|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از وضعیت رها شده تبلیغات مجازی به بهانه حذف محتوای آموزشی موهن از رسانه متخلف به دستور ساترا
حیاطخلوت مجازی
گروه فرهنگ و هنر: «در پی انتشار برنامهای با محتوای آموزشی درس دین و زندگی کنکور به علت استفاده از ادبیات موهن در یکی از رسانههای صوت و تصویر بدون مجوز، سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر با تذکر فوری به رسانه متخلف، منجر به حذف سریع محتوا از این رسانه شد». این خبری بود که روز گذشته از سوی روابط عمومی ساترا برای رسانهها ارسال شد؛ خبری که نشاندهنده دغدغه ویژه این نهاد برای پیگیری این موضوعات و پاسداری از ارزشهای اخلاقی و شرعی جامعه ایرانی است.
اما این ماجرا هر چند که از منظر ورود بموقع یک سازمان نظارتکننده برای حفظ ارزشهای اخلاقی، قابل توجه است ولی مسأله اینجاست که اساسا چه فرآیندی منجر به انتشار چنین محتوایی میشود که بعد از آن نیاز باشد نهاد نظارتکننده به این حوزه ورود کند؟
* ماجرای محتوای آموزشی جنجالی چه بود؟
چند روز پیش بود که انتشار ویدئویی در فضای مجازی در ارتباط با شیوه عجیب تدریس درس دین و زندگی کنکور از سوی یکی از معلمان این درس و روش موهن او برای تحلیل و ترجمه آیات قرآن کریم در جهت رسیدن به گزینه درست، مورد اعتراض کاربران شبکههای اجتماعی قرار گرفت. همین موضوع باعث شد ساترا به این ماجرا ورود کند و به رسانه متخلف تذکر دهد، البته رسانه منتشرکننده در پاسخ به تذکر شدید ساترا، ضمن اعلام پذیرش تخلف و تعهد به انتشار بیانیه عذرخواهی از عموم مردم، اهالی فرهنگ و جامعه آموزشی کشور، اعلام کرد این مطلب به دلیل سهو ممیزی بوده که به دلیل این سهلانگاری، همکاری ممیز مذکور نیز تعلیق شد. این رسانه همچنین تعهد داد تمام محتوای موجود در سایت را مجدد مورد بازبینی و بررسی قرار دهد و اقدام به حذف موارد متخلفانه احتمالی کند. با توجه به درخواست مجوز از سوی رسانه متخلف، طبق اعلام ساترا تا اتمام بررسیهای دقیق و اطمینان از توسعه و تکمیل فرآیندهای نظارتی در این رسانه، صدور مجوز به تعویق خواهد افتاد. همچنین سهشنبه هفته جاری با تشکیل کمیته رسیدگی به تخلفات ساترا، درباره اعطای مجوز به این رسانه تصمیمگیری میشود. گفتنی است تا تعیینتکلیف تخلفات در کمیته مذکور، این سایت از دسترس کاربران خارج میشود.
* مهم اما فراموششده!
هر روز خبرهای مختلفی در ارتباط با کشمکش بر سر مدیریت شبکه نمایش و مجوزهای آن در فضای رسانهای کشور منتشر میشود که نشاندهنده اهمیت این موضوع است و البته دغدغه طیفهای مختلف در ارتباط با مدیریت این فضا را نشان میدهد. کار بر سر مدیریت شبکه نمایش خانگی به قدری بالا گرفته که چند ماه است شبکه نمایش خانگی هیچگونه خروجی برای ساخت نداشته است و اختلاف میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما بر سر صدور مجوز ساخت و نمایش محصولات نمایش خانگی منجر به این اتفاق شده است. حتی روز گذشته خبرگزاری ایلنا در گفتوگو با یک حقوقدان رسما اهالی سینما را تشویق کرده بود که درباره این موضوع به دیوان عدالت اداری شکایت کنند!
منظور آنکه بحث آنقدر بالا گرفته که مسأله نظارت بر تولید و عرضه این سریالها تا این اندازه محل جنجال و دعوا میان ۲ نهاد فرهنگی مهم کشور شده است؛ همه این جنجالها در شرایطی است که در کنار اهمیت بالای حوزه سریالسازی چه از منظر گردش مالی ویژه آن و چه از نظر دامنه مخاطب آن و محتوایی که عرضه میکند، حوزههای دیگری نیز وجود دارد که چه بسا گردش مالی بیشتری هم داشته باشد و مخاطبان آن نیز به مراتب بیشتر باشند اما تا این اندازه زیر ذرهبین قرار نگیرند که حوزه تبلیغات برندها و محصولات تجاری در فضای مجازی یکی از مهمترین نمونههای آن است.
* یک نفر مسؤولیت این بچه ناقصالخلقه را قبول کند!
تبلیغ جنجالی فلان برند تولید لبنیات به سبک ساسی مانکن یا تبلیغ جنجالی فلان شرکت تولید رب با یک قصه کاملا مبتذل، تبلیغ یک برند تجاری دیگر با استفاده از دختران بیحجاب، اینها تنها بخشی از عناوین تیترهایی است که طی این چند سال گذشته در ارتباط با انتشار کلیپهای تبلیغی محصولات تجاری در فضای مجازی در رسانهها و صفحات مجازی مورد استفاده قرار گرفته است. وجه اشتراک همه این کلیپها هم در وهله اول ابتذال موجود در آنهاست و نکته دیگر اینکه هیچکس بهطور مشخص نمیداند بالاخره چه کسی در این کشور مسؤول نظارت بر تولید و عرضه چنین تبلیغاتی است. یعنی اگر مثلا یک شرکت تولیدکننده محصولات تجاری، تصمیم گرفت سراغ تولید یک محتوای تبلیغاتی جهت عرضه در فضای مجازی برود، آیا میتواند از هر خط قرمزی عبور کند و با این استدلال که اینجا تلویزیون نیست که بخواهیم درباره محتوای اثر پاسخگو باشیم، از زیر بار جواب دادن شانه خالی کند؟
مسأله اصلی اینجاست که همین تبلیغات مجازی که به مدد شبکههای اجتماعی به شکلی سرطانی و قارچگونه در فضای مجازی منتشر میشود، در برخی موارد اتفاقا از یک تبلیغ تلویزیونی نیز بیشتر دیده میشود و به واسطه رنگ و لعاب ظاهری نیز برای مخاطبان عام گیراتر و جذابتر است. پس نمیتوان به این بهانه که مگر چند نفر قرار است این تبلیغ را ببینند که بخواهیم نسبت به آن سختگیری کنیم، از پاسخگویی به این موضوع طفره رفت.
* باور کنید پیشگیری بهتر از درمان است
حالا که بحث ورود ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) به ماجرای حذف محتوای آموزشی موهن از رسانه متخلف رسانهای شده است، شاید بد نباشد که این ماجرای نظارت بر محتوای تبلیغاتی عرضهشده در فضای مجازی نیز یک بار برای همیشه تعیینتکلیف شود که اگر اینگونه باشد یک برند سرشناس تولیدکننده کفشهای ورزشی برای تبلیغات محصولاتش سراغ آن جوان لاابالی نمیرود که نهایت هنرش در تبلیغ کفشهای این شرکت استفاده ابزاری از زنان باشد.
نباید از این موضوع غافل شد که تبلیغات در فضای مجازی، بویژه اینستاگرام به دلیل تعداد بالای کاربران این شبکه، همواره مورد توجه صاحبان سرمایه بوده تا برای افزایش آمار فروش کالاها و خدمات خود، تن به انتشار هر گونه محتوایی در این زمینه حتی با پرداخت هزینههای بالا برای تبلیغات بدهند.
البته همه اینها در شرایطی است که بر اساس ماده ۱۲ آییننامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی سازمانهای تبلیغاتی و مؤسسات انتشاردهنده آگهی، «آگهی تبلیغاتی نباید محتوی گفتار یا تصاویری باشد که برای اخلاق و معتقدات مذهبی و عفت عمومی توهینآمیز باشد». بخش دیگری از این قانون میگوید: «تبلیغاتی که مروج فساد و مخالف ادیان رسمی و برخلاف عفت عمومی باشد، ممنوع است». این در حالی است که بسیاری از محصولات عرضهشده به عنوان تبلیغات تجاری طی این سالها کاملا با این قوانین در تناقض هستند اما گویا قانون در این حوزه صرفا برای بعد از وقوع فعل در نظر گرفته شده، این در حالی است که این محصولات با توجه به ذات هنری خود، نیازمند نظارت پیش از انتشار هستند و اساسا برخورد تنبیهی پس از انتشار محتوا، نمیتواند نافی توزیع گسترده این تبلیغات در فضای غیرقابل کنترل مجازی باشد.
ارسال به دوستان
بخش ویژه سردار سلیمانی در جشنواره فیلم مقاومت
بخش ویژه «سیدالشهدای مقاومت» در شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به منظور پاسداشت نقش سپهبد شهید قاسم سلیمانی در بیداری مردم منطقه و جهان و تبیین فرهنگ مقاومت طراحی شد. به گزارش «وطن امروز»، بسترسازی برای نشر تصویر فرهنگ مقاومت در منطقه، حفظ و ترویج هویت و روحیه مقاومت در مقابل بدخواهان ملتهای مسلمان و آزاده، تقویت روحیه ایثار، از خودگذشتگی و نوعدوستی، الگوسازی تصویری و هنجارسازی در عرصه فیلم و سینما و توجه به نقش هنر، سینما و رسانه در مبارزه با نفوذ فرهنگی استکبار جهانی، از کارکردهای این بخش ویژه است که برای پاسداشت رشادتهای سپهبد شهید قاسم سلیمانی به نام این شخصیت نامگذاری شده است. فیلمسازان و نویسندگان میتوانند آثار خود را با ۳ محور تبیین ابعاد مختلف شخصیت شهید سلیمانی به عنوان الگوی مقاومت و بیداری اسلامی، تبیین سجایای اخلاقی و دلاوریها و رشادتها و حماسههای شهدای محور مقاومت و همچنین تبیین سجایای اخلاقی، دلاوریها، رشادتها و حماسههای رزمندگان بدون مرز در این بخش که به صورت بینالمللی برگزار خواهد شد، شرکت دهند. آخرین مهلت ارسال اثر به بخش سیدالشهدای مقاومت سیام مهرماه است. مرحله دوم شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج برگزار میشود.
ارسال به دوستان
نمایش
استقبال 2 هزار نفره از نمایش مشترک ایران و سوریه
کارگردان «الشمس تشرق من حلب» از استقبال 2 هزار نفره مردم دمشق از نخستین اجرای این نمایش در زینبیه این شهر خبر داد. به گزارش فارس، کورش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و کارگردان نمایش «الشمس تشرق من حلب» ضمن بیان این مطلب گفت: «نخستین شب اجرای این نمایش در شهر دمشق با استقبال ۲ هزار نفری مخاطبان زینبیه روبهرو شد». وی با اشاره به استقبال کمنظیر مردم سوریه از این نمایش گفت: «این کار قرار است به مدت 10 شب در زینبیه اجرا شود». زارعی با بیان اینکه الشمس تشرق من حلب کاری از سازمان رسانهای اوج است، افزود: «این نمایش پیش از این در شهر حلب اجرا شد و مخاطبان زیادی از هنرمندان تا مردم را جذب کرد». «الشمس تشرق من حلب» (خورشید از حلب طلوع میکند) با استفاده از بازیگران سوری و به زبان عربی در شهرهای حلب و دمشق روی صحنه میرود. این نمایش محصول سازمان هنری- رسانهای اوج است و کورش زارعی آن را کارگردانی میکند.
***
برگزاری مجالس شبیهخوانی «تعزیت» در پردیس باغ کتاب
پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب قصد دارد در راستای اهمیت نمایش آیینی تعزیه، برنامه «تعزیت» را برگزار کند. به گزارش «وطن امروز»، تعزیه یکی از مهمترین نمایشهای آیینی ایران است که نبود مکانی دائمی برای اجرای آن یکی از معضلات اساسی است که طی سالهای گذشته وجود داشته و مرتفع نشده است. پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب قصد دارد در راستای اهمیت این گونه نمایشی و فعالان آن، برنامه «تعزیت» را که اختصاص به برگزاری مجالس شبیهخوانی دارد، برگزار کند. طی این برنامه و در هر ماه، این مجموعه هنری میزبان گروهها و فعالان تعزیه خواهد بود تا به اجرای نسخهها و مجالس مختلف بپردازند.
ارسال به دوستان
نگاهی به کتاب «آپاراتچی» در دوران کرونایی سینما
صندوقچهای از دستنیافتنیها
زینب آزاد: خاطرات تصویری، ماندگارترین خاطرات هستند؛ عکس و فیلم وسیله است! چه آن زمان که از آپارات و دوربینهای لوبیتل (Lubitel) استفاده میکردند و چه حالا که گوشیهای موبایل به دوربینهای چند مگاپیکسلی مجهز است. اسم آپارات که میآید ناخودآگاه ذهنمان سمت همان دستگاه چهارپایه میرود که حلقه بزرگ فیلم روی آن قرار میگرفت تا فیلمی سیاه و سفید را روی پرده نقرهای به نمایش درآورد، مسؤولی نیز برای قطع و وصل فیلم داشت به نام «آپاراتچی» که این بار سوژه یادداشت ما شده است. او پس از سالها گمنامی، اکنون صاحب شهرت شده است، آن هم به سبب محبوبیت یکی از فیلمهایش!
ماجرا از تحقیقی درباره تاثیرگذارترین فیلم در بین نوجوانان، از طریق مصاحبههایی با مربیان پرورشی در تبریز آغاز شد که در آن همگی اتفاق نظر روی یک فیلم داشتند و اطلاعی از نام کارگردان یا نویسنده اثر نداشتند. نکته قابل توجه این بود که این اثر بینام و نشان در کنار آثاری همچون «بلمی به سوی ساحل» و «محمد رسولالله» قرار گرفته بود. «نوری در تاریکی» عنوان همان فیلم گمنامی بود که گره کار محققان را بزرگتر و کورتر کرد.
در روستای «قرهآغاج» تبریز به دنیا آمده بود. فرزند ارشد خانواده بود و پدرش از پیشه قالیبافی کسب درآمد میکرد و با نان حلال شکم 8 بچه قد و نیمقد را سیر میکرد. مادرش «جهره» داشت که همان چرخ نخریسی است. در کنار تربیت دختران و پسرانش، کمکخرج خانواده بود. با وجود بیماریهای قند و آرتروز؛ از تربیت فرزندانش غافل نشده بود. «جلیل طائفیاسدی» در این خانواده قد کشید و شاهد سر و سامان گرفتن خواهرها و برادرهایش بود. علاقهای به تحصیل نداشت. به همین خاطر سراغ کسبوکار رفت. با وردستی یک نقاش، کار را شروع کرد تا به استادکاری رسید. علاقهاش به عکاسی مسیر زندگیاش را تغییر داد و ماحصل این زندگی پر فراز و نشیب مستندساز و عکاس تبریزی، در یک کتاب کمحجم، به نام «آپاراتچی» گردآوری شد.
اولین دوربین فیلمبرداریاش را با پول خودش خرید. کارش را با فیلمبرداری از خانواده و اقوام آغاز کرد اما به مشکل خورد؛ آنها دوست داشتند فیلمشان را ببینند. امانت گرفتن دستگاه آپارات کارش را دشوار میکرد تا اینکه یک آپارات «یلکو» خرید و زندگیاش وقف فیلمهایش شد. هرچه شرایط اجتماعی- سیاسی کشور به سمت انقلاب پیش میرفت، نابسامانی و فشار، رو به فزونی میرفت. لحظات حساس و اتفاقات ویژه در شرایط حاکم بر مردم، از دید دوربین آقای طائفی دور نماند و در تاریخ، ثبت و ضبط شد. «یکی از پرشکوهترین صحنههایی که همیشه به خاطر دارم، مربوط میشود به روز 12 بهمن 57. عظمت آن استقبال تاریخی را برای همیشه در ذهنم حک کردهام. روزی که اعتماد به نفس کافی برای ساخت فیلم به دست آوردم، ارادهام بر این بود که کاری با الهام از آن شکوه و عظمت بسازم...» سال 1359 قصهای به ذهنش رسید با این مضمون: «انقلابیها مشغول توزیع اعلامیه و برگزاری جلسه هستند و ساواکیها در تعقیب آنها. درگیری این دو گروه، متن اصلی قصه بود. انتهای این تقابل هم به ورود حضرت امام خمینی(ره) به کشور ختم میشد».
موفقیتش در ساخت و اکران فیلمها پیدرپی بود. فیلمهایش را میساخت، منتظر نمیماند سراغش بیایند، خودش با آپاراتش شهر به شهر و مدرسه به مدرسه راه میافتاد و فیلمهایش را به همه نمایش میداد؛ آن هم در دورانی که داشتن یک تلویزیون برای اکثر مردم آرزو بود. جلیل طائفیاسدی نه تحصیلات آکادمیک داشت و نه رابطه و ضابطهای، فقط همت داشت و توانست با همین همت بلندش، حرفهای مگویی را با فیلمهایش به گوش عوامالناس برساند. «آپاراتچی» یک زندگینامه نیست، صندوقچهای از دستنیافتنیهاست.
بنا بر این گزارش، کتاب «آپاراتچی» نوشته روحالله رشیدی، در 144صفحه و با قیمت 15هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقهمندان علاوه بر کتابفروشیها میتوانند از طریق مراجعه به صفحات مجازی این ناشر به نشانی Raheyarpub@ یا سایت ammaryar.ir یا تماس با شمارههای 02142795454 و 02537746490 نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.
ارسال به دوستان
با اضافه شدن اکبر عبدی و علی صادقی به جمع بازیگران
تصویربرداری سریال «نون خ ۳» کلید خورد
فیلمبرداری فصل سوم سریال «نون خ» با حضور بازیگران جدید و کارگردانی سعید آقاخانی در تهران آغاز شد. این مجموعه نوروز سال ۱۴۰۰ از تلویزیون پخش میشود. به گزارش «وطن امروز»، «نون خ» از جمله پروژههای موفق تلویزیون در سالهای اخیر است که فیلمبرداری فصل دوم آن به دلیل شرایط کرونایی پیشآمده، نیمهکاره باقی ماند اما حالا خبر رسیده فصل سوم این سریال بتازگی کلید خورده است. بر اساس آنچه روابط عمومی این سریال اعلام کرده، فصل سوم «نون خ 3» بتازگی در تهران کلید خورده است. پیشتولید این سریال اواسط تابستان امسال آغاز شده بود و فیلمبرداری آن نیز از اواسط مهرماه با رعایت پروتکلهای بهداشتی در تهران آغاز شده است. گفتنی است علاوه بر بازیگران ۲ فصل پیش، اکبر عبدی به عنوان بازیگر جدید به جمع بازیگران اضافه شده و علی صادقی نیز که در فصل دوم حضور نداشت، در این فصل حضور دارد. سعید آقاخانی، شقایق دهقان، سیروس میمنت، سیدعلی صالحی، هدیه بازوند، ندا قاسمی، ماشاءالله وروایی، کاظم نوربخش، نسرین مرادی، سیروس سپهری، صهبا شرافتی، سیروس حسینیفر، یوسف کرمی، سیدحسین موسوی، آتنا مهیاری، علی اخوان، شقایق فتاحی و نارین ایوبی بازیگران این سریال تلویزیونی هستند. فصل سوم سریال «نون خ» در 15 قسمت برای پخش در نوروز 1400 از شبکه اول سیما ساخته میشود. ارسال به دوستان
همزمان با انتشار تصویر گریم بازیگر نقش شهید بهشتی
پیشتولید «راز ناتمام» آغاز شد
سریال «راز ناتمام» به کارگردانی مشترک امین امانی و علی امانی در مرحله پیشتولید قرار دارد. به گزارش «وطن امروز»، «راز ناتمام» عنوان سریالی تلویزیونی به کارگردانی مشترک امین امانی و علی امانی و تهیهکنندگی امین امانی با درجه کیفی الف است که اوایل مردادماه وارد مرحله پیشتولید شده است و بر اساس برنامهریزیهای انجام شده با انتخاب کامل بازیگران و عوامل پشت دوربین اواخر پاییز مقابل دوربین خواهد رفت. بخش عمده لوکیشنهای این سریال در تهران و در شهرک سینمایی غزالی قرار دارد و بخشهایی از کار نیز در کشور ترکیه تصویربرداری میشود. این سریال با مضمونی تاریخی و سیاسی در ۲ فاز گذشته و حال تولید میشود و زمان پخش آن نیز نیمه اول سال آینده از شبکه اول سیما خواهد بود. تصویر منتشر شده از این سریال مربوط به انتشار نخستین تست گریم یکی از کاراکترهای اصلی این پروژه در نقش شهید محمد بهشتی با طراحی گریمی از محسن دارسنج است. سایر کاراکترهای این سریال که همگی مربوط به چهرههای مطرح سیاسی دهههای 50 و 60 هستند بزودی معرفی شده و از گریم آنان نیز رونمایی خواهد شد. «راز ناتمام» به نویسندگی سیدجلالالدین دری با محوریت روایت زندگی محمدجواد باهنر به زندگی پرفراز و نشیب این شهید گرانقدر و اتفاقات سالهای پس از جنگ و نفوذ دشمن در ارکان دولت در زمان حال میپردازد. ارسال به دوستان
علیرضا فتحیپور فعال قرآن و رسانه درگذشت
علیرضا فتحیپور، حافظ کل قرآن و فعال رسانهای در حوزه قرآن کریم روز گذشته پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۴۸ سالگی درگذشت. به گزارش فارس، مدیریت گروه علوم قرآنی رادیو قرآن آخرین مسؤولیت وی بود و سردبیری خبرگزاری شبستان از دیگر سوابقش به شمار میرود، همچنین کارشناسی و اجرای برنامههای ترنم آیات، راز آسمان، راز آفرینش و... رادیو قرآن، برنامه به رنگ خدا در رادیو ایران، مجری- کارشناس برنامه اردیبهشت شبکه 4 سیما، مجری- کارشناس برنامههای قرآنی بشارت، به سوی ظهور و برنامه تلویزیونی روز خدا در کارنامه فتحیپور به چشم میخورد.
ارسال به دوستان
عرض ارادت شاعران ایران، افغانستان و پاکستان به امام حسن(ع)
آلبوم بینالمللی صوتی «آیین حسن» در آستانه سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) منتشر میشود. به گزارش فارس، آلبوم بینالمللی صوتی «آیین حسن» که عرض ارادت شاعران آیینی کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان به ساحت مقدس امام حسن علیهالسلام است، توسط انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان تولید شده و در آستانه شهادت دومین ستاره آسمان ولایت و امامت منتشر میشود. در این آلبوم شاعران نام آشنا و مطرح از جمله امیررضا یزدانی، سیدسکندر حسینی، سمانه خلفزاده، سیدعلی نقیب، سیدهتکتم حسینی، کبری حسینیبلخی، زهرا رسولی، احمد شهریار، غلامعباس حسینی، شفیق صادقی، لیلا رجایی و حمزه محمودی حضور دارند.
ارسال به دوستان
ناگفتههایی از پشت خاکریزهای عراق در مستند «ابوطه»
ماجرای تأثیرات خاص سربازان عراقی از امام خمینی(ره)
مستند «ابوطه» درباره تاثیر انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام خمینی(ره) در ۸ سال دفاعمقدس پشت خاکریزهای دشمن است که قرار است یکشنبهها از شبکه مستند سیما به نمایش درآید. به گزارش «وطن امروز»، حسن قهرمانی، کارگردان مستند «ابوطه» درباره سوژه این فیلم مستند گفت: «این مستند 5 قسمتی درباره تاثیر انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی(ره) در ۸ سال دفاعمقدس پشت خاکریزهای دشمن است. جالب است بدانید زمانی که عراق با کشورمان وارد جنگ شد، عراقیها خودشان درگیریهایی با حزب بعث داشتند که در نوع خود بسیار قابل تامل است. به عبارت دیگر، بسیاری از مردم عراق در جنگ با ایران، رژیم بعث را همراهی نمیکردند و مخالف جنگ با ایران بودند، چرا که به امام خمینی ارادت داشتند. مستند «ابوطه» به بررسی تاثیر رهبری امام خمینی در بین سربازان عراقی و در پشت خاکریزهای دشمن میپردازد. فیلم را با این فرضیه شروع میکنیم که آیا انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی(ره) تاثیری بر مردم عراق داشته است یا خیر، سپس با شخصیتی به نام ابوطه آشنا میشویم؛ او از فرماندهان جنگ روانی علیه عراق بوده و به همین دلیل با بسیاری از عراقیهایی که اسیر میشدند، ارتباط نزدیک داشته است. از آنجا که ابوطه در کمپ اسرا حضور داشته و یکی از بازجویان بوده است، با بسیاری از افسران ارشد عراقی صحبت کرده و از حرفهایشان باخبر است. او حالا پس از سالها وارد خاک عراق شده و به دنبال کسانی میرود که روزگاری از آنان بازجویی کرده است. پس از اینکه ابوطه این افسران سابق ارتش عراق را پیدا میکند، با آنان وارد گفتوگو شده و در لابهلای این صحبتها به همان فرضیه اصلی که تاثیر امام خمینی(ره) بر عراقیها بوده است، پاسخ میدهیم. این افراد با توجه به چیزهایی که در جنگ دیده و شنیده بودند، به ابعاد جدیدی از این فرضیه میپردازند».
او درباره مشاهداتی که این افسران داشتهاند، گفت: «برای مثال با کسی به نام ابوذوالفقار آشنا میشویم که هنگام تصویربرداری این فیلم مستند، مشاور وزیر جنگ عراق است. جالب است بدانید وقتی وارد خانهاش شدیم عکسی را در منزل او دیدیم که رهبر انقلاب، امام خمینی و امام موسی صدر در کنار هم بودند. او کسی است که در زمان جنگ یک تیپ زرهی را تسلیم ایران کرد. وقتی از خاطرات خودش برایمان تعریف میکرد، میگفت پدرش او را تهدید کرده که اگر در برابر سربازان امام خمینی بایستی عاقت میکنم. او تعریف میکرد پدرش به ۲ کس اعتقاد ویژه داشت؛ یکی امام خمینی و دیگری امام موسی کاظم علیهالسلام. نکته قابل توجه صحبتهای او این بود که میگفت بسیاری از مردم عراق حاضر به همراهی با صدام در جنگ با ایران نشدند و ما مطمئن بودیم با این شرایط، صدام نمیتواند کاری علیه ایران انجام دهد».
این مستند یکشنبهها ساعت 22:30 پخش میشود و تکرار آن روز بعد ساعت 10:30 خواهد بود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|