printlogo


کد خبر: 115785تاریخ: 1393/6/25 00:00
حکومت کرزی در سایه روشن ادامه می‌یابد

گروه بین‌الملل: حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان اخیرا از 2 نامزد ریاست‌جمهوری خواسته است اختلاف‌ها را کنار بگذارند و دولت وحدت ملی تشکیل دهند.
مرد باران‌دیده سیاست افغانستان که کاخ گلخانه (ریاست‌جمهوری) را با پایان یافتن دوره قانونی‌اش ترک کرده از 2 نامزد رقیب خواسته برای تشکیل یک دولت وحدت ملی هر چه زودتر به توافق برسند اما آگاهان معتقدند کش‌دار شدن میانجیگری میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی فقط به نفع کرزی و ادامه حکومت او در سایه روشن است. حامد کرزی می‌گوید: «افغانستان نیاز مبرم و فوری به دولت جدید دارد. دوره تصدی ما به پایان رسیده است. ما دولت جدید می‌خواهیم و آقای عبدالله و آقای غنی می‌توانند با توافق، دولت جدید برای ما تشکیل دهند». این در حالی است که افغانستان از 5 ماه پیش و در پی اعلام نتایج انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری درگیر بحران سیاسی است.
بن‌بست دیگر بار در مذاکرات میان 2 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان که در نتیجه آن  هر دو اعلام کردند به طور موازی خود را پیروز انتخابات اعلام می‌کنند، احتمال ایجاد حکومت موازی در افغانستان را بیش از هر زمان دیگری کرده است. خبرگزاری تسنیم به بررسی این بن‌بست انتخاباتی  پرداخته و از شرایط فعلی چنین نتیجه گرفته که احتمال ادامه حکومت کرزی به عنوان بهترین گزینه برای ثبات کنونی افغانستان بسیار زیاد است. مردم افغانستان باوجود ناامنی‌های بسیار‌ 6 ماه قبل پای صندوق‌های رای حاضر شدند تا برای نخستین بار قدرت در این کشور مسالمت‌آمیز انتقال یابد و این آغازی باشد برای نهادینه شدن مردمسالاری تا نتیجه انتخابشان را در مقام رئیس‌جمهور جدید ببینند.
با این حال هر چه از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان گذشت امید انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در این کشور به یأس مبدل شد، زیرا پس از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ادعای تقلب گسترده از سوی تیم «اصلاحات و همگرایی» به رهبری «عبدالله عبدالله» این روند را به چالش کشید.
بنابراین برای حل مشکلات انتخاباتی، ترافیک دیپلماسی در کابل آغاز شد و جان کری، وزیر خارجه آمریکا رایزنی با عبدالله و اشرف غنی احمدزی را آغاز کرد.
سرانجام مقامات افغان و غربی برای حل اختلافات انتخاباتی افغانستان، نسخه بازشماری آرای دور دوم انتخابات و در نهایت ایجاد حکومت وحدت ملی را پیچیدند. غافل از اینکه اختلافات انتخاباتی در این کشور عمیق‌تر و  فراتر از پیش‌بینی میانجیگران است.
عبدالله رهبر تیم انتخاباتی اصلاحات گفت: فلسفه توافق سیاسی بین تیم‌های انتخاباتی اصلاحات و همگرایی و تحول و تداوم، تنها جداسازی آرای تقلبی از صحیح بود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. برای قضاوت درباره صلح و امنیت در افغانستان نباید تنها فاکتور انتخابات را در نظر داشت. نقش ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان، نیروهای خارجی حاضر در این کشور و بازیگران پشت پرده در تیم‌های انتخاباتی نیز در صلح و امنیت این کشور بسیار تاثیرگذار است.
از همه مهم‌تر نقش پررنگ گروه طالبان به عنوان بزرگ‌ترین گروه اپوزیسیون مسلح را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. این در حالی است که مقام‌های افغان و خارجی به‌خوبی می‌دانند چنانچه رضایت گروه طالبان در افغانستان جلب نشود، مشکل امنیتی همچنان پابرجا خواهد بود زیرا ۱۳ سال حضور نیروهای خارجی و درگیری‌های همه روزه ارتش افغانستان گواه این اظهارات است. با فرض اینکه جنجال‌های اخیر حل و یکی از ۲ کاندیدای انتخابات افغانستان نیز به عنوان رئیس‌جمهور آینده پذیرفته شود همچنین پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا نیز به امضا برسد، باز مشکل طالبان همچنان باقی است، زیرا مهم‌ترین شرط این گروه برای صلح همواره خروج نیروهای خارجی از افغانستان عنوان شده است.
از سوی دیگر عدم توافق عبدالله و احمدزی باعث خواهد شد افغانستان شاهد روی کار آمدن دولت موقت باشد تا راه‌حلی منطقی و به دور از تنش برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده این کشور در نظر گرفته شود. حال سوال اینجاست که رئیس این دوره انتقالی یا موقت در افغانستان چه کسی خواهد بود؟
برخی کارشناسان راه برون‌رفت از بحران کنونی افغانستان را بقای حکومت حامد کرزی می‌دانند. اگر این راه‌حل کارشناسان برای بن‌بست موجود در افغانستان را درست پنداریم، باید حامد کرزی برای مدتی در حکومت باقی بماند، زیرا با عدم امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا و تاکید بر آزادی زندانیان طالبان از زندان‌های آمریکا و پاکستان، پلی برای مذاکره با سران این گروه را هنوز برقرار نگه داشته است.
 


Page Generated in 0/0231 sec