|
سرپرست باشگاه پرسپولیس معرفی شد
هیاتمدیره باشگاه پرسپولیس پس از کنارهگیری محمدحسن انصاریفرد، جانشین وی را مشخص کرد. هیاتمدیره باشگاه پرسپولیس اعلام کرد: بعد از جلسه هیاتمدیره و نظر به اینکه آقای انصاریفرد تماسهای هیاتمدیره باشگاه را بدون پاسخ گذاشته، به جهت اداره امور باشگاه، مقرر شد مهدی رسولپناه، رئیس هیاتمدیره باشگاه سرپرستی امور را عهدهدار شود. بدیهی است در آینده نزدیک تصمیمات بعدی اتخاذ خواهد شد.
ارسال به دوستان
آوار جرایم مالی سنگین فیفا علیه سرخابیها در بازه کوتاه اسفند ماه
بمباران مالی
نیما علیپور: جریمه یک میلیون و ۷۳۵ هزار یورویی باشگاه پرسپولیس و ۵۵۰ هزار دلاری باشگاه استقلال از سوی فیفا به دلیل شکایتهای برادران برانکو، بودیمیر و شفر به قیمت روز، رقمی حدود ۳۸ میلیارد تومان روی دست مدیران این دو باشگاه گذاشته است.
از ۹ اسفند سال جاری تاکنون 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس با صدور 4 حکم جریمهای از سوی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) روبهرو شدهاند؛ احکامی که بخوبی حاکی از ضعف مالی و مدیریتی این دو باشگاه است و این چرخه معیوب نه در برهه کنونی و نه در آینده با ادامه این روند متوقف نخواهد شد و در نهایت جریمههای سنگین دلاری و یورویی یا محرومیت از پنجرههای نقل و انتقالاتی پایانی است که با سرنوشت این دو باشگاه و سایر باشگاههای فوتبال ایران که از بازیکنان و مربیان خارجی استفاده کرده و میکنند گره میخورد. وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس تعیین هیأتمدیره و مدیران عامل این دو باشگاه بزرگ فوتبال ایران را بر عهده دارد و جریمههای سنگین دلاری و یورویی تنها میراثی است که از سوی مدیران این دو باشگاه برای مدیران بعدی به یادگار میماند. از سالیان قبل تاکنون نه مدیریت لایقی بر سر کار آمده که حساب باشگاه را پاک تحویل دهد و نه نظام اقتصادی بیمار فوتبال ایران اجازه کسب درآمد را به این مدیران داده است. فوتبال دولتی در نهایت سرنوشتی جز این نداشته و نخواهد داشت و تا وقتی در بر همین پاشنه میچرخد، کسی دلش برای این دو باشگاه که پشتوانه مردمی بینظیری دارند نمیسوزد. 2 باشگاهی که اگر در یک کشور توسعهیافته بودند و چنین سرمایه اجتماعی عظیمی داشتند به طور حتم دارای درآمدهای هنگفت بودند و نیازی نبود هر سال کاسه چه کنم به دست گرفته و منتظر کسب روزی از جای دیگری باشند. هر آنچه در ۱۰ روز اخیر پرسپولیس و استقلال را شوکه کرد، چیزی جز برآیند عملکرد مدیران قبلی این دو باشگاه نیست و نباید تصور کرد که برای مدیران بعدی نیز چیزی جز این به بار خواهد نشست.
* ۴۷۵ هزار یورو+ سود ۵ درصدی برای بودیمیر
۹ اسفند سال جاری بود که باشگاه پرسپولیس با رای کمیته حل اختلاف فیفا به پرداخت ۴۷۵ هزار یورو به بودیمیر، مهاجم کروات سابق خود محکوم شد و باید علاوه بر این، سود (غرامت دیرکرد) 5 درصدی تا روز پرداخت را هم به بودیمیر پرداخت کند. باشگاه پرسپولیس برای پرداخت این بدهی ۴۵ روز مهلت دارد و در صورتی که بدهی در مهلت تعیین شده پرداخت نشود، از جذب بازیکن داخلی و خارجی در 3 پنجره نقل و انتقالاتی محروم میشود اما این محرومیت در هر بازه زمانی به محض تسویه بدهی رفع میشود. این در حالی است که باشگاه پرسپولیس بابت فصل گذشته به پرداخت ۱۴۸هزار یورو به علاوه 5 درصد سود (غرامت) تا روز تسویه بدهی محکوم شده است. بدهی ۱۴۸هزار یورویی مربوط به 5 حقوق ماهانه بودیمیر در نیمفصل دوم فصل گذشته (از ۱۹ژانویه تا۲۳ ژوئن ۲۰۱۹) است که شامل یک قسط ۲۵ هزار یورویی، 3 قسط ۲۶ هزار یورویی و یک قسط ۱۹هزار یورویی بوده است. بودیمیر بابت فصل قبل دریافتی اندکی داشت و به خاطر ۵ حقوق و قسط معوق خود به فیفا شکایت کرد. او با استناد به حقوق معوقه خود با طرح شکایت به فیفا، ضمن فسخ یکطرفه قرارداد، مطالبات قرارداد این فصل خود را هم طلب کرده است. فیفا نیز مابهالتفاوت قرارداد این فصل بودیمیر با پرسپولیس و قرارداد بودیمیر با تیم لکوموتیو کرواسی را محاسبه و باشگاه پرسپولیس را به پرداخت ۳۲۷ هزار یورو بابت فصل ۲۰۲۰- ۲۰۱۹ محکوم کرده است؛ به همین دلیل بودیمیر اصل قرارداد خود با تیم کنونیاش را به فیفا ارائه کرده بود تا آنها محاسبه لازم را داشته باشند. او حتی برای نشان دادن حسن نیت خود قراردادش با تیم ماقبل پرسپولیس را هم به فیفا ارائه کرده بود. همچنین باشگاه پرسپولیس علاوه بر این ۳۲۷هزار یورو باید سود و غرامت 5 درصدی (از پانزدهم اکتبر ۲۰۱۹ تا روز پرداخت) را هم به این بازیکن پرداخت کند.
* یک میلیون و ۵۵ هزار یورو در جیب برانکو
۱۹ اسفندماه سال جاری نیز کمیته انضباطی فیفا با صدور رأیی، باشگاه پرسپولیس را به پرداخت یکمیلیون و ۵۵ هزار یورو به سرمربی سابق این باشگاه محکوم کرد.
پس از اینکه برانکو ایوانکوویچ از جمع پرسپولیسیها جدا شد، به خاطر دریافت نکردن مطالباتش از این باشگاه به فیفا شکایت کرد. با وجود مذاکرات فراوان و البته پاسخهایی که باشگاه پرسپولیس برای فیفا ارائه کرده بود، در نهایت کمیته انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال، رای خود را در این باره صادر کرد. بر همین اساس، باشگاه پرسپولیس به پرداخت یکمیلیون و ۵۵ هزار یورو و همینطور ۵ درصد سود دیرکرد به علاوه ۲۰ هزار فرانک بابت هزینه دادرسی محکوم شده است و پرسپولیسیها ظرف ۳۰ روز آینده باید این مبلغ را پرداخت کنند.
* شفر و جریمه ۵۵۰ هزار دلاری آبیها
در یکی دیگر از احکام اعلامی فیفا، باشگاه استقلال به۵۵۰ هزار دلار جریمه محکوم شد و به این باشگاه 2 هفته برای پرداخت این بدهی یا اعتراض فرصت داده شد. گفتنی است وینفرد شفر، سرمربی اسبق تیم فوتبال استقلال و سرمربی فعلی بنیاس امارات از باشگاه استقلال به دلیل پرداخت نشدن مطالبات فصل جاری به فیفا شکایت کرده بود و فیفا نیز پس از بررسی پرونده رای به محکومیت باشگاه استقلال و لزوم پرداخت جریمه ۵۵۰ هزار دلاری داد.
* 205 هزار یورو برای برادر برانکو
در آخرین حکم فیفا تا لحظه تنظیم این گزارش هم باشگاه پرسپولیس بر اساس حکم جدید کمیته تعیین وضعیت فیفا محکوم به پرداخت ٢٠۵ هزار یورو به مربی سابق خود شده است. بر اساس حکم صادره، این باشگاه به پرداخت ۱۰۰ هزار یورو بابت قرارداد و ۱۰۵ هزار یورو بابت غرامت به برادر برانکو ایوانکوویچ محکوم شده است.
* واکنش وزارت ورزش
به تازگی مهدی علینژاد، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای وزارت ورزش و جوانان درباره مشکلات قراردادهایی که مدیران فوتبالی (مخصوصا استقلال و پرسپولیس) با مربیان و بازیکنهای خارجی میبندند، اینگونه توضیح داد: «خیلی از این موضوعات توسط وزارت ورزش و نهادهای نظارتی بررسی شده است اما اینکه ما در یک قراردادی جریمه شدهایم به معنای تخلف در قراردادها نبوده و تنها به خاطر عمل نشدن به توافقات طرفین است. خیلی از این افرادی که چنین قراردادهایی را بستهاند، تنها پول قرارداد خود را گرفتهاند که در قبال آن کار کردهاند. البته 2 ماهی میشود به باشگاهها نامه نوشتهایم که از این به بعد قبل از بستن قرارداد با وزارت ورزش هماهنگ باشند». اما سوال مطرح شده در رابطه با اظهارات معاون وزیر ورزش و جوانان این است که مگر تاکنون فرآیند انتخاب سرمربیان 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال جز این بوده است؟ مگر میشود مدیری در این دو تیم یک مربی خارجی را بدون تاییدیه نهایی وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی استقلال و پرسپولیس استخدام کرده باشد؟
* راهکار چیست؟
با توجه به اینکه فرآیند جذب مربیان و بازیکنان خارجی در 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس متوقف نشده است، به نظر میرسد باید در رابطه با این مسأله چارهاندیشی دلسوزانه صورت گیرد؛ اگر توان پرداخت حقوق و دستمزد بازیکنان و مربیان خارجی وجود ندارد باید از حضور آنها در فوتبال ایران صرفنظر کرد تا شاهد اعمال جریمههای سنگین یورویی و دلاری نباشیم یا اینکه با تدبیر و اقدام درست در راستای جذب بازیکنان و مربیان خارجی گام برداشته و در برهههای زمانی مناسب نسبت به پرداخت حقوق و دستمزد آنها اقدام شود. باید بدانیم که نهتنها سرخابیهای پایتخت، بلکه سایر تیمهای ایرانی نیز که در برهه زمانی قید شده در قرارداد مبالغ مربوط به حقوق، دستمزد و پاداش بازیکنان و مربیان خارجی خود را پرداخت نکردهاند مجبور هستند با رقمی بیشتر به دلیل صدور جریمه از سوی فیفا این هزینه را پرداخت کنند، پس چه بهتر که در همان زمان مقرر با برنامهریزی صحیح حقوق و دستمزدها پرداخت شود.
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» درباره تعطیلی بموقع فوتبال ایران به خاطر شیوع کرونا و تعلل اروپاییها برای اتخاذ این تصمیم
فوتبال یک ـ کرونا صفر
کمتر کسی تصور میکرد در هزاره سوم با این ارتقای سطح تکنولوژی پزشکی، یک ویروس باعث بازگشت به دوران قرنطینه شود اما کرونا ویروس که از روزهای پایانی سال 2019 میلادی در چین شیوع پیدا کرد، حالا در عرض 3 ماه چنان جهان را درنوردیده و وضعیتی را پدید آورده که هیچکس مشابهش را در تاریخ معاصر به یاد ندارد. این بیماری از اوایل اسفندماه، نخستین قربانیان خود را از کشورمان گرفت و حالا نگاهی به تصمیمات مسؤولان در تعطیلی فوتبال نشان میدهد در اینجا به مراتب بیشتر از کشورهای اروپایی به جان آدمها اهمیت داده میشود. برای اثبات این ادعا تنها لازم است به آمار و ارقام نگاهی بیندازیم. در ایران از اوایل اسفند به صورت رسمی آمار مبتلایان و فوت کردههای کرونا اعلام شد و به همین دلیل لیگ برتر فوتبال با تصمیم سازمان لیگ قرار شد بدون حضور تماشاگر برگزار شود. شنبه سوم اسفندماه نخستین روزی بود که دستور برگزاری بازیها بدون تماشاگر ابلاغ شد. اما در آن تاریخ ایران تا چه حد درگیر کرونا بود و چند تلفات داشت؟ طبق گزارش رسمی وزارت بهداشت و درمان، در آن تاریخ 28 ایرانی درگیر این ویروس بودند و مرگ 2 هموطن هم به صورت رسمی اعلام شده بود. فقط مرگ 2 انسان کافی بود تا ورزشگاههای ما خالی از تماشاگر شود. 2 هفته لیگ برتر در چنین وضعیتی برگزار شد تا اینکه یازدهم اسفندماه به صورت رسمی به مدت بیش از یک ماه همه مسابقات ورزشی از جمله لیگ برتر فوتبال در ایران لغو شد؛ یازدهم اسفند ایران 987 مبتلا داشت و 54 نفر بر اثر کرونا فوت شده بودند. اما حالا نگاهی به کشورهای اروپایی میاندازیم. ایتالیا نخستین کشور اروپایی بود که به صورت بسیار گسترده درگیر کرونا شد اما با وجود شیوع وسیع که بیشتر شمال این کشور را درگیر کرده بود، نهتنها بازیهای فوتبال لغو نشد که حتی با حضور تماشاگران هم برگزار شد. ایتالیا تا 4 روز قبل با اینکه مبتلایان بسیار زیادی داشت و آمار تلفاتش چشمگیر بود به صورت نصفه و نیمه لیگش را دنبال میکرد تا اینکه به دستور نخستوزیر این کشور، به صورت رسمی تا تاریخ سوم آوریل (15 فروردین 99) لیگ سری آ تعطیل شد. حالا این دستور در چه روزی صادر شد؟ طبق نمودار رسمی که دولت ایتالیا اعلام کرده در آن تاریخ حدود 6 هزار نفر در ایتالیا درگیر کرونا بودند و 233 نفر فوت کرده بود. این آمار نشان میدهد حتی زمانی که بیش از 200 نفر فوت کرده بودند هنوز ارادهای برای تعطیلی فوتبال در این کشور وجود نداشت. نگاهی به دیگر کشورهای اروپایی هم نشان میدهد آنها هیچکدام تا این تاریخ به صورت رسمی لیگهای خود را تعطیل نکردهاند. البته قرار است لالیگا به صورت آزمایشی 2 هفته بدون تماشاگر برگزار شود اما رسانههای ورزشی این کشور دیروز به این موضوع پرداختند که بهتر است کلا لالیگا تعطیل شود. تا دیروز هزار و ۲۳۱ مورد ابتلا به کرونا در اسپانیا اعلام شده و تلفات به ۳۰ نفر رسیده بود اما هنوز خبری از لغو لالیگا نیست. در آلمان هم 1224 نفر درگیر بیماری شدهاند و تا این لحظه 2 فوتی به صورت رسمی اعلام شده است اما بوندسلیگا همچنان ادامه دارد و نه تنها خبری از تعطیلی نیست بلکه بازی ها همچنان با حضور تماشاگر برگزار می شود! در فرانسه 1412 نفر مبتلا شدهاند و 30 فوتی هم اعلام شده است اما در این کشور هم فوتبال کماکان ادامه دارد؛ البته در بعضی ورزشگاهها بدون حضور تماشاگر. با توجه به انتشار وسیع این ویروس، قطعا سایر کشورهای اروپایی نیز همانند ایتالیا کارشان به تعطیلی فوتبال- ولو موقت- میرسد اما موضوع مهم این است که باید دقیقا چند نفر کشته و چند هزار نفر مبتلا شوند تا سرانجام دستور تعطیلی از نهادهای بالادستی این کشورها صادر شود؟ اتفاقی که خوشبختانه در ایران خوب مدیریت شد و با تعطیلی یک ماهه لیگ نوزدهم، فدراسیون فوتبال نشان داد برایش سلامت مردم و فوتبالیست ها بالاتر از هر قرارداد تجاری و اقتصادی است. ارسال به دوستان
نفوذ قدرت و اراده الهی بر همه امور و اسباب/2
ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِکَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِکَ الْأَشْیَاءُ
ترجمه: دشواریها به قدرت تو آسان میشود، و سببها به لطف تو فراهم میشود، قضای حتمی به قدرت تو جریان دارد، و اراده تو بر اشیا نافذ است.
شرح: «ذَلَّت» دلالت بر فروتنی، زبونی و نرمی دارد. [مقاییس اللغه: 2/345] «صَعُوبَت» نقیض «ذَلَّت» است، [کتاب العین: 1/311] و «الصَّعَاب» به معنای سختی و دشواری و مشکل است. «ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ» سختیها به قدرت تو نرم میشود و فقط قدرت تو است که دشواریها و مشکلات را هموار میکند. «تَسَبَّبَتْ» به معنای فراهم شدن است؛ «وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأَسْبَابُ» و به لطف تو اسباب فراهم میشود؛ آری! نظام جهان بر پایه علت و معلول اداره میشود اما این نظام در دست قدرت تو است و تو سببساز و سببسوز هستی. بنابراین حل مشکلات و اسبابی که موجب سختی و دشواری در زندگی ما شده است، به دست تو است؛ چنانکه آسایش و راحتی در اختیار قدرت تو است. بنابراین هیچ بنبستی سر راه تو وجود ندارد و برای مومنی که خود را به تو پیوند زده است نیز، هیچ بنبستی وجود ندارد. چنین است که نگاه توحیدی راه را باز میکند و امید حقیقی و واقعی را برای بندگان به ارمغان میآورد.
«وَ جَرَى بِقُدرَتِکَ الْقَضَاءُ» و قضا به قدرت و اراده تو جریان دارد. قضا امر تخلفناپذیر و حتمی خدای سبحان است که با اراده او قطعی است و هیچ موجودی را امکان فرار از آن نیست، زیرا منتسب به قدرت الهی است.
قرآن کریم میفرماید: «ما یَفْتَحِالله لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَهٍ فَلا مُمْسِکَ لَها وَ ما یُمْسِکْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ» [فاطر: 2] «هر رحمتى را که خدا براى مردم گشاید، بازدارندهاى براى آن نیست، و آنچه را او باز دارد، پس گشایندهاى ندارد، و اوست شکستناپذیرِ حکیم.» تأکید آیه شریفه بر آن است که رحمت و نقمت بر پایه قضا و مشیت الهی است و کسی نمیتواند مانع او شود، زیرا او قدرتی دارد که شکست در آن راه ندارد و او این عزت بیپایان را با حکمت جریان میدهد.
یا در آیه دیگر میفرماید: «قُلْ أَ فَرَأَیْتُمْ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِالله إِنْ أَرادَنِیَالله بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کاشِفاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرادَنِی بِرَحْمَهٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکاتُ رَحْمَتِهِ» [زمر: 38] «[پیامبر ما به مردم] بگو: [شما در چه توهم باطلی هستید] اگر خدا بخواهد صدمهاى به من برساند، آیا آن چیزهایی را که به جاى خدا مىخوانید، مىتوانند صدمه او را برطرف کنند یا اگر او رحمتى براى من اراده کند، آیا آنها مىتوانند رحمتش را بازدارند؟»
دیگران و همه اسباب و وسایل در قبضه قدرت خدای سبحان است و کسی را یارای مقابله با او نیست که جز او حساب آید و بخواهد در مقابل او بایستد.
فقط خداست که در عالم خدایی میکند! و همه در قدرت خداست و قضای الهی بر همه موجودات جاری است. حال که چنین است: «قُلْ حَسْبِیَالله عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ» [زمر: 38] [پیامبر ما به بشریت] بگو: خدا مرا بس است و توکلکنندگان فقط به او توکل کنند». حال که تدبیر ما
ـ از رحمت و زیان ـ دست خداست، پس خدای سبحان ما کفایت می کند و فقط به او توکل میکنیم و جز او را کاری نداریم.
«وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِکَ الْأَشْیَاءُ» و چیزها به اراده تکوینی تو پدید آیند و اراده تو بر همه اشیا نافذ است، و هرچه بر اشیا اراده فرمایی، تحقق پیدا کند. به تعبیر دیگر خواست خدای سبحان در همه چیزها و امور نفوذ دارد و تخلف از آن امکان ندارد. و این حکم قرآن است که «وَ إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ» [بقره: 117] «هنگامی که کاری را بخواهد، به آن میگوید: باش و میشود».
خواست و اراده الهی چنان نافذ و محکم است که نیازی به یاور ندارد و به تنهایی بر کل هستی جریان دارد. حالا میبینیم «اراده معطوف به قدرت» چقدر بیپایه است؟ زیرا میفرماید: «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ» [یس: 82] «فرمان او چنین است که هرگاه اراده کند که چیزی باشد، به آن میگوید: باش و میشود.» منظور از «قل» در اینجا «سخن و کلام» نیست، بلکه صرف اراده الهی است که به اشیا تعلق میگیرد و آنان پدید میآیند.
تحلیل قرآنی: طبیعت آتش، سوزاندن است و اگر انسان در آتش افکنده شود، بدنش میسوزد اما همین آتش به فرمان الهی برای ابراهیم سرد و سلامت شد: «قُلْنا یا نارُ کُونِی بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِیم» [انبیاء: 69] دلیل آن چه بود؟ ابراهیم علیه السلام از اسباب حتی جبرئیل امین دل برید و فقط دل به خدای سببساز و سببسوز داد.
یا طبیعت آب در دریا و رودخانه، جریان است و جمعیت زیاد نمیتوانند بدون تلفات از آن رد شوند اما همین آب برای بنیاسرائیل چون 2 کوه استوار شد تا آنان بدون هیچ آسیبی از آن رد شوند: «فَأَوْحَیْنا إِلى مُوسى أَنِ اضْرِبْ بِعَصاکَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ فَکانَ کُلُّ فِرْقٍ کَالطَّوْدِ الْعَظِیم» [شعراء: 63] «پس به موسى وحى کردیم عصاى خویش را به دریا بزن، پس آب شکافته شد و هر پارهای چون کوه بزرگ نمودار شد.» و اینگونه بنیاسرائیل به همراه موسی سلامالله علیه نجات یافت اما همین آب، فرعون و فرعونیان را غرق کرد.
دلیل آن چیست؟ آن زمان که بنیاسرائیل که پیش روی
خود دریا و پشت سر خود لشکر خونخوار فرعون را دیدند، گفتند: اسباب برای نابودی ما فراهم است: «فَلَمَّا تَراءَی الْجَمْعانِ قالَ أَصْحابُ مُوسى إِنَّا لَمُدْرَکُونَ» [شعراء: 61] «چون یاران موسی 2 جمعیت را دیدند، گفتند: قطعاً ما گرفتار میشویم!» و اگر موسی و ایمان الهی و خالصانه وی نبود، گرفتار میشدند. اما موسی را به اسباب ظاهری چهکار؟ او دل به خدا بسته بود: «قالَ کَلَّا إِنَّ مَعِی رَبِّی سَیَهْدِینِ» [شعراء: 62] «گفت: نه چنین نیست! بیگمان پروردگارم با من است، بزودى مرا راه نماید.» و راه را خدا باز کرد.
این حقیقت زیست بشری است که اگر مومنان با دعا و تضرع به خدای تعالی به خدا پناهنده شوند، هیچ بنبستی برای خدا نیست و همه راهها باز میشود. این روح نگاه توحیدی است که «وَالله غالِبٌ عَلى أَمْرِهِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُون» [یوسف: 21] «و خدا بر کار خود چیره است اما بیشتر مردم نمیدانند». خدا اسیر اسباب نیست، بلکه اسباب دست خداست و به اراده الهی جریان دارد.
هر رویدادی که ما را تهدید میکند، چه رویداد سترگی چون غرق شدن کل امت در دریا یا گرفتاری و اسارت آنان در دست دشمنان خدا، یا بلاهای منحوس و عمومی چون کرونا، مومنان را به سمت خدا میکشاند که فقط به او توکل کنند و کار خود را به او بسپارند. اگر ما مومن باشیم و تقوا در دل ما خانه کرده باشد، راه باز است و گریزگاه هست:
«وَ مَنْ یَتَّقِالله یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» [طلاق: 2] و این حکم کلی است که هرگاه مرد و زن مومن تقوا را رعایت کنند و ملاحظه خدا را بکنند و از قلب خود مراقبت کنند و با خدا و دستورات او مخالفت نکنند، راه برونرفت باز است.
فَهِیَ بِمَشِیَّتِکَ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَهٌ، وَ بِإِرَادَتِکَ دُونَ نَهْیِکَ مُنْزَجِرَهٌ
ترجمه: و (اشیاء) خواست تو را بدون آنکه بگویی فرمان برند و اراده تو در آنچه نخواهی، بدون اینکه بازداری، باز ایستند.
شرح: «بِمَشِیَّتِکَ» «مشیت الهی» یعنی حاکمیت اراده الهی بر عالَم، «فَهِیَ بِمَشِیَّتِکَ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَهٌ» خواست تو را بدون اینکه بگویی و فرمان بدهی، همه موجودات عالَم فرمان برند «وَ بِإِرَادَتِکَ دُونَ نَهْیِکَ مُنْزَجِرَهٌ» و آنچه را تو اراده کردهای بدون آنکه از آن بازداری و نهی فرمایی، باز ایستند. این دو عبارت حکایت از حتمیت فرمان الهی بر موجودات دارد که آنها هرگاه مصلحت الهی بر آنان تعلق بگیرد، پدید آیند و نیازی به گفتن نیست و اگر مصلحت نبود، پدید نمیآیند و نیاز به نهی و بازدارنگی نیست.
قرآن این حقیقت را اینچنین بیان میفرماید: «وَ ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَهٌ کَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ» [قمر: 50] «فرمان ما جز یکی نیست، چون چشم بهمزدن». اراده الهی، امر و نهی او نیازی به تمهید و تکرار ندارد و زمان هم بر آن حاکم نیست.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|