|
نمایش استکبارستیزی در دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج)
دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) همزمان با روز سیزدهم آبان، رنگوبوی استکبارستیزی به خود گرفت. به گزارش «وطن امروز»، این دیوارنگاره با شعار «ابرقدرتیم؛ ۱۳ آبان فریادی که جهانی شد» همراه با نمایش اتحاد کشورهای دنیا علیه آمریکا رونمایی شد. این طرح به همت خانه طراحان انقلاب اسلامی خلق و اکران شده و طراحی آن را «خانه طرح» برعهده داشته است. ارسال به دوستان
«کتونی زرنگی» کلید خورد
سریال تلویزیونی «کتونی زرنگی» به کارگردانی علی ملاقلیپور و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه کلید خورد. به گزارش «وطن امروز»، نخستین سریال تلویزیونی علی ملاقلیپور به تهیهکنندگی محمدرضا شفاه با پایان پیشتولید جلوی دوربین رفت. هدایت هاشمی، افسانه چهره آزاد، ملیکا شریفینیا، علی سلیمانی، محمود جعفری، علیرضا جعفری و مصطفی ساسانی بازیگران اصلی و رادمهر رزمجوی و عماد شعبانی بازیگران خردسال «کتونی زرنگی» را تشکیل میدهند. بازیگران دیگری نیز در ادامه مسیر به پروژه خواهند پیوست. «کتونی زرنگی» یک کمدی پرانرژی اجتماعی است که نگارش فیلمنامه آن را محسن ملکی و حسین حقیقی در حدود ۲۰ قسمت برعهده داشتهاند. این سریال در «باشگاه فیلم سوره» و به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه 3 سیما تولید میشود و طبق برنامهریزیها قرار است زمستان امسال روی آنتن برود. ارسال به دوستان
«گرامافون» منتشر شد
رمان عاشقانه «گرامافون» به قلم علی مرادخانی منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، رمان گرامافون توسط انتشارات شهید کاظمی چاپ و وارد بازار کتاب شد. گرامافون یک رمان عاشقانه با حال و هوای دانشجویی است که علی مرادخانی از فعالان فرهنگی رسانهای جبهه فرهنگی انقلاب آن را به رشته تحریر درآورده است. پیشفروش و فروش اینترنتی کتاب نیز از هفته گذشته انجام شده بود که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شد. در خلاصه این رمان عاشقانه آمده است: «گرامافون داستان یک سیب سرخ است که از دل دانشگاه راه میافتد و در این راه از ساختمانهای قدبلند بالاشهر تهران و مسابقات بینالمللی هنرهای رزمی تا بادگیرهای باشکوه شهر یزد و از ویرانههای زلزله سرپل ذهاب تا خاک نرم شلمچه را به تماشا مینشیند. یک عاشقانه آرام جوانانه وطنی که سراسر است از محبت». علاقهمندان جهت تهیه کتاب میتوانند بعد از انتشار از طریق سایت «من و کتاب (manvaketab.ir)» یا از طریق ارسال نام کتاب به سامانه پیام کوتاه 3000141441 کتاب را با پست رایگان دریافت کنند. ارسال به دوستان
حضور کمفروغ ترمیناتور جدید در گیشه هالیوود
«ترمیناتور: سرنوشت تاریک» هرچند موفق شد فیلم اول باکسآفیس این هفته آمریکای شمالی شود اما فروش ۲۹ میلیوندلاری چیزی نبود که اسکای دنس، پارامونت و دیزنی را دلخوش کند. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، ششمین فیلم از مجموعه فیلمهای «ترمیناتور» هر چند صدر باکسآفیس را از آن خود کرد اما برای فیلمی که با بودجه ۱۸۵ میلیوندلاری ساخته شده است فروش ۲۹میلیوندلاری از اولین آخر هفته اکرانش، رقم قابل توجهی نیست. این در حالی است که پیشبینی میشد این فیلم حدود ۴۰ میلیون دلار در ۳ روز اول اکران خود کسب کند. شروعی ۴۰ میلیون دلاری میتوانست برای فیلمی که نقدهای مثبت دریافت کرده و احساسات مخاطبان را هم برانگیخته، قابل قبول باشد. با این حال به نظر میرسد نمایش «جوکر» بر فروش «ترمیناتور» تاثیر گذاشته است زیرا هر ۲ فیلم محصولی برای مردان جوان هستند. فروش بینالمللی این فیلم احتمالا بتواند تقویتکننده فروش آن شود، هرچند در چین تاکنون تنها ۲۸ میلیون دلار فروش کرده است و شاید در ادامه بتواند عملکرد بهتری در این سرزمین به دست بیاورد. در مجموع این فیلم در بازار بینالمللی 9/72 میلیون دلار فروش کرده و مجموع فروشش در سطح جهان ۱۲۳ میلیون دلار بوده است. «ترمیناتور: سرنوشت تاریک » بار دیگر جیمز کامرون را در کنار لیندا همیلتون و آرنولد شوارتزنگر، بازیگران فیلم که در اولین «ترمیناتور» با هم کار کردند، گرد آورده است. در این فیلم ماجراهای ۲ دهه بعد از وقایع فیلم «ترمیناتور: روز قضاوت» دنبال میشود و سارا کانر باید از یک دختر جوان به نام دانی راموس و دوستانش در برابر ترمیناتوری که از آینده فرستاده شده، محافظت کند.
ارسال به دوستان
«وطنامروز» گزارش میدهد؛ نگاهی به دلایل کمرنگ شدن ساخت سریالهای کمدی در رسانه ملی
سخت و شیرین!
گروه فرهنگ و هنر: یک اظهارنظر تازه درباره چرایی کمرنگ شدن آثار کمدی در تلویزیون، باعث شده واقعیتهای موجود درباره فضای پیرامونی این آثار بیشتر به چشم بیاید؛ واقعیتهایی که تقریبا نادیده گرفته میشود. به گزارش «وطنامروز»، در گفتوگویی که مدیر گروه فیلم و سریال شبکه 3 صداوسیما بتازگی داشته، درباره وضعیت کمدیسازی در تلویزیون آمده است: «کمدیهای موفق تلویزیون روی دوش چه کسانی بوده؟ خیلی از متنها را پیمان قاسمخانی نوشته، خیلیها را مهران مدیری کارگردانی کرده و رضا عطاران و اصغر فرهادی هم بودهاند. برخی از اینها رابطهشان با تلویزیون قطع شده است. برخی مثل مهران مدیری دیگر نمیتوانند سریال 90 شبی بسازند. رضا عطاران هم در سینما به جهت مالی موقعیتهایی دارد که خیلی بهصرفهتر است؛ یا اصغر فرهادی که موقعیتش تغییر کرده است. شما نگاه کنید میبینید کارکردن با کمدینهای چهره سخت شده است».در این شرایط البته برخی فعالان فرهنگی و حتی مقامات رسمی، با گلایه از کمکاری تلویزیون در حوزه کمدیسازی، نسبت بهشدت گرفتن ساخت آثار ملودرام اجتماعی در سیما و بعضا تولید و نمایش آثار تلخ انتقاد میکنند. در این گزارش به قوت و ضعفهای تلویزیون در حـــــوزه کمدیسازی و حاشیههای پررنگتر از متن سریالسازی در حوزه طنز میپردازیم.
مصادره کمدی در سینما
سینمای کمدی، سینمای بفروشی است. سینمایی که سرمایهگذار را برای سرمایهگذاری مطمئن میکند، افراد و صاحبان نشانهای تجاری را برای بیشتر دیده شدن امیدوار میکند، درآمد کلان و گاهی باورنکردنی نصیب عوامل بویژه بازیگران و ستارهها میکند و چرخش تجاری موفقی دارد. از طرفی به نسبت سریال، وقت کمتری هم از بازیگران طنز، نویسندگان، کارگردان و سایر عوامل میگیرد. طبیعی است و حداقل ممکن است برای این عوامل فعالیت در حوزه سریالسازی آن هم در تلویزیون در اولویت نباشد. آن هم در شرایطی که برخی بازیگران و ستارههای سینمای کمدی دیگر فقط دستمزد نمیگیرند، بلکه درصدی از عدد فروش را مطالبه میکنند و این شرطگذاری با موافقت تهیهکننده و سرمایهگذار نیز همراه میشود، چرا که آنها نیز به سود خود میاندیشند. از طرف دیگر حضور سرمایههای بادآورده و منابع مالی نامعلوم، چند سالی است سینمای کمدی را نیز به تسخیر درآورده است. اگرچه بتازگی برخی بازیگران و عوامل مجموعههایی که با پولهای مشکوک برخی تهیهکنندگان فاسد، تولید شده بودند از این سرمایهها و تهیهکنندگان اعلام برائت کردهاند و به نظر میرسد این اعلام برائت ادامه نیز داشته باشد اما در سوی مقابل هنوز پولهای مشکوک در سینما حضور دارد و هنوز چرخه فیلمسازی با این پولها شفاف نیست. نمونه اخیرش «ما همه با هم هستیم» است که با سرمایهای عجیب و غریب و عددی فوقتصور تولید و حتی اعلام شد سرمایهگذار خودش اصرار داشته که زیاد هزینه کند ولی در فروش حتی به اندازه کسری از هزینه تولید نیز موفق نبود.
قبضه طنز در شبکه نمایش خانگی
حجم تولیدات در شبکه نمایش خانگی یکی، دو سالی است شدت بیشتری گرفته است. شنیدهها حاکی از این است که بتازگی نزدیک به 20 سریال برای تولید در شبکه نمایش خانگی پروانه و مجوز ساخت گرفتهاند. در نگاه اول شاید عدد 20 زیاد جدی تلقی نشود اما وقتی از دل مصاحبهها و گفتوگوهای تهیهکنندگان مطرح صداوسیما به این واقعیت میرسیم که تلویزیون برای کارهای خود با مشکل حضور بازیگر بهخاطر افزایش قیمتها در شبکه نمایش خانگی مواجه است، عدد20 کمی مهم میشود. 20 سریال تلویزیونی میتواند همه پتانسیلهای تلویزیون برای تولید آثار نمایشی را قبضه کند و در اختیار خود بگیرد. تا جایی که بازیگران درجه 2 و 3 که با همین تلویزیون شناخته شدهاند نیز به خاطر تفاوت قیمتها به سمت تلویزیون نیایند. به عنوان مثال بازیگری که مجموع زمان بازیهایش در سینما به 40 دقیقه نیز نمیرسد، به تهیهکنندگان تلویزیون جواب سربالا دهد. اظهارات اخیر سعید سعدی، تهیهکننده سینما و تلویزیون در این باره قابل تامل است. سعدی بتازگی گفته است: «متاسفانه با نداشتن کنترل در تعیین نرخ دستمزد بازیگران و رد و بدل شدن دستمزدهای سنگین در شبکه نمایش خانگی، تمایل بازیگرها به آن سمت بیشتر شده است؛ بازیگری که در تلویزیون رشد کرده و بالا آمده چرا باید برای حضور در یک سریال تلویزیونی دستمزد هنگفتی طلب کند؟ بازیگری که زمانی با التماس از ما نقش میگرفت چرا حالا گذشته را فراموش کرده؟» طبیعی است که بخش مهمی از این تعداد سریال کارهایی در حوزه کمدی است. از طرفی به خاطر نبود نظارت و البته دقت در بستر شبکه نمایش خانگی، سازندگان امکان بیشتری برای استفاده از روشهای محدودیتگریز برای عبور از خطوط قرمز برای جلب مخاطب دارند.
تصمیم در شرایط خاص
جز استثناهایی مانند «پایتخت» که به جهت دارا بودن فضای خانوادگی، تیم تولید مناسب و ارتباط در بستر فضای فرهنگی به اثر پرمخاطب این سالهای تلویزیون در حوزه کمدی بدل شده است، کمدیهای دیگر از سطح قابل قبولی نسبت به پایتخت برخوردار نیستند (از منظر تعداد مخاطب). با این همه، دست تلویزیون برای کمدیسازی آنچنان هم بسته نیست. همانگونه که در گذشته تلویزیون بستر معرفی چهرههای مطرح طنز به سینما بود، امروز نیز میتواند از همین ظرفیت عمومی بودن و قابل دسترس بودن برای همه مردم، برای ساختن عناصر نو در حوزه طنز بهره ببرد که نیاز به یک برنامهریزی فوری دارد. از طرف دیگر، تلاش برای برقراری روابط که صرفا متکی بر جنبههای مالی و درآمدی نباشد میتواند در این شرایط کارساز باشد. مدیریت ستارهها مسالهای است که اینجا جدی میشود. نقش تهیهکننده نیز در رسیدن به این ارتباط مهم است. اینکه بازیگری که سال گذشته نشان سیمرغ را از جشنواره فجر دریافت کرده، در سریالی برای تلویزیون نقشآفرینی میکند از همین منظر قابل بررسی و البته تحسین است. در کنار این باید تلاش کرد از همه ظرفیتهای موجود برای تولید طنز استفاده کرد و حداقل اگرنه طنز که شیرینی بیشتری به کارها بخشید. پخش «نون خ» در ایام نوروز در این راستا قابل تحلیل است. به عنوان مثال، شبکه 3 در سال اخیر با پخش «زوج یا فرد»، «شرایط خاص» و «فوقلیسانسهها» آنتن مهمی برای کمدی اختصاص داده است. همچنین اینطور که در رسانهها مطرح شده است، برای فصل زمستان نیز 2 مجموعه طنز «نیوجرسی» به کارگردانی سیامک انصاری و جواد رضویان و «کتونی زرنگی» به کارگردانی علی ملاقلیپور از همین شبکه آماده پخش خواهند بود.
ارسال به دوستان
اعلام حمایت انجمن تئاتر دفاعمقدس از جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
وعدههایی تازه برای گلایههای آذرنگ
مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس یک روز پس از گلایههای حمیدرضا آذرنگ مبنی بر عدمحمایت نهادهای متولی از جشنواره تئاتر فتح خرمشهر، از حمایتهای نهاد خود از این جشنواره گفت. به گزارش «وطن امروز»، روز شنبه حمیدرضا آذرنگ، دبیر جشنواره تئاتر ملی فتح خرمشهر در نشست خبری این جشنواره ضمن گلایه از وضعیت مالی جشنواره گفت: «نهادهای متعددی قول همکاری با جشنواره را دادند که در نهایت عمده آنان از حمایت عقبنشینی کردند». گلایههایی که ما نیز در همین صفحه در مطلبی با تیتر «تنهای تنها تنها» به بازنشر آن پرداختیم. اما این گلایهها در مدتی کوتاه با واکنش حمایتی یکی از نهادهای فعال در حوزه تئاتر انقلاب و دفاعمقدس همراه شد تا محسن سلیمانی فارسانی، مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس در گفتوگویی با اشاره به حمایت این انجمن از تئاتر ملی فتح خرمشهر بگوید: «برگزاری جشنواره فینفسه کار بسیار مشکل و پرزحمتی است که جا دارد از همین جا از همه دوستان و همکاران جشنواره بویژه حمیدرضا آذرنگ که برآمده از جریان تئاتر مقاومت است، تشکر و قدردانی ویژهای داشته باشم. انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس نیز با توجه به ظرفیتهای موجود خود که در گفتوگوی من با دبیر محترم جشنواره فتح خرمشهر نیز به آن اذعان کردم از یک اثر برگزیده این جشنواره در تماشاخانه سرو انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس حمایت میکند و از 2 اثر برگزیده این جشنواره نیز در جشنواره سال آینده تئاتر مقاومت کشور میزبانی خواهد کرد». سلیمانیفارسانی همچنین از اهدای کتب پژوهشی و نمایشنامههای حوزه تئاتر مقاومت به شرکتکنندگان این جشنواره خبر داد و گفت: «مجموعه کتابهای نمایشنامه منتشر شده از سوی این انجمن و نیز کتاب «در پی عشق دویدن» که شامل داستانهای دراماتیک تئاتر دفاعمقدس و در زمره آخرین تولیدات منتشره این انجمن است نیز با هدف تقویت غنای فکری و بستههای لازم پژوهشی در اختیار دبیرخانه این جشنواره برای توزیع میان هنرمندان حاضر در جشنواره قرار خواهد گرفت». سلیمانیفارسانی همچنین از انتشار فراخوان هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در آیندهای نزدیک خبر داد. جشنوارهای که به نوعی همسو با موضوع جشنواره فتح خرمشهر است و برگزاریاش در 2 دوره اخیر با حواشی بسیاری همراه بوده است. ورود انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس به این ماجرا در جهت حمایت از این جشنواره اتفاق مبارک و قبل تقدیری است اما نکته حائز اهمیت در صحبتهای آذرنگ که نباید از آن غافل شد کم شدن بیش از اندازه بودجه برگزاری این رویداد هنری است. اتفاقی که در نهایت هم به ضرر اعتبار و جایگاه هنری این رویداد است و هم باعث دلسردی فعالان این حوزه خواهد شد. آذرنگ در این نشست از لاغر شدن مداوم بودجه این جشنواره و از بین رفتن فرصتهای حمایتی توسط مدیران کشوری و استانی صبحت کرده بوده و به نظر میرسد باید دغدغه اصلی مدیران در ارتباط با این جشنواره تلاش برای افزایش بودجه آن و البته گسترش حمایتهای معنوی از برگزاری آن باشد.
ارسال به دوستان
ژانر اجتماعی صدرنشین آثار متقاضی سینماحقیقت شد
تسخیر حقیقت با مستندهای اجتماعی
از ۶۸۷ فیلم ثبتشده در سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، بیش از ۳۰ درصد فیلمها مستند اجتماعی هستند. به گزارش «وطن امروز»، عنصر اصلی مستند اجتماعی، آگاهیبخشی است که این نشانگر دغدغه فیلمساز نسبت به اتفاقات پیرامونی زمانه خویش است. وقوع سیل، زلزله، مهاجرت، بحث مواد مخدر، معلولان، آسیبهای شهرنشینی، اعتیاد، کودکان کار، بیماریهای خاص، افسردگی، اسیدپاشی، اثرات مخرب فضای مجازی، فقر و تنگدستی، سرطان، دختران و پسران بدسرپرست، مشکلات زوجهای جوان، تنهایی افراد سالمند، پناهندگی، بازنشستگی، حاشیهنشینی، کارآفرینی و اشتغال، مشکلات زندگی نابینایان و ناشنوایان، قصور پزشکی، ازدواج زودهنگام دختران نوجوان، مشکلات توزیع سوخت، زندگی کولبران، طلاق، قصه غربت، آتشنشانان پلاسکو، مهاجران افغان، مشکلات کارگران، حملونقل عمومی، بیماران اعصاب و روان، خدمت سربازی، اوضاع نابسامان مسکن، مفاسد اقتصادی، ارتقای نقش زنان در جامعه و... بخشی از موضوعات مستندهای اجتماعی ارائهشده به این دوره جشنواره سینماحقیقت است. پیشتر اعلام شده بود ۳۰ درصد فیلمهای ارسالی به دبیرخانه جشنواره سینماحقیقت نیز مستند- پرتره هستند، به این معنا و از منظر کمی، مستندهای اجتماعی و پرتره روی یک خط در حال حرکت هستند. اسامی فیلمهای منتخب بخش «مسابقه ملی» جشنواره سینماحقیقت در 3 گروه مستندهای کوتاه (تا ۴۰ دقیقه)، نیمهبلند (۴۰ تا ۷۰ دقیقه) و بلند (بالای ۷۰ دقیقه) در نیمه دوم آبانماه اعلام خواهد شد.
ارسال به دوستان
دعوت «هفت» از رئیس سازمان سینمایی
درباره خانه پدری شفافسازی کنید
سازندگان برنامه تلویزیونی «هفت» نسبت به بیانیه منتشر شده از سوی سازمان سینمایی در ارتباط با حواشی ایجاد شده در جریان توقف اکران فیلم سینمایی «خانه پدری» واکنش نشان دادند. به گزارش «وطن امروز»، ابتدای هفته جاری بود که مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی در نامهای خطاب به مدیر شبکه 3 سیما نسبت به اظهارات مطرح شده در 2 قسمت متوالی برنامه سینمایی «هفت» درباره فیلم «خانه پدری» واکنش نشان داد. روابط عمومی برنامه سینمایی هفت در واکنش به این اتفاقات اینگونه پاسخ داده است: «این برنامه از ابتدای فعالیت و در دورههای مختلف به دنبال احقاق حقوق هنرمندان و سینماگران و شفافسازی در حوزه سینما بوده و هست و همیشه تلاش کرده جانب عدالت را پیش گیرد. سازمان سینمایی در پی برگزاری میزگردهای برنامه «هفت» درباره اکران و لغو اکران فیلم خانه پدری با انتشار بیانیهای ضمن ادعای غیرواقعی بودن صحبتهای میهمانان و کارشناسان در 2 قسمت اخیر برنامه، موضع و سیاست سازمان درباره نحوه اکران فیلم سینمایی خانه پدری را اعلام کرده است. حال آنکه تمام صحبتهای انجام شده با حضور کارشناسان در برنامه «هفت» طبق مستندات بوده و بعد از برنامه هم طی اخبار منتشر شده در رسانهها مشخص شد اکران «خانه پدری» با دستور مستقیم جناب دکتر انتظامی، رئیس محترم سازمان سینمایی بوده است. این موضوع دلیلی بر واقعی بودن صحبتهایی است که در برنامه هفت مطرح شد و نادرست نبوده است. از آنجا که جناب دکتر انتظامی از ابتدای حضور خود در سازمان سینمایی با شعار شفافیت و شفافسازی در تمام امور حرکت کردهاند، پس چه پسندیده است که برای این شفافیتها بدون احتیاج به انتشار بیانیه در برنامه رسمی به صورت زنده حاضر شده به بیان تمام نکات بپردازند. همچنین همانطور که تاکنون نیز برنامه «هفت» خواستار و پذیرای حضور مدیران سازمان سینمایی به جهت طرح مواضع، ارائه گزارش عملکرد و شفافسازی آن بوده، باز هم از این طریق اعلام میشود که پذیرای حضور مدیران سازمان سینمایی در همه حوزههای تخصصی و از جمله ابهامات اخیر بهوجود آمده میباشیم.
به امید روزی که تمام نهادها و ارکان فرهنگی در کنار هم نه در مقابل هم، در راستای اعتلای فرهنگ و هنر کشورمان بدون وجود هیچ مشکلی ثابت قدم و استوار باشند تا فرهنگ و هنر این مرز و بوم درخشانتر از همیشه در جهان بدرخشد».
ارسال به دوستان
نظر یک تهیهکننده درباره الزام مجوز گرفتن «ویاودی»ها از صداوسیما
شاهد ظرفیتهای جدید خواهیم بود
مهدی فرجی، تهیهکننده و از مدیران اسبق تلویزیون با اشاره به الزامی شدن دریافت مجوز برای محتوای «ویاودی»ها از صداوسیما، به نکات و ملاحظاتی جهت توفیق در این عرصه اشاره کرد. به گزارش مهر، مهدی فرجی درباره مجوز تولیدات «ویاودی»ها که باید از این پس زیر نظر معاونت فضای مجازی صداوسیما صادر شود، بیان کرد: به نظرم اینکه تولیدات فیلم و سریال خارج از شبکههای سیما در دستور کار بخشی دیگر از سازمان صداوسیما مثل معاونت فضای مجازی قرار گرفته، یک اقدام مبارک است. وقتی معاونتی مثل فضای مجازی قرار است تولید فیلم و سریال را خارج از شبکههای صداوسیما تعریف کند و در دستور کار خود قرار دهد، طبیعی است که ظرفیتهای جدیدی را شاهد خواهیم بود. وی اضافه کرد: مدتهاست سرمایهگذاریهای جدی و گستردهای در حوزه تولید فیلم و سریال در کشور شکل گرفته و بخشهای زیادی از این سریالها در شبکه نمایش خانگی زیر نظر وزارت ارشاد تولید شده و بخش زیادی از سرمایهها جذب این حوزه شده است. ما در سالهای گذشته دیدهایم بیش از ۱۰ یا ۲۰ سریال تولید شده که بخشی از آنها موفق بوده و برخی هم مورد استقبال مخاطب قرار نگرفته است. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|