printlogo


کد خبر: 115965تاریخ: 1393/6/25 00:00
واکنش سیدمقتدا صدر به نمایش نظامی ائتلاف علیه داعش
آمریکا از دخالت در عراق پشیمان می شود

در حالی که آمریکایی‌ها و دیگر کشورهای ائتلاف مغرضانه علیه داعش بزرگ‌ترین مانع خود را حملات هوایی بر فراز خاک سوریه تصور می‌کنند، واکنش‌های نیروهای مردمی عراق نیز نشان می‌دهد بر خلاف محاسبات فعلی پنتاگون، مهاجمان بیگانه در بین‌النهرین هم کار آسانی پیش رو نخواهند داشت. نیروهای مردمی عراقی که به صورت موازی در کنار ارتش عراق با داعش می‌جنگند طیف بسیار وسیعی را شامل می‌شوند و حتی گزارش‌های مردمی حاکی از آن است که در پیروزی‌های اخیر بر تکفیری‌ها در آزادسازی مناطق وسیعی از استان صلاح‌الدین  این نیروها شامل سپاه بدر، سپاه المهدی، گردان‌های حزب‌الله و دیگر گردان‌های شیعی نقش عمده‌ای ایفا کرده‌اند. حال واکنش مقتدا صدر، رهبر معنوی سپاه المهدی و همچنین گردان حزب‌الله به حضور نظامی مجدد آمریکا و متحدانش در عراق به بهانه مبارزه با داعش معادلات ائتلاف را به هم ریخته است. مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق با دعوت دولت عراق به عدم کمک‌خواهی از «اشغالگران آمریکایی» برای مبارزه با داعش، از رزمندگان خود خواست از مناطقی در عراق که آمریکا دخالت مستقیم یا غیرمستقیم می‌کند، عقب‌نشینی کنند.
او هشدار داد آمریکایی‌ها به دلیل اتخاذ تصمیماتشان درباره دخالت در عراق پشیمان
خواهند شد. «المسله» گزارش داد، مقتدا صدر همچنین با بیان این تذکر که دولت عراق نباید با این ائتلاف که برای اشغالگری این کشور است، همراهی کند حتی اگر به بهانه مبارزه با داعش باشد، خطاب به مردم عراق گفت: «از مردم می‌خواهم که برای محکومیت این اشغالگری به خیابان بیایند و دست به تظاهرات بزنند».
دیروز همچنین سایت عراقی السومریه با انتشار بیانیه‌ای از گردان‌های حزب‌الله عراق نوشت این گردان‌ها تهدید کرده‌اند که در صورت حضور نظامی آمریکا برای مبارزه با داعش در استان‌های بابل، صلاح‌الدین و بغداد، مشارکت در این عملیات را متوقف خواهد کرد.
این حزب درخواست کمک از آمریکایی‌ها برای جنگ بر ضد داعش را مصادره تلاش‌های مردم عراق دانست.
این بیانیه آمریکا را مسؤول مصیبت‌ها و رنج‌های ملت چه در زمان اشغالگری یا بعد از اخراج از عراق دانست و تاکید کرد اکنون نیز اجازه نمی‌دهیم تحت هیچ شرایطی اشغالگران بار دیگر وارد عراق شوند. این گردان‌ها تهدید کردند نمی‌توانند با آمریکا در یک جا باشند و همواره با آنها در حال جنگ هستند، به همین علت در صورت مشارکت آنها در عملیات نظامی بر ضد داعش این حزب مجبور است سخت‌ترین گزینه را انتخاب کند که همان ترک مواضع خود در برابر تکفیری‌ها و قاتلان بویژه در شهرهای آمرلی، بلد، الدجیل، جرف‌الصخر و غرب بغداد خواهد بود. البته این تصمیمی است که اهالی این منطقه بیش از همه از آن متضرر می‌شوند، چرا که در این صورت وحشیگری تکفیری‌ها تشدید می‌شود.
 


Page Generated in 0/0074 sec