printlogo


کد خبر: 115978تاریخ: 1393/6/25 00:00
پرواز زائران مدینه دوم از امروز آغاز می‌شود
آخرین خبرها از عملیات حج 93

گروه اجتماعی: شهریورماه که به نیمه‌های خود نزدیک شد اولین پرواز حجاج ایرانی به سرزمین وحی نیز از زمین برخاست تا تب و تابی تازه را در کشور ایجاد کند. با آغاز عملیات حج تمتع امسال از 14شهریورماه سال جاری، بسیاری از خانواده‌ها هم در تدارک مراسم بدرقه، استقبال و ولیمه و برنامه‌ریزی برای زائران تمتع هستند و با دقت خاصی اخبار این حوزه را دنبال می‌کنند.  این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها هم که در حال تدارک سفر به عتبات عالیات هستند، برای عزیمت به عراق برنامه‌ریزی کرده و از همین‌رو در جراید و رسانه‌ها بیشتر اخبار مربوط به عتبات را دنبال می‌کنند. بر این اساس و با توجه به شروع عملیات حج تمتع سال جاری، روز گذشته دست‌اندرکاران این حوزه با برپایی جلسات، نشست‌های خبری و گفت‌وگوهایی آخرین وضعیت حجاج ایرانی و تدارکات دیده شده برای آنها و همچنین چگونگی عزیمت به عتبات عالیات را تشریح کردند.
آغاز پروازهای مدینه بعد از امروز
آخرین آمارها از اعزام حجاج ایرانی به عربستان حکایت از اعزام 23هزار و 500نفر به این سرزمین دارد. این موضوعی است که ناصر خدرنژاد، معاون حج، عمره و عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با تایید آن به فارس گفته است:  پروازهای مدینه بعد از سه‌شنبه آغاز می‌شود و زائران به صورت مستقیم به جده اعزام می‌شوند و تا 6 مهر ماه پروازها ادامه خواهد داشت. اما آمار حجاجی که از مجموع زائران اعزامی تاکنون به مکه مکرمه مشرف شده‌اند به 5هزار نفر می‌رسد؛ در موسم حج امسال 64هزار نفر به خانه خدا اعزام خواهند شد. گفتنی است از ابتدای عملیات تاکنون یک نفر از عمره‌گزاران ایرانی در سرزمین وحی فوت کرده است.
رفع مشکل اعزام زنان مجرد به تمتع
از مقررات و قوانین دست و پاگیر کشور عربستان در موسم حج می‌توان به ایجاد محدودیت برای اعزام زنان تنهای زیر 45سال نام برد که پیش از این تنها برای عمره مفرده اعمال شده بود، اما امسال برای تمتع هم در نظر گرفته شد و برای برخی افراد نگرانی‌هایی را ایجاد کرد. به دنبال این موضوع سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت از برنامه‌ریزی این سازمان برای برطرف کردن این محدودیت خبر داد و اعلام کرد به دنبال این پیگیری‌ها محدودت اعزام زنان تنهای کمتر از 45 سال به مکه مکرمه بر طرف شده است. رئیس سازمان حج و زیارت درباره محدودیت اعزام زنان تنهای کمتر از 45 سال به مکه مکرمه تاکید کرد: امسال مقامات عربستان محدودیتی برای اعزام زائران زن کمتر از 45 سال سن در نظر گرفته‌اند به‌طوری که این افراد باید با محارم خود سفر کنند که البته این محدودیت با برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت برای زائران زن ایرانی رفع شده و مشکلی برای اعزام این افراد به حج تمتع وجود ندارد.
ممنوعیت سفر به کاظمین
البته تمام گفت‌وگوی رئیس سازمان حج و زیارت به برنامه‌های حج محدود نبود و وی برای زائران عتبات عالیات هم خبرهایی را عنوان کرد. اوحدی با اشاره به اینکه شرایط عراق برای سفر به کاظمین فراهم نیست، بیان داشت: سفر به کاظمین همچنان ممنوع است اما آغاز دوباره آن در دست بررسی است که در صورت مهیا شدن شرایط این کشور از سر گرفته می‌شود. وی همچنین بحث برنامه‌ریزی برای از سرگیری سفر به کاظمین را به میان کشید و چنین عنوان کرد: تصمیم‌گیری این موضوع برعهده شورایعالی امنیت ملی است اما سازمان حج و زیارت این آمادگی را دارد که به محض مساعد شدن اوضاع و برقرای امنیت این شهر تغییراتی در برنامه اعزام به عتبات صورت دهد.  
اعزام‌های 7، 4 و 3 روزه هوایی
اوحدی همچنین درباره طول مدت سفر زائران نیز به مهر گفته است: در حال حاضر اعزام‌های 7، 4 و 3 روزه در دستور کار است و پیش ثبت‌نام برای دور جدید اعزام‌ها نیز انجام شده است. به گفته وی، در سفرهای کوتاه‌مدت هزینه اعزام‌ها از کاهش قابل توجهی برخوردار بوده است و البته این سفرها فقط به‌صورت هوایی انجام می‌شود.
انتقال نخستین گروه درمانی از جده
تیم درمانی هم که از جمله مهم‌ترین گروه‌های اعزامی به حج است همپای سایر گروه‌ها برای خدمت‌رسانی اعلام آمادگی کرده است و فاضل شیرخانی مدیر بیمارستان هلال احمر مدینه اظهار داشته است که نخستین گروه کادر درمانی از جده به سمت مکه مکرمه اعزام شده و همه چیز برای خدمت‌رسانی به حجاج مهیاست. به گفته وی، با تلاش شبانه‌روزی گروه‌های درمانی، بیمارستان مکه مکرمه هم‌اکنون آمادگی کامل در ارائه خدمات به زائران را داراست و بخش‌های گوناگون بیمارستان با همه تجهیزات و امکانات خود و پزشکان در همه حوزه‌ها و تخصص‌ها حضور خواهند داشت.
رضایت زائران از وضعیت تغذیه در حج
این در حالی است که موضوع تغذیه و سلامت آن همواره از مباحث مورد توجه است که در سفر هم از اهمیت دوچنانی برخوردار خواهد شد بر همین اساس رئیس سازمان حج و زیارت از آشپزخانه‌های زین و دخیل بازدید کرد که طی این بازدید همه زائران از وضعیت طبخ غذا ابراز رضایت کردند. در حال حاضر آشپزخانه زین با ۱۹ آشپز روزانه حدود ۱۵ هزار غذا و آشپزخانه دخیل با ۲۹ آشپز روزانه حدود ۲۳ هزار غذا طبخ می‌کنند و پذیرای زائران ایرانی هستند.
 


Page Generated in 0/0072 sec