|
قیمت تخممرغ به 20 هزار تومان افزایش یافت
قیمت تخممرغ در بازار نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است. بررسیهای میدانی حاکی است در بازار تهران هر شانه تخممرغ 24 عددی 20 هزار تومان به فروش میرسد. این در حالی است که هفته گذشته قیمت تخممرغ شانهای 17 هزار تومان بود، بنابراین این هفته بهای تخممرغ 6/17 درصد افزایش داشته است.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از فراز و نشیبهای تحول نظام پولی گزارش میدهد
تراژدی اصلاح نظام بانکی
مرتضی ماکنالی: اصلاح نظام بانکی به ماجرای عجیبی تبدیل شده است. دولت نهم سالها اصلاح نظام بانکی را اولویت اصلی خود قرار داد و در نهایت آن را به عنوان یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی اعلام کرد که بعد از اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانهها به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفت.
به گزارش «وطن امروز»، لوایح قانون بانکداری و قانون بانک مرکزی در ماههای پایانی دولت دهم نهایی شد اما برای بررسی به مجلس نرفت. با تغییر دولت، علی طیبنیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم در نامهای به معاون اول رئیسجمهور درخواست بازگشت این دو لایحه را به وزارت اقتصاد کرد. طیبنیا معتقد بود چون این لوایح با امضای وزیر اقتصاد به مجلس ارسال میشود باید در دولت جدید مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
همین بازگشت موجب تاخیر طولانی در ارسال این دو لایحه مهم به مجلس شد. در مجلس نهم، کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکداری بدون ربا تشکیل و پس از بررسی و مطالعات کارشناسی و استفاده از نظرات کارشناسان خارج از مجلس، طرح اصلاح قانون بانکداری بدون ربا تدوین شد.
خلف وعدههای پیدرپی دولت برای ارسال لوایح بانکی
در این میان و پس از اطلاع دولت از تدوین چنین طرحی در مجلس، نمایندگان دولت از اعضای کارگروه میخواهند اجازه دهند دولت لایحه خود را به مجلس تقدیم کند. محمدحسین حسینزادهبحرینی در همایش بانکداری اسلامی سال94 که در اوایل شهریورماه برگزار شد، با اشاره به تدوین طرح اصلاح قانون بانکداری بدون ربا در این کارگروه و ارسال آن به کمیسیون اقتصادی مجلس، جزئیات ماجرا را اینگونه تشریح کرد: در همین گیر و دار بود که دوستان در بانک مرکزی به تکاپو افتادند و اعلام کردند لایحهای را برای اصلاح نظام بانکی به مجلس ارسال خواهند کرد. لایحه به هیات دولت ارسال شد اما آقای طیبنیا به آقای جهانگیری- معاون اول رئیسجمهور- گفت چون باید لایحه به امضای وزیر اقتصاد برسد، بنده نظراتی دارم که باید مجدداً لایحه را بر اساس آن بررسی کنم.
تلفیق طرح مجلس با لوایح دولت
حسینزادهبحرینی تصریح کرد: وقتی لایحه به صورت غیررسمی به ما ارائه شد، دیدیم مزیتهای زیادی نسبت به طرح مجلس دارد و طرح دولت جامعتر است، زیرا مجلس تنها قانون عملیات بانکداری بدون ربا را مورد بررسی و اصلاح قرار داده بود اما دولت قوانین پولی و بانکی، قانون بانک مرکزی و قانون اصلاح عملیات بانکداری بدون ربا را بررسی و اصلاح جدی کرده بود. طرح مجلس در فصل پنجم لایحه دولت دیده شده بود اما طرح مجلس جامعتر و گستردهتر به بحث بانکداری اسلامی پرداخته بود، به همین دلیل طرح مجلس را در لایحه دولت تلفیق کردیم. در صورتی که دولت لایحه را در موعد مقرر به مجلس ارسال نکند، مجلس طرح خود را که با لایحه دولت تلفیق شده است نهایی کرده و به صحن مجلس ارائه خواهد کرد.
به گزارش «وطن امروز»، از آن خط و نشان چند ماه گذشت و مجلس در آستانه ارسال طرح تلفیق شده خود با لوایح دولت به صحن علنی بود که نمایندگان دولت با حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کردند لوایح ما در حال نهایی شدن است و بزودی لوایح را ارسال میکنیم.
رد فوریت بررسی طرح نمایندگان در واپسین روزهای مجلس نهم
اما باز هم دولت به این قول خود عمل نکرد و سال 94 به همین شکل به پایان رسید. اوایل سال 95، ترکیب مجلس دهم که انتخابات اسفند 94 آن را مشخص کرده بود، حاکی از آن بود که برخی نمایندگان پیگیر اصلاح قوانین بانکی، در مجلس دهم حضور ندارند و به همین دلیل وقتی خیال دولت از مجلس آینده راحت شد، ولیالله سیف، رئیس کل وقت بانک مرکزی از ارسال لوایح بانکی به مجلس به عنوان اولین لوایح دولت به مجلس دهم خبر داد اما وقتی نمایندگان طراح متوجه منتفی شدن ارسال لوایح بانکی از سوی دولت شدند، طرح خود را به هیاترئیسه ارسال کردند و 2 فوریت آن در صحن علنی به رأی گذشته شد اما در نهایت رای لازم را کسب نکرد.
وعده ارسال لوایح بانکی به مجلس دهم هم رنگ واقعیت نگرفت
از طرف دیگر وعده ارسال لوایح بانکی دولت به مجلس دهم بهعنوان اولین لوایح ارسالی دولت به مجلس جدید هم رنگ واقعیت نگرفت. تنها چیزی که به دست مجلس رسید اصلاحیهای بر قانون پولی و بانکی کشور با امضای روحانی در 25 مرداد 96 بود. این اصلاحیه تنها بخش کوچکی از کل لایحه قانون بانکداری بود که هنوز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار نگرفته است. کمیسیون اقتصادی مجلس در نهایت طرح قانون بانکداری جمهوری اسلامی ایران را که ماحصل تلفیق طرح اصلاح قانون بانکداری بدون ربا با لایحه قانون بانک مرکزی و لایحه قانون بانکداری است، به تصویب رساند.
سیل انتقادات به طرح بانکداری جمهوری اسلامی مجلس
اما بسیاری از کارشناسان بانکداری اسلامی و اقتصاددانان پولی نقدهای جدی و اساسی به این طرح دارند و در قالب مصاحبه و یادداشت موضعگیریهای زیادی نسبت به آن داشتهاند.
تدوینکنندگان طرحهای بانکی هنوز ماهیت پول را درک نکردهاند
عادل پیغامی، اقتصاددان و کارشناس اقتصاد اسلامی با بیان اینکه به لحاظ فلسفی و ماهیت پول، پول یک کالای چندوجهی است و همزمان کالای خصوصی، عمومی، باشگاهی و مشترک است، معتقد است: نهاد خالق پول هم در عین خصوصی بودن، عمومی است. تا به این موضوع پی نبریم، هر چقدر قانون بانکداری بدون ربا را اصلاح کنیم، وضع بدتر هم میشود. اگر طرحی که دولت به عنوان قانون بانکداری و قانون بانک مرکزی نوشته است یا طرح مجلس برای اصلاح قانون بانکداری بدون ربا اجرا شود، وضع از این هم بدتر میشود، چون تدوینکنندگان لوایح و طرحها هنوز ماهیت بانک و پول را متوجه نشدهاند.
هشدار 21 اقتصاددان نسبت به طرح مجلس
همچنین 21 اقتصاددان و کارشناس بانکداری اسلامی در نامهای به نمایندگان مجلس نسبت به آثار و تبعات تصویب طرح بانکداری جمهوری اسلامی مجلس هشدار دادند. عدم بهرهگیری از ظرفیت جامعه نخبگانی در تدوین طرح، تقابل و اختلاف در میان تدوینکنندگان طرح، بیتوجهی به مشکلات ساختاری نظام بانکی ایران، حل نشدن مشکل صوریسازی عقود، قانونی کردن اخذ جریمه دیرکرد تسهیلات اعطایی، عدم ارائه راهکار قابل قبول برای حل معضل خلق پول، بیتوجهی به مشکل بنگاهداری بانکها و دستاندازیشان به بازار سرمایه، جایگاه نامناسب شورای فقهی در طرح، ساختار نامناسب بانک مرکزی در طرح و اقتدار فوقالعاده رئیسکل بانک مرکزی از محورهای انتقادات مطرح شده در این نامه است.
راهکار چیست؟
به گزارش «وطن امروز»، قانون پولی و بانکی مصوب سال 1351، قانون آزمایشی بانکداری بدون ربا مصوب 1362 و دیگر قوانین مصوب برای نظام بانکی و انبوه چالشهای انباشته در نظام بانکی در کنار نظرات متفاوت کارشناسان بانکی وضعیت آشفتهای را از لحاظ تقنینی و اجرایی برای نظام بانکی به وجود آورده است.
با وجود ضرورت بسیار جدی اصلاح ساختار نظام بانکی، تدوین قوانینی جدید و اصلاح قوانین موجود اما هیچگاه تاکنون یک همگرایی میان کارشناسان حوزه بانکداری اسلامی و همچنین متولیان حوزه بانکی و تقنینی نسبت به کلیات و جزئیات طرحها و لوایح به وجود نیامده است و شاهد مثال آن طرحی است که براساس مطالعات چندین ساله تدوین شده اما مورد انتقاد جدی بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است. با توجه به اسامی امضاکنندگان نامه انتقادی و نظرات جسته و گریخته سایر اقتصاددانان و کارشناسان بانکداری اسلامی نسبت به این طرح، بازنگری اساسی در متن این طرح باید انجام شود.
متاسفانه نهادهای مختلف با مطالعات جزیرهای و نه جمعی طرحهای متفاوت و متعدد برای اصلاح نظام بانکی پیشنهاد میکنند. به نظر میرسد در شرایط فعلی بهترین کار تشکیل کارگروهی متشکل از اقتصاددانان پولی، اقتصاددانان اسلامی، کارشناسان بانکی و بانکداری اسلامی و برخی مدیران باسابقه سیستم بانکی و تدوین طرحی جامع برای اصلاح نظام بانکی و نزدیک کردن نهاد بانک به چارچوب بانکداری اسلامی بر اساس آسیبشناسی عملکرد قانون بانکداری بدون ربا و قانون پولی و بانکی و استفاده از آخرین نظریات کارشناسان در حوزه بانکداری اسلامی است و تا زمانی که چنین جمعی شکل نگیرد، نمیتوان به تدوین طرحی جامع و کارآمد امید داشت.
ارسال به دوستان
خریداران داخلی در بورس انرژی بدانند
اعتراف زنگنه به گرانفروشی فرآوردههای نفتی
توقف عرضه نفت در بورس در روزهای اخیر باعث انتقادات شدیدی به وزارت نفت شد؛ رفتاری خارج از قانون و خلاف مصوبه مجلس شورای اسلامی که میتواند دستاورد ضدتحریمی فروش نفت توسط بخش خصوصی را مخدوش کند. در همین باره «وطن امروز» در گزارشی تحت عنوان «وزارت نفت فراری از بورس» و مقاصد امور بینالملل شرکت ملی نفت، از عدم عرضه نفت در بورس از 16 مهرماه و از این رفتار وزارت نفت پرده برداشت. حالا وزیر نفت به این انتقادات پاسخ داده است؛ بیژن زنگنه درباره تاخیر در عرضه نفت در بورس انرژی گفت: در این کار نه تاخیری صورت گرفته و نه متوقف شده است. ما در رینگ صادراتی بورس هم نفتخام و میعانات گازی عرضه کردیم و هم فرآوردههای نفتی. در بخش فرآوردههای نفتی خیلی موفق بودیم. بیش از اندازهای که فکر میکردیم موفق بودیم. هم تقاضا خیلی خوب بود و هم قیمتها خیلی بیش از آن شد که در بیرون بورس داشتیم میفروختیم. اما در بخش نفت موفقیت چندانی نداشتیم که دلیل آن هم تفاوت ماهیت این 2 کالاست. شاید ایرانیها با ظرفیتهای کوچکتر صادراتی که برای فرآوردههاست، آشناتر هستند. در هر حال ما به عرضه ادامه خواهیم داد و سعی میکنیم مشکلاتی که گفته میشود وجود دارد را رفع کنیم. وی افزود: طرح وزارت نفت این بود که تامین مالی را از طریق بازار بورس انجام دهیم و این کار اکنون در حال انجام است. بخش اول پول را جذب کردیم ولی پیمانکارها مشکلاتی داشتند که سعی کردیم با برگزاری جلساتی، این مشکلات را کم یا مرتفع کنیم. در کل آنکه این طرح پیش میرود و متناسب با آن از بازار اجازهاش را داریم که فروش هم انجام دهیم. قرار است اوراق مشارکت نیز منتشر شود. برای این کار ما از شورای اقتصاد تا 6 میلیارد دلار اجازه گرفتیم ولی متناسب با پیشرفت پروژه اعتبار پرداخت میشود. زنگنه مثل همیشه از پاسخگویی فرار کرده و توضیح نداده است دلیل تعویق 6 هفتهای عرضه نفت در بورس چیست اما این اظهارات او مبنی بر اینکه فرآوردههای نفتی در بورس گرانتر از خارج کشور فروخته میشود گویای ظلمی است که وی و بدنه وزارت نفت به بخش خصوصی داخلی میکنند. ارسال به دوستان
رئیس سازمان برنامه و بودجه:
200 هزار میلیارد تومان به بخش عمران اختصاص مییابد
موضوع افزایش 12 درصدی بودجه شرکتهای دولتی در نهایت پس از بررسی هیات وزیران به تصویب رسید. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام این خبر اظهار داشت: برای بودجه سال آینده ۳۸۲ شرکت دولتی رقمی معادل 1440 هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است.
محمدباقر نوبخت با بیان اینکه گزارش عملکرد و پیشبینی بودجه سال 99 شرکتهای دولتی تقدیم مجلس شد، افزود: بنا بر تبصره 4 ماده 182 قانون آییننامه داخلی مجلس، گزارشی از بودجه شرکتها باید تا 15 آبان تقدیم مجلس میشد، به همین دلیل در پانزدهمین جلسه ستاد بودجه کشور، آخرین اصلاحات و بررسیهای لازم برای ارائه این گزارش در دستور کار قرار گرفت. وی افزود: بر این اساس مقرر شد شرکتهای دولتی در سال 1399 بیش از 200 هزار میلیارد تومان در طرحهای عمرانی سرمایهگذاری کنند که این رقم با احتساب 60 هزار میلیارد تومانی که در بودجه عمومی برای طرحهای عمرانی دیده شده است حدود 260 هزار میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی در نظر گرفته شده است. گفتنی است بودجه شرکتهای دولتی سهچهارم حجم ارزشی کل بودجه را به خود اختصاص میدهد که در سال گذشته رقمی بالغ بر 1271 هزار میلیارد تومان بود و با این احتساب بودجه شرکتهای دولتی نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش پیدا کرده است. نکته قابل توجه اینجاست که هماکنون تعداد شرکتهای دولتی 384 شرکت است اما نوبخت در گزارش خود از 382 شرکت نام برده بنابراین بودجه 2 شرکت دولتی پنهان مانده است.
بررسی پیشنهاد ارائهشده برای افزایش بودجه شرکتهای دولتی نشان میدهد منابع این افزایش از محل رشد قیمت حاملهای انرژی به دست خواهد آمد. اما در بحث اختصاص 200 هزار میلیارد تومان از بودجه شرکتهای دولتی به بخش عمرانی، ابهامات متعددی وجود دارد از جمله اینکه این درآمد از کدام شرکتها دریافت میشود و سوال بعدی اینکه آیا شرکتهای دولتی با چنین مازاد درآمدی مواجهند که دولت بتواند آن را صرف امور عمرانی کند؟ پاسخ این سوالات در اظهارات معاون رئیسجمهور نیست.
ارسال به دوستان
اولویت اخذ مالیات بر عایدی سرمایه نسبت به سود سپرده
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس میگوید دولت نباید با اخذ مالیات از سود سپردههای بانکی به دنبال ایجاد پایه مالیاتی جدید باشد زیرا این امر موجب رونق بازارهای موازی میشود. محمدرضا پورابراهیمی گفت: پایههای مالیاتی در حوزه اقتصاد باید متناسب با تجربه کشورهای توسعهیافته اخذ شود که در حال حاضر در کشور ما اخذ مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر عایدی املاک و مستغلات جزو ضرورتهاست. وی با بیان اینکه اگرچه اخذ مالیات از سایر داراییهای پایه نیز ممکن است اما در شرایط فعلی اخذ مالیات بر عایدی املاک و مستغلات در اولویت است، افزود: براساس برخی شنیدهها، وزارت اقتصاد و دارایی درصدد است اخذ سود از سپردههای بانکی را در پیشنویس اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم بگنجاند در حالی که در سایر کشورها مالیات بر سود سپردههای بانکی به عنوان پایه مالیاتی با توجه به شاخصهایی مانند نرخ تورم اخذ میشود یعنی این مالیات در کشورهایی که میانگین نرخ تورم از نرخ سود سپرده بانکی کمتر است، اخذ میشود. وی با بیان اینکه در صورتی که نرخ تورم بیش از نرخ سود سپرده بانکی باشد، سود سپرده نتوانسته بازده متناسب با تورم را کسب کند به خبرگزاری خانه ملت اظهار کرد: اگر تورم در کشور ۴۰ یا ۵۰ درصد شود که در برخی سالها با آن روبهرو بودیم و سود سپرده ۲۰ درصد، سپردهگذار به جای سپردهگذاری در بانک میتواند زمین، املاک و مستغلات خریداری کند و به ازای این سرمایهگذاری ۴۰ درصد سود به دست آورد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر نرخ تورم بیش از سود سپرده شود سود، سپرده تنبیه است نه تشویق، ادامه داد: زمانی میتوان از سود سپردههای بانکی مالیات اخذ کرد که نرخ سود سپرده از نرخ تورم بیشتر باشد. نماینده مردم در مجلس دهم گفت: اگر میانگین نرخ تورم بیش از نرخ سود سپرده بانکی باشد، نرخ بازده از محل سود سپرده منفی خواهد شد. حال چگونه میتوان از نرخ منفی، مالیات دریافت کرد؟ بنابراین اخذ مالیات از سود سپرده در شرایط فعلی منتفی بوده و ممکن نیست. وی با بیان اینکه اگر کشور به ثبات اقتصادی رسید و سود سپرده بانکی بیشتر از نرخ تورم شد، میتوان از مابهالتفاوت آن مالیات دریافت کرد، افزود: نباید با برخی تصمیمات، سپردهها را از بانکها فراری داد زیرا به نفع اقتصاد کشور نیست و این سرمایهها به سمت بازارهای موازی میرود. ارسال به دوستان
ترخیص 1048 خودرو با وجود منع هیأت دولت
ویراژ خودرو در دولت جزیرهای!
گمرک: در روزهای اخیر خبری با عنوان دستور ترخیص 1048 دستگاه خودرو بهصورت گسترده در رسانهها منتشر شد، هرچند مشخص نیست ذینفعهای اصلی این ترخیص چهکسانی بودهاند اما این حجم از خبر برای ترخیص هزار دستگاه خودرو کمی دور از انتظار بود. در واقع بعد از پایان مهلت 4 ماهه هیأت دولت، عملاً فرجه زمانی ترخیص خودروهای دپوشده به پایان رسیده بود، بر این اساس حدود 1048 دستگاه خودرو با وجود دریافت پروانه گمرکی، بهدلیل پایان مهلت تعیینشده، مجوز ترخیص را دریافت نکردند. اما بعد از رایزنیهای انجامشده برای ترخیص خودروهای دپوشده، سرانجام وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور ترخیص 1048 دستگاه خودروی پروانهشده مانده در گمرک را صادر کرد. به گزارش تسنیم، نکته جالب توجه اینکه در روزهای اخیر فعالیتهای مختلفی بویژه در حوزه رسانه برای ترخیص این خودروها انجام شده بود. آنطور که پیداست حدود 1000 دستگاه از این خودروها که بدون مجوز هیأت دولت دستور ترخیص آنها صادر شده متعلق به یک شرکت بوده است. بنا بر این گزارش لازم است نحوه صدور این مجوز و ضوابط قانونی آن شفاف شود. بر اساس قانون در صورت طی شدن مدت زمان قانونی ترخیص باید کالا در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد. بر این اساس از 2 سال قبل حدود 13 هزار خودروی وارداتی وارد محوطههای بندری شده بودند که بهدلایلی از جمله نداشتن ثبت سفارش و مسائل ارزی مجوز ترخیص صادر نشد. از نیمه دوم سال گذشته هیأت دولت طی مصوبهای مهلت 4 ماههای را برای ترخیص خودروها صادر کرد. البته این فرصت در اردیبهشتماه بار دیگر 2 ماه تمدید شد که در نیمه تیرماه این فرصت ششماهه به پایان رسیده است. حالا بعد از 3 ماه مجوز جدیدی آن هم از سوی وزیر صمت برای ترخیص 1048 دستگاه دیگر (که با وجود دریافت پروانه گمرکی بهدلیل پایان مهلت نتوانستند از گمرک خارج شوند) صادر شد. باید دید آیا یک وزیر میتواند ممنوعیتی را که هیأت دولت گذاشته، رفع کند؟
ارسال به دوستان
همتی تأکید کرد
تمرکز روی اصلاح نظام بانکی
رئیسکل بانک مرکزی با اشاره به شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا نوشت: از حالا تلاشها باید بر رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی، کاهش اتکای بودجه دولت به نفت و ایمنسازی اقتصاد نسبت به نوسانات درآمدهای نفتی و سرعت دادن به روند اصلاح نظام بانکی متمرکز شود.
عبدالناصر همتی دیروز در یک یادداشت اینستاگرامی نوشت:
امروز ۱۳ آبان 98 است و یک سال از شروع جنگ اقتصادی و تحریم بانکی و صادرات نفت ایران توسط آمریکا گذشت. پیشبینی یک سال بعد مشکل و تا حدی نگرانکننده بود اما آمریکا با تداوم یک سال فشار حداکثری به هدف اصلیش که از هم فروپاشی اقتصاد و درنهایت به زانو درآوردن ایران بود نرسید. نرخ ارز که خود آمریکاییها از آن به عنوان شاخص مهم تاثیر فشار یاد میکردند از ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان در ۱۳ آبان ۹۷ به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان در ۱۳ آبان ۹۸ رسید (۲۱ درصد افزایش قدرت پول ملی) تورم ناشی از تغییر نرخ ارز و اخلال در بخش خارجی اقتصاد فشار زیادی به اقتصاد ایران بویژه اقشار با درآمد پایین و ثابت وارد آورد و رفاه بخش مهمی از مردم از بابت تحریم آسیب دید که نیاز به ترمیم دارد. در نهایت ثبات نسبی به اقتصاد برگشت و شاخصهای مهم اقتصادی نظیر تورم و رشد غیرنفتی به آرامی در مسیر بهبود قرار گرفت. از حالا تلاشها در اقتصاد باید متمرکز شود بر رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی و رونق تولید ملی، کاهش اتکای بودجه دولت به نفت و ایمنسازی اقتصاد نسبت به نوسانات درآمدهای نفتی و سرعت دادن به روند اصلاح نظام بانکی کشور.
ارسال به دوستان
وزیر راه و شهرسازی
سامانه ملی املاک و اسکان بالاخره راهاندازی میشود
وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود اینکه تمام اطلاعات راهاندازی سامانه ملی املاک و اسکان در اختیار این وزارتخانه نیست و کاری فراوزارتخانهای محسوب میشود اما بزودی این سامانه به عنوان تکلیفی برای این وزارتخانه راهاندازی میشود. سامانه ملی املاک و اسکان بعد از تایید سازمان امور مالیاتی کشور اکنون در مرحله انتخاب مشاور قرار دارد و از آنجایی که نقشه راه قبلا تهیه و به تایید دستگاههای مربوط رسیده بود، این سامانه در نیمه دوم سال رونمایی و به بهرهبرداری میرسد. قانون برای اخذ مالیات از خانههای خالی وجود دارد و تنها مشکل تا به حال این بود که امکان شناسایی صاحبان املاک وجود نداشت. راهاندازی سامانه ملی املاک و اسکان موجب میشود مالکان خانههای خالی تا قبل از پایان سال شناسایی شوند و این مهم به شیوه مرحله به مرحله اجرایی میشود. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در زمینه راهاندازی سامانه املاک و اسکان و اهمیتی که این سامانه برای ثبت آمار دقیق خانههای خالی دارد، وعده داده است که این سامانه بزودی راهاندازی میشود. پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از محمد اسلامی نوشت: انتظار میرود تحولی که در ساختار آمار و برنامهریزی در وزارتخانه راه و شهرسازی ایجاد شده، ادامه یابد و بتوانیم تراز وزارتخانه را در ارائه آمار و اطلاعات درست به تراز برنامه محوری حداکثری برسانیم. وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: سالهای گذشته اقدامها به صورت واگرا انجام میشد، اما امسال همگرا دنبال میشود. امسال نخستین سالی است که وزارت راهوشهرسازی لایحه مدون و جامعی را برای لایحه بودجه سال ۹۹ به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده است. وی گفت: همگرایی و یکپارچگی که در قالب برنامه ارائه شده، میتواند بخشی از این تفکرات، ایدهها و برنامه محوری باشد که اینگونه دنبال میشود.
ارسال به دوستان
افزایش قیمت خودرو
بر اساس معاملات انجامشده دیروز قیمت اکثر خودروهای پرفروش در بازار آزاد نسبت به روز یکشنبه با افزایش متوسط ۸۰۰ هزار تومانی همراه بود و فقط ۲ خودرو با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی معامله شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|