود قانونی برای حمایت از زنان و بازنمایی آنها در سینما، تلویزیون و تبلیغات را توجیه میکرد. از آن عکس تا ظهور انقلاب اسلامی بیش از یک قرن طول کشید و تقریبا برای نخستینبار در جهان، بازنمایی زن با محدودیتهایی مواجه شد. پس از انقلاب قوانین بسیاری برای جلوگیری از استفاده ابزاری از زنان و بازنمایی شیءگونه از آنها در تبلیغات انجام شد. در بنــد ١٠ الحاقــی مــاده ۶ قانــون مطبوعــات مصــوب ١٣٧٩ اســتفاده ابــزاری از افــراد (اعــم از زن و مــرد) در تصاویــر و محتــوا، تحقیــر و توهیــن بــه جنــس زن، تبلیــغ تشــریفات و تجمــلات نامشــروع و غیرقانونی مصداقی از تجــاوز بــه حریــم خانــواده و نادیــده گرفتــن منزلــت زن دانســته شــده اســت کــه در قانــون مطبوعــات ممنــوع شــده و در آگهیهای تبلیغاتـی منتشـره از سـوی آنـان بایـد مـورد توجـه باشـد. همچنین در دستورالعمل مطول تهیه آگهیهای تبلیغاتی در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بندهای بسیاری به شیوه بازنمایی زنان در تبلیغات اختصاص پیدا کرده است. در اصــل ۵٨ این دستورالعمل آمده است: «حضــور خانمها در آگهیهایی کــه وضعیــت کالا و مصــارف آن به نقــش خانمها بســتگی نداشــته باشــد مجــاز نیســت». اصـل ۵٩ نیز اذعان داشته: «آگهیهـای رادیـو- تلویزیونـی نبایـد تداعـیکننده ایـن امـر باشـد که اشـتغال و تـلاش زن ایرانـی محـدود بـه امـور منـزل اسـت و در عرصههای علمـی و فرهنگـی حضـور نـدارد و به طـور کلـی زن مسـلمان ایرانـی نبایـد تحقیـر شـود». در اصل۶٠ نیز آمده است: «آگهی نباید تداعیکننده ترجیح بین جنس مذکر و مؤنث باشد». در اصـل ۶٢ نیز مطرح شده: «آگهیها نبایـد تداعـیکننده ایـن فکـر باشـد کـه زنها از مردهـا ناتوانترنـد و نقـش هـر کـدام بایـد کامـل و بینقـص مشـخص شـود». در بخـش مقـررات خانـواده در بنـد ٣ نیز به مقوله مهمی اشاره کرده و آمده اسـت: «بـرای حفـظ کرامـت زن، نمایـش تصاویـر او در آگهـی نبایـد هـدف تبلیـغ قـرار گیرد». همه اینها تنها بخشی از قواعد فراوان بازنمایی زن در تبلیغات تلویزیونی ایران است. هرچند که امروزه صداوسیما در عمده تبلیغات خود از اصول خودساختهاش نیز عدول کرده است و در بسیاری از آگهیهای تلویزیونی تناقض با آییننامههای موجود را شاهد هستیم اما فضای مجازی و پلتفرمهای نوین تحت اینترنت بستری را مهیا کردهاند که شرکتهای برجسته یا نوپا بتوانند بدون هیچ نظارتی تمام هنجارهای فرهنگی و ارزشهای زنانگی را نادیده گرفته و تبلیغات خود را با همان نگاه شیءانگارانه و اتکا به جذابیت جنسی زن به دست مخاطبان برسانند. ازجمله حاشیهسازترین این تبلیغات، تیزر مربوط به شکلات پارمیدا بود که اخیرا منتشر شده است و در معنای ثانویه خود اذعان داشت که زنان با استفاده از شکلات تلخ پارمیدا جذابیتهای جنسی دوچندانی پیدا میکنند و همین باعث میشود بیشتر مورد توجه عمدتاً مردان قرار بگیرند. این آگهی که سراسر توهین به زن و کارکرد او در جامعه را نشان میداد بهصورت رسمی از سایت آپارات و سایر شبکههای مجازی پخش شد. واکنش تند مخاطبان به این تبلیغ، در حالی بود که پیش از این نیز شرکتهای برجسته دیگری بدون توجه به هنجارهای جامعه، تبلیغات خود را بهواسطه شبکههای مجازی منتشر میکردند. میکروسلبریتیهای اینستاگرامی نیز بدون هرگونه محدودیتی عمده ویدئوهای طنز و بعضاً هنجارشکن خود را با حمایت مالی و در راستای تبلیغات شرکتهای برجسته تجاری تولید میکنند. همه این آگهیها در حالی تولید و عرضه میشوند که تقریباً هیچ نظارتی بر فرآیند ساخت و انتشار آنها وجود ندارد؛ شاهد مثال آنها را میتوان از پلتفرمهای غیرایرانی چون اینستاگرام و تلگرام تا سایتهای مجوزداری مانند آپارات مشاهده کرد. در چالش به وجود آمده، بیش از هر چیزی نقش کمرنگ و کممایه سازمان تنظیم مقررات رادیویی بسیار برجسته به چشم میآید. سایتهای معتبر و مجوزداری چون آپارات و امثال آن، با وجود کسب درآمدهای کلان از بستر پخش دیجیتالی در کشور که به واسطه فیلترینگ سایتهایی چون یوتیوب برجسته شدهاند، هیچگونه پاسخگویی نسبت به انتشار تبلیغات اینچنینی ندارند. همچنین آییننامهای در این زمینه نیز از جانب سایتهای مشابه تدوین نشده است و مواجهه قانونمند با آنها میتواند یکی از راهکارهای جلوگیری از تولید و انتشار اینگونه تبلیغات باشد. از سوی دیگر تعداد زیادی از شرکتهای تجاری برجستهای وجود دارند که بهواسطه عدم هنجارمند بودن پلتفرمهایی چون اینستاگرام و تلگرام خطوط قرمزی در تبلیغات خود رعایت نمیکنند. مواجهه قهرآمیز صداوسیما نسبت به درج تبلیغات شرکتهای یادشده در تلویزیون میتواند از دیگر راهکارها برای مقابله با این ناهنجاری تبلیغاتی در پلتفرمهای خارجی باشد. ارسال به دوستان
عواقب جدایی آخوندی از دولت!
حسن رضایی: وضعیت بازار مسکن خوب نیست. خانوادههایی که قصد داشتند با پسانداز چندسالهشان در سال 97 خانه بخرند، با این وضعیت حداقل 5 تا 10 سال دیگر هم باید صبوری کنند. کسانی که در مرکز شهر مستاجر بودند، با سر رسیدن قرارداد باید به فکر حاشیهنشینی باشند و مستاجران حاشیه شهر هم باید جای دیگری برای خود دست و پا کنند. قیمتها کنتور ندارد و روزانه بالا میرود. کمترین تلاطم در بازار دلار، سکه و خودرو به مسکن هم سرایت میکند. وقتی قیمت یک پراید 51 میلیون تومان باشد، چرا باید یک آپارتمان نقلی حتی در شهرستانهای خیلی کوچک حداقل 2 برابر پراید قیمت نخورد؟! خودروسازهایی که تا دیروز میگفتند بهخاطر کمبود قطعه، پیشفروشهای قبلی را نمیتوانیم تحویل دهیم، یکباره با افزایش قیمتها، چند طرح پیشفروش دیگر هم اجرا کردهاند! ظاهرا کسی هم نیست از آنها بپرسد قضیه کمبود قطعه پس چه شد؟! در میان موج گرانی، اما افزایش قیمت ارزاق، لوازم خانگی و مسکن بیش از همه بر خانوارها فشار وارد میکند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|