|
سردار حجازی: شاهد اخراج آمریکاییها از منطقه خواهیم بود
سردار سیدمحمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به تلاش ناکام آمریکا برای بقا در عراق گفت: رئیسجمهور آمریکا هم در روزهای گذشته اعلام کرد ایالاتمتحده در حال کاهش نیروهای خود در منطقه خاورمیانه است. این سرآغاز خارج شدن و اخراج آنها از منطقه و اراده قطعی ملتها پس از به شهادت رساندن سردار دلها، شهید حاجقاسم سلیمانی عزیز توسط رژیم خبیث آمریکاست و بزودی شاهد اخراج آمریکاییها از منطقه خواهیم بود.
ارسال به دوستان
چگونه قانون بازبینی توافق هستهای ایران موسوم به INARA هرگونه توافق دولت بایدن با ایران را مشروط به مجوز کنگره آمریکا میکند؟
تردستی آمریکایی
گروه سیاسی: هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام برای رفع تحریمهای آمریکا و اقدامات هستهای ایران تحت عنوان طرح گامبهگام برای بازگشت همزمان تهران و واشنگتن به تعهدات برجامی در قالب گفتوگوهای کارشناسی و رایزنیهای فنی در شرایطی در وین جریان دارد که معادلات پیرامون توافق هستهای پیچیدهتر از سال 2015 شده و موانع متعددی مقابل حصول یک توافق آسان وجود دارد.
به گزارش «وطنامروز»، شروط تهران برای بازگشت به تعهدات ذیل مفاد برنامه جامع اقدام مشترک که از سوی رهبر انقلاب هم بر آن تاکید شده، رفع کامل، موثر و روی زمین تحریمهای آمریکا با مکانیزم راستیآزمایی ایران است. در مقابل اما دولت بایدن میگوید مشوق خاصی برای بهتر شدن اوضاع تهران در نظر نگرفته است. دوشنبهشب سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه آیا ممکن است واشنگتن تحریمهای غیرهستهای علیه ایران را رفع کند، گفت چیزی که میتواند بگوید این است که آمریکا هیچ اقدام یکجانبهای برای «قرار دادن ایران در وضعیتی بهتر» انجام نخواهد داد. ند پرایس گفت: «چیزی که میتوانم بگویم این است که ما هیچ حرکت یکجانبهای برای قرار دادن ایران در وضعیتی بهتر یا ترغیب ایران انجام نخواهیم داد». وی اضافه کرد: «هدف ما از این گفتوگوها، فراهم کردن مقدمات برای پایبندی دوجانبه است. فرمولبندی اولیه هنوز هم صادق است که عبارت است از رفع محدود تحریمهای هستهای در ازای وضع محدودیتهای دائمی و قابل راستیآزمایی علیه برنامه هستهای ایران».
دولت بایدن برخلاف خوشبینیها و شادمانی دولت روحانی و دستگاه سیاست خارجی به ریاست محمدجواد ظریف مبنی بر بازگشت فوری دولت دموکرات به توافق، نهتنها خروج ترامپ از برجام را به عنوان نقض فاحش توافق هستهای محکوم نکرد، بلکه در مواضع محدودی که در این باره داشت با شرطگذاری برای کشورمان هر گونه تصمیم آمریکا را منوط به بازگشت ایران به محدودیتهای هستهای موکول کرد، تازه آن هم برای سکوی پرتابی برای گسترده شدن برجام شامل انضمام مسائل موشکی و منطقهای جمهوری اسلامی ایران به توافق در کنار برداشتن بند غروب برجام. در کنار اینها رویکرد دولت بایدن در استفاده از اهرم تحریمهای ترامپ موجب عصبانیت مضاعف روحانی و ظریف شد. در تقابل با اهرمهای در اختیار بایدن، ایران هم بیکار ننشست و با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها در مجلس شورای اسلامی، غنیسازی 20 درصد را آغاز کرد و با استفاده از نسل جدید سانتریفیوژهای پیشرفته به توسعه برنامه هستهای شتاب بخشید. این موارد نشاندهنده واقعیت فعلی است که مجموعه شرایط موجود به قول وندی شرمن یک مکعب روبیک دیگر تشکیل داده است. خیلی از کارشناسان معتقدند اساسا ساختار نظام سیاسی در ایالات متحده، بیشتر از آنکه «کاخ سفیدمحور» باشد، «کنگرهمحور» است و همین مساله هم سبب شد تا با مخالفت و رای منفی کنگره به طرح عضویت آمریکا در جامعه ملل، در سال 1919 این کشور هیچگاه به عضویت این سازمان جهانی که خود یعنی رئیسجمهور وقت ایالات متحده، وودرو ویلسون پیشنهاد تشکیل آن را داده بود، در نیاید. این اتفاق سال 2015 یک بار دیگر در زمان انعقاد برجام خود را نشان داد، در آن زمان کنگره آمریکا قانون بازبینی توافق هستهای با ایران؛
(Iran Nuclear Agreement Review Act) INARA را در کنار سکوت تیم مذاکرهکننده ایرانی در این باره تصویب کرد تا همان منافع اندک کشورمان در برجام با اما و اگر مجوز کنگره آمریکا روبهرو شود. بر اساس قانون بازبینی توافق هستهای با ایران، رئیسجمهوری آمریکا باید هر 90 روز، گزارشی درباره تعهد یا عدم تعهد ایران به برجام و همچنین همراستا بودن حفظ برجام با منافع ملی آمریکا به کنگره ارائه میداد و این همان روندی بود که ترامپ بعد از روی کار آمدن ۲ بار تحت فشار وزرای خود، نظیر رکس تیلرسون وزیر وقت خارجه آمریکا با اکراه تعهد ایران را تأیید کرد اما در موعد بعدی از انجام این کار سر باز زد و یک بند از قانون «اینارا» را فعال کرد تا اینکه در نهایت کشورش را از برجام خارج کرد.
* عدم آگاهی ظریف از ساختار سیاسی آمریکا
رویکرد تیم مذاکرهکننده ایرانی به ریاست محمدجواد ظریف در زمان تصویب این قانون نشان داد «عدم آگاهی» از ساختار سیاسی آمریکا، حتی اگر بیشتر از ۳ دهه ساکن این کشور بوده باشند چه ضربهای به منافع ملی وارد آورده است. اتکای ظریف و تیم مذاکرهکننده به وعدههای نماینده دولت آمریکا به چشم تعهدات کشور ایالات متحده، اصلیترین ضعفی بود که نشان از کمدانشی نسبت به ساختار سیاسی ایالات متحده داشت؛ کشوری که برای قراردادی نظیر برجام هم باید تایید کنگره را به همراه داشته باشد تا قابل اجرا باشد؛ نه دستورهای اجرایی یک رئیسجمهور خاص. در این زمینه ظریف آذر 95 در جلسه غیررسمی کمیسیون امنیت ملی مجلس که فایل صوتی آن منتشر شد، به نمایندگان میگوید: استراتژیای را تعریف کردیم که اگر برجام قرار باشد برود به مجلس نمایندگان آمریکا هیچ وقت تصویب نخواهد شد و به خاطر اینکه مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار آقای نتانیاهو است، عرض کنم به حضورتان ما تصمیم گرفتیم برجام از طرف آمریکا با دستور رئیسجمهور آمریکا اجرا شود، به همین دلیل هم در برجام تا 8 سال دیگر یا تا هر وقت دیگر که جمعبندی کلی آژانس انجام شود و اعلام کنند آن وقت همه محدودیتها برداشته میشود. ما پروتکل الحاقی را بیاوریم مجلس خودمان، آنها هم ببرند کنگره. عرضم به محضرتان که لذا ما بر این اساس مذاکره کردیم. مذاکره ما این بود که کنگره را درگیر مذاکره نکنیم و نقشی که کنگره داشته باشد نقش حاشیهای باشد.
* باز هم گزیده شدن از یک سوراخ!
نکته جالب توجه این است که محمدجواد ظریف و دولت روحانی هنوز از این اتفاق عبرت نگرفته و در حال تکرار تاریخ هستند، در حالی که قانون «اینارا» هنوز بر سر جای خود باقی است حسن روحانی 19 آذرماه 99 با نادیده گرفتن نقش کنگره گفت: آن کمسواد تاجرمسلک (ترامپ) کاغذ را خط خطی کرد و از برجام خارج شد؛ حالا نفر بعد بیاید یک کاغذ خوب بیاورد و یک امضا بکند. محمدجواد ظریف هم 28 آبان در گفتوگو با روزنامه ایران بدون عبرت گرفتن از تاریخ و با خشنودی از انتخاب بایدن به عنوان رئیسجمهور آمریکا گفت: اگر زمانی بایدن بخواهد تعهدات مبتنی بر قطعنامه ۲۲۳۱ آمریکا را اجرا کند، ما هم میتوانیم فورا به تعهدات برجامی خود به صورت کامل بازگردیم. این روند اصلا زمانبر نیست و با چند قانون اجرایی از سوی رئیسجمهوری آمریکا انجامپذیر است. وزیر خارجه ادامه داد: بیهوده به حرفهایی که زده میشود اعتبار ندهیم. در پاسخ به دعواهای داخلی که میگویند بایدن اگر بخواهد هم نمیتواند، باید گفت نه! بایدن اگر رئیسجمهور آمریکا شد و در کاخ سفید مستقر شد، میتواند با ۳ فرمان اجرایی همه اینها را لغو کند. اگر رئیسجمهوری آمریکا بخواهد در داخل آمریکا آسمان را به زمین بیاورد یا نیاورد به خودشان مربوط است. به قول خودشان مسؤولیت روی میز رئیسجمهوری آمریکا تمام میشود. کنگره جز اعلان جنگ هیچ مسؤولیتی در روابط خارجی آمریکا ندارد، آن هم با همکاری رئیسجمهوری. آنکه در روابط خارجی آمریکا مسؤولیت دارد، رئیسجمهوری آمریکاست.
* وقتی اینارا گزینههای بایدن را محدود میکند
مؤسسه یهودی امنیت ملی آمریکا اواخر اسفند 99 طی مطلبی بر خلاف ادعاهای خارج از واقعیت ظریف نوشت قانون بازبینی توافق هستهای ایران گزینههای بایدن را محدود میکند.
این موسسه در یادداشتی به قلم «استیون رادیمکر» عضو ارشد این اندیشکده و دستیار پیشین وزیر خارجه آمریکا نوشت: دولت جو بایدن، رئیسجمهور آمریکا درخواهد یافت ایران تنها مانع بر سر گزینههای آن برای بازگشت به مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام نیست. بایدن بزودی متوجه خواهد شد به دلیل قانونی تقریبا فراموششده که سال ۲۰۱۵ به تصویب کنگره آمریکا رسیده، دستانش بسته است: قانون بازبینی توافق هستهای ایران یا اینارا (INARA).
در این یادداشت آمده است: قانون بازبینی توافق هستهای ایران که توسط کنگره جمهوریخواهان برای نظارت بر روند آنچه مذاکراتی مخفیانه به نظر میرسید، طراحی شده بود، به کنگره فرصت بازبینی و به طور بالقوه، مخالفت با توافق هستهای باراک اوباما، رئیسجمهور پیشین با ایران را میداد. با اینکه قانون بازبینی توافق هستهای ایران از توافق جلوگیری نکرد اما همچنان قانون کشور است. این قانون، بازبینی نه فقط برجام، بلکه هرگونه «توافق مرتبط با برنامه هستهای ایران صرفنظر از قالب آن» توسط کنگره را الزامی کرده و بر مخالفت بالقوه با آن تصریح میکند. به علاوه، این قانون تمدید کاهش تحریمها در مدت ۳۰ روزهای را که برای بازبینی هرگونه توافق هستهای با ایران در کنگره اختصاص یافته، منع میکند.
این موسسه ادامه میدهد: دولت بایدن از شر قانون بازبینی توافق هستهای ایران خلاص نخواهد شد. این قانون رئیسجمهور را ملزم کرده هر ۹۰ روز، یک گواهی پایبندی به توافق به کنگره ارائه دهد که علاوه بر موارد دیگر تأیید کند «ایران به صورت شفاف، قابل راستیآزمایی بوده و کامل توافق را اجرا کرده است». ترامپ با خروج از توافق، ارائه این گواهی را متوقف کرد اما در صورت پیوستن مجدد بایدن به توافق ایران، قانون بازبینی توافق هستهای ایران او را ملزم میکند ارائه این گواهی را از سر بگیرد.
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: با توجه به دشواری بازگشت به پایبندی کامل برای ایران، معلوم نیست بایدن چگونه میتواند گواهی اولیه را صادر کند، حتی اگر ایران برای پایبندی سخت تلاش کند و اگر تهران تلاشی برای پایبندی کامل نداشته باشد، قطعا بایدن قادر به صدور گواهی نخواهد بود. در صورت عدم صدور گواهی در پایان هر یک از دورههای ۹۰ روزه، قانون بازبینی توافق هستهای ایران این گزینه را برای جمهوریخواهان کنگره فراهم میکند که هر دو مجلس سنا و نمایندگان را برای رأیگیری درباره قانونی که وضع مجدد تحریمهای آمریکا علیه ایران را الزامی کند، تحت فشار قرار دهند. این رأیگیری تحت رویههای به اصطلاح تسریعشده انجام میشود، یعنی حتی با وجود مخالفت رهبران اکثریت هر یک از مجالس، رأیگیری تضمینی است.
دستیار پیشین وزیر خارجه آمریکا ادامه میدهد: اگر سیاست بایدن نتایج ملموسی در پی نداشته باشد، مطمئنا برخی در کنگره خواستار اعمال مجدد تحریمهای آمریکا خواهند بود و قانون بازبینی توافق هستهای ایران سازوکاری در اختیار آنها قرار میدهد تا برای رأیگیری درباره این موضوع فشار بیاورند. وقتی اوباما سال ۲۰۱۵ توافق هستهای خود را بر اساس قانون بازبینی توافق هستهای ایران به کنگره ارائه داد، این توافق با مخالفت همه جمهوریخواهان، ۲۵ دموکرات مجلس نمایندگان و 4 دموکرات سنا روبهرو شد. با توجه به اختلاف کمی که بین تعداد نمایندگان تازه انتخاب شده ۲ حزب در کنگره وجود دارد، بایدن باید از حمایت قویتری برخوردار باشد تا بتواند از تصویب قانون برای مختل کردن سیاستهایش در قبال ایران جلوگیری کند.
با این وصف، در شرایطی که هرگونه توافق دولت بایدن که در همین مدت کوتاه هم نشانههای بدعهدی از خود بروز داده، منوط به جلب نظر کنگره و با مانع مجلسین این کشور روبهرو است و در حال حاضر هیچ اجماعی در داخل آمریکا برای بازگشت این کشور به برجام وجود ندارد، بلکه هر دو جناح خواستار ادامه تحریمهای ضدایرانی توسط بایدن هستند، باید دید محمدجواد ظریف و حسن روحانی چه زمانی دست از سادهسازی مسائل بر میدارند تا از ۲بار گزیده شدن منافع ملی از یک سوراخ جلوگیری به عمل آورند.
ارسال به دوستان
شمخانی همزمان با نشست وین : امکان مذاکرات فرا برجامی تحت هیچ شرایطی وجود ندارد
چراغ قرمز به سناریوی واشنگتن
گروه سیاسی: نشست کمیسیون مشترک برجام روز گذشته در شرایطی با حضور نمایندگان ایران و 1+4 آغاز شد که میان موضع رسمی ایران و سیگنالهای آمریکا شکاف آشکاری مشاهده میشود. به گزارش «وطنامروز»، روز دوشنبه بود که سعید خطیبزاده، سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان با اشاره به آغاز نشست کمیسیون برجام در روز سهشنبه، گفته بود: دستور کار این جلسه، رفع تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ایران و چگونگی اجرای تعهدات طرفهای مقابل است. در نشست روز جمعه بحث جدی مطرح شد و سهشنبه معلوم میشود آیا 1+4 میتواند موارد مورد نظر ایران را تامین کند یا خیر و آن وقت میتوانیم مسیر روشنتری را داشته باشیم. خطیبزاده همچنین از عدم پذیرش هیچگونه طرح گام به گامی خبر داده بود. با این حال جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید شامگاه دوشنبه به اظهار نظر درباره مذاکرات در وین درباره برنامه جامع اقدام مشترک پرداخت و گفت: ما هیچ امتیازی را در مسأله کاهش تحریمها به ایران در زمان کنونی نخواهیم داد. او در ادامه افزود: رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، ریاست هیات آمریکایی را در مذاکرات وین به منظور بررسی مسأله بازگشت به توافق هستهای بر عهده خواهد داشت. ما انتظار دستیابی به موفقیت سریع یا فوری درباره پرونده هستهای ایران را نداریم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد: مذاکرات در زمینه پرونده هستهای ایران منوط به جدی بودن طرف ایرانی است. ما با روسیه و چین در زمینه پرونده هستهای ایران هماهنگی میکنیم.اظهارات سخنگوی کاخ سفید در شرایطی است که روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام، به نقل از یک مقام ایرانی که نامی از وی برده نشده است، نوشت: دستور کار هیأت ایرانی در نشست وین، برداشته شدن همه تحریمهای آمریکا علیه ایران خواهد بود.
* پکن: آمریکا باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد
«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته در جریان نشست خبری ضمن ابراز امیدواری پیرامون لغو تحریمهای آمریکا علیه کشورمان در جریان نشست وین گفت: در حال حاضر، وضعیت برنامه هستهای ایران در مرحله مهمی قرار دارد. چین از نشست برجام برای بحث درباره موضوعات مربوط به لغو تحریمهای آمریکا و بازگشت ایران به تعهداتش استقبال میکند. وی ضمن انتقاد از تحریمهای یکجانبه واشنگتن علیه جمهوری اسلامی، ادامه داد: پکن همچنین از تعاملات اعضای برجام با ایالات متحده به شیوهای مناسب حمایت میکند و امیدواریم تمام طرفین درباره طرح بازگشت ایالات متحده و ایران به تعهداتشان به اجماع برسند. ژائو تصریح کرد: آنچه میخواهم بر آن تأکید کنم این است که خروج یکجانبه آمریکا از برجام توافقات همه اعضای این توافق هستهای را تضعیف کرد و این دلیل اصلی و ریشهای بحران فعلی در زمینه برنامه هستهای ایران است. وی با تأکید بر لزوم بازگشت بدون قید و شرط ایالات متحده به برجام توضیح داد: ایالات متحده باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد و تمام تحریمهای غیرقانونی علیه ایران را لغو کند و اعمال قدرت بر طرفهای دیگر را کنار بگذارد. ژائو در پایان با تأکید بر عزم چین برای کمک به حفظ برجام گفت: چین همواره نقش سازندهای را درباره موضوع هستهای ایران ایفا کرده است و همچنان به تلاش برای بازگرداندن هرچه سریعتر برجام به مسیر اصلی ادامه میدهد و در عین حال، با قاطعیت از حقوق و منافع قانونی خود نیز حفاظت میکند.
* پایان دور نخست و برگزاری ۲ نشست موازی کارشناسان
دور نخست نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام با توافق برای ادامه رایزنیها در سطح کارشناسی پایان یافت. دور نخست این نشست یک ساعت به طول انجامید. بر اساس توافق شکلگرفته، ۲ نشست کارشناسی موازی بین اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنیهای فنی در حوزه رفع تحریم و هستهای تشکیل شد. این نشستهای کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی درباره جنبههای فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریمها و مسائل هستهای بپردازد و نتیجه بحثها به کمیسیون گزارش شود. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام تأکید کرد: رفع تحریمهای آمریکا، نخستین و ضروریترین اقدام برای احیای برجام است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریمها و پس از راستیآزمایی آن، اقدامات جبرانی هستهای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام بازگردد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی مستقر در وین نیز ضمن موفقیتآمیز توصیف کردن این نشست در توئیتی نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام موفقیتآمیز بود. ۲ گروه در سطح کارشناسی (درباره برداشته شدن تحریمها و مسائل هستهای) موظف شدند اقدامات ملموسی را که باید از سوی واشنگتن و تهران برای احیای کامل برجام اتخاذ شود، شناسایی کنند. این گروهها بلافاصله آغاز به کار کردند.
* تحت هر شرایطی مذاکره فرابرجامی ممنوع!
اما مهمترین واکنش به مذاکرات وین را علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دقایقی پس از آغاز این نشست نشان داد و با انتشار توئیتی که در آن از هشتگ «مقاومت فعال» استفاده کرده بود، نوشت: «فارغ از اینکه اروپا، اراده یا توان مجابسازی آمریکا برای لغو یکباره همه تحریمها و بازگشت واشنگتن به تعهدات خود را داشته باشد یا نه، امکان ورود ایران به مذاکرات فرابرجامی تحت هیچ شرایطی وجود نخواهد داشت». اشاره شمخانی به تغییرناپذیر بودن موضع ایران مبنی بر عدم پذیرش مذاکرات فرابرجامی در حالی است که در روزهای گذشته گمانهزنیهای مختلفی پیرامون تبدیل کردن این مذاکرات به پلی برای آغاز مذاکرات جدید در حوزههای فرابرجامی به گوش میرسید. دولت جدید آمریکا که طمع بسیاری برای پیش کشاندن موضوعات منطقهای و موشکی در سایه اعطای برخی امتیازات حداقلی دارد، نشست وین را به عنوان فرصتی برای تحقق ایده خود مدنظر قرار داده است. در این میان برخی پالسهای داخلی نیز همنوا با طرح آمریکا بوده و تلاش داشتهاند با تکرار ایده «توافق به هر قیمتی» پذیرش این موارد را مطرح کنند. موضع شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی بیش از هر چیز میتواند به عنوان هشداری از سوی یک مقام عالیرتبه نظام نسبت به پیگیری این ایده در هر شرایطی باشد.
ارسال به دوستان
#مرغ_سحر ترند یک توئیتر فارسی شد
فغان از مرغ سحر!
گروه سیاسی: تیتر صفحه اول شماره روز دوشنبه «وطنامروز» با استقبال گسترده کاربران مجازی همراه شد. این استقبال به حدی بود که روز گذشته برای ساعاتی هشتگ «مرغ سحر» تبدیل به ترند نخست توئیتر فارسی شد و در شبکه اجتماعی اینستاگرام هم کاربران زیادی با استفاده از این هشتگ در پستهایشان اعتراض به سیاستهای اقتصادی دولت در زمینه تامین کالاهای اساسی را نشان دادند.
تا ظهر روز گذشته در توئیتر فارسی کاربران بیش از 35هزار توئیت با هشتگ «مرغ سحر» را منتشر یا ریتوئیت کردند. پیش از این نیز کاربران توئیتر فارسی به مناسبت انتشار شماره 3000 روزنامه هشتگ «وطنامروز» را ترند نخست این شبکه اجتماعی کردند. چندی پیش نیز بعد از مشخص شدن سیاستهای جو بایدن در قبال پرونده هستهای کشورمان، تیتر «بفرمایید جو» با استقبال گسترده کاربران مواجه شده و برای ساعاتی تبدیل به ترند نخست توئیتر شده بود.
«وطنامروز» در شماره روز دوشنبه با تیتر «مرغ سحر» به مساله صفهای مردم برای خرید مرغ و عدم مدیریت صحیح دولت پرداخته بود. برخی از توئیتهای کاربران به شرح ذیل است:
- حالا که مرغ گرون شده و نمیتونیم سحرها مرغ بخوریم همه باهم: مرغ سحر ناله سر کن داغ مرا تازهتر کن.
- کاش این همتی که برای توقف گاندو داشتید برای معیشت مردم و کنترل قیمت #مرغ_سحر داشتید.
- تاکید رهبری در پیام نوروزی مبنی بر مانعزداییها و درخواست رئیسجمهور از وزرا و مسؤولان زیرمجموعهاش که حتی به خواهش هم کشیده شد! اما بیتدبیریها برای حل کوچکترین مشکلات مردم ادامه دارد و همچنان شاهد صفهای خجالتآور مردم برای خرید مرغ هستیم.
- مرغ سحر چه اسم آشنایی، یادم آمد تصنیف ملکالشعرای بهار، اما این روزها یکی دیگر از افتخارات دولت #مرغ_سحر است، آری دولت تدبیر و امید.
- صدای ناله مرغ سحر از صفهای توزیع سبد کالای دولت یازدهم روحانی آغاز شد؛ اینکه حالا میبینید شیون و زاری شه...
- سوءمدیریت مسؤولان در تنظیم بازار مایحتاج مردم تنها یک نمونه ملموس از توفان سهمگین مشکلاتی است که مدتهاست بیوقفه بر زندگی روزمره مردم آوار شده است.
- گویا دستیابی به مرغی که همیشه سر سفرههامون بوده از دستیابی به #مرغ_سحر هم سختتر شده.
- کاش این سحری که مرغ به وفور و ارزون شه زود برسه، ما که خسته شدیم.
- دیگه همین مونده بود که واسه خرید مرغ هم بریم تو صف. خسته نباشید واقعا با این رونق اقتصادی و تدبیر و امیدتون!
- #مرغ_سحر هم در کَف جمله جناب وزیره که اگر ما نبودیم، ایران را قحطی گرفته بود.
- واقعا چه تدبیر و امیدی در صفهای طولانی مرغ موج میزنه.
- آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کرد که این روزها در وضعیت کرونایی شاهد صفهای طویل مرغ و روغن و... هستیم.
- داستان صف مرغ که میبینید اتفاقی نیست! اینها در امتداد سیاستهای اقتصادی آمریکاساز در دوره پهلوی دوم است که همچنان تداوم یافته و در دولت روحانی به اوج خود رسیده است! همان سیاستی که جوجههای یکروزه را نابود کرد و صف خرید مرغ را در شب عید ایجاد کرد.
- صف مرغ و تخممرغ را کنترل کنید؛ رفراندوم پیشکش!
ارسال به دوستان
اخبار
آیتالله رئیسی:
دستگاه قضا پیشانی اجرای عدالت است
رئیس قوه قضائیه گفت: باید بازنگاهی در قوانینی نظیر قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری مبتنی بر ثباتدهی به این قوانین صورت گیرد و راهکار این قضیه تهیه و تدوین سیاستهای جنایی و کیفری با مشارکت دانشمندان حوزهها و دانشگاهها و حقوقدانان کشور و قضات عالم و باتجربه دیوان عالی کشور است. آیتالله سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه قانونگذار جایگاه نظارت را بر همه آرا و به صورت مطلق در قانون اساسی برای دیوان عالی کشور دیده است، ادامه داد: ما یک نظارت بر قوانین و مقررات داریم که شورای نگهبان تضمینکننده موازین شرعی و قانون اساسی برای قوانین مصوب مجلس است و بر تمام قوانین و مصوبات مجلس نظارت میکند. در نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر دین و آموزههای دینی است هیچ حکم، قانون و تصمیم خلاف شرعی نباید گرفته شود و اگر اخذ شود از درجه اعتبار ساقط خواهد بود. رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: در هر بخشی مشخص شود که تصمیم، رای و قانونی برخلاف موازین شرعی اخذ شده، از درجه اعتبار ساقط است، تضمینکننده این نظر قانون اساسی و تضمینکننده این نگاه در قوه قضائیه دیوان عالی کشور است، البته مراحل و فرآیند دادرسی همواره تضمینکننده این اصل مهم است اما دیوان عالی کشور جایگاهی است که قانونگذار و قانون اساسی این جایگاه را برای تضمین رعایت موازین شرعی در محاکم و صدور رای بر اساس موازین شرعی دانسته است. آیتالله رئیسی تصریح کرد: همه اجزا در کشور موظف به اجرای عدالت هستند اما پیشانی اجرای عدالت در کشور، دستگاه قضایی است و تضمینکننده اجرای عدالت است.
***
آغاز تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-9
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: یکی از پیشرفتهای انجامشده در حوزه غنیسازی، شروع تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-9 است که دارای ۵۰ سو است. این ماشین یکی از مهمترین سانتریفیوژهای کاملا بومی ایران است که با روشهای جدید استاندارد ساخته و فعالیت میکند. بهروز کمالوندی با بیان اینکه مراسم گرامیداشت پانزدهمین سالروز ۲۰ فروردین امسال در مجموعه سعدآباد برگزار میشود و قرار است از ۱۳۳ دستاورد و پیشرفت در صنعت هستهای با حضور رئیسجمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی رونمایی شود، افزود: همچنین ۱۲ پروژه در زمینههای مختلف از جمله کوانتوم، لیزر، پزشکی هستهای و غنیسازی توسط رئیسجمهور از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح میشود. معاون سازمان انرژی اتمی گفت: نمایشگاهی در حاشیه این مراسم برپا خواهد شد که به ارائه و معرفی پیشرفتهای هستهای کشور طی یک سال گذشته بویژه در حوزههای غنیسازی، قطعات و تجهیزات مرتبط با رآکتور آب سنگین اراک و رادیوداروهای تشخیصی و درمانی میپردازد. کمالوندی افزود: دستاوردها و پیشرفتهای هستهای ایران نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و این ۱۳۳ مورد از بین ۲۵۵ مورد ممیزی و برای ارائه در نمایشگاه آماده شده است که از این تعداد ۴۰ موردش به تجهیزات و قطعات مربوط به حوزه غنیسازی و انواع ماشینهای سانتریفیوژ مربوط است. وی ادامه داد: یکی از پیشرفتهای انجامشده در حوزه غنیسازی، شروع تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-9 است که دارای ۵۰ سو است. این ماشین یکی از مهمترین سانتریفیوژهای کاملا بومی ایران است که با روشهای جدید استاندارد ساخته و فعالیت میکند.
***
پرونده تخلفات «عباس آخوندی» در کمیسیون اصل ۹۰ باز شد
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از بررسی پرونده تخلفات عباس آخوندی در این کمیسیون خبر داد و گفت: بخش زیادی از این پرونده مربوط به تخلفات شخصی آخوندی است. حجتالاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر در گفتوگو با مهر ضمن اعلام خبر تشکیل پرونده خاص برای بررسی تخلفات آخوندی گفت: بخش زیادی از این پرونده مربوط به تخلفات شخصی وی است. اسناد و مدارک این تخلفات در حال جمعآوری است. آخوندی در حوزه مسکن هیچ اقدامی انجام نداد و به این کار افتخار کرد. برخی مجوزها از سوی وی صادر شده که تخلف بوده است. اعضای خانواده وی از رانت آخوندی برای دستیابی به برخی منافع سوءاستفاده کردهاند. علاوه بر این در وزارتخانه راهوشهرسازی از سوی وی اقداماتی صورت گرفته که موجب ضرر و زیان بیتالمال شده است که همه این موارد در قالب یک پرونده در حال بررسی است. در صورت لزوم افراد برای بررسی این پرونده احضار خواهند شد.
***
امیر حاتمی: در صادرات اقلام و تجهیزات دفاعی هیچ مشکلی نداریم
وزیر دفاع گفت: خوشبختانه اکتبر ۲۰۲۰ تحریمهای تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به موجب قطعنامه شورای امنیت به پایان رسید و ما در امر صادرات اقلام و تجهیزات دفاعی هیچ مشکلی نداریم. امیر حاتمی در دیدار وزیر دفاع تاجیکستان در تهران گفت: جمهوری اسلامی با رویکرد حلوفصل مشکلات و مسائل منطقه با حضور و مشارکت خود کشورهای منطقه، هزینه زیادی برای بازگشت صلح و ثبات در منطقه متحمل شده است که مهمترین و البته جبرانناپذیرترین آنها شهادت سردار سلیمانی، قهرمان مبارزه با تروریسم و افراطگرایی بوده است. وی با بیان اینکه در حوزه روابط دوجانبه، همواره جمهوری تاجیکستان از جایگاه ویژهای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده است، گفت: نقش تاجیکستان در آسیای مرکزی بر جایگاه و اهمیت روابط ۲ کشور ایران و تاجیکستان افزوده است. وزیر دفاع با بیان اینکه طی سالهای اخیر جمهوری اسلامی ایران بهرغم تحریمهای ظالمانه و فشارهای سنگین در حوزههای مختلف پیشرفتهای چشمگیر و فراوان داشته است، گفت: خوشبختانه اکتبر ۲۰۲۰ تحریمهای تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به موجب قطعنامه شورای امنیت به پایان رسید و ما در امر صادرات اقلام و تجهیزات دفاعی هیچ مشکلی نداریم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|