|
دلایل شکست فیلم تولید مشترک «دختر شیطان» در گیشه سینمای ایران
ابتذال دوملیتی!
محسن شهمیرزادی: همانطور که پیشبینی میشد گیشه اکران عید فطر پررونقتر از ایام رمضان بود و فیلمهای برجسته روی پرده از فروش قابل توجهی برخوردار شدند. اما همه اتفاقات گیشه برای تهیهکنندگان سینما قابل پیشبینی نبود. فیلم «ما همه با هم هستیم» به عنوان پرسلبریتیترین فیلم سالهای اخیر روی پرده آمد ولی برخلاف پیشبینیها استقبال چندانی از آن نشد و به نظر میرسد این فیلم به سختی بتواند در لیست 5 فیلم پرفروش سال 98 قرار بگیرد. مشابه این اتفاق برای قربان محمدپور و فیلم «دخترشیطان» وی نیز رقم خورد. در حالی که محمدپور به دنبال تکرار فروش 13 میلیاردی «سلام بمبئی» بود با شکستی شگفتآور در گیشه روبهرو شد و در رقابت با فیلمهایی چون «شبی که ماه کامل شد»، «سرخپوست» و «ما همه با هم هستیم»، تاکنون تنها 300 میلیون تومان فروش داشته است. این درحالی است که رقبایش از مرز 3 میلیارد تومان عبور کردهاند. شکست دختر شیطان در گیشه اگرچه با توجه به رقبا چندان دور از انتظار نبود اما این میزان از فروش حکایت از مسائل دیگری دارد. ارسال به دوستان
اعتراف کارگردان «دختر شیطان» به شکست فیلمش در گیشه
قربان محمدپور، کارگردان فیلم سینمایی «دختر شیطان» با حضور در برنامه تلویزیونی «هفت» به شکل تلویحی به شکست فیلمش در گیشه سینماها اعتراف کرد. این فیلم که از ۱۵ خرداد اکران خود را آغاز کرده، بر اساس سامانه فروش سینمای ایران تا کنون فقط ۳۸۱ میلیون تومان فروخته و با وجود برخی جنجالها درباره عکسهای نامناسب بازیگر هندی این فیلم، در گیشه شکست خورده است. این در حالی است که فیلم قبلی محمدپور با نام «سلام بمبئی» در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۳ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان فروش داشت. محمدپور در واکنش به این موضوع که فیلمش در شرایط فعلی شانسی برای موفقیت بزرگ ندارد، پاسخ داد: فکر میکنم زمان اکران فیلم مشکل دارد و ما در زمانبندی برای اکران این فیلم اشتباه کردیم، چون سینمای ایران ظرفیت این را ندارد که همزمان 5-4 فیلم پرفروش اکران شود. روز نخست با گیشه ۱۰۰ میلیونی، فروش ما بد نبود اما در روزهای بعد به مرور سالنهای ما کم شد و فکر میکنم برای نابودی فیلم همین کافی است. افخمی در واکنش به این مدعا گفت: فکر نمیکنید فیلمی که در روز نخست تماشاچی جذب نکند، سانسهایش گرفته میشود؟ محمدپور پاسخ داد: بر اساس قانون شورای صنفی، فیلمی که جدید اکران میشود باید در تمام پردیسها به مدت 2 هفته یک سانس به آن اختصاص یابد. این در حالی است که برای فیلم من فقط یک روز مهلت داده شد و تنها پردیسی که این قانون را رعایت کرد، پردیس کورش بود، آن هم به دلیل اینکه صاحب این پردیس (علی سرتیپی) پخشکننده ما هم هست. این کارگردان با تأیید این نکته افخمی که ملودرام طی سالهای اخیر در چارچوب سینما جایی ندارد و مدیوم تلویزیون برای آن بهتر است، گفت: با شما موافقم، چون کمتر میبینیم فیلمی ملودرام در سینمای جهان موفق باشد. ارسال به دوستان
در میزگرد برنامه «هفت» مطرح شد
کاری با نمایش خانگی ندارند تا رقیب تلویزیون باشد!
برنامه تلویزیونی «هفت» که از شبکه 3 سیما روی آنتن میرود در آخرین برنامه خود میزگردی با موضوع بررسی وضعیت شبکه نمایش خانگی برگزار کرد که در آن میهمانان برنامه به جریان پشتپردهای اشاره کردند که انگار تعمدی نظارت نمیکند و نبود نظارت را از سرناتوانی مدیران ارشاد ندانستند. به گزارش «وطنامروز»، این میزگرد با حضور حجتالاسلام نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، سعید رجبیفروتن مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی و محمدرضا عباسیان مدیر سابق رسانههای تصویری برگزار شد. یکی از بحثهای جالبی که در این برنامه مطرح شد، صحبتهای محمدرضا عباسیان بود. او با اشاره به دلایل عدم نظارت بر تولیدات عرضه شده در قالبهای مختلف در شبکه نمایش خانگی گفت: VODهایی که مجوز دارند بر خلاف قانون بدون هیچ پروانه نمایشی عرضه شدند. در واقع VODها بدون هیچ پروانه نمایشی هر محتوایی دلشان خواسته در پلتفرمهایشان قرار دادند. متأسفانه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هیچ اقدامی انجام ندادند. وزارت ارشاد باید طبق قانون به قوهقضائیه شکایت کند. داروغهزاده روی کلمه مبتذل حساس است اما ناگزیرم صریحاً اعلام کنم محتوای مبتذل و مستهجنی در فرمهای VOD عرضه شده و وزارت ارشاد هم هیچ اقدامی نکرده است. این اقدام الزاماً از سر ناتوانی مدیران ارشاد نبوده و انگار الزام شده که با VODها کاری نداشته باشید و حتی حمایت شدند تا آلترناتیوی برای تلویزیون باشند. همچنین نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به رقابت با سازمان صداوسیما، تأکید کرد: نمایش خانگی را سعی کردند رقیب رسانهملی قرار دهند و کمکم ذائقهها را به این سمت و سو بکشانند. به نظر من باید واکاوی شود چرا این همه پول هزینه میشود اما نمیتواند مخاطب خودش را جذب کند. البته موضوعات انحرافی و مشکلات محتوایی سریالها و فضای نمایش خانگی جای خودش نیاز به بحث دارد. من فکر میکنم اهداف افرادی که پرچمدار این موضوع هستند، همسو با مخاطب نبوده است. به خاطر همین، مخاطب استقبال نکرده است؛ با اینکه به هر سوپرمارکتی سر میزنیم جلوی در آن یک تبلیغی از سریال نمایش خانگی وجود دارد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه تعمدی در کار است، افزود: این تعمد در نبود نظارت، در حوزه سینما و بخشهای دیگر هم وجود دارد؛ در حوزه کتاب، سینما، تئاتر و حوزه صنعت هم این اتفاق در حال وقوع است. ارسال به دوستان
حمیدرضا شکارسری، شاعر و منتقد ادبی:
گسترش شعرهای ضعیف همیشه به معنای بحران نیست
حمیدرضا شکارسری، شاعر و منتقد ادبی درباره شعرهای ضعیفی که منتشر میشود، گفت: اینکه عنوان دلنوشته را برای نامیدن شعرهای ضعیف انتخاب کنیم درست نیست، چون شعر، نثر و شعرهای خوب هم طبعا دلنوشته هستند. وی افزود: ما نثرهای ادبی یا معمولی را میبینیم که به اسم شعر منتشر میشود؛ چه زمانی چنین چیزی در ادبیات وجود داشته است؟ از وقتی مقولهای به اسم شعر نو در ادبیات بهوجود آمد متنها یا نثرهای ادبی به اسم شعر نو منتشر میشدند. وی افزود: امروز امکان ارائه اثر نسبت به گذشته بیشتر شده است، هر کسی با توجه به فضای مجازی میتواند شعرش را منتشر کند و به همه جهان بگوید شعرم را بخوانید و بیشتر اتفاق میافتد شعرهای ضعیف دیده میشود. وی ادامه داد: اجازه بدهیم آثار ضعیف ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه بفروشند و آثار قوی بیشتر از آثار ضعیف فروش داشته باشند، چرا که آثار ضعیف نمیتوانند در درازمدت روی آثار قوی تاثیر بگذارند البته آثار قوی هم نمیتوانند آثار ضعیف را ارتقا بدهند. آن هم در روزگار ما که روزگار تکثر است باید آسیبهای این روزگار تکثرگرایی را بپذیریم. طبعا وجود شعرهای ضعیف در ادبیات به معنای بحران نیست. در دهههای ۲۰ و ۳۰ که شعر نو بتازگی پا گرفته بود اثری به اسم شعر نو پذیرفته نمیشد. در آن نسل نقدهایی درباره شعر نو مطرح میشد، قالب شعری را تحقیر میکردند و بحرانهایی برای این قالب شعری ایجاد میشد اما در نهایت عاقبت شعر نو به غربال تاریخ ادبیات دچار میشد و فرمهای ماندگار این قالب شعری ماندگار شدند و فرمهایی که سست بودند از بین رفتند و فراموش شدند. ارسال به دوستان
دبیر سابق سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا:
وزارت ارشاد بزرگترین مخالف تولید کاغذ است
دبیر سندیکای کاغذ و مقوای ایران - از فعالان بخش خصوصی کاغذ - با اشاره به اینکه وزارت ارشاد همواره از پذیرش تعرفه حمایتی کاغذ ممانعت میکرده، اظهار داشت: در طول این سالها وزارت محترم ارشاد هیچگاه حاضر به پذیرش تعرفه حمایتی از واردات کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر نشد و هیچگاه فهرستی از دریافتکنندگان یارانه کاغذ را در اختیار هیچ نهاد و شخصی قرار نداد. به گزارش مهر، سیدطاهر شبیری افزود: ما بارها هشدار قاطع دادیم که روش اتخاذ شده مقاومت در برابر افزایش تعرفه به مفهوم هدایت یارانه کاغذ به سمت تولیدکننده خارجی است و در صورت اقدام به توقف تولید کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر در 2 واحد پارس و مازندران، مدیران ما تمام بازار کاغذ را یکجا به تولیدکنندگان خارجی هدیه میکنند؛ اتفاقی که شاهد وقوع آن هستیم. حالا واسطهگر میتواند به قیمت دلخواه، مصرفکننده واقعی را مجاب به تامین کاغذ کند. شبیری افزود: ما با دولت در آن زمان توافق کردیم و مصوب شد برای ارتقای خودمان و مصون ماندن از تاثیرات سوء رانت واردات کاغذ، به ما کمک کنند تا خودمان را ارتقا دهیم. در همین راستا قرار بود به تعریف تعرفه بالمناصفهای برای واردات کاغذ برسیم که بتواند قوای تولید و واردات را همسنگ کند. میدانیم که ابزار تعرفهها در همه جای دنیا برای حمایت از تولید داخل مورد استفاده قرار میگیرد و این یک سیاست منطقی و توجیهپذیر است اما از سال ۸۵ تا امروز هنوز این اتفاق رخ نداده و دولت زیر قولشزده است. از سال ۱۳۸۵ تاکنون این مصوبه معطل تصمیمگیری دولت است. جالب اینکه وزارت ارشاد از همان زمان که یارانه را برای رساندن به مخاطبان در دست گرفت، با افزایش تعرفه واردات کاغذ مخالفت کرد. ارسال به دوستان
تازهترین خبرها از گوشه و کنار سینمای جهان
از جایزه برای آلمادوار تا رایزنی برای «کوچه کابوس»
محمد حسینآبادی: در روزهایی که بسیاری از رسانههای سینمایی در جهان بر انتشار نقدهای مثبت منتقدان درباره تازهترین نسخه از دنباله پرمخاطب «داستان اسباببازیها» متمرکز شدهاند، یکی از خبرهای جالب توجه رسانهها اهدای جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد سینمایی از سوی جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۹ به «پدرو آلمادوار» کارگردان اسپانیایی بود. بر اساس آنچه هالیوودریپورتر منتشر کرده، «آلبرتو باربارا» دبیر جشنواره فیلم ونیز با تمجید از «پدرو آلمادوار»، وی را بزرگترین کارگردان اسپانیایی از زمان «لوئیس بونوئل» تاکنون خواند و اعلام کرد این کارگردان ۶۹ ساله امسال جایزه شیر طلایی افتخاری هفتادوششمین جشنواره ونیز را دریافت میکند. جدیدترین فیلم «آلمادوار» با عنوان «درد و شکوه» نیز امسال در جشنواره کن رونمایی شد و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای «آنتونیو باندراس» به ارمغان آورد. اما خبر دیگری که در رسانههای سینمایی بازتاب بسیاری پیدا کرد و البته در دستهبندی خبرهای مثبت سینمایی جهان قرار نمیگرفت، آب پاکی تهیهکنندگان سریال پرطرفدار «دوستان» بر دست دوستداران آن بود. مارتا کافمن یکی از 2 سازنده سریال پرطرفدار «فرندز» یا «دوستان» در مصاحبهای اعلام کرد هیچ برنامهای برای دور هم جمع کردن دوستان این سریال ندارد. کافمن تاکید کرد نمیخواهد با یک بازگشت ناامیدانه برای هواداران، این اثر خوب را خراب کند. سریال محبوب «فرندز» توسط مارتا کافمن و دیوید کرین به صورت مشترک تهیه شد. این سریال کمدی موقعیت بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ از شبکه انبیسی آمریکا پخش میشد. با آنکه ۱۵ سال از نمایش آخرین فصل «فرندز» میگذرد، این سریال همچنان محبوب است و در دورههای مختلف گمانهزنیهایی درباره بازگشت شخصیتهای سریال کنار هم صورت گرفته است. خبر مهم دیگر این روزهای سینمای جهان که اتفاقا روز گذشته در رسانههای داخلی نیز بازتاب گستردهای پیدا کرد، احتمال پیوستن بردلی کوپر به فیلم بعدی گییرمو دل تورو با عنوان «کوچه کابوس» بود. گفته شده کوپر پیشنهادی دریافت کرده تا در این فیلم بازی کند اما هنوز روشن نیست سرانجام این مذاکرات به کجا برسد. اگر وی این نقش را بپذیرد، جایگزین لئوناردو دیکاپریو میشود که ابتدا قرار بود در این فیلم بازی کند اما بعد صرفنظر کرد. دل تورو، کارگردانی این فیلم را بر مبنای فیلمنامهای میسازد که آن را با همکار کیم مورگان نوشته است. «کوچه کابوس» را دل تورو با جی.مایلس دیل تهیه میکنند. فاکس امتیاز پخش این فیلم را در اختیار دارد. این کمپانی، همین فیلم را سال ۱۹۴۷ ساخته بود. این فیلم بر مبنای رمانی به همین نام از ویلیام لندسی گرشام ساخته میشود. در فیلم ۱۹۴۷ تایرون پاور در نقش یک جوان کلک پرشور و جاهطلب بازی کرده بود که با زنی روانشناس که از او هم زرنگتر است همدست میشود. کوپر سال ۲۰۱۸ با تحسین زیادی برای ساخت «ستارهای متولد شده است» روبهرو شد و فیلم نهتنها بیش از ۴۰۰ میلیون دلار فروش کرد که چندین نامزدی اسکار هم به دست آورد که جایزه بهترین بازیگری برای خود کوپر از جمله آنها بود. ارسال به دوستان
محمدحسین لطیفی فیلم جدید میسازد
محمدحسین لطیفی بزودی کارگردانی فیلم جدید خود را با موضوع پرچم ایران آغاز میکند. داستان این فیلم درباره نخبگانی است که از بین نوجوانان ایرانی انتخاب شدهاند و با عزم و اراده خود و در جریان داستانی جذاب ناجی کشورهای دیگر بوده و پرچم کشورمان را به اهتزاز در میآورند. ارسال به دوستان
اخبار
عیادت وزیر ارشاد از محمدعلی کشاورز ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|