|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چرا سلبریتیها هم در وقوع اتفاقات تلخ اقتصادی و اجتماعی امروز مقصرند؟
گفتند «هر کدام از ما یک ستاد هستیم»
گروه فرهنگوهنر: این مطلب به هیچوجه نمیخواهد دوقطبی طرفدار روحانی/ مخالف روحانی درست کند. همچنین در این مطلب بنای این را نداریم که با یادآوری گذشته، موجب انفعال چهرههای هنری در آینده شویم، چرا که هر کدام از این چهرهها میتوانند و باید به عنوان یک شهروند در آینده ایران نقش ایفا کنند. این مطلب صرفا یک بازخوانی است. بازخوانی مرجعیتی این چهرههاست؛ مرجعیتی که مسؤولیت میآورد و مسؤولیتی که حالا هیچکس به عهده نمیگیرد. امروز در روزگار دلار 31 هزار تومانی و شرایط وخیم اقتصادی، به خرداد 96 نگاهی دوباره بیندازیم. حتی نمیگویم خرداد 92 که روحانی هنوز رئیسجمهور نشده بود. خرداد 96 عمده چهرههای هنری برای برگزیدن کسی به میدان تبلیغات آمدند و در قواره عضو ستاد انتخاباتی ظاهر شدند که ۴ سال امتحان پس داده بود. در همان ۴ سال نه تحریمی برداشته شد، نه از طرح متفاوتی بهرهبرداری شد و نه توفیقی برای طبقات پایین جامعه حاصل شد. با این حال چهرههایی که مسائل اجتماعی را به عنوان دغدغه اصلی مردم مطرح میکردند، در جایگاه لیدری یک جریان سیاسی، بیتفاوت به مسائل اقتصادی و با سوءاستفاده از مساله شهرت که تاثیر آن بر بخشی از طبقه متوسط اجتنابناپذیر است، به انتخاب مردم جهت دادند. فارغ از اینکه این تقلید، مسالهای جامعهشناختی است و باید در محل دیگری طرح شود اما امروز حتما میتوان از رویکردهایی که چهرههای هنری برای انتخابات سال 96 در پیش گرفتند، انتقاد کرد. خواندن برخی از این مواضع افراطی و مطلق، میتواند روی اظهارنظرهای آتی تاثیر بگذارد. یکی از بازیگران در همایش ستاد روحانی در انتخابات سال 96 میگوید: «ما دلمان برای ایران میتپد برای همین همه را دعوت میکنیم به روحانی رای دهند. من مطمئنم جامعه ایران هنوز آنقدر از آرمان تهی نشده که با وعده پول رای بدهد». فارغ از اینکه این اظهارنظر تا چه اندازه توهینآمیز است، نشان میدهد اطلاعات این قشر چقدر پایین است. یا بازیگر دیگری، در حالی که گویی از آزادی حضور چندین ساله زنان در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی بیخبر است، اینطور اولویتها و خواستههای فضای اجتماعی را منحرف میکند: «من از اینجا، ورزشگاهی که دختران بسیاری آرزو دارند فقط یک بار از حق حضور در آن برخوردار باشند، با شما درباره آزادی صحبت میکنم. بر آزادی سلام میکنم. جناب رئیسجمهور! سالهای تفکیک جنسیتی در دانشگاهها و سیاست خانهنشینی زنان و نگاههای امنیتی بر زنان را فراموش نکردهایم. من فراموش نکردم شما در چنین فضایی با وعدههایی از جنس عدالت جنسیتی آمدید. شما به ما وعده ایجاد فرصتهای شغلی برابر و قول بازنگری در قوانین مدنی را دادید. آقای رئیسجمهور! منشور حقوق شهروندی روبهروی ماست. ما اعتقاد شما به وعدههایتان را باور داریم... ما به عقب بازنمیگردیم». در میان اظهارنظرها، حرفهای یکی از بازیگران هم قابل تأمل است و از آن حرفهایی است که مسؤولیت انتخاب روحانی را بیشتر متوجه این چهرهها میکند. وقتی یکی از این بازیگران به صراحت میگوید: «هر کدام از ما یک ستاد هستیم... اصلاحاتی را که آقای خاتمی پایهگذاری کرد، میخواهیم در کنار روحانی ادامه بدهیم و هر کدام از ماها یک ستاد هستیم». و اظهارنظرهایی که همه در تایید «با روحانی تا 1400» است.
این روزها با عبور دلار از کانال 31 هزار تومانی میتوانیم این اجازه را داشته باشیم که از گویندگان «هر کدام از ما یک ستاد هستیم» و «با روحانی تا 1400» بپرسیم که آیا پای مسؤولیت انتخاب خود ایستادهاند؟ یا نه! فارغ از هر افزایش قیمتی زندگی روزمره خود را دارند و افزایش قیمتها هنوز برایشان محسوس نشده است.
* در این بین اما مردمی که به حرف این مراجع(!) موقت
سیاسی- اجتماعی گوش کردند و حتی آنهایی که گوش نکردند، همه با هم دارند چوب یک انتخاب اشتباه را میخورند. انتخاب اشتباه که میگویم نه به خاطر تفاوت در سلیقه رای، بلکه به خاطر تغییر جهت مطالبات واقعی مردم و برساختن یک تصور تقلبی است مانند «اگر فلانی رئیسجمهور شود، در پیادهروها دیوار میکشد».
برساختن تلقیهای اشتباه از شرایط اجتماعی، تغییر اولویتهای اصلی کشور و تلاش برای حاکم کردن مناسباتی که همه به نفع طبقه مرفه سلبریتی است، همه در سال 96 اتفاق افتاد. در نتیجه این رویکرد، اگر چه اتفاقات تلخی در کشور رخ داد که در پی آن اعتراضات اجتماعی نیز شکل گرفت و با غم آبان 98 توأم شد، که همگی محصول بیتدبیریهای دولتی بود که چهرههای هنری حضور او را طلب میکردند اما این چهرهها نهتنها خودشان «با روحانی تا 1400» نماندند، بلکه مدعیتر از قبل به مطالبهگری پرداختند. برخی نیز به یک اظهار پشیمانی صرف بسنده کردند بیآنکه مسؤولیت شرایط امروز را بر عهده بگیرند. یکی از آنها که بیشتر از همه در ستادهای انتخاباتی بالا و پایین میپرید، البته خودش را از اتهام مبرا کرد و گفت: «همه گول خوردیم! همه به یک قهرمان توخالی و پوشالی دل بستیم. همه جنگیدیم برای یک چیزی و بعد دیدیم همون جای اول و حتی عقبتر هستیم». و غصهدارتر اینکه کسانی این حرف را میزنند که در روزهای انتخابات با اطمینان میگفتند: «به عقب برنمیگردیم».
ارسال به دوستان
اکبر عالمی، مجری پیشکسوت و مستندساز بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت
وداع با معلم «هنر هفتم»
دکتر اکبر عالمی، کارگردان سینمای مستند و از مجریان پیشکسوت تلویزیون که چندی پیش با تشدید بیماریاش پس از ابتلا به کرونا، در بیمارستان بستری شده بود و با کمک دستگاه تنفس میکرد در نهایت تسلیم ویروس کرونا شد و در 75 سالگی از دنیا رفت. درباره نحوه ابتلای این مستندساز در ابتدا اعلام شد این مدرس سینما ۱۰ مهرماه برای ساخت یک مستند راهی بیمارستانی شده بود که با وجود رعایت پروتکلهای بهداشتی، او و ۳ همکار دیگرش همگی به «کووید-۱۹» مبتلا شدند اما امیر سراییمقدم، دستیار کارگردان و خواهرزاده زندهیاد اکبر عالمی در این باره روایت دیگری ارائه کرده است. سراییمقدم در رابطه با خبر منتشرشده درباره ابتلای اکبر عالمی به کرونا در فرآیند ساخت مستند یادشده، تأکید کرد: واقعیت این است که اکبر عالمی در جریان ساخت جدیدترین مستندش دچار بیماری کرونا نشد، بلکه در کلاس دانشگاه به این بیماری مبتلا شد، چون در کنار آقای عالمی من به همراه ۴ نفر دیگر هم مشغول کار بودیم که تست ما ۵ نفر منفی شد اما زندهیاد اکبر عالمی که برای دفاع پایاننامه دانشجویانش به دانشگاه رفته بود، دچار این بیماری شد. وی درباره پروژه ناتمام این کارگردان که همزمان با فرآیند ساخت آن دچار بیماری کرونا شد به مهر توضیح داد: این مستند برای وزارت بهداشت آماده میشد و درباره یکسری دستگاههای ماموگرافی بود که از ژاپن به ایران وارد شده است. این کارگردان درباره سرانجام این مستند تأکید کرد: من کارگردان سینمای مستند هستم و پیش از این نیز برای شبکه یک سریال ساختهام، از همین رو قرار است این مستند ناتمام را به سرانجام برسانم. وی افزود: پیش از این مستند که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است، مرحوم عالمی در سال ۹۷ مستند دیگری درباره پتروشیمی بوشهر ساخته بود که آخرین اثر وی تا پیش از این کار محسوب میشود. سراییمقدم درباره حال عمومی همسر اکبر عالمی که او نیز دچار بیماری کرونا شده است، گفت: همسر آقای عالمی در حال حاضر در بخش بستری است و تحت مراقبت قرار دارد.
زندهیاد اکبر عالمی که فعالیت هنری خود را با بازیگری در فیلمی قبل از انقلاب اسلامی آغاز کرده بود مدتی ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسؤولیت لابراتوارهای سازمان صداوسیما را عهدهدار بود. عالمی در دهه ۷۰ مجری و کارشناس برنامه پرمخاطب «هنر هفتم» بود که به عقیده بسیاری اثرگذارترین برنامه تلویزیون در رابطه با سینما بوده است. وی به عنوان مجری- کارشناس در برنامه سینما ماورا نیز فعالیت داشت. عالمی همچنین عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نیز از اعضای انجمن مدرسان سینما بود. از دیگر کارهای ماندگار وی، گویندگی مجموعه ۵ قسمتی «جهان، آفریده هنر» درباره تاریخ هنر و مستند، «چرا زیبایی مهم است؟» درباره فلسفه زیبایی در هنر (این مجموعهها تاکنون منتشر نشده است) و مجموعه ۵ قسمتی «نوابغ عکاسی» درباره تاریخ عکاسی (شبکه مستند سیما) به تهیهکنندگی و مدیریت دوبلاژ بهزاد زهرایی را میتوان نام برد. از سایر فعالیتهای هنری وی میتوان به ساخت برنامههای هنری و فرهنگی تلویزیونی در زمینه سینما همراه با اجراهای حرفهای و ماندگار و نقدهای تأثیرگذار فیلم، چند دهه تدریس در دانشگاههای هنر، مدیریت لابراتوارهای سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساخت ۳۰ فیلم مستند برای صنایع داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی و عربی اشاره کرد. یکی از نکات قابل توجه درباره اکبر عالمی این موضوع است که این هنرمند از معدود مستندسازانی است که در زمان حیات، مورد تجلیل قرار گرفت و ۸ اسفندماه ۱۳۹۳ همزمان با برگزاری جشن تصویر سال در خانه هنرمندان ایران طی مراسمی، از یک عمر تلاش اکبر عالمی در عرصه عکاسی و سینمای مستند تجلیل و از این استاد دانشگاه به عنوان معمار کلمه با دانشی چندوجهی یاد شد.
در پی درگذشت اکبر عالمی، هنرمندان و مسؤولان مختلف فرهنگی و هنری کشور نسبت به انتشار پیامهای تسلیت اقدام کردند که در این میان پیامهای اکبر زنجانپور (بازیگر) و ابراهیم حاتمیکیا به لحاظ توصیف حقیقی زندگی شخصی و هنری زندهیاد عالمی بسیار مورد توجه قرار گرفت. در متن پیام اکبر زنجانپور، بازیگر شناختهشده سینما، تئاتر و تلویزیون آمده است: «وای باز هم مرگ یک عزیز. امروز هم خبر از دست دادن اکبر عالمی عزیز را شنیدم و در غمش نالانتر شدم، مرد بزرگی که سینما و انسانیت را داغدار کرد».
ابراهیم حاتمیکیا نیز در پی درگذشت اکبر عالمی نوشته است: «سال 59 جوانی بودم 19 ساله، عاشق فیلمبرداری. برای نخستینبار در کلاسهای فیلمسازی شرکت کردم و شدم شاگرد استاد اکبر عالمی. دلچسبترین کلاسهای فیلمسازی. او با کیف چرمی بزرگی وارد کلاس میشد و همچون شعبدهبازان یکی یکی از کیف اسلاید و کتابی و ابزاری بیرون میکشید و ساعتها به شیوه سمعی و بصری شاگردان را سحر میکرد. استاد به من جسارت داد و من در زیرزمین خانه، فیلم سوپر 8 را که 15 متر طول داشت ظاهر کردم. باوری که استاد به ما میداد از جنس سحر بود. او ایمانی میداد که فراتر از تکنیک بود.
از سال 60 تا 67 که جنگ بود، ما همیشه دسترنج فیلمبرداریهایمان از جنگ را به دست ایشان ظاهر میکردیم. چه لذتی داشت در میان سروصدای دستگاههای لابراتوار صداوسیما، صدای فریاد استاد را میشنیدیم. آن صدا به من میگفت که وارد لابراتوار نشدیم، وارد کلاس درس شدیم و باید آداب شاگردی را بجا آوریم. چقدر دلم برای آن صدا در لابراتوار تنگ میشود.
سال 67 با اتمام جنگ وارد دانشگاه شدم. گرفتار فیلم ساختن بودم. فضای دانشگاه برایم سخت شد و تصمیم به ترک تحصیل گرفتم. کسی خم به ابرو نیاورد؛ جز استاد عالمی که به من نهیب زد که باید برگردم و قوانین خشک آموزشی را به همت خودش کنار زد و چه لذتی داشت دوباره در کلاس استاد عالمی نشستن».
ارسال به دوستان
تازهترین اثر علیرضا قزوه منتشر شد
پیاده تا خورشید رونمایی میشود
«پیاده تا خورشید» تازهترین اثر علیرضا قزوه در قالب سفرنامه است. رونمایی این اثر که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است، قرار است امروز برگزار شود. به گزارش تسنیم، کتاب «پیاده تا خورشید» حاصل ۸ سفر علیرضا قزوه، شاعر و منتقد ادبی است که در سالهای اخیر به کربلا داشته است. قزوه در عالم ادبیات بیشتر با شعر و دفترهایی چون «صبح بنارس»، «با کاروان نیزه»، «از نخلستان تا خیابان» و... شناخته میشود. او با شعر «مولا ویلا نداشت»؛ قطعهای اعتراضی که توانست جایگاه خود را میان سرودههای اجتماعی پس از جنگ میان مخاطبان تثبیت کند، بهعنوان یکی از شاعران ساختارشکن ادبیات انقلاب اسلامی مطرح شد. اما قزوه در سالهای اخیر کارهایی را در حوزه نثر نیز منتشر کرده است که از جمله این موارد میتوان به رمان «برادر انگلستان» اشاره کرد. با وجود این، قزوه با سفرنامهنویسی غریب نیست و پیش از «پیاده تا خورشید» نیز کارهایی در این قالب در موضوعات مختلف منتشر کرده است، از جمله آثار او در اینگونه ادبی میتوان به «پرستو در قاف» که سفرنامه حج اوست و «قونیه در قطار» که روایتگر سفری همراه با شاعران برای بزرگداشت مولانا است، اشاره کرد. مخاطب «پیاده تا خورشید» که در واقع یادداشتهای ۸ سفر قزوه به کربلا است، شاید با تجربهای متفاوتتر روبهرو باشد. طبع لطیف نویسنده کتاب، کربلا و این سفر را به گونهای دیگر میبیند. نویسنده در این یادداشتها از توجه به جزئیات و گاه استفاده از طنزی لطیف در کلام نیز بهره برده است. رونمایی از کتاب جدید قزوه قرار است امروز از ساعت 14 از سوی نهاد کتابخانههای عمومی برگزار شود. ارسال به دوستان
اعضای هیأت علمی جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
تصویب شیوهنامه داوری بر دوش نویسندگان
اعضای هیأت علمی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند که در میان آنها، نام روایتگران و نویسندگان شاخص دفاعمقدس نیز به چشم میخورد. به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، پس از پیشنهاد هیأت امنای جایزه ادبی جلالآلاحمد، دکتر سیدعباس صالحی در احکامی جداگانه، ابراهیم محمد حسنبیگی، حمید حسام، محمدرضا شرفیخبوشان، مصطفی جمشیدی، علی چنگیزی، ابوالفضل حری، مرتضی سرهنگی، مریم مشرف و محمدرضا بایرامی را به عنوان اعضای هیأت علمی سیزدهمین دوره این رویداد ادبی منصوب کرد. پیش از این ابراهیم محمد حسنبیگی به عنوان دبیر علمی و مصطفی راضی جلالی به عنوان دبیر اجرایی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده بودند. تصویب شیوهنامه اجرایی و نیز انتخاب هیأت داوران ۴ بخش «داستان بلند و رمان»، «داستان کوتاه»، «نقد ادبی» و «مستندنگاری» از عمدهترین وظایف هیأت علمی جایزه ادبی جلال آلاحمد است. در متن حکم اعضای هیأت علمی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد آمده است: « نظر به پیشنهاد معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و با توجه به سوابق و تجارب ارزنده شما در زمینه ادبیات داستانی به موجب این حکم به عنوان«عضو هیأت علمی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد» منصوب میشوید. مقتضی است براساس وظایف مندرج در آییننامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره این جایزه اقدام لازم را معمول فرمایید». ارسال به دوستان
با همکاری سازمان اوج و نیروی هوایی ارتش
«نبردهای فانتوم» ادامهدار شد
با تصمیم سازمان هنری- رسانهای اوج و اعلام آمادگی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ۵ قسمت جدید برای مستند «نبردهای فانتوم» ساخته خواهد شد.
به گزارش «وطن امروز»، «نبردهای فانتوم» که همزمان با چهلمین سالگرد دفاعمقدس و عملیات قهرمانانه «کمان» توسط خلبانان شجاع نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمد، در پخش تلویزیونی و اکران اینترنتی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و به همین دلیل با تصمیم سازمان هنری- رسانهای اوج و اعلام آمادگی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ۵ قسمت جدید برای مستند سریالی «نبردهای فانتوم» در خانه مستند ساخته خواهد شد.
هماکنون مراحل ساخت قسمت چهارم از مجموعه مستند «نبردهای فانتوم» به پایان رسیده که مربوط به پشتیبانی نیروی هوایی ارتش از نیروی زمینی از ابتدای حمله رژیم بعثی عراق به ایران تا عملیات ثامنالائمه است. همچنین قسمت پنجم این مجموعه مستند مربوط به پشتیبانی نیروی هوایی از نیروهای زمینی از عملیات ثامنالائمه تا والفجر ۸ و تصرف شهر فاو، قسمت ششم مربوط به حملات نیروهای هوایی به مراکز استراتژیک عراق شامل پالایشگاهها و خطوط انتقال نفت، نیروگاهها و خطوط انتقال برق عراق و قسمت هفتم نیز مربوط به آخرین نبردهای نیروی هوایی در جریان 8 سال جنگ تحمیلی شامل حملات هوایی به بغداد و آخرین شهدای خلبان جنگنده فانتوم خواهد بود.
همچنین با دستور ویژه امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قسمت هشتم مجموعه مستند «نبردهای فانتوم» در قالب یک قسمت ویژه، بهسازی و نگهداری جنگندههای فانتوم را پس از جنگ تحمیلی و سلاحهای جدیدی را که جهاد خودکفایی نیروی هوایی روی این هواپیما تست و نصب کرده، به تصویر خواهد کشید.
مجموعه مستند «نبردهای فانتوم» به تهیهکنندگی سالار بیباک و کارگردانی مهدی جبینشناس، تولید شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری- رسانهای اوج است.
ارسال به دوستان
شورای ارکسترسمفونیک تهران تشکیل شد
بنیاد فرهنگی- هنری رودکی با هدف واگذاری امور تخصصی به اهل فن و ارتقای سطح ارکستر، از تشکیل شورای ارکستر سمفونیک تهران خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، با هدف واگذاری امور تخصصی به اهل فن و ارتقای سطح ارکستر، بنیاد رودکی با دعوت از استادان برجسته و صاحبنظر، شورای ارکستر سمفونیک تهران را تشکیل داد. بر این اساس ارکستر سمفونیک تهران از این پس زیر نظر یک شورای تخصصی فعالیت میکند. محمد سعید شریفیان، هوشنگ کامکار، نادر مشایخی، کیاوش صاحب نسق و ابراهیم لطفی اعضای این شورا را تشکیل میدهند. این شورا به منظور نظاممند شدن مقررات و ضوابط حاکم بر ارکستر، آییننامه ارکستر را بازنگری و تدوین میکند. ضمن اینکه برنامهریزی برای تعامل و همکاری بنیاد رودکی و ارکستر سمفونیک تهران با نهادهای مشابه در خارج از کشور از مصوبات این شورا است. بر اساس اعلام بنیاد رودکی، از مهمترین مصوبات شورا میتوان به شیوه انتخاب رهبر ارکستر اشاره کرد که شورا با بررسی جوانب مختلف شرایط فعلی به این نتیجه رسیده است که برای هدایت ارکستر سمفونیک تهران از رهبران میهمان استفاده کرده و بر این مبنا برنامهریزی لازم در حال انجام است.
ارسال به دوستان
پخش ۶ فیلم جدید ناجی هنر از شبکه ۳ سیما
هفته آینده ۶ فیلم تولیدی ناجی هنر از آنتن شبکه ۳ سیما پخش میشود. به گزارش «وطن امروز»، مؤسسه فرهنگی- هنری ناجی هنر از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۶ فیلم جدید تولید شده خود را از شبکه ۳ سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش میکند. فیلمهای «کارتن خواب» به تهیهکنندگی حسین مسافرآستانه و کارگردانی مجید توکلی، «مسلوب» به تهیهکنندگی داوود بیدل و کارگردانی عادل تبریزی، «چشم سوم» به تهیهکنندگی سیدهاشم موسوی و کارگردانی رضا دادویی، «دختر الهام» به تهیهکنندگی محمدهادی حیدری و کارگردانی دانش اقباشاوی، «زخم کاری» به تهیهکنندگی احمد زالی و کارگردانی محمد حمزهای و «لارو» به تهیهکنندگی مسعود رجبیان و کارگردانی علی نسایی ۶ تولید جدید مؤسسه ناجی هنر است. بزودی اطلاعات مربوط به زمان پخش و عوامل هر کدام از آثار منتشر خواهد شد.
ارسال به دوستان
سینما
اهدای جایزه ویژه به بهترین فیلمنامه اقتباسی
جایزه ویژه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» در بخش «روایت قلم» به بهترین فیلمنامه اقتباسی اهدا میشود. به گزارش «وطن امروز»، طبق اعلام دبیر خانه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت»، جایزه ویژه این جشنواره در بخش «روایت قلم» به بهترین فیلمنامه اقتباسی اهدا میشود. بخش «روایت قلم» به منظور انتخاب بهترین فیلمنامه در ۴ شاخه اصلی «انقلاب اسلامی»، «دفاعمقدس»، «مقاومت و مسائل منطقه» و «بیداری اسلامی» در این دوره از جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» طراحی شده است. در این بخش، علاوه بر اهدای تندیس و دیپلم افتخار به بهترین فیلمنامه سینمایی، بهترین فیلمنامه تلهفیلم، بهترین فیلمنامه کوتاه، تندیس و دیپلم افتخار به بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز تعلق خواهد گرفت. نویسندگان فیلمنامههای «کوتاه»، «بلند» و «اقتباسی» از سراسر جهان که تاکنون بر اساس فیلمنامههای آنان فیلمی ساخته نشده است، میتوانند به ۳ زبان فارسی، انگلیسی و عربی، آثار خود را که از سال ۱۳۹۵ به بعد نوشته شده و در جشنواره دوره قبل حضور نداشته است، بدون محدودیت در تعداد، در این بخش شرکت دهند. مرحله دوم شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخشهای «مسابقه اصلی»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد، پژوهش، تحلیل»، «فیلم به معنای مطلق» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» برگزار میشود.
***
«دیدن این فیلم جرم است» در راه اکران
حوزه هنری در حال تدارک برای اکران فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان است.
به گزارش «وطن امروز»، محمدرضا شفاه درباره وضعیت اکران فیلم «دیدن این فیلم جرم است» گفت: شرایط کرونا، سینما را در وضعیت خاصی قرار داده و خیلی نمیتوان درباره ماههای آینده سینما به تحلیل قطعی رسید اما جمعبندی ما این است که اکران سینمایی فیلم «دیدن این فیلم جرم است» را در برنامه قرار دهیم و احتمالا بزودی تاریخ اکران فیلم را مشخص خواهیم کرد.
شفاه بیان کرد: شرایط فیلم ما منحصربهفرد است. «دیدن این فیلم جرم است» نزدیک به یک سال توقیف بود و بعد هم که تصمیم بر اکران گرفتیم کرونا پیش آمد. از طرفی هم حرف فیلم جوری نیست که بتوان بیش از این برای نمایش آن صبر کرد، چرا که احتمال میدهیم در صورت تعویق اکران، بعدا موانعی برای نمایش فیلم به وجود آید و فیلم بیش از این ضربه بخورد.
فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه محصول حوزه هنری است که بعد از اکران در جشنواره فجر سال ۹۷ دچار حاشیههایی شد و پروانه نمایش آن بعد از یک سال در بهمن ۹۸ صادر شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|