|
افت 5 هزار واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بازار سرمایه در پایان معاملات روز گذشته با 5 هزار و 568 واحد کاهش به رقم یک میلیون و 578 هزار و 185 واحد رسید. همچنین شاخص کل هموزن با 3 هزار و 382 واحد به رقم 423 هزار و 153 واحد رسید. در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه حدود 9 میلیارد سهم به ارزش تقریبی 11 هزار میلیارد تومان معامله شد.
ارسال به دوستان
گزارش تحقیق وتفحص دیوان محاسبات مبنی بر فسخ قرارداد واگذاری شرکت هفتتپه با واکنش منفی رئیس دفتر روحانی و خلافگویی وزیر اقتصاد مواجه شد
از محاسبه چه باک است؟
وزیر اقتصاد در حالی دریافت نامه گزارش تحقیق وتفحص دیوان محاسبات را نفی کرد که پیگیریهای «وطن امروز»
نشان میدهد این نامه در تاریخ 18 شهریور به دفتر وزیر اقتصاد ارسال شده بود
گروه اقتصادی: با شروع به کار مجلس یازدهم، طی چند ماه گذشته بعد «نظارتی» وظایف این قوه بیش از پیش در حال تقویت است. در این میان اصلیترین بازوی نظارتی مجلس، دیوان محاسبات است که طی چند ماه اخیر با ورود به موضوعات مختلف در پی استیفای حقوق مردم است. در بین موضوعات پیگیری شده توسط دیوان محاسبات، ورود به نحوه واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفتتپه بسیار خبرساز شد به طوری که باعث واکنش منفی رسانه رسمی دولت شده و در گزارشی آن را سیاسی قلمداد کرده است؛ پیگیریای که ذیل اختیارات قانونی و بر اساس وظیفه صیانت از بیتالمال و حقوق عامه دیوان محاسبات انجام شده است. البته ابراز نارضایتی دولتیها نسبت به ورود دستگاههای نظارتی بویژه در بحث هفتتپه امری طبیعی است. روند واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفتتپه در سال 94 و زمان مدیریت علیاشرف عبدالله پوریحسینی مملو از تخلفات متفاوت از جمله ابهام در قیمتگذاری، انقضای اعتبار قیمت پایه واگذاری و عدم احراز و پایش اهلیت مدیریتی است که باید پیگیری شود. در بخشی از این گزارش به نقل از فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی آمده است: «درخواست کردیم دیوان محاسبات نظر خود را به صورت کتبی به ما اعلام کنند که تاکنون نامه کتبی به ما ارسال نشده است. مسأله لغو واگذاری باید در هیأت داوری مطرح شود و هیأت داوری در این زمینه تصمیم بگیرد. این هیأت نیز یک نهاد حقوقی است که دبیرخانه آن در وزارت دادگستری است و تصمیمگیری در این زمینه صرفا در اختیار ما نیست». در همین رابطه سعید بیتعفری، مسؤول تحقیق و تفحص از واگذاری هفتتپه در دیوان محاسبات در گفتوگو با «وطن امروز» در رابطه با ادعای وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر اینکه تاکنون نامه مکتوبی از سوی دیوان محاسبات ارسال نشده است، اظهار داشت: 18 شهریورماه سال جاری نامه دیوان محاسبات به دفتر وزیر اقتصاد با طبقهبندی خیلی محرمانه ارسال شده است. محتوای کلی این نامه، نتایج تحقیق و تفحص دیوان محاسبات از واگذاری شرکت هفتتپه و همچنین موضوع درخواست تعیینتکلیف مالکیت این مجموعه است. طبق روال قانونی موجود، سازمان خصوصیسازی باید فسخ قرارداد واگذاری را اجرا کرده و پرونده را به هیات داوری ببرد.
دیوان محاسبات در گزارش تحقیق و تفحص خود پرده از تخلفات عدیده خریدار هفتتپه پس از خرید و طرح تخلفاتی پیش از واگذاری برداشته است که خلاصه آن به شرح زیر است: در راستای دستور رئیسکل دیوان محاسبات کشور مبنی بر تحقیق و تفحص از عملکرد، روند واگذاری و وضعیت بعد از واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفتتپه و در راستای صیانت و پاسداری از بیتالمال که رسالت اصلی دیوان محاسبات کشور است و پیرو تخلفات و انحرافات رخ داده در واگذاری شرکت مذکور نظیر ابهام در قیمتگذاری، انقضای اعتبار قیمت پایه واگذاری، عدم احراز و پایش اهلیت مدیریتی خریداران توسط سازمان خصوصیسازی به رغم تأکید در مصوبه شماره 120696/2/63 مورخ 16/8/۱۳۸۸ شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و در مغایرت با دستورالعمل روش انتخاب مشتریان استراتژیک و متقاضی خرید سهام کنترلی و مدیریتی مصوب 25/5/۱۳۹۳ هیات واگذاری، عدم تحقق اهداف واگذاری مندرج در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری موضوع سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی بویژه ارتقای کارایی بنگاههای اقتصادی و بهرهوری منابع مادی و انسانی و فناوری، افزایش رقابتپذیری در اقتصاد، کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت و افزایش سطح عمومی اشتغال و با توجه به بدعهدی خریداران در ایفای تعهدات مندرج در قرارداد واگذاری از جمله عدم ایفای تعهدات پرداخت اقساط معوق قرارداد به مبلغ 674 میلیارد ریال، عدم بازپرداخت بدهی سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران با احتساب سود به مبلغ 3337 میلیارد ریال، عدم رفع تعهدات ارز دولتی دریافتی به میزان 49 میلیون دلار و 9/9 میلیون یورو و عدم اقدام جهت جانشینی تعهدات و تضامین صادره شرکت مادرتخصصی ایدرو بابت تسهیلات دریافتی و همچنین سوق دادن منابع مالی شرکت به فعالیت خارج از اهداف صنعت نیشکر که منجر به ایجاد بحرانهای کارگری و آسیب به سرمایه اجتماعی شده است، سازمان خصوصیسازی به استناد مقررات موضوعه و مفاد قرارداد منعقده، مکلف به فسخ قرارداد و تعیین تکلیف مجدد آن است. دیوان محاسبات مراتب تخلفات و تکالیف فسخ قرارداد توسط سازمان خصوصیسازی را به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام و پیگیری لازم را تا استیفای کامل حقوق بیتالمال انجام خواهد داد.
این موضوع اما به همین جا ختم نمیشود؛ محمود واعظی، رئیس دفتر رئیسجمهوری هم درباره ورود دستگاههای نظارتی و در راس آن دیوان محاسبات به موضوع شرکت کشت و صنعت هفتتپه واکنش نشان داد و گفت: متأسفانه مسأله شرکت هفتتپه سیاسی شد، یعنی هر جایی به خودش اجازه داد مداخله کند، مصاحبه و اظهارنظر کند و [اینطوری] فضا را بهم ریختند. تقاضای ما این است که وقتی مسائلی در کشور ایجاد میشود، هرکسی ابتدا به ساکن این کار را [اظهارنظر] نکند. وی با بیان اینکه رئیسجمهوری موضوع شرکت هفتتپه را به عهده آقای دکتر جهانگیری گذاشتند، افزود: ایشان جلسه گذاشته و در آن تصمیمگیری شد و بر اساس همان جمعبندی کار دارد پیش میرود. اینکه جاهای دیگر بخواهند دخالت کنند، غیر از اینکه اوضاع را بهم میزنند، [باعث میشوند] تعدادی کارگر هم از کار خود بمانند و همراه این، جز اینکه محصول و تولید کم میشود، اثر دیگری نخواهد داشت.
واعظی در پاسخ به اینکه «برخی هم معتقدند عدهای تلاش دارند این واگذاری به سرانجام نرسد تا در نهایت این شرکت به گروه یا افراد دیگری برسد» تأکید کرد: این کار درستی نیست. امروز همه بر این سیاست اتفاقنظر دارند که دولت تا جایی که میتواند تصدیگری خود را کم کرده و امور را به مردم واگذار کند. اگر قرار باشد مردم بیایند اما بعد با این گرفتاری مواجه شوند، یا اینکه کسانی بگویند این [شخص] میتواند به عهده بگیرد و کس دیگری نمیتواند به عهده بگیرد، یا به گونهای در ذهنشان باشد که خصوصیسازی برای افراد خاص انجام شود، به نظر من خصوصیسازی درست و واقعی نخواهد بود.
واعظی در حالی از تلاش برای واگذاری به افراد خاص سخن میگوید که واگذاری هفتتپه به امید اسدبیگی خود مصداق بارز واگذاری یک واحد تولیدی به افراد خاص است؛ شخصی که هیچ سابقهای در امر کشاورزی و صنعت نداشته و عدم اهلیت وی توسط نهادهای نظارتی اعلام شده است.
سوال اصلی اینجاست که چرا دولتها پس از سالها متوجه درد کارگران هفتتپه شدهاند و تشکیل جلسه دادهاند؟ در 3 سال گذشته که بارها موضوع تخلفات متعدد درباره نحوه قیمتگذاری و عدم اهلیت مالک هفتتپه مطرح بود، آنها هیچ واکنشی نشان ندادند و سر بزنگاه و به ناگهان برای توجیه اشتباهات خود وارد میدان شدند؟ البته ورود دولت به موضوع هفتتپه هر چند دیرهنگام باز هم ستودنی است. دولت میتواند در این شرایط با خلع ید اسدبیگی و تصمیمی قاطع غائله هفتتپه را تمام کند، در غیر این صورت مسلما «عدم اقدام» بموقع سازمان خصوصیسازی خود میتواند محل ایراد باشد. در شرایط کنونی طبق گزارش نهادهای نظارتی بر سازمان خصوصی مبرهن شده است امید اسدبیگی به دلیل: یک- عدم پرداخت اقساط معوق، دو- عدم بازپرداخت بدهی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سه- عدم رفع تعهدات ارزی، چهار- عدم اقدام جهت جانشینی تعهدات و تضامین صادره شرکت ایدرو بابت تسهیلات دریافتی، پنج- سوق دادن منابع مالی شرکت به فعالیتهای غیرمرتبط، مستحق خلع ید است و ادامه این روند میتواند به منافع ملی صدمه وارد کند.
ارسال به دوستان
گزارش میدانی«وطن امروز» از بازار میوه و سبزیجات در یک ماه اخیر
طعم تلخ گرانی میوه
گروه اقتصادی: در روزهای اخیر هر روز گرانی یک کالای خاص خبرساز میشود. میوه اما با توجه به تنوع فراوانی که دارد، هر کدام از محصولاتش دستخوش تغییر قیمتهای متفاوتی شده است. گزارشهای میدانی نیز این موضوع را تایید میکند. در این میان افزایش 166 درصدی قیمت کاهو و 60 درصدی قیمت خیار در فصل فراوانی آن، بیشتر از همه موجبات غافلگیری خانوادهها را فراهم کرده است.
به گزارش «وطن امروز»، افزایش روزانه قیمت کالاهای متفاوت در مدت اخیر، فشار اقتصادی زیادی را به خانوادهها وارد کرده است. با توجه به اقلیم چهار فصل کشور و توانایی کشت انواع میوه در آن، گرانیهای پیدرپی در بازار میوه ناشی از ناکارآمدی مدیریتی است. مقایسه قیمت روز انواع میوهها با قیمتهای یک ماه پیش آنها نشان میدهد قیمت سیب درختی از 14100 به 19500 تومان، موز از 19300 به 25000 تومان، کاهو از 3000 به 8000 تومان، هلو از 12000 به 19000 تومان، خیار از 4974 به 8000 تومان، بادمجان از 4500 به 7000 تومان، پیاز سفید از 3400 به 4500 تومان، سیب زمینی از 4200 به 4900 و گوجه از 4100 به 4900 تومان رسیده است.
* افزایش قیمت کود و سم
با حذف ارز ترجیحی کود و سم توسط دولت، قیمت آنها 400 تا 700 درصد افزایش یافت و از آنجا که کشاورزان جهت تهیه این اقلام برای کشت آینده مجبورند هزینههای گزافی بپردازند، ناگزیرند قیمتهای امروز میوه را بالا ببرند تا بتوانند سم و کودهای مصرف شده را با قیمتهای جدید جایگزین کنند و همچنان به کشاورزی ادامه دهند. در صورتی که این افزایش قیمتهای جدید، در قیمتهای روز میوه لحاظ نشود، بیشتر درآمد کشاورزان صرف خرید کود و سم میشود و عملا دیگر توانایی ادامه دادن کشاورزی را در وسعت گذشته نخواهند داشت که همین امر موجب کاهش تولید محصول سال آینده و افزایش بیشتر قیمت آن خواهد شد.
* افزایش دستمزد کارگر
با توجه به نرخهای بالای تورم در مدت اخیر، هزینهها و دستمزدهای بخش خدمات و کارگران اگرچه متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته اما نسبت به ماههای قبل بیشتر شده است. هزینه دستمزد روزانه هر کارگر برای چیدن میوه به 200 هزار تومان رسیده و این افزایش دستمزد موجب افزایش هزینههای تمامشده میوه شده است. علاوه بر نیاز به کارگر در چیدن میوه، بارگیری محصولات به منظور حمل آن تا بازار هدف نیز به کارگر نیاز دارد.
* افزایش هزینه حملونقل
یکی از فاکتورهای اساسی در تامین قیمت نهایی هر محصول، هزینههای حملونقل آن محصول از محل تولید تا محل مصرف است. این مورد در افزایش قیمت میوه هم نقش خود را ایفا کرده است. یکی از مهمترین مسائل در افزایش هزینههای حمل و نقل، تغییر فصل و تغییر میوههای هر فصل است. به همین خاطر میزان تقاضا برای ماشینهای باری افزایش مییابد که همین امر موجب افزایش هزینه حملونقل میشود. گزارشهای میدانی از افزایش 3 برابری هزینههای حملونقل در این فصل حکایت میکند.
* افزایش قیمت بستهبندی
با افزایش قیمت پلاستیک، قیمت سبدهای میوه و گونیهای پلاستیکی نیز افزایش یافته است. همچنین کارتنهای میوه نیز از این افزایش قیمت بینصیب نبوده است. بررسیها نشان میدهد هزینه خرید سبد میوه از 200 تومان در سال گذشته به 300 تومان در حال حاضر رسیده که این افزایش قیمت، تاثیر خود را در افزایش قیمت نهایی میوه نشان میدهد. همچنین قیمت کارتن موز نیز از 700 تومان به 7000 تومان رسیده است. متاسفانه سود این افزایش قیمتها، عمدتا به جیب کشاورز نمیرود و دلالهای میوه بیشترین سود را از این افزایش قیمت میبرند.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از راهکارهای مجلس برای تقویت بازار سرمایه در جلسه غیرعلنی دیروز خانه ملت با وزیر اقتصاد و رئیسکل بانک مرکزی گزارش میدهد
تدوین برنامه مجلس برای حمایت از بورس
گروه اقتصادی: مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جلسهای غیرعلنی با وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی، درباره راهکارهایی برای تقویت بازار سرمایه به جمعبندی رسید. «وطن امروز» در گزارش پیش رو، مشروح این جلسه و تصمیمات اتخاذشده در آن را ارائه کرده است.
***
به گزارش «وطن امروز»، مجلس یازدهم در مدت 3 ماه گذشته حمایت، تقویت و تثبیت بازار سرمایه و هدایت نقدینگی آن به سمت تولید را در دستور کار داشته است. پس از تلاطمهای هفتههای اخیر بورس، روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی به مجلس رفتند تا در جلسه غیرعلنی پاسخگوی مطالبات مردم باشند. در این جلسه 5/2 ساعته، 6 راهکار برای تقویت بازار سرمایه به شرح زیر اتخاذ شد:
1- بازارگردانی جدیتر با کاهش محدودیتهایی همچون دامنه نوسان یا ایجاد دامنه نوسان پویا
2- استفاده صحیح از مدیریت متغیرهایی همچون حجم مبنا، حداقل سفارش، ضریب اعتباری سهام در حساب کارگزاران، سقف استفاده از اعتبار در بازار سرمایه و موارد مشابه
3- تقویت استفاده از وجوه نهادها و شرکتهای دولتی و عمومی برای حمایت اصولی و افزایش نقدشوندگی بازار (حقوقیهای دولتی که در زمان اوج بورس از بازار خارج شدند باید آن سرمایهها را به بورس برگردانند)
4- ادامه استفاده از ابزارهای پوشش ریسک و بیمه سهام همچون اختیار فروش تبعی با تاکید بر عدم تحمیل زیان ناموجه به منابع بیتالمال
5- استفاده جدیتر از سازوکارهایی همچون سهام خزانه و کاهش مزیتهای سهام خزانه غیرمستقیم برای تقویت سازوکارهای رسمی سهام خزانه
6- گسترش فرهنگ درست سرمایهگذاری و آموزش عمومی مردم، جلوگیری از ورود مستقیم افراد تازه وارد ناآشنا با تحلیل بازار به بازار سرمایه و تاکید بر ورود آنها از طریق مشاوران، سبدگردانان و صندوقهای سرمایهگذاری
رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز با آغاز جلسه علنی مجلس، به تشریح نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی پرداخت. دکتر محمدباقر قالیباف گفت: نشست غیرعلنی امروز مجلس بیش از 2 ساعت و نیم طول کشید و عمدتا مربوط به مسائل حوزه بازار سرمایه و بورس بود.
قالیباف با بیان اینکه مجلس یازدهم رسیدگی به مسائل اقتصادی را اولویت کاری خود میداند، افزود: در روزهای اخیر به طور ویژه کمیسیونهای تخصصی بویژه کمیسیونهای اقتصادی مجلس پیگیر حل مسائل و مشکلات اقتصادی بودند و جمعبندی نمایندگان در مجلس به برگزاری نشست غیرعلنی با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی منتهی شد و در این نشست رؤسای کمیسیونها و نمایندگان مطالبی را بیان کردند که جمعبندی آن را جهت اطلاع مردم، فشرده و خلاصه ارائه میکنیم. رئیس مجلس گفت: مردم مطمئن باشند که مجلس شورای اسلامی مصمم است با حمایت و تقویت لازم، تثبیت را در بازار سرمایه و بورس انجام دهد و تلاش میکند هدایت نقدینگی در بازار بورس به سمت مسائل تولیدی برود تا با تکمیل پروژههای صنعتی در بخش مسائل تجاری، کارخانجات و تولید در کشور رونق بگیرد و این هدایت به طور جدی و اساسی باشد، بنابراین صیانت از سرمایه و پول مردم از اولویتهای مجلس است و در این راستا هم حتما کمکهایی که برای دولت لازم باشد برای تثبیت بورس انجام خواهیم داد. وی افزود: 2 هفته قبل بحث افزایش سرمایه و صرف سهام بدون حق تقدم یکی از موضوعات جدی بود که لایحه دوفوریتی آن در مجلس مورد بررسی قرار گرفت. این مساله جزو کارهایی بود که کمتر از 23 روز مورد بررسی، تصویب و ابلاغ صورت گرفت. عزیزانی که در بورس هستند میدانند که این اقدام چقدر میتواند به عمقبخشی، تثبیت و هدایت نقدینگی و حفظ نقدینگی و اموال مردم در بورس کمک کند. قالیباف افزود: مجلس در این بخش نهتنها هیچگونه کوتاهی ندارد، بلکه توجه جدی به این حوزه خواهد داشت و جزو اولویتهای مجلس یازدهم است.
* درباره بورس، مجلس باید به تصمیمهای جدید میرسید که رسید
رئیس قوه مقننه اظهار کرد: در حوزه بورس باید به یک تصمیمات جدید میرسیدیم که امروز این تصمیمات در مجلس اتخاذ شد و با کمک وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان بورس و مجموعه شورای عالی بورس که روز پنجشنبه جلسهای داشتند و من در جریان مصوبات آن نشست هستم، مصمم به پیشبرد این کارها و مسائل هستیم. قالیباف تصریح کرد: یکی از تصمیمات اتخاذشده در نشست امروز بحث بازارگردانی در بورس بود، این مساله یکی از نکات بسیار مهم و جدی است که ما باید به 2 طریق به این مساله توجه کنیم. اول اینکه باید به متغیرهای موجود در بورس مانند حجم مبنا، حداقل سفارش، ضریب اعتباری سهام در حساب کارگزاران، سقف استفاده از اعتبار در بازار سرمایه و... توجه کنیم و قطعا مجلس مصمم به انجام کارهای کارشناسی و نظارتی در این حوزه است.
* تکلیف مجلس به شرکتهای دولتی بورسی
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بحث بازارگردانی در بورس یک موضوع جدی و اساسی است، یکی دیگر از مسائلی که از همین امروز باید دنبال شود و انشاءالله اجرایی خواهد شد، این است که بخشی از شرکتهایی که در بورس هستند، شرکتهای دولتی و حقوقی بوده که در زمان اوج بازار این شرکتها به درآمدهایی رسیدند که بخشی از این درآمدها به هر دلیلی از بازار بورس خارج شد، در واقع از ظرفیت بورس کم شد. ما در مجلس مصمم هستیم آن شرکتها که اغلب دولتی هستند و مدیریت دولتی دارند، مکلفند شوند که این وجوه را مجدد به بازار بورس بازگردانند و بازار را تقویت کنند که این بازارگردانی باید بدرستی پیش برود و کسی در این بازار خارج از این موضوع، لیدری بورس را انجام ندهد.
* بررسی استفاده از ابزارهای پوشش ریسک و بیمه سهام
قالیباف در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مسائل و تصمیمات نشست امروز استفاده از ابزارهای پوشش ریسک و بیمه سهام بود، البته با رعایت این نکته که زیان ناموجه به منابع بیتالمال وارد نکنیم. یکی دیگر از نکاتی که مورد توجه قرار گرفت این بود که از سازوکارهایی برای سهام خزانه و کاهش مزیتهای سهام خزانه غیرمستقیم جهت تقویت سازوکارهای رسمی سهام خزانه در بورس استفاده شود، البته موارد و تصمیمات دیگری نیز اتخاذ شد که در شرایط کنونی شاید فرصت نباشد که آنها را بیان کنم.
* امروز؛ نخستین جلسه پیگیری مجلس با حضور قالیباف
قالیباف افزود: با اطمینان عرض میکنم با جمعبندی امروز در صحن علنی مجلس با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی و تصمیمات اتخاذشده در نشست روز پنجشنبه شورای عالی بورس؛ انشاءالله با نظارت و پیگیری مجلس و کمیسیونهای اقتصادی این تصمیمات و کارها را انجام خواهیم داد. از این رو از فردا صبح (امروز دوشنبه 24 شهریور) نخستین جلسه را ساعت 9 صبح با حضور بنده، رؤسای کمیسیونهای مربوط، وزیر محترم و رئیس کل بانک مرکزی برگزار میکنیم و از وزیر مربوط و رئیس کل بانک مرکزی این مسائل را پیگیری خواهیم کرد تا انشاءالله در این هفته شاهد تحول در حوزه بورس باشیم.
ارسال به دوستان
اخبار
معافیت مالیاتی مناطق آزاد به معنای توزیع رانت است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: معافیت دادن به مناطق آزاد در وضعیت فعلی عملا به معنای توزیع رانت در این مناطق بوده و هیچ آوردهای هم برای کشور ندارد. محسن زنگنه اظهار داشت: معافیتهای مالیاتی زمانی مطلوب است که در نتیجه تولید یک محصول ارزش افزوده ایجاد شده و صادراتی انجام شود و در بقیه کشورها هم برای اینکه تولیدکننده را تشویق کنند و کارآفرینی و صادرات را افزایش دهند، این مشوقها را میگذارند ولی آن چیزی که الان ما در مناطق آزاد کشور داریم نه تنها به نفع تولید داخل نیست بلکه در حقیقت به نفع واردات کالاهای خارجی است. وی افزود: اگر معافیت را برای مناطق آزاد قرار دهیم و شرکتها را تشویق کنیم که بروند در مناطق آزاد تولید کنند و بعد در نهایت کالایشان را داخل کشور بیاورند، در عمل موجب تضعیف شهرکهای صنعتی کشور خواهیم شد.
***
انقباض پولی و انبساط مالی در بودجه 1400
رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه دومین جلسه ستاد بودجه ۱۴۰۰ گفت: براساس شرایط موجود که اقتصاد دچار رکود تورمی شده، باید سیاستهایی اتخاذ شود که مانع رکود و تورم شود. محمدباقر نوبخت افزود: به همین دلیل سیاستهای مالی اقتصادی ما، سیاستهای انبساطی است تا از نیروی کار و ظرفیت و ماشینآلات استفاده کرده و مساله اشتغال امکانپذیر شود. برای مهار تورم نیز سیاستهای پولی انقباضی در نظر گرفتهایم که پیشنهاددهنده و مجری آن، بانک مرکزی است. وی با تاکید بر اینکه نیازمند منابع پایدار و مطمئن در بودجه ۱۴۰۰ هستیم که منجر به تعهدات و بدهیهای آتی دولت نشود، ادامه داد: به همین دلیل روی سیاستهای مالیاتی متمرکز شدهایم. قطعا ۴ تا ۵ درصد مالیات بر تولیدکنندگان را تقلیل داده و مالیات منتهی به مصرف را فزاینده میکنیم. در این مجموعه مجبوریم از برنامه اصلاح ساختار بودجه استفاده کنیم.
***
چک برگشتی تأثیری در اعطای تسهیلات کرونا ندارد
بانک مرکزی پیرو بخشنامه پیشین خود درباره ابلاغ مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعلیق اعمال محرومیتهای قانونی صادرکنندگان چکهای برگشتی بـه دلیل شرایط ایجادشده ناشی از شیوع بیماری کرونا، اعلام کرد: چک برگشتی متقاضیان، ذینفعان و ضامنان در تسهیلات کسبوکارهای آسیبدیده از کرونا که از تاریخ یکم اسفندماه ۹۸ تا پایان زمان اجرای طرح تسهیلات قابل اعطا به واحدهای کسبوکار و دیگر تسهیلات مربوط به کرونا صـادر شده - یا میشود - صرفا برای طرحهای تسهیلات کرونایی از محدودیتهای متعارف در اعطای تسهیلات بانکی مستثنا میشود.
***
رد پای برخی املاکیها در تلاطمآفرینی بازار مسکن
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از مشکلات کنونی بازار، عدم شفافیت در میزان خرید و فروش و معاملات مسکن است که این موضوع به رأی دیوان عدالت اداری در رابطه با حذف ثبت رسمی معاملات مسکن و اختیاری بودن دریافت کد رهگیری برمیگردد. تا پیش از این، متقاضیان معاملات مسکن مکلف به دریافت کد رهگیری بودند که دیوان با استناد به مغایرت این مقرره با قانون تسهیل تنظیم سند، آن را لغو کرد. مجتبی یوسفی اظهار داشت: متأسفانه برخی از مشاوران املاک به دلیل عدم نظارت دستگاهها در جهت بیثباتی بازار مسکن حرکت میکنند به طوری که بسیاری از این افراد با استفاده از خلأ نظارتی و نبود سیستمهای یکپارچه اطلاعاتی، اقدام به فضاسازی در عرصه سایتها و شبکههای مجازی کرده و از این مسیر با افزایش قیمت مسکن به سودهای کلان رسیدند، البته تمام مشاوران املاک اینگونه نیستند و بسیاری از آنها بر اساس قانون و بدرستی فعالیت میکنند. وی افزود: از طرف دیگر در بحث دریافت حق کمیسیون مشاوران املاک باید اصلاحاتی صورت گیرد؛ در شرایط کنونی، مکانیزم دریافت حق کمیسیون به صورت درصدی است، یعنی آنکه مشاوران املاک به میزان قیمت نهایی مسکن، درصد مشخصی حق کمیسیون دریافت میکنند، این به معنای آن است که هر چقدر قیمت خانه بالاتر رود، حق کمیسیون بنگاهها افزایش مییابد.
***
سرمایهگذاران بخش خصوصی به طرحهای جنگلداری ورود کنند
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم ورود سرمایهگذاران بخش خصوصی به طرحهای جنگلداری، گفت: نقدینگی موجود در جامعه میتواند در بخش جنگل و مرتع سرمایهگذاری شود و متخصصان اقتصاد باید به این موضوع ورود کنند. کاظم خاوازی اظهار داشت: ورود نقدینگی به بخش جنگل و منابع طبیعی کمک میکند و این سرمایهگذاری میتواند فراتر از گیاهان دارویی و توسعه زراعت چوب باشد. وی با تأکید بر لزوم رفتار مسالمتآمیز با کشاورزان در عرصههای منابع طبیعی، گفت: نحوه رفتار با مردم مهم است و در برخی موارد باید در نحوه برخورد با مردم در استانها تجدیدنظر و دستورالعملهای جدیدی در این رابطه وضع شود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|