|
«گاندو» سریالی علیه فساد، وطنفروشی، خیانت و جنایت
ضمیر مرجع خود را پیدا کرد؟
صادق فرامرزی: سریال «گاندو» این روزها بخش عمدهای از ساعات کاری دولتمردان را پر کرده است؛ از محمود واعظی که شکایت علیه این سریال را حق دولت دانسته تا محمدجواد ظریف که با کنایه دولت را بیپولتر از آن دانسته که توانایی ساخت سریال داشته باشد، از حسامالدین آشنا که برای توئیتهای متعددش موضوع جدیدی پیدا کرده تا مجموعهای از حامیان سیاسی و مجازی دولت در رسانههای رسمی و اجتماعی که هر چند ساعت یکبار موضعی جدید علیه «گاندو» میگیرند. از این جهت میتوان سریال مورد نظر را از موفقترین آثار تولید شده در سالهای اخیر دانست که توانایی به دست گرفتن نبض جامعه را پیدا کرده است و از سوی دیگر میتوان آن را بهعنوان جعبه سیاهی در پرسش از چرایی این حجم از حساسیت نسبت به اثری که سوژهای داشته است دانست. امری که حتی اعتراض یکی از هنرپیشههای این اثر را نیز به همراه داشت و او را به طرح این پرسش واداشت که «چرا بد گفتن به انگلیس باید به یک ایرانی بر بخورد؟»، حال با مجموعهای از این سوالات آنچه تغییر پیدا نمیکند مخالفت تمام قد دولت و دولتمردان با سریال گاندو است، مخالفتی که از ممیزیهای متعدد در زمان پخش تا تهدید به شکایت در ایام پس از پخش آن خودنمایی میکند. پرسش از چرایی این واکنشها ما را به نقطهای فراتر از یک سریال 30 قسمتی یا سناریوی بازتعریف شده یکی از متاخرترین پروندههای امنیتی کشور یعنی «جیسون رضاییان» میکشاند. هرچند اهمیت فوقالعاده بالای وی و حمایت آشنای «حسامالدین آشنا» از او در یکی از برنامههای تلویزیونی چند سال پیش که نفوذی بودن وی را با عبارت «پسربچهای که اصلا بلد نیست درست فارسی حرف بزند» رد کرده بود بر حساسیتها میافزاید اما آنچه در قالبی اصیلتر باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد مجموعه واکنش دولتمردان خطاب به نفوذیها و جاسوسهایی است که در سالهای اخیر دستگیر شدهاند. به عبارتی سادهتر اگر از مصداق جیسون رضاییان نیز چشم بپوشیم با یک منطق حاکم بر مجموعه واکنشها روبهرو میشویم، پکیجی که رضاییان را شامل میشود اما محدود به او نمیماند. هرچند معذوریتهای امنیتی و اطلاعاتی موجب میشود تا عمده پروندههایی که پیرامون یک پروژه نفوذ شکل میگیرند یا رسانهای نشده یا با گذر زمان سر از رسانهها در بیاورند اما مصادیق موجود در سالهای اخیر بخوبی گواهی روشن بر این امر است. برای مثال پس از دستگیری «نزار زاکا» در سال 94 و در حاشیه دعوت معاونت امور زنان نهاد ریاستجمهوری به ریاست شهیندخت مولاوردی نیز شاهد رفتاری از این دست از سوی مقامات دولتی بودهایم. مولاوردی در مصاحبه سال گذشته خود با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود دولت روحانی برای ممانعت از دستگیری زاکا و پس از آن برای آزادی او از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است اما این تلاشها ثمربخش نبوده و در نهایت با حمله به نهاد قضایی کشور این نهاد را مانعی در برابر آزادی زاکا دانسته بود. زنجیره مورد بحث اما محدود به رضاییان و زاکا نیست، واکنشهایی مشابه در مواردی همچون «نازنین زاغری»، «عبدالرسول درینجفآبادی»، «سیامک نمازی»، «دستگیرشدگان محیطزیستی» و... مشتی نمونه خروار در این زمینه محسوب میشوند. نکتهای که پیرامون صورت مساله این همنوایی با متهمان امنیتی مطرح است آن است که در عمده این موارد این فشارها حتی پیش از محکومیت آنها بوده است، به گونهای که اخلال در پروسه رسیدگی به پرونده (نه اعتراض به حکم نهایی) بخشی تغییرناپذیر از رفتار برخی مسؤولان و جریانهای سیاسی پیرامون پروندههای نفوذ و جاسوسی را تشکیل داده است. در چنین شرایطی طبیعی به نظر میرسد پرداخت عمومی یک سریال به مصادیقی خاص و واجد اهمیت بالا که بینندگان زیادی را نسبت به این پروژه حساس کرده است امری مقبول برای جریانها و افراد فوقالذکر محسوب نشود. اتخاذ واکنشهای تند و توام با عصبانیت نسبت به بازنمایی واقعهای که در همین دولت رخ داده است باعث میشود اذهان عمومی به نسبت میان آشنایان دولت و غریبههای نفوذی مشکوک شود، گویا به حکم ضربالمثل «فحش را زمین بینداز تا صاحبش برش دارد» برخیها حس مالکیت عجیبی به فحش همراهی با نفوذیها پیدا کردهاند؛ حس مالکیتی که البته در سالهای اخیر و در قالب حمایتهای متعدد از این نفوذیها تثبیت شده است. ارسال به دوستان
نظر مردم درباره «گاندو» چه بود؟
سریالی پربیننده با مأمورانی باهوش
سریال «گاندو» با حدود 44 درصد بیننده در صدر سریالهای جدید تلویزیون قرار گرفت. به گزارش «وطنامروز»، مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما براساس نظرسنجیای که بیستم تیرماه ۹۸ از سراسر کشور داشته است، اعلام کرد: 5/80 درصد از مردم بیننده برنامههای سیمای جمهوری اسلامی ایران اعم از سریال، فیلم سینمایی، مسابقه، مستند، سخنرانی، گفتوگو، ورزش و اخبار بوده و 2/50 درصد نیز حداقل یکی از سریالهای جدید «بوی باران» شبکه یک، «خانواده دکتر ماهان» شبکه 2 و «گاندو»ی شبکه 3 سیما را دیدهاند که در این میان گاندو پربینندهترین سریال بوده است. سریال گاندو با حدود ۴۴ درصد بیننده در صدر سریالهای جدید تلویزیون قرار گرفت و سریال «بوی باران» شبکه یک با 4 درصد اختلاف و مخاطب ۴۰ درصدی در رتبه دوم پربینندهترین سریالها قرار گرفته است. مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما همچنین درباره ویژگیهای مختلف پربینندهترین سریال این روزهای تلویزیون یعنی گاندو نظر مردم را جویا شده است. براساس این نظرسنجی، بیش از ۸۹ درصد از مخاطبان این سریال در حد زیاد از آن رضایت داشتهاند و بیش از ۷۳ درصد هم آن را درحد زیاد باورپذیر دانستهاند. از نظر 7/60 درصد از بینندگان، مهمترین پیام سریال گاندو نشان دادن قدرت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بوده است و حدود ۷۹ درصد از آنها هم معتقدند این سریال در حد زیاد توانسته است مردم را با فعالیت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی آشنا کند. از منظر 2/82 درصد از بینندگان، سریال گاندو توانسته است در حد زیاد باعث اعتمادسازی مردم به قدرت و توان نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور شود. این نظرسنجی از بینندگان خواسته است میزان موفقیت سریال گاندو را در جنبههای مختلف ارزیابی کنند که ۹۱ درصد از آنها این سریال را در نمایش هوش و ذکاوت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در حد زیاد موفق دانستهاند. براین اساس، 3/90 درصد از بینندگان، این سریال را در نمایش احساس مسؤولیت و تعهد نیروهای امنیتی، 9/86 درصد در نمایش بهکارگیری افراد جوان در شبکه اطلاعاتی و امنیتی کشور، 3/86 درصد در نمایش مهارت و توانمندی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی، 5/83 درصد در نمایش تجهیزات و امکانات سختافزاری و نرمافزاری نیروهای امنیتی و 1/80 درصد در نمایش هوشیاری نسبت به پدیده نفوذ در حد زیاد موفق توصیف کردهاند. از بینندگان گاندو درباره دلایل تماشای این سریال پرسیده شده است که 6/53 درصد جذابیت موضوع و داستان سریال را عمدهترین دلیل خود اعلام کردهاند. همچنین ۱۴ درصد از مخاطبان، واقعی بودن موضوع و 5/11 درصد هم سرگرمی و پرکردن وقت را عامل اصلی دیدن این سریال دانستهاند. ارسال به دوستان
امرالله احمدجو، نویسنده سریال سلمان فارسی:
میرباقری میگوید سلمان آخرین کار و کارستان من است
امرالله احمدجو از نویسندگان سریال «سلمان» با اشاره به پایان بازنویسی فیلمنامه، از انگیزه بالای داوود میرباقری برای خلق این مجموعه خبر داد. به گزارش «تسنیم»، احمدجو درباره روند پیشتولید سریال سلمان بیان داشت: بازنویسی فیلمنامه تمام شده اما برای ما آراستگی کار اهمیت دارد که اصطلاحاً مو لای درز آن نرود. چند ماه پیش تهران بودم سری به کارگاه سریال «سلمان» زدم، بسیار از طراحی اصولی آن لذت بردم، واقعاً تا به امروز اینهمه دقت را ندیده بودم؛ از لباسها، طراحی پارچهها گرفته تا دکورها و ابزارها. نویسنده سریال تلویزیونی «سلمان» در پاسخ به این سؤال که آیا کاراکتر اول این سریال را یک سلبریتی بازی میکند یا یک چهره ناآشنا، اظهار داشت: میدانید که کارگردان «سلمان فارسی» قبل از اینکه تلویزیونی و سینمایی باشد، یک تئاتری است. برای داوود کاربلدی، تخصص و فرهیختگی در بازیگری حرف اول را میزند به همین خاطر کسانی جلوی دوربین آثارش حاضر میشوند که ناشناخته اما کاربلد و حرفهای هستند. مخاطب ما باید منتظر اینچنین انتخابهایی باشد که داوود میرباقری با یک جامعهشناسی هنری آن را بخوبی انجام میدهد. از طرفی «سلمان» از کودکی، نوجوانی، جوانی تا سالخوردگی روایت میشود و نیاز به بازیگران متعددی دارد که بتوانند این نقشها را بخوبی ایفا کنند. بعید میدانم بین کسانی که با آن خصوصیتهای ویژه برای سلمان شخصیتپردازی شده از بین سلبریتیها کسی که از هر جهت با آن خصوصیات همخوان باشد، داشته باشیم، بهنظر میرسد بازیگر سلمان احتمالاً چهرهای آشنا ندارد. وی با بیان اینکه میرباقری گفته است سلمان، آخرین کار من است، افزود: نباید انکار کرد، من و داوود وارد 70 سالگی میشویم و این نوع کارها بسیار سنگین و دشوارند. الان 8-7 سال زمان اجرای ساخت سلمان زمان میبرد تا به پخش برسد، داوود هم به من گفت «آخرین کار سنگین و کارستان من است». ارسال به دوستان
پاسخ معینیپور درباره مخاطبان شبکه 4
بازگشت دهنمکی به شبکه فرهیختگان
مسعود معینیپور، مدیر شبکه 4 سیما روز گذشته با حضور در برنامه صبحگاهی «سلام صبح به خیر» شبکه 3 سیما به تشریح برنامههای تابستانی این شبکه پرداخت. مدیر شبکه 4 به رویکرد جدید شبکه 4 اشاره کرد و افزود: شبکه 4 شبکه فرهیختگان است و مخاطبان خاص خودش را دارد و ما در دوره جدید به دنبال آن هستیم مباحث عمومی را از زبان متخصصان بیان کنیم. او همچنین در پاسخ به مجری برنامه درباره اینکه چرا در جمع خبرنگاران از اینکه «همین تعداد مخاطب برای ما کافی است!» صحبت کرده و این حرف با شیطنت رسانهای به شکلی دیگر منتشر شده بود، توضیح داد: ما اینجا مباحثی داریم که مخاطب چندان سراغ آنها نمیآید، مثلاً وقتی ما درباره شبهات اعتقادی یک منبع دینی یا مساله دینی صحبت میکنیم خیلی از مخاطبان ترجیح میدهند یک سریال ببینند. این بدان معنا نیست که به مخاطب نیاز نداریم ولی ممکن است مخاطب با این حوزه ارتباط نگیرد که نمیتوان گفت نشاندهنده ضعف شبکه است. بلکه این هنر ما است که مخاطب را جذب کنیم. وی در بخش دیگری، درباره برنامههای چالشی مثل «شوکران» و حضور مجدد مسعود دهنمکی به عنوان مجری در برنامههای این شبکه بیان کرد: پیشتولید سری جدید «شوکران» شروع شده است و از مهرماه پخش سری جدید با اجرای پیام فضلینژاد آغاز میشود. سال گذشته مسعود دهنمکی در برنامههای «چهل 8»، «چهل 13» و «چهل 22» حضور داشته و امسال هم انشاءالله با ایشان برنامه خواهیم داشت. ارسال به دوستان
حسین رفیعی، بازیگر سریال «محرمانه»:
سلیقه نوجوان دمدستی نیست!
حسین رفیعی، بازیگر سریال «محرمانه» که با مخاطب نوجوان به روی آنتن شبکه 3 رفته است با بیان اهمیت ذائقه نسل نوجوان اظهار داشت: سلیقههای نوجوانان دمدستی نیست و به برنامههایی نیاز دارند که پر از نشاط، حقیقتمدارانه و به دور از شعارزدگی باشد. به گزارش ایسنا، وی با اشاره به برجستگیهای این مجموعه نمایشی گفت: «محرمانه» تمام تلاش خود را کرده تا از زاویه نگاه روانشناسی یک آسیبشناسی اجتماعی درباره نوجوانان را انجام دهد. البته معضل نوجوانان، خود نوجوانان نیستند، بلکه پدرها و مادرهایی هستند که یا مطالعهای برای برخورد با نوجوانانشان ندارند یا سعهصدر به خرج نمیدهند. وی افزود: باید. بدانیم سلیقههای نوجوانان دمدستی نیست و یادمان نرود خیلی از پدرها و مادرها در نوجوانیهایشان خیلی از کارها را نتوانستند انجام بدهند و فکر میکنند نوجوانشان باید منطبق با دوره خودشان پیش برود. نوجوانی منِ نوعی، در سالهای دفاعمقدس سپری شد و نوجوان امروز نیاز دارد یک مقدار به او جدیتر و پربارتر توجه شود. خیلی از تکنولوژیهایی که الان بهروز شده، آن روزها بهروز نشده بود. در واقع امروز باید با نوجوان بهروزتر برخورد کنیم. وی همچنین اظهار داشت: به نظر من «محرمانه» یکی از آثار متفاوت این چند سال اخیر رسانه ملی است و من پیشنهاد میکنم حتماً این برنامه را ببینید و مطمئن هستم تحولی در ساخت برنامههای نوجوانان تلویزیون ایجاد میکند. هم ساختار و هم متن و نوع بازی در آن برنامه با کارهای دیگر متفاوت است. ارسال به دوستان
رسوایی اخلاقی هالیوود و توصیههای عجیب وکیل واینستین درباره خانمها و هتلها
باید به زنان بگوییم به اتاقهای هتل نروند!
محمد حسینآبادی: ماجرای فساد اخلاقی «هاروی واینستین» تبدیل به قصه «هزار و یک شب» شده است و هر روز خبری تازه در ارتباط با ابعاد مختلف این پرونده پیچیده در رسانهها منتشر میشود. از همان ابتدا که این پرونده برای نخستین بار شکل رسانهای به خود گرفت، نام چهرههای سرشناس بسیاری در این باره شنیده میشود که در شمار قربانیان مغول هالیوود قرار میگرفتند؛ اما این روزها اتفاقات شکل گرفته حول این پرونده بزرگ فساد اخلاقی که از آن بهعنوان یکی از بزرگترین رسواییهای اخلاقی تاریخ هالیوود یاد میشود، عجیبتر از همیشه شده است. بر اساس آنچه تسنیم منتشر کرده، با توجه به نزدیک بودن تاریخ آغاز دادگاه هاروی واینستین، این تهیهکننده شناختهشده آمریکایی سومین تیم از وکلای مدافع خود را به دادگاهی در نیویورک معرفی کرد. جالب است که در این تیم یک وکیل سرشناس به نام «دونا روتانو» هم دیده میشود. خانم روتانو که اهل شیکاگوست در دفاع از مردانی که متهم به جرائم جنسی شدهاند تبحر و تخصص دارد. او پیشتر علیه جنبش «Me Too» هم صحبتهایی داشته و آن را اقدامی علیه زنان توصیف کرده بود. او در مصاحبه با مجله شیکاگو، زاویه دید متفاوتی به قضیه داشته است. روتانو معتقد است «زنان باید مسؤولیت کاری را که انجام میدهند بر عهده بگیرند». او در مصاحبه با وال استریت ژورنال و با اشاره به تعدادی از اتهامات علیه «واینستین» که در آن شاکیان مدعی شدهاند در اتاقهای هتل مورد آزار این تهیهکننده سرشناس قرار گرفتهاند، میگوید: «شاید باید به زنان بگوییم به اتاقهای هتل نروند و شاید باید بحث جدیدی راه بیندازیم». پیشبینی میشود تیم جدید حقوقی هاروی واینستین در فاصله حدود یک ماه تا آغاز دادگاه از قاضی پرونده تقاضای تاخیر در شروع روند قضاوت را داشته باشد؛ چیزی که البته آقای قاضی آن را پیشاپیش رد کرده و گفته طبق آخرین تصمیمات نهم ماه سپتامبر هیات ژوری انتخاب خواهند شد و در نهایت دادگاه کار خودش را آغاز خواهد کرد. پیشتر قرار بود روند دادرسی در بهار 2019 آغاز شود که با درخواست تیم حقوقی واینستین به تاریخ بعدی موکول شد. البته هنوز مشخص نیست که بالاخره دادگاه واینستین با این تیم حقوقی آغاز میشود یا مثل چندبار گذشته وکلای مدافع انصراف داده و از پرونده کنار میکشند؟ پرونده فساد اخلاقی واینستین باب بحث در ارتباط با بسیاری از پروندههای دیگر فساد اخلاقی در هالیوود را باز کرد؛ از فساد اخلاقی مورگان فریمن و داستین هافمن گرفته تا وودی آلن و بیل کازبی، همه پروندههایی بود که در این مدت یا مجددا بر سر زبانها افتاد یا باب آنها برای نخستین بار پس از ماجرای واینستین باز شد؛ پروندههایی که نشاندهنده عمق فساد موجود در پشت صحنه هالیوود هستند اما به دلایلی تا پیش از این باز نشده بودند. ارسال به دوستان
«گمشده در غبار» به بازار کتاب آمد
رمان «گمشده در غبار» نوشته فاطمه استکی از سوی انتشارات کتابستان معرفت منتشر شد. این کتاب که قصهای سیاسی و مرتبط با فتنه سال 88 دارد، داستان خودکشی مرموز دختری دانشجوست که در بحبوحه فعالیتهای سیاسی تشکلهای دانشجویی وارد دانشگاه شده و جذب یکی از این تشکلها میشود. ارسال به دوستان
اخبار
پردیس «باغ کتاب» زیر ذرهبین شورای صنفی نمایش ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|