|
هالیوود چگونه با سینمای فانتزی هم گیشه را تسخیر میکند هم رؤیای آمریکایی را به خورد مخاطبان میدهد؟
کارخانه رؤیاسازی!
احسان سالمی: بعد از 10 سال صدرنشینی «آواتار» در گیشه جهان به عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینما، بالاخره «انتقامجویان: پایان بازی» محصول مشترک مارول و دیزنی توانست حماسه علمی- تخیلی «جیمز کامرون» را کنار بزند و عنوان پرفروشترین فیلم همه دورانها را به خود اختصاص دهد؛ اتفاقی که نمیتوان به آن به چشم یک رکوردشکنی ساده در گیشه سینماها نگاه کرد، چرا که در پس رقابت بین فیلمهایی با رویکرد فانتزی مثل «انتقامجویان: پایان بازی» و «آواتار» موضوعاتی فراتر از فروش در سینماهای آمریکا و سایر کشورهای جهان نهفته است؛ موضوعاتی که شاید بهترین تعبیر برای آن «رویای آمریکایی» باشد!
ابرقهرمانها از کجا پیدا شدند؟
قهرمانهای تحت کنترل!
از این سینمای امید تا آن سینمای امید! ارسال به دوستان
انتقامجویان پرفروشترین فیلم تاریخ سینما شد
شنبهشب ۲۰ جولای به وقت آمریکا در کمیک کان اعلام شد فیلم ابرقهرمانی «انتقامجویان: پایان بازی» با عبور از مرز فروش ۲ میلیارد و ۷۸۹ میلیون و 700 هزار دلار، پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای جهان شده است. «آلن هورن» از رؤسای «دیزنی استودیوز» با صدور بیانیهای از همه دستاندرکاران «مارول استودیوز» و تیم والتدیزنی تشکر و از همه طرفداران این مجموعه فیلمها در سراسر دنیا که با اقبال از این فیلم، رکورد تاریخ را تغییر دادند، قدردانی کرد. گفته شده روز جمعه فروش این فیلم ۲ میلیارد و 2/789 میلیون دلار بود که ۵۰۰ هزار دلار کمتر از «آواتار» با فروش 7/2789 میلیون دلاری قرار داشت. این فاصله روز شنبه از بین رفت. آخر هفته «انتقامجویان» 8/2 میلیون دلار در سطح جهان فروش کرد. این فیلم با بزرگترین افتتاحیه در سطح جهانی که برابر 22/1 میلیارد دلار بود نیز پیشتر نام خود را در تاریخ ثبت کرده بود که از این میان 1/357 میلیون دلار آن در بازار آمریکا و 5/866 میلیون دلار در بازار بینالمللی کسب شده بود. جالب اینکه در کنار اعلام خبر این رکوردشکنی، «کوین فیگی» رئیس کمپانی مارول در نشست هواداران مارول در حاشیه کامیک کان سندیهگو از پروژههای آتی این کمپانی پردهبرداری کرد که بر این اساس مارول تا سال ۲۰۲۱ ده پروژه بزرگش را اکران خواهد کرد که قسمتهای تازه فیلمهای ابرقهرمانی مثل «بیوه سیاه»، «تور»، «دکتر استرنج» و «پلنگ سیاه» بخشی از این پروژههای جدید است. ارسال به دوستان
گزارش «وطنامروز» از کارگاه انتقال تجربه کارگروههای هنری هیأت هنر
هنر هیأتی
اولین دوره رویداد تجربهنگاری هیات هنر با هدف انتقال تجربه به مخاطبان با همت معاونت آموزش هیات هنر در مدرسه دارالفنون برگزار شد. به گزارش«وطنامروز»، هیات هنر بیش از 20 کارگروه دارد که در ایام برگزاری مراسم دهه محرم از آنها در فضاهای مختلف استفاده میکند. با توجه به استقبال مخاطبان از برنامههای هیات و بخشهای جانبی آن معاونت آموزشی هیات نخستین دوره رویداد انتقال تجربه خود را در دارالفنون برگزار کرد. این رویداد یک روزه در قالب 4 جلسه با حضور 4 کارگروه در جلساتی 2 ساعته ترتیب داده شده بود و در هر یک از این 2 ساعت، مسؤولان کارگروهها مواردی از جمله چگونگی تشکیل کارگروه خود، فعالیتهای سالهای متمادی خود و اینکه در کارگاههایشان از چه ایدههایی استفاده میکردند را برای مخاطبانشان توضیح میدادند. کارگاههای صنایع دستی و گرافیک در صبح به ارائه محتواهای خود پرداختند و عصر 2 کارگروه فضاسازی و پارچه و لباس میزبان هنرجویان بودند. کارگروه سوم مربوط به کارگروه فضاسازی بود. در این کارگروه علیمحمد غلامی و فرزانه پزشکی به نقل تجربیات خود پرداختند. فرزانه پزشکی در نشست این نکته را یادآور شد که فضا برگرفته از تمام چیزهایی است که در یک مکان میتواند موجب انتقال یک حس کلی به مخاطب شود بنابراین میتوان از المانهای مختلف برای این فضاسازی استفاده کرد. علیمحمد غلامی نیز در ادامه نشست خاطرنشان کرد در واقع برای فضاسازی به کمک یک کارگردانی هنری نیاز است و بخش عمدهای از این کارگردانی هنری وارد فضاسازی میشود. وی همچنین تاکید داشت: هر 10 شب محرم متناسب با آن شب فضاسازی میشود، به طور مثال در شام غریبان فضای نور دالان را بسیار کم میکنیم تا بتواند فضای آن شب را تا حدی بسیار کم ترسیم کند. در کل آنچه ما به آن معتقدیم این است؛ یک ایده خوب اگر بد اجرا شود بدتر از ایده بدی است که خوب اجرا شود. گفتنی است کارگروه پارچه و لباس کارگروه دیگری بود که به بیان و انتقال تجربیات خود در 14 دوره گذشته هیات هنر در مدرسه دارالفنون پرداخت. ارسال به دوستان
گلایه مدیر مجموعه نوشتافزار «آفتاب» از سیاستهای دولتی در عرصه نوشتافزار
کالای درجه 3 چینی، جایگزین نوشتافزار ایرانی؟
مدیر مجموعه نوشتافزار «آفتاب» با اشاره به سخت شدن کار تولیدکنندگان نوشتافزار ایرانی - اسلامی با خارج شدن کاغذ این حوزه از دایره ارز 4200 تومانی، گفت: تولید نوشتافزار ایرانی - اسلامی اگر تا سالهای گذشته تنها مشکلش نبود طرح مناسب یا عرضه کاراکترهای غربی با قیمت ارزان به دست مردم بود، الان با مشکل اساسیتری مواجه است. تأمین کاغذ مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده که تاکنون آن را لمس نکرده بودند. به گزارش تسنیم، مهدی یوسفوندی به افزایش بیسابقه قیمت کاغذ اشاره و اضافه کرد: اگر در سال گذشته سهم کاغذ در هزینه تمامشده محصول حدود 45 درصد بود، امسال این رقم به 87 درصد افزایش یافته است؛ به عبارت دیگر محصولاتی که با کاغذ تولید میکنیم، حدود دو تا سه برابر افزایش قیمت دارد؛ این در حالی است که افزایش قیمت کاغذ غیرطبیعی است. قیمت دلار سهبرابر شده اما کاغذ با 9 برابر افزایش قیمت عرضه میشود. قیمت فعلی کاغذ با هیچ منطق و معادلهای درست نیست. یوسفوندی با بیان اینکه اتفاقات رخ داده، سیستم تولید نوشتافزار بومی را با شکست مواجه کرده و آن را به نابودی میکشاند، یادآور شد: ممکن است با این روند با کمبود برخی از محصولات نوشتافزار در بازار مواجه شویم، چطور میخواهند این کمبود را جبران کنند؟ باز هم قرار است کالای درجه 2 و 3 چینی وارد کنند؟ یوسفوندی در ادامه به استقبال خانوادهها از نوشتافزار ایرانی - اسلامی اشاره و اضافه کرد: خوشبختانه نوشتافزار ایرانی - اسلامی در سالهای اخیر توانسته در سبد خانوادههای ایرانی جای بگیرد. با تلاشهایی که در سالهای گذشته انجام شد، ما مشکلی برای فروش نداشتیم اما حالا وضعیت تغییر کرده، الان خانوادهها از ما محصول میخواهند اما ما دستمان خالی است. ارسال به دوستان
در سیامین نشست آینهبندان انجام میشود
نقد و بررسی خاطرات پرمخاطب «زن آقا»
کتاب «زن آقا» نوشته زهرا کاردانی در سیامین جلسه آینهبندان مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، در این جلسه نقد و بررسی علاوه بر زهرا کاردانی نویسنده اثر، علیاصغر عزتیپاک نیز به عنوان کارشناس حضور خواهد داشت. «زن آقا» که از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و روانه بازار نشر شده است روایتگر 32 برش داستانی از خاطرات سفر، حضور و زندگی با یک طلبه جوان است که برای نخستین بار به سفر تبلیغی رفته است. زن و شوهری طلبه همراه با فرزندانشان برای ایام ماه مبارک رمضان به نقطهای در جنوب ایران سفر میکنند. در این سفر علاوه بر مهربانی و میهماننوازی مردم، اتفاقاتی برایشان رقم میخورد که به پخته شدن آنها کمک میکند. زهرا کاردانی، نویسنده این کتاب، درباره روستایی که به آن اعزام شده بودند پیشتر عنوان کرده بود: رمضان سال 96 به یکی از روستاهای استان فارس که نمیخواهم نامی از آن ببرم، اعزام شدیم که با وقایع مختلفی در آن روستا روبهرو شدیم؛ روستایی بزرگ با چند هزار جمعیت و کلی امکانات ولی بشدت اهل خرافات و جادو بودند. دختران و زنان در این روستا خیلی به رمالی به نام «کل مراد» مراجعه میکردند و دعاهای مختلفی از او خریداری. عمده اتفاقات و اختلاف نظرهایی که با مردم روستا داشتیم سر همین اعتقاد به خرافات آنها بود. گفتنی است این کتاب تاکنون با استقبال خوب مخاطبان روبهرو شده و در کمتر از 5 ماه از چاپ اول به چاپ نهم خود رسیده است. گفتنی است این برنامه امروز دوشنبه 31 تیرماه ساعت 17 در فروشگاه سوره مهر واقع در ضلع شمال شرقی میدان انقلاب برگزار میشود. ارسال به دوستان
نقدی بر فیلم «دشت بهار» از آثار شرکتکننده در سومین جشنواره مستند
کمی نزدیکتر از لانگشات
محمود صادقلو: معروف است که اگر به مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس سر بزنید و مدرکی را از سال ۱۷۵۵ از آنها بخواهید براحتی به شما ارائه میدهند؛ این ویژگی غربیان است که در مستند کردن تکتک حوادث کشورهایشان و همینطور کشورهای دیگر از روز اول اهتمام داشتند. کارگردانانی که بعدها فیلم معروف کینگکنگ را در هالیوود ساختهاند در دهه ۱۹۲۰ به ایران آمدند و از کوچ عشایر فیلمی به نام علف ساختند. جالب اینجاست که این تنها سند موجود از کوچ عشایر در سالهای ابتدایی شکلگیری سینما در ایران است. هیچگاه در ایران سنت مستندنگاری به معنایی که در میان غربیها وجود داشته مورد توجه نبوده، از این رو این فیلم آنقدر با ارزش است که همیشه میتوان از آن به عنوان سند در میان فیلمهایی که مربوط به عشایر است استفاده کرد. به طرز عجیبی فرم فیلمهای کوتاه راجع به روستاها در سالیان اخیر شبیه به یکدیگر شده است. این فیلمها معمولاً با یک لانگشات شروع میشود و به آدمی میرسد که در میان آن نما در حرکت است، سپس موسیقی و گفتار متن و دوربین فیلم آرامآرام به شخصیت اصلی خود نزدیک میشود. اما فیلمهای ایران بیشتر مستندهای شخصی است. وقتی به یک مستند خارجی نگاه میکنیم به معنای واقعی کلمه از همه چیز فیلمبرداری کردهاند. مستندنگاری از نوعی که از همه چیز فیلمبرداری میکنند و هیچ صحنهای را از دست نمیدهند و همه حوادث و آدمها را در راشهای خود دارند. تمام فیلمهای ایرانی بیش از آنکه به تمام زوایای موجود موضوع توجه کنند یک پیرنگ اصلی را میگیرند و سعی میکنند حوادث دور آن پیرنگ را به سرانجام برسانند. مستند «دشت بهار» نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ فیلمی در ستایش گذشته با غلظتی بسیار زیاد که به صورت تماموقت خود را در نوستالژی دورانی که شهر هفتگل شکوه داشت غرق میکند مثل باقی فیلمهایی که در روستا یا شهرهای کوچک میگذرد؛ یک قهرمان برای روایت اصلی داریم با چندین مصاحبه شونده. این اتفاق بسیار عجیب است که در یک دوره زمانی یکسان، چندین مستند به این شکل عمل میکنند. اما مستند «دشت بهار» به مرور که جلو میرود موفق میشود بین لحن و فرم خود توازن برقرار کند؛ آرامآرام قهرمانان خود را افزایش میدهد- منظور همان اهالی شهر هفتگل هستند- به جاهای مختلف شهر سر میزند و بخوبی با لانگشاتهای خود شهر را به تماشاگر معرفی میکند. با وجود اینکه لحن و فرم دشت بهار کاملاً متوازن است، استفاده از آرشیو بسیار زیاد در فیلم، کنتراست زیادی بین میزانسنهایی که خود استفاده میکند و میزانسنهای آرشیو ایجاد میکند. اما این مستند میتوانست به شکل دیگری نیز فقر را نشان دهد اما صرفاً به مصاحبه با چند نفر از اهالی شهر بسنده میکند و با گفتار متن قهرمان خود پیش میرود. بزرگترین مشکل در «دشت بهار» مشکل بسیاری از فیلمهای کوتاه دیگر این دوره جشنواره است اینکه موضوع، فیلم طولانیتری را میطلبید. ارسال به دوستان
فروش ۱۴۵ هزار نسخهای «خاطرات سفیر»
کتاب «خاطرات سفیر» نوشته نیلوفر شادمهری برای پنجاهوهشتمین بار تجدید چاپ و روانه بازار نشر کشور شد. این کتاب که تاکنون چاپ 145 هزارتایی خود را تجربه میکند روایت دانشجوی مسلمانی است با نگارشی صمیمی و ساده که خواننده را به خوابگاهی در پاریس میبرد و او را با چالشهای مسلمانانه زیستن در فرانسه شریک میکند. ارسال به دوستان
اخبار
«لباس شخصی» مقابل دوربین اوج ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|