|
تلویزیون
تهیهکننده پیشکسوت تلویزیون درگذشت
«مجید اوجی» تهیهکننده پیشکسوت تلویزیون پس از تحمل یک دوره درد و رنج بیماری جان به جانآفرین تسلیم کرد. به گزارش «وطنامروز»، اوجی که طی سالهای اخیر با بیماری سرطان دست و پنجه نرم میکرد، روز جمعه 17 آبانماه جان به جانآفرین تسلیم کرد. زندهیاد اوجی از تهیهکنندگان پیشکسوت تلویزیون است که در کارنامه خود تولید آثار بسیاری از جمله «باغ سرهنگ»، «راز پنهان» و «بیقرار» را برعهده داشته است. «مرضیه» آخرین سریالی است که به تهیهکنندگی مرحوم اوجی و کارگردانی همسرش «فلورا سام» در ایام محرم از شبکه 2 سیما پخش شد. «وطنامروز» درگذشت این هنرمند را به خانواده ایشان و جامعه هنری کشور تسلیت میگوید.
***
«شوکران» میزبان چهره ماندگار فلسفه خواهد بود
بیستویکمین قسمت برنامه شوکران میزبان دکتر «کریم مجتهدی» فیلسوف ۹۰ ساله و چهره ماندگار فلسفه است و فردا دوشنبه ۲۰ آبان ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه 4 سیما میرود. به گزارش «وطن امروز»، شوکران قصد دارد در این برنامه به مسأله ترس از تفکر و نسبت فلسفه و دین بپردازد. کریم مجتهدی، متولد ۱۳۰۹ در تبریز، فیلسوف، غربشناس، استاد پیشکسوت دانشگاه تهران و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دارنده لوح تقدیر یونسکو و مدال طلای جهانی ابنسینا است. بیش از 100 مقاله به زبان فارسی و فرانسه و دهها کتاب حاصل عمر متفکر ایرانی است. «شوکران» که به اساسیترین مسائل فکری کشور میپردازد، محصول مشترک شبکه 4 سیما و حوزه هنری است. «شوکران» روزهای دوشنبه ساعت 21 پخش میشود.
ارسال به دوستان
مصطفی کیایی، افسوس و روندی که به «مطرب» ختم شد!
رابینهود را گیشه کشت
محمدرضا کردلو: در آغاز دهه 90 حضور مصطفی کیایی در سینمای بدنه، ظهور یک کارگردان صاحبسبک را نوید میداد. مصطفی کیایی با ساخت «ضدگلوله» در سال 89 و حضور در سیامین جشنواره فیلم فجر (سال 90) مورد توجه منتقدان و تماشاگران سینما قرار گرفت. ضدگلوله در این جشنواره توانست دیپلم افتخار بهترین فیلم را از آن خود کند. (در آن سال جشنواره به هیچ فیلمی سیمرغ نداد). کیایی همچنین بهخاطر فیلمنامه ضدگلوله، سیمرغ بلورین گرفت. مدل روایی او، بعد از ضدگلوله در 2 فیلم بعدیاش یعنی «خط ویژه» و «عصر یخبندان» تفاوت عمدهای با جریان سینمای اجتماعی مرسوم در ایران داشت. کیایی سینمای اجتماعی را با مولفههای اصلی سینمای بدنه پیوند داده بود. در واقع نگاه اجتماعی مصطفی کیایی در این سه فیلم، نیمنگاهی به گیشه و مخاطب نیز داشت. تقریبا کمتر کارگردانی در سینمای ایران توانسته این توفیق را کسب کند که هم فیلمی با رگههای پررنگ اجتماعی و اساسا با مضمون اجتماعی بسازد و هم سینمای دلخواه مخاطب را روی پرده ببرد. کیایی تا قبل از «بارکد»، توانایی خود را در پیگیری سوژههای خاص و موضوعات ملتهب نشان داده بود. او با موفقیت و بدون اینکه از خطوط قرمز عبور کند، داستانهای جنجالی را به نحوی سالم و سرگرمکننده روایت میکرد.
«خط ویژه» قصه یک اختلاس بانکی و تقریبا یکی از بهترین فیلمهایی است که در این زمینه ساخته شده است. «خط ویژه» به نوعی یک فیلم رابینهودی بود و نگاه خاصی به مسأله عدالت داشت. اجرای فردی عدالت، ساختارگریزی و شخصیتهای کنشگر و فعال، ویژگیهای جذابی برای سینما بودند و کیایی از این ظرفیت برای بسط نگاه اجتماعی خود استفاده کرده بود. نگاهی که اتفاقا مخاطب هم داشت. در «عصر یخبندان» نیز این مسأله به وضوح دیده میشود. در «عصر یخبندان» شاید میشد رگههایی از فیلم بعدی کیایی را در به تصویر کشیدن عریان برخی آسیبهای اجتماعی ناشی از نابرابری اقتصادی پیشبینی کرد. استعمال مکرر موادمخدر، خیانت زن به شوهر و نمایش برخی روابط، اگرچه در پایان با یک جمعبندی مثبت و علیه همه این آسیبها همراه بود اما آغاز روندی در سینمای کیایی بود که فضای سالم فیلمهای قبلی را نداشت. مثلا جمعبندی «عصر یخبندان» ضدخیانت بود و در نقد این موضوع موفق عمل کرده بود. نکته مهم در سینمای کیایی، حداقل تا پیش از «بارکد»، این بود که اگر موقعیت کمیک، شوخی یا طنزی وجود دارد، این موقعیتها و شوخیها اصلا رکیک نبود و حتی کمتر به سمت شوخیهای دوپهلوی جنسی میرفت. اما بارکد آغاز موقعیتی متفاوت برای کیایی بود. کیایی در بارکد تمام اهتمام خود را مصروف موقعیتها و شوخیهای جنسی کرده است. به نظر میرسد، همزمان شدن این اتفاقات با نشستن کیایی روی صندلی تهیهکنندگی بیارتباط نباشد. مسیری که کیایی در فیلمهای بعدی ادامه داد. در ادامه شکست سنگین «چهارراه استانبول» در گیشه، موجب شد بازگشت سرمایه برای او در اولویت بالاتری قرار بگیرد. و «مطرب» نقطه اوج این نگاه به سینما بود. نگاهی که حتی از همآغوشی یک دختر و پسر خارجی در فرودگاه استانبول، برای جذب مخاطب هم استفاده کرده است. نگاه سینمایی کیایی اما میتوانست به «مطرب» ختم نشود. او در «چهارراه استانبول» تلاش کرد نگاهی مسؤولانه به مسألههای اجتماعی داشته باشد. اگر نگوییم «شاید»، «حتما» بهتر بود «چهارراه استانبول» را یک نهاد سینمایی تحت پوشش سرمایهگذاری و تهیهکنندگی قرار میداد تا شکست سنگینش در گیشه، به محصولی مانند «مطرب» ختم نشود. بیتعارف این سطحی بودن مدیریت سینما در کشور با پول پخش کردن میان سینماگران تمامشده و فیلمسازان پایانیافته، جدیترین ضربهاش را به امثال کیایی میزند. کیایی میتوانست و باید از امکانات فیلمسازی به نحوی بهره میبرد که به جایگاه امروزش تنزل نکند. اما مگر برای مدیریت سینمایی مهم است چه بلایی سر فیلمسازان نسل نو سینمای ایران میآید. مصطفی کیایی چند فیلم مسؤولانه ساخت اما کسی از میان مدیران، استعداد فنی و نگاه قابل احترامش را تحویل نگرفت. کارگردانی صاحبسبک و مولف که سینما را از پایه آغاز کرده بود، به اندازه بیهنرهای پیرپاتال سینما که دورهشان تمام شده هم مورد توجه فارابی و این همه نهاد سینمایی قرار نگرفت. و من اینها را در رسیدن کیایی به «مطرب» بیتاثیر نمیدانم. عقبگردی که برای سینمای خاص مصطفی کیایی رخ داد، باعث شد یک فیلمساز مستعد که در سینمای بدنه و داستانگوی ایران میتوانست سالها پیشتاز باشد، در ردیف سینماگران فیلمهای معروف به شانهتخممرغی و سوپرمارکتی قرار بگیرد. سینمایی که حالا کاملا در قبضه جریان فیلمفارسی است. رابین هودیسم خلاقانهای که در «خط ویژه» مجری عدالت(البته با تعریف کیایی) بود، حالا به بدترین شکل در کشور کودتازده همسایه به یک خودتحقیری مزمن میافتد. حتی اگر به محتوای دستهچندمی، صددرصد گیشهای و کهنه کیایی که فقط چند شوخی جنسی پررنگتر از فیلمفارسیهای همردیف خود دارد، کاری نداشته باشیم و نخواهیم مضمون «من و تو»ییاش را در بوته نقد بگذاریم، جای بسی تاسف است که «مصطفی کیایی» حتی نتوانسته یک فیلم مبتذل خوب بسازد. یعنی اگر شوخیهای جنسی بهتری حتی با همین غلظت، در فیلمنامه جاگذاری میشد و طنز موقعیت به شوخی میانجامید، تماشای فیلم این اندازه ناراحتکننده نبود. تقریبا هیچ بازی خوبی در فیلم وجود ندارد. از پرویز پرستویی و مهران احمدی تا محسن کیایی و الناز شاکردوست، تصنعیترین و دمدستیترین بازیهای همه عمر سینمایی خود را در «مطرب» تجربه کردهاند. قابهای اشتباه مکرر تکرار شده است. قصه در موقعیتهای متعدد به شکلی غیرمنطقی به موقعیت بیربط دیگر پرت میشود. دیگر اینکه «مطرب» حتی به اندازه «مطرب» دست و پا شکستهای که 12 سال پیش دهنمکی در «اخراجیها» به تصویر کشید هم «مطرب» نیست. با علم به اینکه «مطرب» دهنمکی از یک «تیپ» فراتر نرفت. فارغ از اینکه رویههای جدی این بهاصطلاح کمدی نیز در فضای اجتماعی فعلی ایران باورپذیر نیست. موسیقی قهوهخانهای سبک داوود مقامی و عباس قادری را واقعا اگر کسی بخواهد روی صحنه ببرد، دچار ممنوعیت میشود؟ اصلا کسی با فضای فعلی و سلطه جریان موسیقی پاپ و رپ، جرات میکند برود روی سن «پارسال با هم دستهجمعی رفته بودیم زیارت» بخواند؟! و واقعا غیرمنصفانه و عاری از مردانگی نیست اگر فیلمسازی این را بهانه کند برای تحقیر «ایران»؟ آن هم با مضمون «من و تو»یی که میخواهد به مخاطب بگوید ایران بدترین جای دنیاست و مردمش نیز بدبختترین مردم دنیا هستند! اما «مطرب» در نهایت ایران را تحقیر میکند؛ آن هم در برابر «ترکیه»! نمیدانم ترکیه را چقدر میشناسد آقای کارگردان! جهت اطلاع در همین کشوری که «آزادی»اش را دارد سر مردم ایران میکوبد، به بهانه یک «کودتای مشکوک» چند صدنفر اعدام شدند که هیچ، چندصدهزار نفر به زندان رفتند و از مشاغلشان بیکار شدند. فیلم را اگر آقای اردوغان ببیند، میتواند اسمش را بگذارد «پیروزی اراده» و در همه سینماهای ترکیه پخش کند. همه اینها افسوس دارد.
چه غیرت و تعصبی داشت آدم برفی
افسوس بیشتر برای روندی است که مصطفی کیایی طی کرد و از ضدگلوله و خط ویژه به «مطرب» رسید. و پرویز پرستویی که «آدمبرفی» میرباقری را چال کرده زیر خاک با بازی در این نقش. چه غیرت و تعصبی داشت آدم برفی. بویژه آنجا که پس از ضرب و جرح عباس توسط برخی شهروندان ترکیهای، «اسی» به «عباس» (ولو نمایشی) میگوید: «تُرکا(ترکیهایها) تو رو نزدن. یه ایرونی رو زدن. یه هموطن منو. به حق زدن یا به ناحق به من مربوط نیست. اونا غریبنوازی کردن. میدونی مث چیه؟ ناموستو جلو چشت آش و لاش کنن و تو جیکت در نیاد. ایرونی ناموس منه. من اون هیکلی رو که به تُرکا باج بده یک پیت بنزین حرومش میکنم و فاتحه. به امام حسین یا نشونی ترکه رو میدی یا همه دلال و واسطههای استانبولو میکشم زیر اَخیه...».
ارسال به دوستان
اکران همزمان 3 فیلم کودک به ضرر سینمای کودکان و نوجوان شد
فیلمسوزی با دوستی خالهخرسه!
احسان سالمی: چند هفته قبل بود که مسأله نبود فیلمهایی مناسب در چرخه اکران تبدیل به یکی از دغدغههای اصلی کارشناسان سینمایی شده بود. بسیاری از کارشناسان به این نکته اشاره میکردند که اکران همزمان چند فیلم 12+ سال یا 15+ سال در چرخه اکران سینمایی باعث دلزدگی خانوادهها از فضای سینمای کشور و به طور ناخواسته موجب ریزش مخاطبان سینما میشود؛ موضوعی که بیش از پیش نشاندهنده عدم برنامهریزی درست متولیان اکران برای ساماندهی چرخه اکران آثار سینمایی بود، چرا که به شکل طبیعی بهتر است در هر بازه زمانی حداقل یک فیلم مناسب برای خانوادهها که محدودیت سنی خاصی ندارد در چرخه اکران قرار بگیرد. روی دیگر این ماجرا که باید آن را تفریط در نمایش فیلمهای مناسب کودکان و نوجوانان نامید، افراط در نمایش این آثار است؛ اتفاقی که این روزها در سینمای ایران به وقوع پیوسته است. بعد از یک دوره خالی بودن سینماهای کشور از فیلمهایی مناسب کودکان و نوجوانان، حالا به شکل همزمان 3 فیلم «منطقه پرواز ممنوع»، «تورنادو» و انیمیشن «بنیامین» روانه پرده سینماها شدهاند تا چرخه اکران آثار سینمایی اینبار از آن طرف بام بیفتد!این اتفاق البته با واکنش منفی سازندگان این 3 اثر نیز روبهرو شده است. برای نمونه مصطفی مزرعتیحسنآبادی، تهیهکننده انیمیشن سینمایی «بنیامین» در گفتوگو با مهر با اشاره به فضای رقابتی اکران فیلمهای کودک و نوجوان در فصل پاییز امسال گفت: اکران همزمان ۳ فیلم کودک و نوجوان در سینماها، شرایط را برای هر یک از فیلمها سخت میکند اما ما تلاش کردیم با برنامهریزیهای تبلیغاتی که انجام دادیم بتوانیم اکران خوبی را برای «بنیامین» رقم بزنیم. وی اضافه کرد: ایده نمایش یک فیلم کودک در هر نوبت اکران، ایده بسیار خوب و قابل تقدیری بود که باعث تقویت سینمای کودک میشد اما تبدیل آن به اکران همزمان 3 فیلم کودک قطعاً به ضرر هر یک از تولیدکنندگان فیلمهای کودک است. راهاندازی یک بخش تخصصی کودک، تعیین یک سرگروه ویژه فیلمهای کودک و نوجوان و همچنین مناسبسازی قیمت بلیتهای سینما برای خانوادهها و کودکان میتواند سرفصلهای خوبی برای بهبود شرایط اکران فیلمهای کودک باشد. به نظر میرسد ماجرای اکران همزمان 3 فیلم با مضمون مناسب کودکان و نوجوانان یکی از بهترین شاهد مثالها برای درک بهتر وضعیت آشفته چرخه اکران در سینمای ایران است؛ چرخهای که در بعضی فصول سال با انبوهی از فیلمهای پرفروش پر میشود و در برخی فصول سال به زحمت میتوان یک فیلم پرفروش در آن پیدا کرد؛ چرخهای که باعث شده بسیاری از فیلمهای سینمایی که در جشنوارههای فجر سالهای قبل نمایش داده شدهاند، هنوز فرصت اکران پیدا نکنند و در نوبت اکران درجا بزنند. با این وضعیت مشخص نیست چرخه اکران سینماهای ایران قرار است تا کی این دور باطل از اشتباهات را که عموما ناشی از عدم برنامهریزی مناسب است تکرار کند. ارسال به دوستان
ادبیات
انتشار «اعتقادات» 4 رساله اعتقادی مهم تاریخ شیعه
انتشارات کتابستان معرفت 4 رساله اعتقادی مهم تاریخ شیعه را در قالب کتاب «اعتقادات» منتشر کرد. به گزارش «وطن امروز»، رساله «اعتقادات»، مجموع 4 رساله اعتقادی از شیخ صدوق، شیخ مفید، مرحوم مقدس اردبیلی و علامه مجلسی است؛ 4 روحانی شیعه در فواصل زمانی گوناگون. حجتالاسلام والمسلمین مهدی انصاریقمی و آقای سیدحسن بنیطبا ضمن تصحیح این متون، به ترجمه آن پرداختهاند. علاوه بر آن هر رساله فهرستبندی شده و به صورت مجزا زیر عنوانهای آن نیز آمده است. رساله «اعتقادات» با طرح جلد زیبای خود، در قطع رقعی بزرگ، با 2 کیفیت جلد شومیز ۵۵۰۰۰ تومان و جلد گالینگور ۶۳۰۰۰ تومان به همت نشر کتابستان معرفت روی پیشخوان کتابفروشیها آمده است.
***
اعلام اسامی نامزدهای بخش مستندنگاری جایزه جلال
هیأت داوران بخش «مستندنگاری» دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد، اسامی 5 نامزد راهیافته به مرحله نهایی این بخش را اعلام کرد. به گزارش «وطنامروز»، اسامی آثار راهیافته به این شرح است: «اردوگاه اطفال»، به قلم احمد یوسفزاده از انتشارات سوره مهر، «دستنیافتنی»، به قلم علیرضا حیدری و طاها صفری از نشر گلگشت، «سرزمین خارج از نقشه»، خاطرات عجیب یک معلم براساس زندگی عزیز محمدیمنش، به قلم علی نورآبادی از مؤسسه انتشارات قدیانی، «قطارباز، ماجرای یک خط»، به قلم احسان نوروزی از نشر چشمه و «نقاشی قهوهخانه؛ خاطرات کاظم دارابی متهم دادگاه میکونوس» به قلم محسن کاظمی از انتشارات سوره مهر. مرتضی سرهنگی، میثم امیری و ساسان ناطق هیأت داوران این بخش هستند.
ارسال به دوستان
سینما
«آبادان یازده ۶۰» کلید خورد
تصویربرداری فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» با اضافه شدن 2 بازیگر جدید به این فیلم آغاز شد. به گزارش «وطن امروز»، فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت کلید خورد و علیرضا کمالی و نادر سلیمانی به جمع بازیگران این فیلم سینمایی اضافه شدند. این فیلم به تهیهکنندگی حسن کلامی پس از طی مراحل پیشتولید در لوکیشنی در بوستان ولایت کلید خورد. پیش از این حضور حسن معجونی در «آبادان یازده ۶۰» قطعی شده بود. تازهترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج اثری متفاوت در حوزه دفاعمقدس است که به شروع جنگ ایران و عراق خواهد پرداخت.
ارسال به دوستان
خبر علیخانی از آغاز پیشتولید «عصر جدید»
اسفندماه منتظر «عصر جدید 2» باشید
پیشتولید فصل دوم برنامه تلویزیونی «عصرجدید» با اجرای «احسان علیخانی» آغاز شد. به گزارش «وطن امروز»، احسان علیخانی مجری و تهیهکننده برنامه عصر جدید در صفحه اینستاگرام خود از آغاز پیشتولید و زمان پخش فصل دوم «عصر جدید» خبر داد. فصل دوم این برنامه تلویزیونی در حالی آغاز شده که از مدتی پیش فراخوان حضور در این برنامه اعلام شده بود. قرار است پخش فصل دوم این برنامه از اسفندماه آغاز شود و تا تابستان سال 99 ادامه داشته باشد. فصل اول «عصر جدید» که سال 97 و نیمه اول سال 98 روی آنتن رفت با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان روبهرو شد تا جایی که توانست عنوان پرمخاطبترین برنامه تلویزیون در فصل تابستان را از آن خود کند. فصل اول این برنامه 5 برگزیده در حوزههای مختلف داشت که فاطمه عبادی در حوزه نقاشی با شن توانست بیشترین آرا را به دست بیاورد. «عصر جدید» به تهیهکنندگی و اجرای «احسان علیخانی» روی آنتن شبکه 3 سیما میرود. در فصل اول عصر جدید رویا نونهالی، آریا عظیمینژاد، سید بشیر حسینی و امین حیایی داوران این مسابقه تلویزیونی بودند.
ارسال به دوستان
یکی از مدعیان جدی اسکار امسال از سینمای کره میآید
تسخیر گیشه هالیوود با «انگل» کرهای!
فیلم سینمایی «انگل» به کارگردانی بونگ جون هو در شرف تبدیل شدن به پرفروشترین فیلم خارجیزبان در آمریکاست. به گزارش «وطن امروز»، کمدی سیاه بونگ جون هو از کرهجنوبی که برنده نخل طلای جشنواره کن امسال شد، فروش خود را در آمریکا از مرز ۱۰ میلیون دلار هم فراتر برد. بر اساس آنچه ورایتی منتشر کرده، «انگل» یا «پارازیت» که نقدی اجتماعی از جامعه کره است و به عنوان نماینده این کشور برای اسکار ۲۰۲۰ معرفی شده ، از ۱۱ اکتبر در کانادا و آمریکا نمایش خود را شروع کرده که در این آخر هفته در زمانی کمتر از یک ماه موفق شد فروش خود را به ۱۰ میلیون دلار برساند. این در حالی است که این فیلم پیش از این از مرز فروش ۱۰۰ میلیون دلاری در دنیا عبور کرده و تا یکشنبه پیش در بازار سینماهای خارج از آمریکا ۱۰۲ میلیون دلار فروخته بود. گفته شده فروش این فیلم در آمریکا میتواند از این رقم هم فراتر برود، زیرا ۱۴۲ سالن سینما به سینماهای نمایشدهنده آن افزوده شده و اکنون ۶۰۳ سالن سینما این فیلم را نمایش میدهند. به این ترتیب این فیلم به عنوان پرفروشترین فیلم خارجیزبان سال در آمریکای شمالی شناخته شده است و از کمدی مکزیکی اسپانیاییزبان «فریدا را آلوده نکن ۲» که در ماه مارس موفق به فروش 27/9 میلیون دلاری شده بود، فراتر رفته است. «انگل» که نام خود را به عنوان موفقترین فیلم سینمای مستقل جهان در سال ۲۰۱۹ ثبت کرده، هم نظر منتقدان و هم مردم را جلب کرده است. از این رو انتظار میرود در رقابت اسکار هم نامزد بهترین فیلم بینالمللی و هم بهترین کارگردانی شود. اسکار ۲۰۲۰ در تاریخ ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر) لیست کوتاه خود برای بخش بهترین فیلم بینالمللی و در تاریخ ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) نامزدهای خود را اعلام میکند. مراسم اهدای جوایز نیز ۱۰ فوریه برگزار خواهد شد. «انگل» درباره خانواده بیپولی است که به خانواده ثروتمندی تعدی میکنند اما در مخمصه میافتند. منتقدان از این فیلم به عنوان اثری یاد کردهاند که با کمدی غیرعادی آغاز و به اثری عجیب تبدیل میشود که در هیچ گونهای قابل دستهبندی نیست. آخرین اثر بونگ زندگی را زیر کفن سرمایهداری میجوید و در پایان ما را توانگرتر میکند. ارسال به دوستان
حرفهای جالب یک کارگردان جوان درباره وضعیت سینما
تهیهکنندگانی که از کارگردان پول میخواهند!
کارگردان فیلم سینمایی «شنل» اعلام کرد برای تولید یک فیلم این تهیهکنندگان هستند که از کارگردان سرمایه میخواهند. به گزارش مهر، حسین کندری، کارگردان سینما با گلایه از وضعیت فعلی تولید در سینمای ایران گفت: در حال حاضر مشغول نگارش فیلمنامه هستم تا شرایط مناسب برای تولید فراهم شود، البته وضعیت سینمای ایران به گونهای است که پولها تنها در دست یکسری از افراد است و به غیر از آنها دیگر کسی نمیتواند کار کند. متاسفانه در شرایطی قرار داریم که بسیاری از تهیهکنندگان و سرمایهگذاران بدون آنکه فیلمنامه را بخوانند آن را رد میکنند، بهعنوان مثال تهیهکنندگان قبل از هرچیز از کارگردان میپرسند پول چقدر میآوری و سوال اصلی این است آیا کارگردان باید دنبال پول باشد؟ کارگردان فیلم «اینجا کسی نمیمیرد» با اشاره به اینکه کار یک فیلمساز، پول آوردن برای ساخت یک فیلم نیست، توضیح داد: فیلمساز اگر هم بتواند در این زمینه کاری انجام میدهد اما تهیهکننده در این زمینه چه نقشی دارد؟ تهیهکنندگان نشستهاند تا سرمایهگذاری پیدا کنند که از طریق آن پول خود را از تولید بهدست آورند و چندان به فکر فروش فیلم هم نیستند و بیشتر دنبال این هستند همان اول سهم خود را به دست آورند. این روزها در سینما همه دنبال پول هستند و دیگر تولید و جذابیتهای آن برایشان اهمیت ندارد. اکثر فیلمسازانی که از سال ۹۵ شروع به کار کردند، فیلم دوم خود را به صورت سفارشی ساختند و بودجه فیلم خود را از طریق دولت جذب کردند و فقط بخش اندکی از این فیلمسازان به سختی و به صورت خصوصی دست به تولید زدند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|