printlogo


کد خبر: 125370تاریخ: 1393/6/27 00:00
واکاوی آمار جمعیت دانش‌آموزی تبیین کرد
12 میلیون دانش‌آموز گوش به زنگ ماه مهر

گروه اجتماعی: همه ساله و با نزدیک شدن ماه مهر نه تنها خانواده‌ها بلکه بسیاری از سازمان‌ها و نهادها هم برای تدارک سال تحصیلی دست به کار می‌شوند و هر یک فراخور وظایف خود تسهیلاتی را برای دانش‌آموزان و کمتر شدن مشکلات ترافیکی و شهری در نظر می‌گیرند. شهرداری با تجهیز حمل و نقل عمومی و سروسامان دادن به مشکلات شهری پا به این میدان می‌گذارد و پلیس راهنمایی و رانندگی هم زمینه تردد آسان سرویس مدارس و خانواده‌ها را فراهم می‌کند البته این تمام ماجرا نیست و بسیاری از نهادهای دیگر هم از مدت‌ها پیش برای استقبال از مهر آماده شده‌اند و با موضوعاتی مانند آموزش رانندگان سرویس مدارس نام خود را در لیست خدمتگزاران ماه مدرسه ثبت کرده‌اند. این در حالی است که با آغاز شمارش معکوس برای بازگشایی مدارس همواره آمار دانش‌آموزان بویژه دانش‌آموزان کلاس اولی بیش از هر زمان مورد توجه است و شور و شوق این قشر از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها از حال و هوای دیگری برخوردار است بر همین اساس بسیاری از مدیران آموزش و پرورش و دیگر سازمان‌های مرتبط دست به کار شده‌اند و از دریچه آمار اعداد و ارقام دانش‌آموزی و جزئیاتی از چگونگی آغاز سال تحصیلی جدید را اعلام کرده‌اند.
آغاز سال تحصیلی از اول مهر
ثبت‌نام دانش‌آموزان کلاس اولی و برپایی جشن شکوفه‌ها هم از جمله مهم‌ترین برنامه‌های عملیات سال تحصیلی است که امسال هم بنا بر گفته مهدی نویدادهم، دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش در 31شهریورماه جشن شکوفه‌ها در سراسر کشور برگزار خواهد شد و مطابق قانون مجلس شورای اسلامی آغاز سال تحصیلی از اول مهرماه خواهد بود.
ثبت‌نام پیش‌دبستانی برای 6 ساله‌ها
شورایعالی آموزش و پرورش دوره پیش‌دبستانی را از یک به 2 سال توسعه داده و آن را برای کودکان 4 سال تمام و 5 سال تمام تعریف کرده است اما همین موضوع در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید ابهاماتی را برای خانواده‌های دارای کودک 5 ساله ایجاد کرده است. به گفته مجتبی زینی‌وند، مدیرکل مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، در حال حاضر تنها نوآموزان 5 سال تمام (6ساله) در پیش‌دبستانی‌های دایر در مدارس غیردولتی مجاز به ثبت‌نام هستند. زینی‌وند درباره شهریه پیش‌دبستانی‌های دایر در مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جدید نیز به ایسنا گفته است: شهریه پیش‌دبستانی‌های دایر در مدارس ابتدایی غیردولتی در سال تحصیلی جدید برابر با 80 درصد شهریه ثابت همان مدرسه ابتدایی در هر منطقه است.
دانش‌آموزان در آینه آمار
از دیگر نکاتی که همواره در برنامه‌ریزی‌های تدارکات در نظر گرفته شده برای استقبال از ماه مهر مورد توجه است، دانستن آمار دانش‌آموزان است. علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره آمار دانش‌آموزانی که در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند، گفته است: براساس آخرین آمار 12 میلیون و 172 هزار و 728 دانش‌آموز در همه مقاطع تحصیلی و در کل کشور ثبت‌نام کرده‌اند. وی ادامه داد: ‌از این تعداد 7 میلیون و 5 هزار و 112 دانش‌آموز ابتدایی، 2 میلیون و 3 هزار و 844 دانش‌آموز دوره اول متوسطه و 2 میلیون و 848 هزار و 450 دانش‌آموز دوره دوم متوسطه هستند.
450هزار دانش‌آموز هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند
زرافشان همچنین درباره تعداد دانش‌آموزانی که ثبت‌نام نکرده‌اند، اظهار داشت: عمده دانش‌آموزانی که ثبت‌نام نکرده‌اند بخشی از دانش‌آموزان استثنایی هستند که اینها یک گروه ویژه دانش‌آموزی دارند و به صورت یکجا ثبت‌نام می‌شوند و در سال گذشته تعداد دانش‌آموزان استثنایی 72 هزار و 698 نفر بود که نسبت به تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام شده فعلی هنوز 5 هزار نفر ثبت‌نام نکرده‌اند. به گفته وی، در دوره متوسطه اول سال گذشته تعداد دانش‌آموزان برابر با 2 میلیون و 71 هزار و 173 نفر بود  و در حال حاضر 65 هزار دانش‌آموز در این دوره ثبت‌نام نکرده‌اند و در مقطع ابتدایی نیز تعداد دانش‌آموزان برابر با 7 میلیون و 18 هزار و 285 نفر بود که این تعداد در حال حاضر 7 میلیون و 5 هزار دانش‌آموز است و عمده کسانی که هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند در دوره متوسطه هستند. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: تفاوت آمار ما در سال گذشته در متوسطه 3 میلیون و 288 هزار نفر بوده و در حال حاضر به 2 میلیون و 848 هزار نفر رسیده است؛ یعنی این تفاوت دانش‌آموزان متوسطه دوم است و در متوسطه اول و ابتدایی به حد سال گذشته رسیده‌ایم. به باور زرافشان، در مقطع ابتدایی، ارزشیابی توصیفی است و در دوره  اول متوسطه هم بیشتر دانش‌آموزان در خردادماه قبول می‌شوند؛ اما در دوره دوم متوسطه با توجه به امتحانات تجدیدی و انتخاب رشته مقداری عقب هستیم؛ البته نسبت به کل ثبت‌نام در سال تحصیلی گذشته، در حال حاضر جلو هستیم اما این تعداد دانش‌آموز در دوره متوسطه باقی مانده است. وی تصریح کرد:‌ در مجموع با توجه به اینکه برآوردمان 2 میلیون و 600 هزار دانش‌آموز است، حدود 450 هزار دانش‌آموز در کل مقاطع هنوز در کشور ثبت‌نام نکرده‌اند.
تحصیل 5/8 درصد دانش‌آموزان
در مدارس غیردولتی
این در حالی است که از میان آمار دانش‌آموزان کشور تعدادی از آنها در مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند و سال تحصیلی را در این مدارس می‌گذرانند؛ این موضوعی است که محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی به آن پرداخته است و آمار این قشر از دانش‌آموزان را تنها 5/8 درصد جمعیت دانش‌آموزی اعلام کرده است. این عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال حاضر 5/8 درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند، بیان داشت: برنامه‌ریزی برای افزایش سهم بخش خصوصی در آموزش و پرورش در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که این موضوع به وزارت آموزش و پرورش نیز بزودی ابلاغ خواهد شد. این موضوع هم که البته خود جای بحث دارد از دیگر مواردی است که درباره آموزش و پرورش مطرح می‌شود.
خطر سرویس غیرمجاز برای دانش‌آموزان
اما در حالی که برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به مشکلات تردد و خطر تصادف دانش‌آموزان در سطح شهر هشدار داده‌اند، رئیس پلیس ترافیک شهری سرویس مدارس غیرمجاز را مهم‌ترین خطر در حوادث ترافیکی برای دانش‌آموزان معرفی کرده است. سردار محسن مهرایی، با اعلام اینکه بیشترین خطرات سرویس برای دانش‌آموزان خودروهای غیرمجاز هستند که خارج از چارچوب قانونی فعالیت می‌کنند، به مهر یادآور شده است: بررسی سوابق حوادث سرویس مدارس در سال‌های گذشته نشان می‌دهد تمام حوادثی که برای دانش‌آموزان رخ داده است از سوی سرویس‌های غیرمجاز بوده و درباره سرویس‌های مجاز هیچ حادثه منجر به فوت گزارش نشده است. اولین خطر بالقوه برای دانش‌آموزان سرویس‌های غیرمجاز و استفاده از راننده فاقد صلاحیت در امر جابه‌جایی است.


Page Generated in 0/0056 sec