printlogo


کد خبر: 125413تاریخ: 1393/6/27 00:00
تقویم تاریخ

درگذشت شاعر معاصر، استاد «سیدمحمدحسین بهجت‌تبریزی» معروف به «شهریار» (1367ش)
سیدمحمدحسین بهجت‌تبریزی،  متخلص به شهریار در سال 1285 ش در خانواده‏ای اهل ادب در تبریز به دنیا آمد. ایام کودکی او با جنبش آزادیخواهان مشروطه به رهبری ستارخان و باقرخان همراه بود. وی در کودکی با قرآن و دیوان حافظ آشنا شد و پس از تحصیل مقدمات حوزوی، به تهران رفت و وارد مدرسه دارالفنون شد. شهریار سپس وارد مدرسه طب شد، ولی در پی یک جریان عاطفی و پس از 5 سال تحصیل، بدون اخذ مدرک دکترا، تهران و دانشکده را ترک گفت و در خراسان وارد خدمت دولتی شد. او در نیشابور به دیدار کمال‏الملک، نقاش مشهور رفت و شعری درباره وی سرود. شهریار از آن پس مدتی در تهران سکونت داشت و از سال 1319 ش در تبریز اقامت گزید. وی همزمان با اوج‏گیری نهضت اسلامی، با زبان شعر، انقلاب اسلامی را همراهی کرد. شهریار، به عنوان یکی از مشهورترین غزل‏سرایان معاصر، معروفِ خاص و عام است. او غزل‏های دلنشینِ بسیاری سروده که یادگار نخستین عشق آتشین اوست. عشق عرفانی نیز در اشعار شهریار مقام والایی دارد و بر بیشتر شعرهای او سایه افکنده است. کلیات اشعار شهریار متجاوز از 15 هزار بیت از قصیده و غزل و مثنوی و قطعه است که در 3 مجلد به چاپ رسیده است. بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین از دوره‏های گوناگون زندگی، در اشعار شهریار منعکس است و با خواندن آنها می‏توان گوشه‏هایی از زندگی شاعر را از نظر گذراند. شهریار بی‏گمان در شاعری، استعدادی درخشان دارد که در سراسر اشعار او، روحی حساس و شاعرانه، موج زنان بر بال تخیلی پوینده و آفریننده در پرواز است. او به تجدد و نوآوری در شعر گرایش محسوسی داشت و اشعاری که برای نیما یوشیج و به یاد او سروده، حکایت از این موضوع دارد. شهریار در سال 1367 در مراسم مجتمع هنر و ادبیات دفاع مقدس به دریافت لوح دستخط زرین حضرت امام، دیپلم افتخار و سکه یادبود مجتمع به عنوان برگزیده شعر، نائل آمد. این شاعر شهیر سرانجام در بیست و هفتم شهریور 1367ش در سن 82 سالگی در تهران درگذشت و در مقبره‌الشعرای تبریز به خاک سپرده شد. برای پاسداشت مقام ادبی استاد محمدحسین شهریار و نکوداشت این شاعر پرآوازه، سالروز درگذشت وی برابر با بیست‌وهفتم شهریور، به عنوان روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است.
تولد «خواجه نظام الملک» وزیر دانشمند سلجوقی(408 ق)
خواجه نظام‌الملک، دانشمند و از شخصیت‏های مهم سیاسی - فرهنگی قرن پنجم هجری است که در طوس به دنیا آمد. او از جمله دانشمندانی است که تاثیر بسیار زیادی بر تحولات سیاسی و فرهنگی عصر خویش گذاشت. خواجه در دربار سلسله‏ سلجوقیان به وزارت منصوب شد و طی 30 سال وزارت خود، در حل و فصل امور مملکتی تلاش بسیاری کرد و بسیاری از پیشرفت‏های ایران در زمان سلجوقیان، مدیون کاردانی و لیاقت او بود. از اقدامات مهم خواجه نظام‌الملک، تاسیس مدارس متعددی در شهرهای مهم بود که به نظامیه معروف شدند. خواجه از نویسندگان چیره‏دست ادب فارسی نیز به شمار می‏رود. او تجربه سالیان دراز وزارت خویش را درکتابی به نام سیاستنامه گردآوری کرده است.
پایان تألیف تفسیر مشهور «مجمع‌البیان» توسط علامه «طبرسی» (536 ق)
تفسیر مجمع‌البیان نوشته علامه شیخ طبرسی یکی از مفسرین بزرگ قرآن است. وی از علمای مشهور ایران بود که به خاطر فضیلت، درستکاری و امانتداری در علوم فقه، حدیث و تفسیر به امین‌الاسلام، یعنی امانتدار اسلام شهرت یافت. تفسیر مجمع‌البیان که از تفاسیر مهم قرآن است، تفسیری مرجع و قابل استفاده برای دانشمندان مسلمان بوده و هست. این تفسیر بارها چاپ شده و ترجمه‏ فارسی این تفسیر، در 30 جلد موجود است.
شروع به کار اولین ساعت «هسته‌ای» جهان در نیویورک (1957م)
پس از 7 سال تلاش و کوشش شبانه‏روزی توسط جمع زیادی از برجسته‏ترین ساعت‏سازان روسی، انگلیسی و آمریکایى، اولین ساعت هسته‏ای جهان، در روز هجدهم سپتامبر 1957م در بندر نیویورک آمریکا، در یک آزمایشگاه بزرگ این شهر ساخته و مشغول به کار شد. این ساعت که از وجود آن در موارد بسیار دقیق و در آزمایشگاه‏های مختلف استفاده می‏شود در هر 300 سال، تنها 5 ثانیه جلو یا عقب خواهد رفت.


Page Generated in 0/0221 sec