printlogo


کد خبر: 115976تاریخ: 1393/6/25 00:00
کمدی پاریسی

گروه بین‌الملل: «نمایش پاریس» یک نمایش کمدی از آب درآمد که به قول خبرنگار صدا و سیما در فرانسه، بزرگ‌ترین جوک آن گردهمایی ضدتروریستی همان کسانی بود (جز مقامات عراقی) که 3 سال است مرتب برای حمایت از تروریسم در سوریه گعده می‌کنند.
«ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش» یا «کمدی پاریسی داعش‌هراسی» به محملی برای مهمل‌بافی سران غربی به رهبری آمریکا بدل شد و در تشریفاتی بودن آن همین بس که وزیر دفاع فرانسه روز دوشنبه پیش از آنکه نتایج این کنفرانس اعلام شود آغاز جنگ نیروهای ائتلاف علیه داعش را با پرواز هواپیماهای شناسایی اعلام کرد.
اما فرمایشی و نمایشی بودن این اجلاس نشانه ناتوانی آمریکا در ایجاد یک اجماع جهانی بود که خود نشان از رنگ باختن نقش ابرقدرتی‌اش دارد. فارس در تحلیلی با عنوان «ائتلاف ضدداعش، سند افول ساختاری آمریکا» آورده است: «آمریکا 13 سال پس از واقعه 11 سپتامبر 2001 و لشکرکشی به عراق و افغانستان با همراهی متحدان ریز و درشتش، حال برای تشکیل یک ائتلاف علیه تروریسم آنچنان دچار ضعف است که ترکیه به‌راحتی آن را رد می‌کند، مصر از هم پاشیده آن را قبول نمی‌کند و انگلیس، متحد دیرینه، هنوز به آن نپیوسته و بخش عمده‌ای از اعضای آن، دولت‌های وابسته ضعیف عربی هستند که اراده سیاسی مشخصی ندارند که به این ائتلاف هویت ببخشد». در حقیقت «ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش» که با حضور نمایندگانی از 20 کشور شامل وزرای خارجه کشورهای 5 عضو دائم شورای امنیت و اتحادیه عرب و همچنین عراق و کشورهای همسایه عراق تشکیل شد، یک نوع ائتلاف فوری و فوتی و ظاهری بود تا آمریکا بتواند ضعف‌های ناتو را که دقیقا چنین کارکردی داشته است لاپوشانی کند. این ائتلاف می‌خواهد یک‌شبه ناتوی جدید را به وجود آورد اما از همین گام نخست ناهمخوانی سیاست‌های اعضای منطقه‌ای مهمی مثل مصر و عربستان و ترکیه آشکار است.  همچنین به نوشته روزنامه الاخبار، اجلاس مضحک پاریس تنها جایی بود برای توزیع نقش میان اعضای ناتو و متحدانش در جنگ آتی علیه تمامیت ارضی عراق و سوریه: «...در پاریس پایتخت فرانسه گرد هم آمدند و قرار است در این نشست نقش‌های باقیمانده را بین یکدیگر توزیع کنند تا از این طریق سرنوشت باقیمانده جغرافیای سیاسی به جای مانده از قرن گذشته را تعیین کنند».
زمانی برای فاش‌گویی عراقی‌ها
همچنین «نمایش پاریس» برخلاف اهداف تبلیغاتی پیش‌بینی شده غرب و متحدان عربی‌اش به تریبون افشاگری مقامات عراقی بدل شد به‌گونه‌ای که رئیس‌جمهور فواد معصوم، نخست‌وزیر حیدر العبادی و وزیر خارجه ابراهیم الجعفری در اظهاراتشان علنا آبروی عربستان، قطر، امارات و اردن را به عنوان کشورهای حامی داعش بردند که حتی هنوز هم به‌رغم قرار گرفتن در ائتلاف ضدتروریستی از تکفیری‌ها حمایت می‌کنند. آنها همچنین به کشورهای اروپایی حاضر در ائتلاف مزبور اخطار کردند که ابتدا برای نشان دادن حسن‌نیت خود جلوی سفر تروریست‌های کشورهایشان را به عراق و سوریه بگیرند. مثلا لوران فابیوس در حالی داعش را خطری می‌خواند که باید از شر آن خلاص شد که حدود 1000 فرانسوی با آگاهی دستگاه اطلاعاتی این کشور برای داعش می‌جنگند و همزمان به فرانسه رفت‌وآمد می‌کنند. همچنین فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق کمک‌های انساندوستانه و نظامی ایران به عراق از بدو آغاز حملات داعش را به جامعه جهانی یادآور شد و مشروعیت ائتلاف ضدداعش بدون همراهی ایران را زیر سوال برد. نخست‌وزیر جدید عراق نیز در اولین نطق بین‌المللی خود رو به شیوخ عربی گفت: «حامیان داعش امروز احساس خطر می‌کنند!» سپس حیدر العبادی در نخستین مصاحبه تلویزیونی پس از نخست‌وزیری فاش کرد برخی کشورهای خارجی 3 میلیارد دلار برای فعالیت گروه‌های تروریستی در عراق هزینه کرده‌اند. العبادی گفت نیروهای شیطانی از خارج مرزها 3 میلیارد دلار برای فعالیت گروه‌های تروریستی در عراق هزینه کردند. وی افزود کسانی که از داعش حمایت می‌کردند، امروز احساس خطر می‌کنند.  نخست‌وزیر عراق با اعلام اینکه دولت قطر موضع خود را در برابر عراق تغییر داده است، تاکید کرد بغداد خواهان روابط خوب با کشورهای عربی بویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس است. واقعیت آن است که حمله داعش به عراق برنامه‌ریزی شده بود و طرف‌هایی در خارج مرزهای کشور این طرح همه‌جانبه را برنامه‌ریزی کرده بودند. حیدر العبادی افزود هر کارشناس اطلاعاتی به شما خواهد گفت که قدرت گرفتن یک گروه تا این اندازه، به خودی خود غیرممکن است. این گروه‌ها از حمایت گسترده منطقه‌ای برخوردارند. البته کسانی که در گذشته از داعش حمایت می‌کردند، اکنون احساس خطر می‌کنند. من با صراحت باید بگویم این گروه‌ها از حمایت بین‌المللی هم برخوردارند که بخشی از این حمایت سکوت در برابر این پدیده است. جامعه جهانی فعالیت این گروه‌ها را جنگ منطقه‌ای معرفی می‌کرد که دو طرف در حال کشمکش با یکدیگر هستند. العبادی خاطرنشان کرد: «جامعه جهانی با مشکل عراق روبه‌رو است، زیرا دخالت در سال 2003 مشکلی را برای جهان به وجود آورد و پیامدهای خطرناکی به همراه داشت. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نمی‌خواستند دیگر با عراق کاری داشته باشند اما اکنون قانع شدند که اوضاع عراق برای آنها هم مهم است و این خطر می‌تواند آنها را هم تهدید کند».
هدف ائتلاف: تجزیه عراق و جنگ با سوریه
«شاهد سخنان باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا و دیدارهای متوالی جو بایدن، معاون وی از منطقه، نشست جده، تحرک فرانسه، انگلیس و استرالیا هستیم و همه این صف‌بندی‌ها برای مبارزه با داعش و احتمال جنگ با آنها در سوریه است.» این تحلیل و پیش‌بینی پایگاه عراقی المصدر نیوز از ائتلاف بین‌المللی برای جنگ با داعش است.  این رسانه عراقی می‌نویسد: «آیا به جای شکل‌دهی ائتلاف بین‌المللی بهتر نیست اقدامی برای خشکاندن منابع مالی و تسلیحاتی تروریست‌ها داعش صورت گیرد و کشورهای حامی داعش مجازات شوند؟ چگونه است که قطر، یک کشور کوچک بر حمایت از تروریست‌ها اصرار دارد و به تصمیمات نشست جده تن نمی‌دهد و ترکیه نیز زیربار نمی‌رود، آیا اولی‌تر منع تعامل با داعش و خرید نفت عراق و سوریه از آن نیست؟ باید مشخص شود چه طرفی از داعش نفت می‌خرد و به آن سلاح‌های پیشرفته می‌دهد.  همه شواهد نشان می‌دهد هدف از شکل‌گیری ائتلاف به رهبری آمریکا بازگشت این کشور به منطقه بویژه عراق و سوریه به بهانه مبارزه با داعش است بویژه که پس از توافقنامه امنیتی از عراق خارج شده و این برای آمریکا رضایتبخش نبود. به عبارت دیگر آمریکا که از در بیرون رانده شده است به دنبال ورود به عراق از پنجره است. هدف آمریکا این بار تجزیه عراق و اجرای طرح جو بایدن است که شالوده آن تقسیم طایفه‌ای عراق است اما چگونه تجزیه امکان‌پذیر است، زیرا بسیاری از شهرهای شیعه‌‌نشین مانند تلعفر، طوزخورماتو و آمرلی در داخل مناطق سنی قرار دارد». گواه نیت ائتلاف برای سرنگونی نظام دمشق گزارش روزنامه نیویورک تایمز است از نشست‌های چند روز اخیر باراک اوباما با کارشناسان سیاست خارجی، مقامات پیشین دولت،‌ خبرنگاران و روزنامه‌نگاران. او در یکی از این نشست‌ها گفته است: «وضعیت سوریه بسیار پیچیده است و این احتمال وجود دارد که بشار اسد،‌ رئیس‌جمهوری سوریه به نیروهایش دستور دهد به هواپیماهای آمریکایی که وارد حریم هوایی کشورش می‌شوند،‌ تیراندازی کنند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد،‌ به نیروهای آمریکا دستور می‌دهم سیستم دفاع هوایی سوریه را نابود کنند. این رویداد منجر به سرنگونی اسد نیز می‌شود». همچنین اعتراف اوباما به اینکه این می‌تواند مشکل رئیس‌جمهور بعدی آمریکا و شاید رئیس‌جمهور پس از آن نیز باشد، خود بر یک هدفگذاری بزرگ‌تر از داعش تکیه دارد.
 

یک عضو حزب‌الله: جنگ جهانی علیه سوریه شکست خورد
یک عضو شورای مرکزی حزب‌الله در نشست سیاسی که در پایگاه «امام خمینی(ره)» شهر بنت جبیل برگزار شد با بیان اینکه آمریکا امروز منطقه ما را هدف قرار می‌دهد، تاکید کرد: «گروهک داعش عبارت است از تفنگی استیجاری که همه سرویس‌های جاسوسی جهانی از آن استفاده می‌کنند. آمریکا می‌خواهد براساس دیدگاه و منافعش با هدف قرار دادن محور مقاومت، نقشه منطقه را از نو بچیند». به گزارش العهد، شیخ محمد کوثرانی با اشاره به تحولات امنیتی اخیر عراق گفت: «آمریکا آنچه را که نتوانست طی 3 سال از سوریه بگیرد،‌ اکنون به دنبال ستادن آن از عراق است زیرا جنگ جهانی که علیه سوریه راه‌اندازی شد، شکست خورد ولی آمریکا همچنان بر سیطره بر منطقه پافشاری می‌کند بویژه بعد از اینکه دریافت عراق از دستش در رفته و ممکن است به حلقه‌ای از حلقه‌های محور مقاومت تبدیل شود بنابراین آمریکا و کشورهای غربی براساس منافعشان و از طریق گروهک داعش به دنبال بهره‌برداری سیاسی در عراق‌اند.


Page Generated in 0/0306 sec