|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
رونمایی از تازهترین اثر حسن روحالامین در دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) تهران
تصویر میماند
محمدرضا کردلو: آنچه ما از عاشورا در ذهن و خاطره داریم، عمدتا تصاویری است که از کودکی و به بهانهای یا در موقعیتی خاص ماندگار شده و باقی مانده است. مثلا برای خود من «روز واقعه»ی بیضایی و تابلوی «عصر عاشورا»ی فرشچیان، از دوران کودکی نخستین تلقیها و برداشتها از عاشورا را موجب شدهاند. برای نسل بعدی و بعدی احتمالا «مختارنامه» داوود میرباقری جایگاه ویژهتری داشته باشد. برای نسلهای قبلتر از ما هم به واسطه هنرهایی مانند تعزیه تلقیهایی ایجاد میشد. مثلا برای پدر من تصاویری که پردهخوانها در ایام اجرای تعزیه با خود به میدان شبیهخوانی میآوردهاند، شخصیتها و اتفاقاتی را از کربلا و واقعه عاشورا برجسته کرده است. مثلا بارها از او میشنیدم که داستان خولی ملعون را در روایتی جداگانه از ماجرای روز عاشورا تعریف میکرد؛ داستانی که گزارههایی چون ظلم و دنیاطلبی و طمع و حسادت و... را در قالبی آموزنده در خود جا داده بود و بخشی از آن هم مرثیهای بود برای شهادت اهلبیت علیهمالسلام. و هر روز یک ماجرا تا روز اربعین و گاهی تا روز پایانی ماه صفر تعریف میشد، که از ماجرای وهب نصرانی تا قیام مختار با جزئیات در میان قصههای تعزیه بود. چنانکه میدانیم رسانهای در آن دوره به شکل امروز وجود نداشت. چون رسانه نبود، تولید رسانهای هم نبود و همین پردهخوانیها، تصور مردم از عاشورا و کربلا را میساخت. همچنین زائران کربلا هم به وقت بازگشت، جزئیاتی را از آنچه به چشم خود از گنبد و بارگاه اباعبدالله و حضرت ابوالفضل علیهماالسلام دیده بودند روایت میکردند.
در این بین پدیدهای که حالا حسن روحالامین از پیشگامان آن است هم به ایجاد تصورات و تلقیها از عاشورا و ماجرای کربلا برای نسل جدیدتر کمک کرده است، چرا که تصاویری که او مستند به روایات و روضهها طراحی و نقاشی میکند، براحتی در شبکههای اجتماعی قرار میگیرد. پرکاری روحالامین باعث شده برای بیشتر وقایع، روایتها و حوادث صدر اسلام (و نهتنها عاشورا) فعالیتهای هنری داشته باشد. البته عمده آثار او مربوط به حوزه عاشوراست و در این حوزه نیز متکی بر احادیث، روایتها و تاریخ، مستندنگاریهایی دارد که برای نسل امروز نخستین تداعیها و تصویرسازیها از عاشورا را میسازد. برجستگی کار روح الامین در تکثیر آثار او در جهان تشیع است. از پیادهروی اربعین تا مراسم دیگر، برای زینتبخشی به آستانها و بقاع متبرکه و اجتماعات دیگر، مکرر در مکرر تصاویری از آثار او را که در قالبهای مختلف به چاپ رسیدهاند، میبینیم. در واقع فعالیت هنری روحالامین پاسخ به نیازی است که علاقهمندان و شیعیان از او طلب میکنند. مردم بارها و بارها در اذهان خود روضههای روضهخوانها و بخشهای روایی و تاریخی را که سخنرانان و منبریها مطرح میکنند، تجسم کردهاند. به همین دلیل وقتی در اثری هنری، بازسازیای از آن تجسم را میبینند، میزان تقریب ذهن خود با آنچه از واقعیت اقتباس یافته را مدنظر قرار میدهند. گاه فهم تاریخ نیازمند همین تجسمهاست.
پیشتر در روزنامه در گفتوگویی با حسن روحالامین در رابطه با منبع آثار او صحبت کردیم. روحالامین میگوید: «من برای مخاطب داستان میگویم. مبتنی بر یک واقعیت اتفاق افتاده. مبتنی بر یک پدیده یا رویدادی که همه میدانند چیست. البته این به این معنا نیست که عاری از تغزل باشد. من تخیل، نمادگرایی و احساساتم را هم در همین چارچوب روی بوم میآورم. چیزهایی که به کلیت محتوا ضربه نمیزند اما آنقدری نیست که داستان ما تغییر کند. تا جایی که تحریف اتفاق نیفتد ما میتوانیم تخیل کنیم و تغزل داریم». واقعیت، همیشه مدنظر روحالامین برای طراحی و نقاشی بوده است. یادم هست در ورودیه یکی از نمایشگاههای او این گزاره را خیلی جدی دیدم. در واقع شاید اینطور بشود گفت که پرکاری او، پاسخ به غفلت و بیاعتنایی است که نسبت به واقعیتی مانند عاشورا در همه این سالها شده است. نه به این معنا که هیچ کاری صورت نگرفته، بیشتر از این منظر که در نسبت با روز عاشورا و ماجرای کربلا به هیچوجه آنچنان که درخور است، درست فعالیت نشده است. بله؛ آنچنان که در ورودیه یکی از نمایشگاههای روحالامین این موضوع مطرح شده است: «باید اعتراف کرد ما نهتنها به گذشته خود بیاعتناییم، بلکه هر جا شود آن را کتمان میکنیم! این بیاعتنایی نه در افراد که در سیستم هم مشاهده میشود. سیستم از طریق انتخاب جنس بخصوصی از تصویر و زیباشناسی و چشمپوشی نسبت به سایر انواع خارج از نرم مفروض خود، بیش از هر عامل دیگر سد و دافعه در برابر گذشته تصویری ایران ایجاد کرده است. به این ترتیب، هر جا که ردپایی از روایات، عرفیات و شرعیات دیده شود، کلیت جامعه ما به تولید هنر و آنان که به ارائهاش اشتغال دارند، چشم میبندند و روی میچرخانند». حالا و در تازهترین اتفاق هنری این روزها، حسن روحالامین از تازهترین اثر خود رونمایی کرده است؛ رونمایی متفاوتی که موجب تغییر فضای دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) هم شده و به آن حال و هوای دیگری بخشیده است؛ نقاشیای که مستند به روایتی از مبارزه و به میدان رفتن امام حسین(ع) و حضرت عباس (ع) طراحی شده است. این اثر به همت خانه طراحان سازمان هنری- رسانهای اوج حالا دیدنی شده است.
***
داستان دیوارنگاره چیست؟
در آن لحظات و ساعت آخر، آنقدر بر این بچهها و کودکان، بر این دختران صغیر و بر اهل حرم تشنگی فشار آورد که خود امام حسین و اباالفضل باهم به طلب آب رفتند. اباالفضل تنها نرفت؛ خود امام حسین هم با اباالفضل حرکت کرد و به طرف همان شریعه فرات- شعبهای از نهر فرات که در منطقه بود- رفتند، بلکه بتوانند آبی بیاورند. این 2 برادر شجاع و قویپنجه، پشت به پشت هم در میدان جنگ جنگیدند. یکی امام حسین در سن نزدیک به 60 سالگی است اما از لحاظ قدرت و شجاعت جزو نامآوران بینظیر است. دیگری هم برادر جوان سیوچند سالهاش اباالفضلالعباس است، با آن خصوصیاتی که همه او را شناختهاند. این 2 برادر، دوش به دوش هم، گاهی پشت به پشت هم، در وسط دریای دشمن، صف لشکر را میشکافند. برای اینکه خودشان را به آب فرات برسانند، بلکه بتوانند آبی بیاورند. | رهبر معظم انقلاب اسلامی | نماز جمعه ۱۳۷۹/۱/۲۶
ارسال به دوستان
آغاز فصل جدید مسابقه «لیگ سرود» با ضوابط کرونایی
فصل جدید مسابقه «لیگ سرود» با ضوابط کرونایی آغاز به کار کرد. به گزارش «وطن امروز»، فصل جدید مسابقات لیگ سرود همراه با رعایت ضوابط کرونایی آغاز شد و تمام گروههای سرود کشور میتوانند در یک رقابت آزاد، هدفمند و عادلانه در قالب «لیگ سرود» با هم رقابت کنند. این رقابتها با هدف ترویج سرود، ایجاد ارتباط مستمر و باکیفیت با گروههای سرود، ارتقای سطح کیفی سرود و کاهش هزینههای گروههای سرود برگزار میشود. گروههای شرکتکننده در رقابتهای لیگ سرود خدمات توانمندسازی و حمایت در تولید سرود و نماهنگ از باشگاه رشد جوان سازمان اوج دریافت میکنند. در فصل جدید این رقابتها که در 7 مرحله تا پایان سال برگزار میشود توجه به مناطق محروم و شناسایی گروههای بااستعداد در شهرستانها در اولویت قرار دارد. سرود سرباز حسینم پیشکشی به محضر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به عنوان نخستین سرود فصل جدید مسابقات خواهد بود. در هر مرحله فایلهای ارسالی بر اساس معیارهای لیگ که به صورت مشروح در سایت لیگ آمده است توسط داوران امتیازدهی میشود و جوایزی به گروههای برتر اهدا خواهد شد. امتیاز گروهها در یک جدول جامع در سایت «لیگ سرود» قرار میگیرد و در نهایت به 3 گروهی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند جوایزی اهدا میشود. علاقهمندان میتوانندجهت ثبتنام و اطلاع از جزئیات این مسابقات به سایت soroudleague.ir مراجعه کنند.
ارسال به دوستان
پیام تسلیت مدیر شبکه مستند در پی درگذشت منوچهر طیاب
مدیر شبکه مستند در پیامی درگذشت منوچهر طیاب، مستندساز، نویسنده و منتقد نامدار کشور را تسلیت گفت. به گزارش «وطن امروز»، در پیام محسن یزدی آمده است: «انا لله و انا الیه راجعون. درگذشت مستندساز پیشکسوت و فرهیخته استاد منوچهر طیاب، ضایعهای برای سینمای مستند ایران است. آن مرحوم بیش از نیم قرن از عمر خود را در راه خدمت به فرهنگ، سنن و هنر این سرزمین صرف کرد. درگذشت مرحوم منوچهر طیاب را به خانواده محترم این هنرمند و خانواده بزرگ سینمای مستند کشور تسلیت گفته و شادی روح و علو درجات را از درگاه پروردگار مهربان برای آن مرحوم خواستارم».
ارسال به دوستان
ترکیب دبیران ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت کامل شد
با انتصاب دبیران بخشهای «تصویرسازی»، «پوستر»، «کتیبه و پرچم» و «تایپوگرافی»، ترکیب دبیران بخشهای هشتگانه جشنواره هنر مقاومت تکمیل شد. به گزارش «وطن امروز»، مسعود نجابتی دبیرکل این جشنواره با صدور احکامی جداگانه محمدرضا دوستمحمدی، سیدمحمدرضا میری، علی حیاتی و سیدمهدی حسینی را به ترتیب به عنوان دبیران بخشهای «تصویرسازی»، «پوستر»، «کتیبه و پرچم» و «تایپوگرافی» این جشنواره منصوب کرد. پیش از این نیز غلامعلی طاهری به عنوان دبیر بخش «نقاشی»، طاهر شیخالحکمایی به عنوان دبیر بخش «حجم»، سیدمسعود شجاعیطباطبایی به عنوان دبیر بخش «کارتون» و حسن قائدی به عنوان دبیر بخش «عکس» این جشنواره احکام خود را از مسعود نجابتی دریافت کرده بودند. ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت در 8 بخش توسط گروه هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح، بهمنماه در تهران برگزار خواهد شد.
ارسال به دوستان
انتشار تولیدات محرمی حوزه هنری در پویش «سوره اشک»
معاون هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی با اعلام آغاز فعالیت پویش «سوره اشک» گفت: تصمیم گرفتیم در روزهای ماتم اهل بیت و عزای سیدالشهدا قطعاتی را در بخشهای مختلف حوزه هنری انقلاب اسلامی تولید کنیم که این مجموعه تولیدات با عنوان «پویش سوره اشک» منتشر میشود. به گزارش «وطن امروز»، مجدالدین معلمی ادامه داد: در این پویش دهها تولید جدید در قالبهای مختلف نماهنگ، فیلم کوتاه و تیزر فرهنگی، کلیپ، پویانمایی، قطعه موسیقی، کمیکموشن، کمیکاستریپ و... در حال تولید است که کار انتشار آنها از ابتدای ماه محرم آغاز شده و تا اربعین ادامه خواهد داشت. معلمی خاطرنشان کرد: پویش «سوره اشک» به نوعی واکنش سریع مجموعه حوزه هنری به مناسبت ایام عزای سرور و سالار شهیدان است و تلاش میکنیم این اقدامات واکنشی مناسبتی را در دیگر ایام مهم سال نیز ادامه دهیم. معاون هنری حوزه در پایان گفت: تا امروز قطعاتی مانند تیزر فرهنگی «جوشکار» تولید شده در باشگاه فیلم سوره، نماهنگ فصل ماتم، مجموعه روضههای دلتنگی، مجموعه موشنگرافیک «فقط برای خدا»، چندین تصویرسازی و متحرکسازی پوستر و... در قالب پویش اشک سوره منتشر شده که کار انتشار سایر آثار نیز به مرور ادامه خواهد یافت.
ارسال به دوستان
درباره «ماه به روایت آه»؛ اثر ماندگار ابوالفضل زرویینصرآباد
روایت مستند 12 راوی از زندگی علمدار کربلا
کتاب «ماه به روایت آه» داستانی اثرگذار، تاریخی و کمتر شنیدهشده با هدف تبیین رشادتها، فداکاریها و وفاداریهای حضرت عباس علیهالسلام توسط ابوالفضل زرویینصرآباد نوشته شده است. نویسنده در این کتاب کوشیده تا از زبان 12 راوی، ناگفتههایی از قبل و بعد از شهادت پرچمدار کربلا را با امانتداری، پایبندی به مستندات تاریخی و روایی و پرهیز از اغراق، روایت کند. آنچه این کتاب را از کتابهای دیگر متمایز کرده، راویانی است که برای بخشهای مختلف انتخاب شدهاند. از امالبنین، لبابه و عبیدالله که به ترتیب مادر، همسر و فرزند حضرت ابوالفضل علیهالسلام هستند تا کزمان (غلام قاصدی که اماننامهای در روز عاشورا برای حضرت ابوالفضل و برادرانش آورد) و سرجون (غلام یزید). از دیگر جذابیتهای این کتاب، ذکر تاریخ شمسی تمام رخدادهاست که خواننده فارسیزبان را با زمان وقوع حوادث در روز و ماه و سال هجری شمسی آن وقایع آشنا میکند. از آنجا که آموزگار ادب عباس سلاماللهعلیه، مادرش حضرت امالبنین است، در معرفی این شخصیت بزرگ اهتمام خاصی صورت گرفته است. از جمله نقلی از لبابه همسر حضرت ابوالفضل سلاماللهعلیه: «وقتی همسرم عباس با لبخند از سختگیریهای مادرش در تربیت فرزندان میگفت که مادرش نخستین مربی شمشیرزنی و تیراندازی او و برادرانش بوده، نمیتوانستم به خود بقبولانم که این فرشته مجسم و این تندیس بینقص لطافت و زنانگی، نسبتی با شمشیر و کمان داشته است». بخش پایانی کتاب غمنامه عبیدالله، فرزند حضرت عباس سلاماللهعلیه در سوگ پدر است؛ دلیل اینکه چرا او در واقعه کربلا همراه کاروان نبوده است. کتاب «ماه به روایت آه» یکی از 11 کتابی است که در طرح «سفیر حسین» در مساجد و هیئات معرفی و ترویج خواهد شد. گفتنی است این کتاب را میتوانید از کتابفروشیهای جبهه فرهنگی انقلاب یا نرمافزار کتابیکا تهیه کنید. ارسال به دوستان
نگاهی به «آوای درد»، قدیمیترین ترجمه فارسی از لهوف سیدبنطاووس
جامعترین مقتل شیعه از کربلا
«آوای درد» قدیمیترین ترجمه فارسی بهدستآمده از اللهوف علی قتلی الطفوف، مقتل امام حسین(ع) به روایت سیدبنطاووس است. درباره اهمیت این مقتل باید گفت دستیابی به مقتلی جامع و صحیحالسند و معتبر برای جامعه شیعه، دغدغهای بجا بوده است و گویا تا پیش از ترجمهای که در این کتاب منتشر شده است، اللهوف سیدبنطاووس به طور کامل، به فارسی ترجمه نشده است. آنچه مسلم است این کتاب را قدیمیترین و شاید نخستین ترجمه فارسی از لهوف دانستهاند. مترجم، لهوف سیدبنطاووس را به دقت و با ظرافت، به نظم و در جاهایی به نثر ترجمه کرده است.
رضا قلیخان شقاقیتبریزیسرابی، مترجم این اثر، شاعر و تاریخنویس دوره قاجار و از منشیان ناصرالدینشاه بوده است. در مقدمه این کتاب، از فضل و دانش نویسنده سخن به میان آمده و او را در ریاضی، جبر، هندسه و اخترشناسی سرآمد زمان خویش دانستهاند. تسلط بر زبانهای فرانسه و انگلیسی از دیگر ویژگیهای نویسنده است. «بیان شیرین» و «لسان نمکین» از جمله صفتهایی است که نخستین ناشر کتاب، به نویسنده نسبت داده و این کتاب را شاهدی گویا بر آن دانسته است. آنگونه که پسرش، میرزا مهدی ممتحنالدوله در مقدمه آورده، نویسنده در 76 سالگی سحر نوزدهم ماه رمضان سال 1283 روی سجاده نمازش در تهران فوت کرده و در وادیالسلام مدفون است. دستنوشتههای او چندی بعد به همت پسرش به چاپ سنگی رسیده است. او این کتاب را منتشر کرده تا «بر منابر بخوانند و رحمت به روح آن موحد صادق و مؤمن موافق فرستند». کتاب «آوای درد» یکی از 11 کتابی است که در طرح «سفیر حسین» در مساجد و هیئات معرفی و ترویج خواهد شد. این کتاب را میتوانید از کتابفروشیهای جبهه فرهنگی انقلاب یا نرمافزار کتابیکا تهیه کنید.
ارسال به دوستان
مجید مجیدی:
آرزوی ساخت فیلمی درباره امام حسین(ع) را دارم
مجید مجیدی، کارگردان فیلم محمد رسولالله(ص) گفت: آرزویم ساخت فیلمی درباره امام حسین(ع) است ولی واقعیتش این است که پرداختن به موضوع عاشورا کار بسیار سختی است. به گزارش فارس، مجید مجیدی، کارگردان شناختهشده کشورمان درباره احتمال ساخت فیلمی با موضوع واقعه عاشورا گفت: این جزو آرزوهای من است. نهتنها درباره ساحت مقدس امام حسین(ع)، بلکه همیشه آرزو و دغدغه داشتم که فیلمی درباره آقا امام رضا(ع) هم بسازم. البته قبلا فیلم مستندی در این زمینه ساختم ولی همیشه دلم میخواست بتوانم فیلمی درباره آقا علیبن موسیالرضا بسازم. مجیدی در حاشیه نشست خبری نخستین دوره سوگواره فیلم کوتاه «سوگ در خانه» حرفهایش را اینگونه ادامه داد: واقعیتش این است که پرداخت به مساله عاشورا کار بسیار سختی است. احتیاطهای بسیار زیادی در این باره وجود دارد. مجیدی با اشاره به فیلم «رستاخیز» بیان کرد: نمونه یکی از آثار در این زمینه «رستاخیز» آقای درویش است. دوستان برای ساخت این فیلم زحمات بسیاری کشیدند. شخصا از نزدیک شاهد بودم دوستان چه زحمتی را متقبل شدند. البته قطعا اجر آنها محفوظ خواهد بود و برکاتش در زندگی سازندگان آن نمود خواهد داشت اما به هرحال به دلیل اهمیت موضوع و حساسیتهایی که هست ورود به این حوزه برای فیلمسازان سخت میشود. کارگردان «بچههای آسمان» افزود: «به خاطر نظراتی که وجود داشت، گفتند چیزهایی از فیلم آقای درویش حذف شود اما فیلم چیزی مثل کتاب یا نقاشی نیست که بشود چیزی از آن حذف کرد. همیشه آرزوی ساخت فیلم درباره امام حسین(ع) را داشتهام اما باید بسترهایش نیز مهیا شود. واقعا باید بسترهای ساخت فیلم در این حوزه آماده باشد. درست است که در فیلم «محمد(ص)» حمایتهایی بود ولی باز هم کار سختی بود. همه باید همهجوره پای کار باشند تا کاری در این حوزه به نتیجه برسد.» مجیدی در ادامه گفت: «من در تبت دیدهام که در ایام محرم بوداییها چقدر عشق و علاقه به ایام محرم بویژه امام حسین(ع) دارند. در ایام محرم با پرچمهای این ماه حضور پیدا میکردند. وجوه مقدس امام حسین(ع) و یارانش تنها به حوزههای دینی مربوط نمیشود و همه حوزهها را دربر میگیرد و به نظرم غفلتهایی شده است. میشود این خصایل و زیباییها را به دنیا نشانداد». ارسال به دوستان
بلیت سینماها فعلا نیمبها میماند
پرداخت طلب فیلمها از ۱۰ شهریور
دوازدهمین جلسه کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، در این جلسه پیرو مصوبه جلسه یازدهم کارگروه مبنی بر اختصاص درآمد فروش فیلمها به سالنهای سینما و پرداخت معادل فروش خالص آنان به شرکت پخش، مقرر شد با توجه به نیمبها شدن قیمت بلیت، طی ماههای مرداد، شهریور و مهر این میزان برای سینما و شرکت پخش به قیمت بلیت تمامبها برای فیلمهای ایرانی اکران اول در نظر گرفته شود و مابهالتفاوت به صورت حمایت از سوی سازمان سینمایی به شرکتهای پخش و سینماها در پایان اکران هر فیلم پرداخت شود. همچنین سینماداران بدهکار برای دریافت تسهیلات بانکی به منظور تادیه بدهی اکران سال 98 به دفاتر پخش، میتوانند از روز دوشنبه ۱۰ شهریور الی ۲۰ شهریور برای ارائه تقاضا و مدارک (تصویر پروانه فعالیت سینما و وثایق) و صدور معرفینامه، به صندوق اعتباری هنر مراجعه کنند. این زمان قابل تمدید نخواهد بود. لیست بدهی سینماها روز دوشنبه منتشر خواهد شد. به سینماهای غیردولتی که مردادماه فعال بودهاند به ازای هر سالن روزانه 10 میلیون تومان بلاعوض داده میشود. در این جلسه گزارشی از پیگیری و اجرای مصوبات جلسات گذشته کارگروه ارائه شد و با نظر مثبت شورای صنفی نمایش بر ادامه نیمبها بودن بلیت سینماها تاکید شد. ارسال به دوستان
حکم اخراج کارگردان «پیانیست» از اسکار تغییر نکرد
رد شکایت «پولانسکی» از آکادمی اسکار
یک قاضی درخواست «رومن پولانسکی» برای عضویت مجدد در آکادمی اسکار را رد کرد و این نهاد سینمایی را برای اخراج این کارگردان سرشناس محق دانست. به گزارش ایسنا به نقل از ورایتی، «رومن پولانسکی» سال گذشته از آکادمی اسکار به دلیل اخراج بدون اطلاع قبلی و روند ناعادلانه رسیدگی به پروندهاش شکایت کرده بود که روز گذشته یک قاضی به نام «ماری استروبل» اعلام کرد در حالی که آکادمی اسکار میتوانسته پیش از اخراج به او اطلاع دهد اما در نهایت به او فرصت دفاع عادلانه از خودش را داده است. «هارولد براون» وکیل «پولانسکی» گفت احتمالا به رای دادگاه اعتراض نخواهد کرد و همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا عضویت در آکادمی برای این کارگردان مطرح مهم بود؟! عنوان کرد این مساله مهم نبوده و تنها یکی دو عضو آکادمی اسکار، پشت تصمیم اخراج پولانسکی قرار گرفتهاند. «پولانسکی» سازنده فیلمهایی چون «پیانیست» و «محله چینیها» ۴۰ سال است به دلیل اتهام تجاوز به دختری ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ از ترس محاکمه سنگین از آمریکا فرار کرده و در پاریس زندگی میکند، چرا که فرانسه یکی از معدود کشورهای اروپایی است که مانع استرداد شهروندان خود به آمریکا میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|