جای خالی آموزش در زندگی شهری
ناآگاهی از فرهنگ شهرنشینی و قواعد رفتاری زندگی شهری، هزینههای زیادی به ادارهکنندگان شهر، محیط شهری و ساکنان شهر تحمیل میکند که اثرات منفی این ناآگاهی مستقیم معطوف به شهر و شهرداری میشود. در این میان آموزش و تربیت شهروندان به نوعی سرمایهگذاری برای آینده کشور به شمارمیآید و میتواند در قالب مهارتهای زندگی فردی و جمعی و بهصورت برنامهریزی آشکار و پنهان ارائه شود. به وسیله این آموزشها، افراد جامعه فرهنگ شهروندی را کسب کرده و آمادگی لازم برای زندگی شهری را پیدا میکنند. براین اساس آموزش در زمینه فرهنگی را میتوان از رسمیترین نظام آموزشی کشور یعنی آموزش و پرورش شروع کرد. پاکیزگی شهر و محیط زندگی، احترام به حقوق دیگران، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و حق تقدم در تمام امور شهروندی، آموزش بهداشت عمومی و دفع صحیح زباله از موضوعاتی است که باید از دوران کودکی و با آموزش صحیح نهادینه شود زیرا پس از رشد و بلوغ افراد، این عادات در آنها تقویت و تثبیت شده و تغییر آنها به تمایلات طبیعی، ناممکن و دیر است. اما از آنجا که تمامی تعاملات شهری در فضای شهر صورت میگیرد ضروری است که شهروندان درباره نحوه تعامل با حوزه شهری مطالبی فرا بگیرند تا بتوانند شهری به هنجار داشته باشند. همچنین از طریق آموزههای شهروندی این امکان مهیا میشود که شهروندان با شالودههای اصلی شهرداریها آشنا و از وظایف شهروندی خودآگاه شوند و بهعنوان شهروند متعهد، با آگاهی کامل، مسؤولیت خود را نسبت به جامعه و شهر برعهده گرفته و ابزارهای اصلی مشارکتپذیری را بیاموزند. برای مثال، مدیریت خدمات و بهداشت شهری بدون مشارکت گسترده مردم، امکانپذیر نخواهد بود. بسیاری از آلودگیهای زیستمحیطی، ناشی از همکاری نداشتن مردم یا آشنا نبودن آنها با فرهنگ زندگی شهری است. تجربه ثابت کرده است که آموزش مردم به میزان زیادی میتواند بر رفتار آنها در تولید آلودگیهای زیست محیطی و بهداشت عمومی مؤثر باشد. آموزشهای شهروندی قدرتی است که بهصورت چتر باز میشود تا تمام افراد یک جامعه که احساس تعلق و عضویت در جامعه میکنند، تحت پوشش آن قرار گیرند و از این طریق سطح تعلق خود را به فرهنگ و دولت بازگو کنند. در واقع از طریق آموزشهای رسمی و غیررسمی شهروندی میتوان برای افراد جامعه مشخص کرد در قوانین و مقررات شهری چه جایگاهی دارند و بهعنوان یکی از ارکان اصلی نظام مدیریت شهری چه وظایفی را باید اجرا کنند. همچنین بهبود وضعیت اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی جامعه شهرنشینی، حفظ محیط سبز در شهر، همکاری حوزه خدمات شهری و گسترش مشارکت آنها برای پیشبرد اهداف شهری، به وجود آمدن حس مشارکت فرهنگی و اجتماعی در بستر جامعه، اعتلای طرحهای توسعه شهری به روش گروهی و مردمی و تقویت نقش شهرداری در ابعاد گوناگون برای زندگی شهروندان، استفاده بهینه از منابع موجود، اعتلا و ارتقای هویت مشارکتی در مناطق و محلات و توانمندسازی جامعه برای پذیرفتن مسؤولیت مشکلات از دیگر کارکردهای آموزش شهروندی است. از همه مهمتر اینکه این آموزشها فرصت مغتنمی برای نهادینهکردن مشارکتهای مردمی و حضور فعال شهروندان در فعالیتهای توسعه و مدیریت شهری
بهشمار میرود.
سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:
آلودگی اورانیومی ریزگردها بررسی میشود
«نمونهگیری و نتایج پروژه منشأیابی ریزگردها تا ابتدای دی ماه به پایان میرسد و درباره آلودگی این ذرات به مواد رادیواکتیو تنها در پایان این پروژه میتوان اظهارنظر کرد.» حشمتالله بسطامی، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان این مطلب افزود: منشأیابی ذرات معلق موجود در هوا یکی از پروژههای مهم است که این شرکت از ابتدای سال جاری آغاز کرده و تا ابتدای دیماه نتایح حاصل از آن اعلام میشود. به گفته وی، ذرات معلق 2 منشأ اصلی طبیعی و ذرات حاصل از احتراق سوختهای فسیلی از جمله دیزل و گازوئیل دارند. سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به مهر گفت: ریزگردهای با منشأ طبیعی که بیشتر ترکیب سیلیسی دارند و به اصطلاح به آنها غبار محلی گفته میشود، خطر چندانی ندارند و سالهای متوالی به اندازههای گوناگون در هوا وجود دارند. وی با بیان اینکه اظهارنظر درباره آلوده بودن ریزگردها به مواد رادیواکتیو بویژه اورانیوم باید مستند باشد، گفت: تاکنون نتایج هیچ یک از آزمایشها و گزارشها مبنی بر آلودگی ریزگردها به این مواد را نشان نداده اما در این پروژه آلودگی ذرات معلق به اورانیوم هم بررسی میشود.