|
۴ شرکت سرمایهگذاری استانی سهام عدالت به بورس میآیند
نماد معاملاتی شرکتهای سرمایهگذاری سهام عدالت استانهای کرمان با کد صنعت 5699 و در نماد «وسکرمان»، مازندران با کد صنعت 5699 و در نماد «وسمازن»، اصفهان با کد صنعت 5699 و در نماد «وسصفا» و خوزستان با کد صنعت 5699 و در نماد «وسخوز» از روز دوشنبه (3 آذر) برای نخستینبار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران درج میشوند.
ارسال به دوستان
قیمت هر کیلو مرغ در خردهفروشیها به بیش از ۲۷ هزار تومان رسید
پرواز مرغها از بام پاستور
گزارش رسمی کمیسیون اصل 90 نشان میدهد اشتباهات دولتمردان وزارت صمت و بانک مرکزی تنها دلیل رشد قیمت مرغ و کمبود نهادههای دامی است
گروه اقتصادی: دوباره قیمت مرغ به پرواز درآمده است به طوری که قیمت هر کیلو مرغ، پنجشنبه هفته گذشته به بیش از 27500 تومان رسید. بررسیها نشان میدهد پشتپرده افزایش دوباره قیمت مرغ، موضوع نهادههای دامی است. قیمت مرغ در ۲ ماه اخیر روند پرنوسانی داشته است. از ابتدای مهرماه قیمت مرغ وارد کانال 20هزار تومان شد که همان زمان مسؤولان وعده کاهش آن را دادند اما دیری نپایید که قیمت مرغ در انتهای مهرماه به 27 هزار تومان رسید. چند هفتهای فشار دولتیها بر مرغدارها موجب شد آنها با پذیرش ضرر اما با قول مساعد رسیدن نهادهها قیمتها را کنترل کنند و قیمت مرغ به 23 هزار تومان رسید اما حالا دوباره زمزمههای افزایش قیمت مرغ و حتی ورود آن به کانال 30 هزار تومان به گوش میرسد. تنها دلیل افزایش قیمت مرغ- طبق گزارش رسمی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی - اشتباهات وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی است.
به گزارش «وطن امروز»، طی روزهای اخیر قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در عمدهفروشیها نزدیک ۲۶ هزار تومان و در بازار مصرف حدود ۲۸ هزار تومان بوده است. این در حالی است که طبق مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۴هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت هر کیلو گوشت مرغ برای مصرفکننده ۲۰هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شد. در همین راستا مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی به خبرگزاری دولت گفته است: اکنون در اکثر استانهای کشور با کمبود عرضه مرغ زنده روبهرو هستیم که همین امر در افزایش نرخ تاثیر داشته است. محمدعلی کمالی اظهار داشت: امروز قیمت مرغ زنده به طور میانگین بین ۱۸ هزار تا ۲۰ هزار تومان اعلام میشود که در برخی استانها بیش از این نیز بوده است. وی تصریح کرد: میزان جوجهریزی 5/1 ماه گذشته ۹۵ میلیون قطعه بود که به حدنصاب نرسید، در حالی که حداقل باید ۱۱۰ میلیون قطعه جوجهریزی انجام میشد. بر این اساس نوسانات قیمت نهادههای دامی و ناتوانی تولیدکنندگان در تأمین این نهادهها از دلایل اصلی افزایش قیمت مرغ است و منجر به کاهش جوجهریزی از سوی تولیدکنندگان شده است. به دلیل کاهش جوجهریزی و پایین آمدن سن کشتار و وزن مرغ، تولید حدود ١٠ درصد کاهش یافته است.
* دلیل پرواز مرغها چه بود؟
عظیم حجت، تولیدکننده مرغ گوشتی و رئیس سابق اتحادیه مرغ گوشتی در گفتوگو با «وطن امروز»، برخی از مهمترین دلایل التهاب قیمت در بازار مرغ گوشتی را تشریح کرد. حجت درباره قیمت مرغ در مناطق مختلف کشور گفت: قیمت مصرفکننده در مناطق مختلف کشور با توجه به وضعیت فعلی توزیع نهاده، متفاوت است. یکی از علل اصلی این موضوع هم این است که نرخ نهادهها و همچنین سهم مصرف نهاده دولتی در واحدهای تولیدی متفاوت است. ضمن اینکه حتی در بازار آزاد هم ثبات قیمت نهاده وجود ندارد. اکنون ذرت در بازار آزاد از 4000 تومان تا 4500 تومان در استانهای مختلف به فروش میرسد. همچنین قیمت هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد از 15500 تومان تا 16500 تومان در فروش عمده است که البته در توزیع خردهفروشی حتی به 17500 تومان هم میرسد. رئیس سابق اتحادیه مرغ گوشتی در تشریح برخی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان گفت: مشکل بهروزرسانی سامانه بازارگاه و مسائل سیستم جدید این سامانه باعث زحمت برای مرغداران شده است. در سیستم قبل تشکلها نهاده را خریداری کرده و به تولیدکنندهها عرضه میکردند. هر حجمی که در سیستم بارگذاری میشد، بدون اینکه سوخت بشود، خریداری میشد. امروز با توجه به اینکه سیستم بازارگاه را برای هر شخص طراحی کردهاند و به هر شخص یک کد مخصوص اختصاص دادهاند، تعداد اشخاص حاضر در سیستم بسیار بیشتر شده که این موضوع باعث شده بارگذاری و به روزرسانی اطلاعات در سیستم جدید سامانه بازارگاه، با سختی انجام شود. بسیاری از تولیدکنندهها هر زمان به سامانه مراجعه میکنند سیستم در حال به روزرسانی است.
وی افزود: مساله دیگر اینکه حجمهایی که برای تولیدکننده برای خرید قرار میدهند، این حجمها با تناژ کامیونها تناسبی ندارد. این موضوع بویژه برای مرغداران گوشتی بیشتر است. معضل جدی دیگر مرغداران این است که تقاضای خرید نهاده برای مرغدار پس از جوجهریزی ثبت میشود. این در حالی است که جوجه یک موجود زنده است که باید پیش از جوجهریزی، نهاده و سایر نیازهای جوجه فراهم شود. مرغدار نمیتواند پس از جوجهریزی منتظر رسیدن نهاده بماند. موکول شدن تخصیص نهاده به پس از جوجهریزی باعث افزایش ریسک سرمایهگذاری مرغداران میشود، چرا که اگر نهاده کمی دیر به مرغدار برسد، جوجهها تلف میشوند. با توجه به اینکه به روزرسانی سامانه هم طولانی شده، ریسک تاخیر در تخصیص نهاده هم بیشتر شده است. حجت در پایان تاکید کرد: سامانه بازارگاه در سیستم جدید نتوانسته نیاز مرغداران را مرتفع کند. اگر دولت تصمیم بر ادامه این سامانه دارد، باید تدبیری برای تامین بخشی از نهاده مرغدار پیش از مرحله جوجهریزی اتخاذ کند. مثلا دولت 20 درصد از نهاده مورد نیاز مرغداران را پیش از جوجهریزی به شکل تنخواه به تشکلها اختصاص دهد و پس از تولید مرغ از تشکلها بخواهد معادل همین نسبت مرغ تحویل دهند.
* وقتی ضایعات مرغ پرطرفدار میشود
گزارشهای میدانی حاکی از آن است با افزایش قیمت گوشت مرغ، مصرف احشای کمارزش آن مانند جگر مرغ، پای مرغ، سنگدون، گردن و بال و کتف افزایش پیدا کرده است. مدیر یک پروتئینی در مرکز شهر تهران درباره افزایش قیمت مرغ اظهار داشت: به هیچوجه گرانی به نفع فروشندگان نیست و ما هم از این شرایط متضرر هستیم، زیرا فروش تعداد مرغ کمتر برای ما مساوی با سود کمتر است. وی اظهار داشت: قیمت یک مرغ کامل در شرایط کنونی بین 60 تا 90 هزار تومان است، همین موضوع باعث شده برخی مشتریان اقدام به خرید یک ران یا یک سینه کنند و قید مرغ کامل را بزنند. این فعال بازار مرغ و طیور ادامه داد: متاسفانه در روزهای اخیر یک اتفاق تلخ هم در حال رخ دادن است و آن افزایش خرید احشای مرغ است که بسیار ناراحتکننده است. برای بررسی دقیقتر این موضوع به میدان میوه و ترهبار بهمن که به عنوان اصلیترین محل توزیع گوشت مرغ، گوشت قرمز و ماهی در شهر تهران شناخته میشود رفتیم. فروشندگان مواد پروتئینی در میدان بهمن هم این موضوع را تایید میکنند؛ یکی از این فروشندگان اظهار داشت: یک منطق کلی وجود دارد؛ زمانی که قیمت گوشت افزایش پیدا میکند، مصرف مرغ رشد میکند و اگر در چنین شرایطی قیمت مرغ هم افزایش پیدا کند، به دنبال آن شاهد رشد قیمت احشای مرغ خواهیم بود. وی افزود: بخشی از این موارد مربوط به افزایش مصرف شهروندان است و بخشی دیگر مربوط به رشد مصرف رستورانهاست به طوری که آنها دیگر قادر نیستند از مرغ و گوشت مرغوب در محصولات خود استفاده کنند، به همین دلیل به سمت مصرف احشای مرغ حرکت میکنند. یک منبع آگاه در روزهای اخیر خبر از افزایش 30 تا 35 درصدی مصرفی احشای مرغ همزمان با افزایش قیمت آن داد.
***
نقش دولت در التهاب بازار مرغ
پس از گذشت چند ماه از آغاز افزایش قیمتها در بازار گوشت مرغ و تخممرغ و اعتراض تولیدکنندگان این صنف به کمبود یا توزیع نامناسب نهادههای دامی، کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با انتشار یک گزارش، نقش دستگاههای مختلف در ایجاد و تشدید مساله نهادههای دامی را بررسی کرد.
* موارد قصور وزارت صمت
در گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی موارد قصور وزارت صمت در ایجاد این مساله، به شرح زیر عنوان شده است:
1- مراحل بسیار پیچیده اداری برای واردات در وزارت صمت مانع از تسریع در انجام واردات نهادههای دامی مورد نیاز شده است.
2- تعیین حداکثر قیمت برای واردات، غیرکارشناسی بوده و با واقعیت بازار جهانی منطبق نمیباشد. لذا این عامل نیز باعث تاخیر و همچنین کاهش انگیزه در واردات توسط تجار و واردکنندگان این بخش و البته باعث افزایش انگیزه برای آن تعداد معدود شده است.
3- وزارت صمت به دلیل عدم اشراف کافی بر مشکلات بخش کشاورزی و عدم هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی و همچنین تعمدا قادر به پیگیری اولویت تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی نبوده و دغدغهها و حساسیتهای لازم را نداشته است.
4- وزارت صمت به دلیل عدم اشراف بر نهادههای دامی مورد نیاز و همچنین عدم حساسیت نسبت به بازار تولید و توزیع و بعضا با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی، نسبت به این امر مهم بیتوجه بوده و حتی نسبت به نظارت بر واردات نهادههای دامی که الزاما میبایست از طریق سامانه بازارگاه توزیع گردد، اقدام مطمئن و مناسبی انجام نداده و با بیتوجهی نسبت به این امر مهم باعث افزایش قیمت نهادهها در بازار آزاد گردیده است.
* نقش وزارت جهاد کشاورزی در نابسامانی بازار نهاده
در این گزارش همچنین چند مورد از قصور وزارت جهاد کشاورزی در ایجاد نابسامانی در بازار نهاده دامی تشریح شده که شامل موارد زیر است:
1- ذخایر استراتژیک کنجاله سویا در فروردینماه سال جاری معادل 289 هزار تن بوده ولی متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی برای تامین کسری بازار نهادهها، آسانترین راه را انتخاب کرده و معادل 220 هزار تن از این ذخایر را برداشت کرده است. با این حال مشخص نیست که 220 هزار تن کنجاله سویا در کجا عرضه و چگونه و به دستور چه مرجعی توزیع شده و در این باره نیز پاسخ مستدل و کارشناسی به کمیسیون ارائه نشده است.
2- وزارت جهاد کشاورزی در یک فقره 186 میلیون دلار از محل ارز تخصیصی برای تامین ذخایر راهبردی نهادههای دامی دریافت نموده در حالی که نه از این ذخایر و نه از 186 میلیون دلار تخصیصی خبری نیست.
3- اهمال وزارت جهاد کشاورزی باعث توزیع نامناسب نهادههای دام و طیور شده و به همین دلیل عمدتا تولیدکنندگان (دام و طیور) به دلیل عدم حمایت در تامین نهادههای دامی نسبت به تعطیلی بنگاههای تولیدی اقدام یا به ناچار نهادهها را از بازار آزاد تهیه کردهاند.
4- وزارت جهاد کشاورزی در پیگیری اختصاص ارز مورد نیاز جهت تامین نهادهها به وظیفه قانونی خود عمل ننموده و اقدامات عملیاتی موثر و متناسبی انجام نداده است.
5- اختلاف آماری میان اطلاعات ارائهشده درباره مقدار واردات ذرت از سوی معاونت امور دام در ۶ ماه نخست سال جاری (1353090 تن) و گمرک (4946912 تن) به مقدار 3593822 تن قابل توجیه نیست.
6- میزان کنجاله سویای توزیعشده از طریق سامانه بازارگاه حدود 48 هزار تن کمتر از مقداری است که وارد کشور شده است.
* ایرادهای ارزی کمیسیون اصل 90 به بانک مرکزی
گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی همچنین به نقش بانک مرکزی در تخصیص ارز برای واردات نهادههای دامی پرداخته که خلاصه موارد آن به شرح زیر است:
1- میزان ارز تخصیصی بانک مرکزی در 4 ماهه اول سال 99 (برای واردات نهادههای دام و طیور) نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 455 میلیون دلار کمتر بوده که این به معنای کاهش حدود 50 درصدی تخصیص ارز برای واردات این اقلام است.
2- متاسفانه بانک مرکزی بهرغم اولویت تخصیص ارز جهت تامین نهادههای دامی نسبت به انجام وظیفه کوتاهی نموده و این موضوع خسارت جبرانناپذیری را بر کاهش ذخایر استراتژیک نیز وارد کرده است.
3- بانک مرکزی باید به این سوالات پاسخ دهد که علت تبعیض در مدت زمان تخصیص ارز و تفاوت نوع ارز تخصیصی به واردکنندگان مختلف چیست؟ چرا سقف قیمت در نظر گرفته شده برای واردات نهادهها با قیمت واقعی بازار جهانی فاصله دارد؟ این موضوع باعث شده ارز اضافی در اختیار واردکنندگان قرار گرفته و به تبع آن، نظارتی بر نحوه مصرف این مبالغ ارزی صورت نگیرد.
ارسال به دوستان
اخبار
زمان حسابرسی، بسیاری از دستگاههای دولتی «غیردولتی» میشوند
جلسه بررسی بودجه شرکتهای دولتی و دستگاههای اجرایی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و تبادلنظر درباره اصلاح ساختار بودجه با حضور مهرداد بذرپاش، رئیس کل دیوان محاسبات کشور و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دیوان محاسبات برگزار شد. در این جلسه، بذرپاش با مهم خواندن پاسخگویی مسؤولان در برابر بودجه دریافتی گفت: بسیاری از نهادها وقتی بودجه میخواهند در صف دولت و مجلس هستند اما وقتی نوبت به حسابرسی و تعریف نقش آنها در توسعه کشور میشود، نهاد غیردولتی میشوند و خود را در مقام پاسخگویی نمیدانند. در این جلسه، بودجه نهادهای عمومی، شرکتهای دولتی و شهرداریها و همچنین بدهی دولت به شرکتها و صندوقها بررسی شد و بر تسریع در نهایی شدن گزارش تفریغ بودجه تأکید شد. تشکیل کمیسیون تخصصی متشکل از معاونان فنی و مشاور رئیس کل دیوان محاسبات کشور و برخی معاونان و روسای امور سازمان برنامه و بودجه به منظور ارائه نقطه نظرات فنی درباره اصلاح ساختار بودجه از مصوبات این جلسه بود.
***
تغییر رمز کارت به صورت غیرحضوری رایگان است
روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به اخبار منتشرشده مبنی بر اخذ کارمزد برای تغییر رمز کارت، ضمن تاکید بر رایگان بودن عملیات تغییر رمز کارت با استفاده از خودپرداز یا هر یک از کانالهای غیرحضوری، عملیات تغییر رمز کارت در داخل شعبه به دلیل جلوگیری از مراجعه حضوری به شعبه با کارمزد انجام خواهد شد.
***
کاهش 70 درصدی تخلفات گمرکی با ایکسری
رئیس نظارت بر فرآیندهای گمرکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به فارس گفت: استقرار دستگاههای ایکسری (تصویربرداری با اشعه ایکس) در مبادی گمرکی و مسیرهای مواصلاتی درونجادهای، نهتنها در راستای کشف قاچاق کالا و ارز کمک شایانی میکند، بلکه در پیشگیری از خطرات امنیتی، تروریستی و مواد مخدر هم نقش بسزایی دارد. حامد گودرزی با بیان اینکه استقرار ایکسری در مبادی گمرکی حدود 60 تا 70 درصد کاهش تخلفات را به همراه داشته، عنوان کرد: تاکنون 20 درصد مبادی گمرکی کشور به دستگاههای ایکسری مجهز شدهاند و در حال حاضر نیازمند تأمین و نصب 52 دستگاه در 32 نقطه مرزی کشور هستیم. وی افزود: هماکنون 8 شرکت دانشبنیان داخلی مسؤول تولید دستگاههای ایکسری هستند و این شرکتها بدون آنکه هزینهای به دولت تحمیل کنند، میتوانند از محل اخذ عوارض مستقلا درآمدزایی داشته باشند.
***
112 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی منتشر شد
معاونت نظارت مالی و خزانهداری وزارت امور اقتصادی و دارایی در اطلاعیهای نتیجه بیستوپنجمین هفته حراج اوراق بهادار دولتی منتهی به 28 آبان 1399 را اعلام کرد. طبق اعلام این اطلاعیه، پس از اخذ سفارشهای خرید اوراق از متقاضیان در سامانههای بازار بینبانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنهیابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، مبلغ 2.565 میلیارد تومان اوراق به فروش رسید. معاونت نظارت مالی و خزانهداری وزارت اقتصاد در این گزارش همچنین اعلام کرد با انتشار اسناد خزانه اسلامی و طی برگزاری 24 هفته عرضه اوراق بدهی دولت و ۲ مرحله پذیرهنویسی اوراق تا تاریخ 20 آبان در مجموع معادل 109.874 میلیارد تومان شامل 36.700 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و 73.174 میلیارد تومان اوراق نقدی تأمین مالی انجام شده بود. با احتساب رقم فروش اوراق بدهی دولتی در بیستوپنجمین مرحله از حراج، مجموع فروش اوراق بدهی دولتی به 112.439 میلیارد تومان رسید.
***
یکشنبه؛ آغاز تحقیق و تفحص از مناطق آزاد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تصویب تحقیق و تفحص از مناطق آزاد کشور گفت: از یکشنبه هفته آینده کار تحقیق و تفحص از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس آغاز خواهد شد. محمدرضا پورابراهیمی در گفتوگو با صداوسیما افزود: همزمان طرح اصلاح قانون مناطق آزاد کشور نیز که در کمیته بازرگانی کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است، در این کمیسیون به رأی نهایی گذاشته و به صحن علنی ارسال خواهد شد. وی همچنین اظهار داشت: با توجه به اینکه مشکلات متعددی در طول ۲ دهه تشکیل مناطق آزاد کشور و عدم تأمین انتظارات قانونگذار بویژه در زمینه جذب سرمایهگذاریها و افزایش ظرفیت تولید و اشتغال تأمین نشده است، ما این طرح را برای تحقق اهداف قانونگذار در صحن علنی به رأی نهایی خواهیم گذاشت. پورابراهیمی افزود: عملکرد مناطق آزاد کشور دارای شدت و ضعفی است و برخی از این مناطق به جای تبدیل شدن به مناطق صادراتی به دپوی کالاهای وارداتی تبدیل شدهاند. وی گفت: این طرح دارای ۱۲ بند است و با توجه به اینکه دولت هم لایحهای درباره معافیت مالیاتی مناطق آزاد کشور ارائه داده است، ما لایحه دولت و مفاد آن را نیز در این طرح گنجاندهایم. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین اعلام کرد: طرح اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده که گزارش کمیسیون اقتصادی است. مجلس در هفته پیشرو طرح اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را که به دلیل برخی ایرادات شورای نگهبان برگشت داده شده است، اصلاح خواهد کرد.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» عوامل رشد بورس در هفته اخیر را بررسی کرد
آشتی حقیقیها با بورس؟
گروه اقتصادی: پس از ماهها ریزش شاخص کل بورس، روند صعودی این شاخص در هفته اخیر نظر سرمایهگذاران را دوباره به این بازار جلب کرد. این رشد میتواند موجبات بازگشت اعتماد سهامداران به سرمایهگذاری در این بازار را به مرور فراهم کند. از علل این رشد میتوان به کاهش ریسکهای موجود در این بازار نظیر عدم افزایش نرخ سود بانکی و بینبانکی و توقف فروش سهام عدالت اشاره کرد. حال دولت باید از اشتباهات گذشته خود درباره عدم مدیریت رشد شدید بورس که منجر به ریزش شدید آن در ماههای اخیر شد، درس بگیرد و با عرضه ملایم سهام شرکتهای دولتی مشخصشده از سوی مجلس جهت تامین منابع طرح تامین کالای اساسی، رشد منطقی و پایداری را برای این بازار فراهم کند. به گزارش «وطن امروز»، شاخص کل بورس پس از 4 ماه ریزش، هفته سبزی را تجربه کرد. این شاخص در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، با رشد 48 هزار و 354 واحدی، کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی را دوباره فتح کرد و به رقم یک میلیون و 345 هزار و 301 واحد رسید. با این رشد، شاخص کل بورس در هفته کاری گذشته 11 درصد رشد را به ثبت رساند و تا حدودی فضای ناامیدی سهامداران را که به واسطه ریزش مداوم بورس در ماههای گذشته ایجاد شده بود، به فضای امیدواری و آشتیکنان دوباره حقیقیها با بورس تبدیل کرد. یکی از عوامل رشد بورس در هفته گذشته را میتوان برطرف شدن ریسکهای پیش روی این بازار دانست.
* کاهش ریسکهای بازار سرمایه
نرخ سود بانکی، همواره یکی از اصلیترین رقیبهای بازار سرمایه بوده است. به این صورت که افزایش نرخ سود بانکی موجب ترغیب سرمایهگذاران برای خروج سرمایههایشان از بازارهای موازی نظیر بازار سرمایه، طلا، ارز، مسکن و خودرو و سپردهگذاری آنها نزد بانکها میشود. با افزایش نرخ تورم و عدم افزایش نرخ سود بانکی در ماههای گذشته، نرخ سود حقیقی پرداخت شده به سپردهگذاران یکی از بالاترین نرخهای منفی خود را در دهههای گذشته به ثبت رسانده رسانده بود. بر این اساس، نرخ تورم نقطهای مهرماه امسال در حالی از سوی مرکز آمار 4/41 درصد اعلام شد که در سوی دیگر نرخ سود اعلام شده توسط شورای پول و اعتبار برای سپرده سرمایهگذاری با سررسید یکساله ۱۶ درصد در نظر گرفته شده است. این آمار حاکی از آن است که نرخ سود حقیقی که از اختلاف نرخ تورم و نرخ اسمی سود سپرده حاصل میشود، به رقم کمسابقه 4/25 درصد رسیده است. همین امر موجب ایجاد نگرانی در فعالان بازار سرمایه درباره افزایش نرخ اسمی سود سپرده از سوی بانک مرکزی و خروج سرمایه مردم از بورس و سرمایهگذاری آن در بانکها شده بود. البته این نگرانی دیری نپایید که با اظهارات رئیسکل بانک مرکزی درباره تصمیم بانک مرکزی مبنی بر عدم افزایش نرخ سود بانکی، به امیدواری تبدیل شد. عبدالناصر همتی چهارم آبانماه در بخشی از یادداشتی که با عنوان «اهداف و ابزار بانک مرکزى» منتشر شد، نوشت: بانک مرکزى به خوبى واقف است که با توجه به وجود شوک منفى عرضه، ناترازى بانکها و نیاز مالى دولت، امروز افزایش نرخ سود بانکی سیاستى نیست که توفیق قطعى داشته باشد و بر همین اساس به دنبال روشهای دیگرى براى کاهش فشار تورمى در بازارهاست. با منتفی شدن افزایش نرخ سود بانکی و آسودگی خاطر فعالان بازار سرمایه، نگاهها به نرخ سود بینبانکی معطوف شد. نرخ سود بینبانکی که یک نرخ شبانهروزی است، برای کوتاهمدت بین بانکها اجرا میشود و در واقع برای تسهیلاتی است که بانکها برای یک شب در اختیار یکدیگر قرار میدهند. این نرخ که در ابتدای امسال به دلیل منابع خوب بانکها و کاهش تقاضا به 10 درصد رسیده بود، در ماه گذشته با عبور از سقف مجاز خود، به 22 درصد رسید. با ثبت این رقم، نگرانیها درباره تاثیر منفی این نرخ بر بورس بالا گرفت اما رئیسکل بانک مرکزی دیروز با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامی خود به این نگرانی نیز خاتمه داد. همتی در بخشی از این یادداشت نوشت: «با توجه به نرخ سیاستی اعلام شده، بانک مرکزی نسبت به این نرخ در بازار بین بانکی پایبند است و برنامهریزی لازم را در همین رابطه انجام داده است. بانکها نیز توافق کردهاند با توجه به شرایط برخی بانکهای ناتراز، نرخ سود بینبانکی را حداکثر 20 درصد تعیین و عملیاتی کنند. عدم رعایت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به هیچوجه مجاز نیست، لذا بانکها ملزم به رعایت نرخهای مصوب سود سپردهها هستند. بازرسان حوزه نظارت بانک مرکزی تخلفات گزارش شده در بانکها را از روز شنبه شروع به رصد کردهاند و برای اعمال قانون گزارش خواهند داد».ریسک مهم دیگری که رشد بورس را تهدید میکرد، فروش سهام عدالت بود که موجب افزایش عرضه و افزایش فشار فروش در ماههای گذشته شده بود. متاسفانه دولت با عدم اتخاذ تمهیدات لازم و عدم مدیریت صحیح فروش سهام عدالت، موجب افزایش فشار فروش در بازار شده بود که این اتفاق کاهش روزانه قیمت این سهام و متضرر شدن صاحبان آنها را به دنبال داشت. به منظور توقف این فشار فروش، دولت پس از ماهها تعلل و بیبرنامگی درباره نحوه فروش سهام عدالت، از تاریخ 25 آبان موقتا فروش این سهام را متوقف کرد. در همین راستا ناظر بازار سازمان بورس و اوراق بهادار ۲5 آبانماه اعلام کرد: «فروش سهام عدالت متوقف شده است اما مشخص نشده این توقف تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، البته صحبتهایی مبنی بر این وجود دارد که علت اصلی این توقف، بازگرداندن بازار سرمایه به سمت تعادل است، زیرا فشار فروش سهام عدالت از سوی کارگزاریها یکی از دلایلی بود که به نزولی شدن حرکت شاخص بورس دامن میزد». اگر چه هنوز زمان امکان فروش دوباره این سهام مشخص نیست اما امیدواریم تا قبل از بازگشایی این امکان، دولت برنامه کارشناسی و جامعی را برای فروش این سهام تدوین کند تا شاهد مشکلات قبلی به وجود آمده در این باره نباشیم.
* آشتیکنان؟
با برطرف شدن ریسکهای مهم پیش روی بازار سرمایه، سرمایهگذاران تمایل بیشتری برای سرمایهگذاری در این بازار از خود نشان دادند. آمارها نیز از اقبال دوباره حقیقیها به سمت این بازار حکایت دارد. در 5 روز کاری گذشته، در مجموع شاهد ورود 2 هزار و 145 میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقیها بودیم که این اتفاق میتواند از جهت تزریق پول تازهنفس به بورس، سوخت خوبی را برای شروع حرکت شاخص کل تامین کند. بر این اساس، در روزهای شنبه، سهشنبه و چهارشنبه هفته گذشته به ترتیب 646، 850 و 1100 میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به بازار داشتیم که در 3 ماه گذشته بیسابقه بوده است. با رشد بازار در هفته گذشته، اعتماد از دسترفته سهامداران به مرور در حال بازگشت است. حال دولت باید از اشتباهات قبلی خود در گذشته پند گیرد و با اتخاذ تدابیر درست، رشد بیمحابای این بازار را به گونهای کنترل کند که دوباره پس از یک صعود شدید، شاهد ریزشهای شدید و از دست رفتن اعتماد عمومی مردم نباشیم. به همین منظور دولت میتواند از فرصتی که مجلس با موظف کردن آن به فروش سهام خود در شرکتهای پالایشی، شرکتهای صنعتی، بانکها و بیمهها، جهت تامین منابع طرح تامین کالاهای اساسی فراهم کرده است استفاده کند و با عرضه آرام و ملایم سهام این شرکتها، رشد منطقی و پایداری را در بورس ایجاد کند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|