printlogo


کد خبر: 116042تاریخ: 1393/6/25 00:00
تقویم تاریخ

سقوط دیکتاتوری رضاخان میرپنج و آغاز سلطنت محمدرضا پهلوی با حمایت انگلیس (1320 ش)
پس از تهاجم ارتش سرخ شوروی از شمال و ارتش انگلیس از غرب و جنوب به ایران و اشغال نظامی کشور در جریان جنگ دوم جهانی، رضاخان در 25 شهریور 1320، پس از 16 سال دیکتاتوری و استبداد مجبور به استعفا شد و فرزندش محمدرضا پهلوی را به جانشینی خویش برگزید. در این حال، رضاخان میرپنج با دزدیدن جواهرات سلطنتی متعلق به مردم ایران، با خانواده خود به اصفهان گریخته و از آنجا ابتدا تصمیم داشت به هندوستان یا ژاپن و سپس به شیلی رود ولی در سفر به او اطلاع دادند که دولت انگلیس با رفتن او به هندوستان مخالف است. سرانجام رضاخان را با خفت و خواری به جزیره موریس در اقیانوس هند و پس از مدتی به ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی تبعید کردند. به گفته انگلیسی‏ها، مهره‏ای را که خود آورده بودند، خود نیز بردند. پس از استعفای اجباری او از سلطنت، جلسه فوق‏العاده مجلس شورای ملی برگزار شد و محمدرضا به پادشاهی رسید. اشغالگران نیز که او را فردی خام، کم‏تجربه، ترسو و مطیع دیدند، با این تعهد که با متفقین همکاری کند، وی را تایید کردند.
شهادت شیخ عمر مختار، رهبر قیام
ضد استعمار ایتالیا در لیبی(1931م)
شیخ عمر مختار، مجاهد استعمارستیز و مبارز مسلمان لیبیایى در سال 1858م به دنیا آمد. وی پس از فراگیری قرآن و دروس دینی به عنوان شیخ و بزرگ قبیله و ناحیه خود تعیین شد. شیخ‏عمر مختار مدتی در سودان به ارشاد و هدایت مردم پرداخت و در سال 1911م به زادگاهش مراجعت کرد. با هجوم ارتش متجاوز ایتالیا به کشور لیبی و استقرار در منطقه بنغازی لیبی، عمرمختار رهبری جنبش ملی ضدایتالیایى را برعهده گرفت و مبارزات استعمارستیزانه خود را به همراه مردم محروم منطقه آغاز کرد. وی طی سال‏های مبارزه، تلفات زیادی بر قوای بیگانه وارد کرد تا اینکه ایتالیایی‏ها بر او غلبه کردند. شیخ عمر مختار در نهایت در 11 سپتامبر سال 1931م اسیر سپاه ایتالیا شد و پس از یک محاکمه صوری، وی را در 16 سپتامبر 1931 در 73 سالگی به دار آویختند.
درگذشت احمدشاه مسعود، نظامی برجسته و سردار مبارز افغان (2001م)
احمدشاه مسعود، نظامی برجسته و مبارز معروف افغان در سال 1952م در شمال افغانستان به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات متوسطه راهی کابل شد و از دانشگاه این شهر در رشته مهندسی فارغ‏التحصیل شد. احمدشاه مسعود در 20 سالگی به عضویت حزب جمعیت اسلامی درآمد و پس از چندی به فرماندهی شاخه نظامی حزب رسید. وی همزمان با یورش ارتش سرخ شوروی به خاک افغانستان، وارد عرصه جهاد و پیکار بر ضد اشغالگران شوروی شد و تا زمان عقب‏نشینی و شکست شوروی، لحظه‏ای از مبارزه دست نکشید و اسلحه‏اش را بر زمین نگذاشت اما خروج نیروهای شوروی، سرآغاز تفرقه‏ها و درگیری‏های متعدد داخلی شد که در نهایت به شکل‏گیری گروهک طالبان و ایجاد جبهه متحد اسلامی علیه آن انجامید. در این میان، احمد شاه مسعود با بهره‏گیری از تجارب طولانی خود در جنگ، به وزارت دفاع و فرماندهی نظامی ائتلاف ضدطالبان انتخاب شد و ضربات مهلکی بر گروهک طالبان وارد آورد. هرچند مسعود معتقد به گفت‌وگو برای بازگشت آرامش به افغانستان بود، با این حال این خواسته وی به دلیل مخالفت طالبان عملی نشد و جنگ‏های داخلی افغانستان ادامه یافت. احمدشاه مسعود در طول بیش از 20 سال مبارزه و جهاد با کمونیست‏ها و گروهک طالبان، خواهان استقرار دولت اسلامی بود و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی‏کرد. احمدشاه مسعود سرانجام در 9 سپتامبر 2001م از سوی دو نفر که خود را خبرنگار آژانس خبری عرب‏نیوز معرفی کرده بودند مورد سوء قصد واقع شد و یک هفته بعد بر اثر شدت جراحات وارده، در 16 سپتامبر 2001م در 49 سالگی درگذشت. امروز از احمدشاه مسعود در افغانستان به عنوان قهرمان ملی یاد می‏شود.


Page Generated in 0/0145 sec