printlogo


کد خبر: 125393تاریخ: 1393/6/27 00:00
خبر

برگزاری شب شعر «ترانگیزان» خارج از تهران
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی گفت: شب‌های شعر «ترانگیزان» بزودی از پایتخت به سمت استان‌ها سوق یافته تا در خارج از پایتخت هم شاهد شعر خوانی باشیم. مهدی قزلی، مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در گفت‌وگو با فارس پیرامون برگزاری شب‌های شعر «ترانگیزان» که اولین جلسه آن برگزار شد، اظهار داشت: از آنجایی که اغلب در محافل شعری یا شب‌های شعر، دچار این آفت هستیم که شاعران ابیات و سروده‌های قدیمی خود را خوانده و کمتر از اشعار جدید خود می‌خوانند، بر این اساس به نظر می‌آید فضای شعری ما دچار رکود شده است.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی تاکید کرد: با توجه به موارد مذکور برنامه و شب‌های شعری تشکیل دادیم که شاعران اشعار جدید و قرائت نشده خود را بخوانند، از جهتی هم برای اینکه حاضران و شاعران انگیزه داشته باشند یکی از پیشکسوتان عرصه شعر را به عنوان دبیر در هر جلسه معرفی خواهیم کرد اما اجرای کلی برنامه برعهده بنیاد خواهد بود. این مقام مسؤول با بیان اینکه به صورت ماهانه، یک دبیر معرفی خواهد شد تا این نشست‌ها را اداره کند، بیان کرد: هدف ما این است که با حضور یکی از شاعران پیشکسوت با نام دبیر بتوانیم در کنار حضور جوانان، جریان‌ساز عمل کنیم. اولین نشست نیز به بهانه روز شعر و ادب و بزرگداشت شهریار برپا خواهد شد. قزلی در پاسخ به اینکه در نظر ندارید برترین اشعار قرائت شده را گردآوری و مجتمع منتشر کنید؟ گفت: پس از اینکه اشعار در نشست‌های ماهانه قرائت شود رسانه‌ها، وبلاگ‌ها و فضای عمومی از آنها استفاده کرده و آن را منتشر می‌کنند، ما نگران این موضوع نیستیم، البته با راه‌اندازی سایت و مجله الکترونیکی بنیاد این اشعار را از آن طریق بازتاب خواهیم داد. این نویسنده در پایان ابراز امیدواری کرد این نشست‌ها با نام شب‌های شعر «ترانگیزان» با استقبال دو سویه میان مخاطبان و شعرا مواجه شود. وی در پایان گفت: امیدواریم از جلسه سوم و چهارم بتوانیم این نشست‌ها را از پایتخت به سمت شهرستان‌ها هدایت کنیم تا در خارج از تهران نیز شاهد برپایی جلسات شعری باشیم.

اعتراض میرشکاک به لباس پوشیدن غربی

یوسفعلی میر‌شکاک در پاسخ به سوالی در ارتباط با پوشش این روزهای خود گفت: این لباس‌ها، لباس ملی نیاکانم است و به همین دلیل هم آنها را می‌پوشم. تا کی باید ادای اروپایی‌ها را دربیاوریم؟ ما ایرانی‌ها می‌گوییم هویت ملی و دینی داریم اما در نحوه لباس پوشیدنمان درگیر هستیم. لباس غربی را خیلی راحت می‌توانیم بپوشیم اما شرمسار می‌شویم که لباس ملی خودمان را بپوشیم.  به گزارش مهر وی اظهار کرد: این لباس‌ها، لباس ملی نیاکانم است و به همین دلیل هم آنها را می‌پوشم. تا کی باید ادای اروپایی‌ها را دربیاوریم؟ ما ایرانی‌ها می‌گوییم هویت ملی و دینی داریم اما در نحوه لباس پوشیدنمان درگیر هستیم. لباس غربی را خیلی راحت می‌توانیم بپوشیم اما شرمسار می‌شویم که لباس ملی خودمان را بپوشیم.  این شاعر کشورمان با بیان اینکه با نحوه لباس پوشیدنش می‌خواهد پیغامی به همزبانانش بدهد، گفت: می‌خواهم به مردم لرستان بگویم ضرورتی ندارد تنها برای جشنواره‌ها لباس لری و بومی خود را بپوشند. برای رسیدن به سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید بتوانیم در درجه نخست به لباس ملی، فرهنگ بومی و مناسبات اخلاقی خودمان برگردیم و پس از آن اگر همت کنیم معماری شهرمان را به شکل بومی و ملی بسازیم.  میرشکاک همچنین گفت: متاسفانه ایرانی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی همیشه منتظر هستند دولت برای‌شان کاری انجام دهد، در حالی که دولت که سهل است، خود خدا هم برای ملت کاری نمی‌کند مگر آنکه مردم بخواهند تغییری در شرایطشان ایجاد کنند البته منظور این نیست که خداوند نمی‌تواند کاری انجام دهد، بلکه این کار را نمی‌کند و خود ما اگر غیرت داشته باشیم خداوند هم در راهی که پیش رو داریم کمک‌مان خواهد کرد. وی ادامه داد: همیشه به این می‌نازیم که بزرگان ادبیات، هنر و فرهنگ کشورمان در گذشته چه کسانی بوده‌اند و چه کرده‌اند. اما بالیدن به گذشته، هنر نیست، باید بتوانیم بدون اینکه از جهان کنونی منقطع شویم، به گذشته خود بازگردیم. متاسفانه تصور می‌کنیم به دلیل اینکه غربی‌ها تکنولوژی را درست کرده‌اند باید لباسمان را هم از آنها بگیریم در حالی که خودشان اندک اندک از تمدنی که ساخته‌اند فاصله می‌گیرند.

واکنش محسن تنابنده به ساخته نشدن «پایتخت ۴»

 صحبت‌های سیروس مقدم باعث شد محسن تنابنده در صفحه اینستاگرامش نسبت به ساخته نشدن «پایتخت ۴» واکنش نشان بدهد. این بازیگر در اینستاگرامش نوشت: ماجرای ساخت قسمت چهارم سریال پایتخت این روزها بحث‌های زیادی را به دنبال داشته است. هفته گذشته سیروس مقدم در مصاحبه‌ای صراحتا از منتفی شدن ساخت قسمت چهارم پایتخت خبر داد اما مقدم امروز در مصاحبه تازه‌ای درباره عیادتش از رهبر انقلاب صحبت کرد و از تمجید از سریال پایتخت خبر داد. سیروس مقدم در گفت‌وگو با فارس گفت: خیلی خوشحال شدم که ایشان را سالم و سلامت دیدم و روی گشاده ایشان برای ما قوت قلب بود. وی در ادامه گفت: ایشان در این دیدار از یکی از سریال‌هایی که خیلی تعریف کردند و بنده استفاده کردم، همین سریال پایتخت بود. اول اینکه بنده را که شناختند، برایم جای خوشحالی زیادی دارد و تعریف کردند و گفتند سریال‌های شما را پیگیر هستم که سریال‌های بسیار ایرانی است و به فرهنگ ایرانی بسیار نزدیک است. مقدم اظهار داشت: من هم از ایشان پرسیدم که کدام سریال‌هایم را می‌فرمایند و ایشان گفتند که پایتخت‌ها را پیگیری کرده‌ام و روابط سالم بین خانواده‌های ایرانی و شئونات یک خانواده ایرانی در این سریال‌ها رعایت شده است. به مسؤولان هم گفته‌ام که این سریال‌ها الگوی خوبی برای سریال‌سازی است. از مردمی بودن سریال هم تعریف کردند که من خیلی خوشحال شدم. وی در ادامه درباره ساخت سری چهارم پایتخت نیز توضیح داد: قطعا سری چهارم این مجموعه ساخته نمی‌شود ولی در صحبت‌هایی که با آقای دارابی معاون سیما و آقای فرجی مدیر شبکه یک داشته‌ایم، قرار است سریال نوروزی این شبکه را کارگردانی کنم. فقط آقای تنابنده به همراه یک تیم مشغول نگارش فیلمنامه هستند و قرار است سریالی در اشل پایتخت اما متفاوت از آن داشته باشیم. صحبت‌های سیروس مقدم باعث شد محسن تنابنده (بازیگر و نویسنده پایتخت) در صفحه اینستاگرامش ضمن نقل این صحبت‌ها بنویسد: به خدا من اصراری به ادامه پایتخت ندارم اما این خیلی عجیبه که بلندترین مقام سیاسی مملکت موافق پایتخته ولی یه عده مانع می‌شن... جل‌الخالق.

اعظمیان و ساخت مستند درباره سوءاستفاده از نام ایثارگران

رضا اعظمیان، کارگردان سینمای ایران قصد دارد فیلم مستندی را با عنوان «پابرهنه‌های دیروز، بورژواهای امروز» درباره فساد مالی یکی از شرکت‌های تهران که از نام ایثارگران سوءاستفاده می‌کرد، جلوی دوربین ببرد. رضا اعظمیان، کارگردان سینمای ایران درباره فعالیت‌های تازه‌اش به مهر گفت: به تازگی نگارش فیلمنامه فیلم مستندی را با عنوان «پابرهنه‌های دیروز، بورژواهای امروز» به پایان رساندم و تصمیم دارم بزودی این مستند را جلوی دوربین ببرم. وی ادامه داد: مذاکراتی با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی انجام دادم البته حمایت مالی از آنها نمی‌خواهم فقط درخواست کردم برای صدور مجوز ساخت این فیلم مستند من را همراهی کنند. اعظمیان درباره سوژه فیلمش توضیح داد: «پابرهنه‌های دیروز، بورژواهای امروز» بیانگر یک موضوع اجتماعی است و داستان سوءاستفاده‌های مدیران یک شرکت است که در طول مدت زمان مشخصی، سهام‌هایی را به نام خود کرده و به اسم ایثارگران امکاناتی را گرفته و از خدمات آنها استفاده کرده‌اند. وی در ادامه افزود: زمانی که این خبر به من رسید به این نتیجه رسیدم که برای نشان دادن چنین فسادی بهترین کار، ساخت یک فیلم مستند است. من معتقدم آدم‌هایی که برای منافع خودشان از نام شهدا و ایثارگران بهره می‌برند انسان‌های ناجوانمردی هستند که نه تنها به فساد مالی مبتلا هستند بلکه از باورها و ارزش‌های جامعه نیز سوءاستفاده می‌کنند. کارگردان فیلم «دلتنگی‌های عاشقانه» تصریح کرد: امیدوارم شرایطی فراهم شود که هرچه زودتر بتوانم این فیلم مستند را بسازم. اعظمیان درباره زمان اکران فیلم «دلتنگی‌های عاشقانه» عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است این فیلم اوایل سال 94 راهی اکران شود. محمدرضا فروتن و میترا حجار در فیلم «دلتنگی‌های عاشقانه» به ایفای نقش می‌پردازند.
دلتنگی های عاشقانه درباره شهید «مدق» است که در جشنواره فجر سی ودوم به نمایش درآمد و این فیلم نظرات موافق و مخالف زیادی داشت که قرار است در اوایل سال آینده به نمایش درآید.


Page Generated in 0/0173 sec