|
وزیر راهوشهرسازی: افزایش قیمت مسکن نداریم
وزیر راهوشهرسازی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین بر قیمت بلیت هواپیما تاثیری نخواهد داشت، اظهار کرد: اینکه بخواهیم در رابطه با افزایش قیمت بنزین هیجانی فکر کنیم، نادرست است. محمد اسلامی ادامه داد: افزایش قیمت سوخت تاثیری بر قیمت مسکن نخواهد گذاشت، چرا که سهم بنزین بر قیمت کالای تمامشده زیاد نخواهد بود. احدی اجازه ندارد تغییری در قیمتها ایجاد کند و اگر چنین موردی مشاهده شود قطعا تعزیرات برخورد جدی میکند.
ارسال به دوستان
دفاع تمام قد ربیعی از نحوه اجرای سهمیهبندی و گرانی بنزین
توجیهات سخنگو درباره اشتباه بنزینی
گروه اقتصادی: سخنگوی دولت دیروز بهشکل تمامقد از همه ابعاد طرح سهمیهبندی بنزین و گران کردن آن دفاع کرد. علی ربیعی دیروز در حالی از طرح سهمیهبندی بنزین حمایت کرد که هنوز انتقادات به نحوه اجرای این سیاست بین مردم، کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادامه دارد.
به گزارش «وطن امروز»، علی ربیعی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با موضوع اصلاح قیمت بنزین گفت: این طرح بر اساس تصمیم شورای عالی هماهنگی 3قوه درباره موضوع مهم و ملی اجرای طرح حمایت اجتماعی و معیشتی از اقشار کمبرخوردار با منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین اجرا شد. علی ربیعی با بیان اینکه اصلاح قیمت حاملهای انرژی بویژه بنزین در ۶۰ سال اخیر همواره مهم و چالشبرانگیز بوده است، اظهار داشت: دلایل متعددی برای اصلاح قیمتها بیان شده و وجود دارد. در شرایط حاضر که کشور با بیسابقهترین تحریمها و فشارها روبهرو شده، اصلیترین دلیل برای اصلاح قیمتها، ایجاد عدالت اجتماعی یا حرکت به سمت آن است. دهکهای پایین جامعه تحت فشار هستند و دولت خود را موظف به حمایت از این اقشار میداند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیسجمهور ادامه داد: میخواهیم هر چقدر میتوانیم به قدرت خرید این خانوادهها بیفزاییم. باید این مسأله از محلی تامین میشد. درآمدهای دولت بهخاطر کاهش فروش نفت، کاهش یافته و تامین منابع درآمدی دولت از طریق فروش نفت و مالیات یکی از هنرمندیهایی است که دولت داشته و حتی کارهای زیربنایی و ساختوسازها معطل نمانده است. ربیعی با بیان اینکه تامین منابع برای حمایت معیشتی منابع حاصل از اصلاح قیمتهاست، تصریح کرد: یکی دیگر از راهها برای این کار مالیات است اما با توجه به ضرورت تولید و ایجاد اشتغال شاید فشار بیشتر به تولیدگران کاری منطقی و علمی نبود، بنابراین بهترین راه برای حمایت از اقشار پایین، توقف یارانه اقشار برخوردار و اختصاص آن به اقشار پایین بود.
وی با تاکید بر اینکه اقشار برخوردار بیشترین بهرهمندی را از یارانه بنزین داشتهاند، خاطرنشان کرد: خانوادههای برخوردار ۲۳ برابر از این یارانهها بهرهمند میشدند، لذا منطقیترین راه ممکن اصلاح قیمت بنزین بود. در ۶۰ سال اخیر درباره بیماری اقتصاد ایران بحثهای زیادی شده است. یکی از دلایل این بیماری، یارانههای پنهان و عدالت نابرابر در جامعه بوده است. سخنگوی دولت افزود: درباره برداشتن یارانه بنزین بارها در دولتهای مختلف بحث شده است. خیلیها معتقدند یکی از دلایل بیماری اقتصاد همین یارانه سوخت است. دولتهای زیادی هم در اینباره تلاشهایی را انجام دادند.
* رئیسجمهوری خود را فدای مردم و مصالح کشور کرد
ربیعی با بیان اینکه این تصمیمات از نوع تصمیمات دشوار و سخت است، ابراز داشت: چون آثار مثبت این تصمیمات در میانمدت و درازمدت مشخص میشود، در کوتاهمدت نیازمند آن بودیم همراه با این اصلاحات از زندگی مردم مراقبت کنیم، بنابراین ضمن اصلاح ساختار یارانهها، منابع حاصل از این یارانهها را نه به همه کشور، بلکه به ۶۰ میلیون نفری که دچار مشکل شده بودند، اختصاص دادیم. وی با بیان اینکه دولت واقف بود در این شرایط اصلاح ساختار تبعاتی برای دولت و محبوبیتش خواهد داشت، عنوان کرد: من فکر میکنم رئیسجمهوری خود را فدای مردم و مصالح کشور کرد. دولت با شجاعت تصمیم گرفت و اصلاح قیمت بنزین را با رایزنی با قوای سهگانه، بخشهای مختلف و کارشناسان اتخاذ کرد که تمام درآمدهای آن برای حمایت از اقشار پایین تخصیص یافته است. عضو دولت تدبیر و امید اضافه کرد: این سوال وجود دارد که آیا این سیاست درستی بود؟ من بارها شنیدم میگویند شما باز هم منابع این یارانهها را به مردم بازپرداخت میکنید. ما علاوه بر عادلانه کردن سیاست، منابع این یارانهها را به همه مردم اختصاص نمیدهیم. جهتگیری این طرح نسبت به ۶۰ میلیون ایرانی در حقیقت یک سیاست عادلانه کردن و برخورداری عادلانه از درآمدهای کشور را در بطن خود دارد. وی در عین حال خاطرنشان کرد: اتفاقات تاسفبرانگیزی در 3 روز گذشته روی داد؛ اینکه اعتراضات از جنس نگرانی و دلشوره داشتن برای معیشت و اعتراض به یک تصمیم نبود، بلکه متاسفانه دیدیم برخی به بهانه اجرای این مصوبه، به اغتشاشهای نامتعارف مانند آتش زدن بانکها، حمله به مراکز نظامی و انتظامی، حمله به زیرساختها و حمله به اموال خصوصی مردم اقدام کردند.
* ۷۵ درصد از افراد جامعه مشمول طرح حمایتی میشوند
ربیعی در پاسخ به این سوال که طرح حمایت معیشتی شامل چه کسانی میشود، گفت: در این طرح کارگران، بازنشستگان، معلمان، نیروهای تامین اجتماعی، عشایر و افراد وابسته به صندوقها و حقوقبگیران ثابت حضور دارند. این طرح هم برش اقشاری و هم برش درآمدی دارد و در ترکیبی از اینها و مولفههایی که وزارت رفاه بررسی میکند، افراد مشمول را تعیین میکند.
وی با بیان اینکه ۷۵ درصد از افراد جامعه شامل این طرح میشوند، اظهار داشت: نگرانی ما کسانی هستند که اثری از آنها نیست. مثلا ما افراد حاشیهنشین را هم بررسی کردیم و سراغ کسانی که دفترچه بیمه نداشتند و دفترچه بیمه سلامت به آنها دادهایم، رفتیم.
سخنگوی دولت ادامه داد: اگر افرادی را ندیده باشیم و افرادی خود را ذیحق میدانند، وزارت رفاه سامانهای را معرفی میکند و آنها باید در ۲۰۰ کلمه دلایل خود را مطرح کنند و این حق را به ما میدهند که بررسی کنیم. این سامانه باز است و اگر بررسی شد و استحقاقشان تشخیص داده شد، آنها از همین ماه دارای حق هستند و پولشان از همین ماه پرداخت میشود.
وی افزود: تمهیدات پیشبینی شده به گونهای است که گروههای مختلف را شامل میشود و حدود ۷۵ درصد جامعه انتخاب شدهاند. ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرداخت حمایتی به مردم گفت: در پرداختها تردید ایجاد نکنیم؛ اگر منابع بیشتر بهدست بیاوریم، حمایت اجتماعی را افزایش میدهیم.
ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم اطلاعرسانی اجرای طرح سهمیهبندی بنزین گفت: تجربه به ما نشان میدهد انتشار زودهنگام خبر آغاز سهمیهبندی جز هدر رفتن منابع، اختلال در نظم عمومی، فعال شدن قاچاقچیان سوخت و زد و بندها پیامد دیگری نداشته است. از طرف دیگر متاسفانه تجارب تلخ دیگری هم داشتیم. وی خاطرنشان کرد: تعدادی ترجیح میدادند به جای پمپ بنزین، بنزین را به خانه ببرند و ما آتشسوزی منجر به مرگ و خسارتهای مالی و جانی داشتیم. سخنگوی دولت اضافه کرد: بارها اعلام کردیم که سناریوهای مختلف با قیمتهای مختلف داریم. اینکه هر دولتی هر تصمیمی که بخواهد اعلام کند، باید از قبل پیرامون آن موضوع صحبت کرده باشد، درست است که ما هم این کار را کردیم. وی گفت: قطعا این تصمیم، تصمیم درستی بوده و نمیتواند مورد نقد باشد و در اعلام اینگونه سیاستها باید مراقب جوانب برخی بیاحتیاطیها بود.
***
ربیعی درباره سهمیهبندی بنزین چه چیزهایی را نگفت؟
محمد نجارصادقی*: سخنگوی دولت در اظهارات خود تاکید ویژهای بر اینکه تصمیم نهایی اجرا شده حاصل خرد جمعی شورای عالی هماهنگی 3 قوه بوده است داشت. این در حالی است که اولا پیشنهاددهنده و اصرارکننده اجرای این طرح دولت بوده، ثانیا این افراد تنها کلیت موضوع را تایید کردند و ثالثا در قبول آن هم شرطهای بسیار زیادی قرار دادند که اجرایی نشده است. این به معنای آن است که اگر با اغماض هم قبول کنیم که چنین طرحی مورد تایید شورای سران بوده، مسلما نحوه و زمان اجرای آن مورد تایید آنها نبوده است. ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود از اهداف عدالت اجتماعی ناشی از اصلاح قیمتها سخن گفته است. سوال اینجاست که چرا دولت پس از 7 سال به فکر این روش برای اجرای عدالت افتاده است؟ چرا در سالهای گذشته قانون هدفمندی یارانهها را که هدف آن همین موضوع بوده اجرایی نکرده است؟ اگر این اتفاق به صورت پلکانی رخ میداد هم به عدالت نزدیکتر بود و هم فشار روانی به اقشار مختلف جامعه وارد نمیشد. سخنگوی هیأت دولت در ادامه صحبتهای خود اعلام کرده است تنها راه تامین منابع در شرایط فعلی اصلاح قیمتها بوده است. سوال اینجاست که چرا دولت تاکنون برای تامین منابع و اجرای عدالت به سمت دریافت مالیات از اقشار پردرآمد حرکت نکرده است؟ طبق آمار موجود فرار مالیاتی اصناف ذیل اتاق بازرگانی 135 هزار میلیارد تومان، فرار مالیاتی وکلا 12 هزار میلیارد تومان و پزشکان 7 هزار میلیارد تومان برآورد میشود. دولت میتوانست در سالهای اخیر به مرور زمان با دریافت مالیات از این سوداگران اصلی اقتصاد، منابع اجرای طرحهای عدالتی خود را تامین کند. موضوع قابل توجه دیگر در اظهارات ربیعی این است که وی گفته رئیسجمهور محبوبیت خود را بهخاطر سهمیهبندی که امری مطلوب است فدای ملت کرد. جالب اینجاست که دولت تدبیر و امید تنها به دلیل مسائل سیاسی و از دست ندادن رای مردم در دوره دوم دست از اجرای هدفمندی یارانهها برداشت و حتی ابزارهای آن مانند کارت سوخت را با ادبیاتی پوپولیستی فسادآور خواند اما حالا دم از ایثار و از خود گذشتگی رئیسجمهور میزند. پر واضح است این دولت زمانی که احتیاج به رای مردم داشته هیچگاه از اصلاح اقتصادی سخن نگفته و حالا که دیگر این موضوع برای او محلی از اعراب ندارد، تبدیل به فداکار ملت شده است. نکته مهم آخر درباره اظهارات علی ربیعی دفاع تمام قد او از نحوه اجرای سهمیهبندی بنزین است. ربیعی حتی نمیخواهد قبول کند در فرم اجرای این طرح، دولت مرتکب اشتباه شده است. این برخورد دولت نسبت به انتقادات بحق مردم و کارشناسان یک اتفاق بد است که نشان میدهد این دولت نمیخواهد انتقادات فراوانی را که در اینباره وجود دارد بپذیرد. به عقیده اکثر کارشناسان این طرح ملی باید با مقدمات فراوان و آمادهسازی روانی مردم اجرا میشد. برای مثال یکی از اصلیترین انتقاداتی که به این طرح وارد است، میزان درآمد حاصل و نحوه هزینهکرد آن است که اگر برای مردم شفاف شود، میتواند بخش عظیمی از شائبهها را برطرف کند.
روزنامهنگار اقتصادی*
ارسال به دوستان
وزیر صنعت، معدن و تجارت هشدار داد
برخورد شدید و بدون مماشات با گرانفروشان
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برخوردها با متخلفان و گرانفروشان در بازار باید جدی و موثر باشد و متخلفان بدانند با تخلفات، مماشات نخواهیم کرد. رضا رحمانی افزود: با وجود اینکه ذخیره خوبی از کالاها داریم اما در کنار تمهیدات اولیه از تولید تا مصرف، حضور خود اصناف در نظارتها لازم است، زیرا امروز هرگونه گرانفروشی و سوءاستفاده، ظلم در حق مردم است، بنابراین برخوردها باید با متخلفان در محل و در سریعترین زمان ممکن انجام شود. وی گفت: برخوردها با متخلفان و گرانفروشان در بازار باید جدی و موثر باشد و متخلفان بدانند با تخلفات، مماشات نخواهیم کرد. رحمانی اضافه کرد: با همتی که در اصناف مشاهده کردم به امید خدا تخلفات کمتر و برخوردهای کمتری را خواهیم داشت اما با آن بخش اصناف که مراعات نمیکنند انتظار ما از اتحادیهها و اصناف مربوط این است که به نحوی برخورد کنند که تخلف دیگر تکرار نشود. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وقتی ذخایر کالایی کامل است و تاثیر قیمت بنزین بر کالاها ناچیز است دلیلی بر افزایش قیمت آن نداریم، بنابراین باید با بحث روانی در این باره مقابله کرد. رحمانی افزود: مسؤولان مربوط از جمله سازمان تعزیرات حکومتی قول دادهاند پروندههای تخلف را خارج از نوبت بررسی کنند و با بحثی که با سازمان تعزیرات داشتیم قرار شد اسامی متخلفان از طریق بنر و تابلونوشتهها اطلاعرسانی شود و مردم ببینند چه کسانی تخلف کردهاند. وزیر صنعت با بیان اینکه به هیچ عنوان اجازه افزایش قیمتها را نخواهیم داد، گفت: ما ابتدا از خودمان شروع کردیم و مجوز افزایش قیمت دستگاههای دولتی را لغو کردیم، ضمن اینکه در شرایط کنونی دستگاههای دولتی حتی نباید تقاضای افزایش قیمت کنند و اگر هم تقاضا کنند تنظیم بازار آن را نخواهد پذیرفت. وی با بیان اینکه اصناف و اتحادیهها در اینباره باید مراقبت بیشتری کنند، افزود: امروز فرصتی است که به مردم بیشتر خدمت کنیم، بنابراین باید همه ما از اتحادیهها و اصناف از منافع و سود خود بگذریم تا هیچ گونه افزایش قیمتی رخ ندهد، البته آنطور که کارشناسان گزارش دادند با مدیریت جدید مصرف سوخت هیچگونه افزایش قیمتی ایجاد نخواهد شد، ضمن اینکه گزارشی که تاکنون مسؤولان اصناف دادهاند مثبت است و نشان میدهد هیچگونه افزایش قیمتی نداشتیم. رحمانی اضافه کرد: برخی فروشگاهها، فروش فوقالعاده با تخفیف داشتند که این رویه باید ادامه یابد. وی گفت: برای بخشی از اقشار که باید بنزین تامین میشد فرآیند در حال تکمیل شدن است و اگر بهطور طبیعی عدهای از قلم افتادهاند باید تصحیح شود.
ارسال به دوستان
قرارداد ساخت کامیون بین قرارگاه خاتم و ایرانخودرو دیزل
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) گفت: قرارداد تولید 150 دستگاه کامیون بین قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) و ایرانخودرو دیزل به ارزش 126 میلیارد تومان به امضا رسید که این ماشینآلات در گام اول در خط آهن چابهار- زاهدان به کار گرفته میشوند. سعید محمد ادامه داد: تلاش کردیم در سال رونق تولید و توجه به تولید داخل طبق فرموده مقام معظم رهبری با توجه به توانمندیهای ایرانخودرو دیزل در حوزه بومیسازی از این ظرفیت استفاده کنیم و کمک شایانی به صنعت خودروسازی داخل شود. محمد تأکید کرد: این کامیونها برای اجرای پروژههای قرارگاه خاتم بویژه در خطآهن چابهار- زاهدان به کار گرفته میشود و بخشی از طرح یک کمربند یک جاده مطرح شده از سوی کشور چین است و عملاً سهم بزرگی از ترانزیت جهانی را به خود اختصاص میدهد. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) افزود: تحویل این کامیونها از بهمنماه آغاز میشود و تا اوایل اسفند امسال ادامه دارد.
ارسال به دوستان
لایحه بودجه تا 2 هفته دیگر در دولت نهایی میشود
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: با توجه به نهایی شدن مراحل تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، این لایحه را باید حداکثر تا دوازدهم آذرماه سال جاری در دولت نهایی کنیم تا در موعد مقرر قانونی، تقدیم مجلس شورای اسلامی شود. محمدباقر نوبخت افزود: به همراه لایحه بودجه، برنامه اشتغال، برنامه سالانه و برنامه طرحهای عمرانی هم با تصویر روشنی از وضعیت کشور ارائه خواهد شد. وی تصریح کرد: هیچ اولویتی برای ما در حال حاضر مهمتر از لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور نیست و به همین دلیل، سفرهای استانی را در زمان و مجالی مناسب انجام میدهیم تا هیچ خلل و تأخیری در برنامه زمانبندی بودجه پیش نیاید. نوبخت در ادامه تأکید کرد: در لایحه مذکور واقعبینی و شفافیت کامل در تمام اعداد و ارقام و منابع و مصارف رعایت شده و از ارائه و اعلام ارقام غیرواقعی با جدیت اجتناب خواهیم کرد. رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین اظهار داشت: درباره قطع وابستگی به منابع نفتی هم تمام تلاش خود را به این مساله معطوف میکنیم که از محل فروش نفت به اعتبارات هزینهای مبلغی اختصاص ندهیم. نوبخت با بیان اینکه در حوزه هدفمندی یارانهها و خرید تضمینی گندم، عملکرد سال جاری بسیار خوب بوده است، اظهار امیدواری کرد این روند در سال آینده همچنان استمرار داشته باشد.
ارسال به دوستان
بازار تهران دایر است
دبیرکل جامعه اصناف و بازاریان با اشاره به اینکه بازار بزرگ تهران از دیروز دایر شده است، گفت: نیروهای نظامی و انتظامی باید حساب اغتشاشگران را از مردم معترض جدا کرده و با اغتشاشگران برخورد جدی کنند.
احمد کریمیاصفهانی با تأکید بر اینکه یکی از مؤلفههای مؤثر بازار، تأمین امنیت است، گفت: از جمله پیششرطهای تداوم کار بازار، تأمین امنیت آن است و هر زمانی که امنیت به مخاطره بیفتد، بازاریان عکسالعمل نشان خواهند داد. دبیرکل جامعه اصناف و بازاریان افزود: در بازار افرادی حضور دارند که طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته بسیار هوشیار بوده و در همراهی با نظام و ولایتفقیه تلاش کردهاند همیشه در صحنه باشند. وی با بیان اینکه در هر نظامی ممکن است تصمیماتی اتخاذ شود که با طبع مردم جامعه همخوانی نداشته باشد، خاطرنشان کرد: مخالفت مردم با برخی تصمیمات معنای تخریب نظام را ندارد اما به هر حال مراکزی برای طرح نظرات وجود دارند که به صورت قانونی میتوان نظرات را مطرح و چالشها را برطرف کرد.
ارسال به دوستان
مالکان چند خودرو در نهایت یک سهمیه میگیرند
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه زمان میبرد تا افرادی که چند خودرو دارند شناسایی شوند، گفت: در نهایت سهمیه به یک خودرو تعلق میگیرد.
وکیلزاده در پاسخ به این سوال که اگر فردی صاحب 2 خودروی شخصی باشد سهمیه به هر دو خودرو تعلیق میگیرد؟ گفت: بله! در حال حاضر به هر دو خودروی شخصی سهمیه تعلق میگیرد.
وی در پاسخ به این سوال که عدهای معتقدند چرا باید سهمیه و یارانه سوخت به افرادی که دارای چند خودرو هستند تعلق بگیرد، گفت: این سوال شبیه سوال قبل است، در حال حاضر این سهمیه به چند خودرو برای یک فرد اختصاص مییابد؛ زمان میبرد تا شناسایی کنیم که مثلا از 4 خودروی یک فرد به کدام آن سهمیه بدهیم. زمان کوتاهی این کار انجام میشود و در نهایت سهمیه به یک خودرو داده خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در پاسخ به این سوال که چگونه وانتبار کممصرف و پرمصرف شناسایی میشود و به آن سهمیه اختصاص داده خواهد شد، گفت: پشت کارت خودرو کممصرف یا پرمصرف بودن آن درج شده است، در عین حال اطلاعیه دادیم خودروهایی که پشت کارت آنها عنوان کممصرف یا پرمصرف مشخص نیست، میتوانند به سایت مراجعه کنند؛ آنجا توضیح داده شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|