printlogo


کد خبر: 126965تاریخ: 1393/7/26 00:00
چند سطری درباره کتاب بینش تمدنی

سعید سعادت: طبق معارف ناب توحیدی، باطن همه دین و محور انسجام و هماهنگی دین، «توحید» است که از طریق «ولایت» اولیای معصوم الهی در کل عالم جاری می‌شود و همه ظواهر دینی، اعم از اعتقادات، اخلاقیات و دستورات دینی را در سیطره توحیدی خود قرار می‌دهد. حسین مهدی‌زاده، نویسنده کتاب «بینش تمدنی» در چند گفتار با عناوین جهان‏نگری توحیدی، حقیقت تشیع، انسان، جامعه، تمدن، تاریخ، کلیاتی پیرامون فلسفه تاریخ شیعی، تعالی رحمانی؛ توسعه شیطانی، جریان‏های فعال اجتماعی در جهان اسلام، نظام اجتماعی مبتنی بر ولایت فقیه، مأموریت امروز جبهه حق؛ «تمدن نوین اسلامی»؛ قصد داشته است تقریری از اندیشه متفکر فرزانه روزگار ما حجت‏الاسلام‏والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری ارائه کند؛ متفکری که «وسیع»، «عمیق» و «منظومه‏وار» می‏اندیشد و این 3 خصلت، محصولات فکری وی را نیازمند وجود دانش‏پژوهان جوانی کرده است که با حوصله و دقتِ قلم، نظرات ایشان را جمع‏آوری و ثبت و ضبط کنند.
این کتاب کوچک، آسان‏ترین تقریری است که می‏توان از عمومی‏ترین محصولات فکری حجت‏الاسلام‏والمسلمین میرباقری ارائه کرد البته دست‌یافتن به همین تقریر ساده و عمومی نیز دغدغه فکری سال‌های اخیر بنده بوده و تجمیع و تحریر و تألیف کثرات این پازل وسیع و عمیق، بیش از 2 سال به طول انجامیده است؛ در نهایت نیز محصول نهایی، خود گواهی بر پختگی فکر و قلم نویسنده شده است.در این نوشتار سعی شده است دین و اعتقادات دینی تمدنی اسلام تبیین شود. در توصیف این چارچوب، ضمن آنکه سعی بر تبیین گستردگی سایه توحید بر همه زوایای زندگی مخلوقات شده است، توضیح داده می‌شود که چرا و چگونه، همه مفاهیم دینی، زاویه‏ای از همان توحید است، نه امری در عرض توحید و زائد بر آن. در پایان کتاب نیز اشاره شده که دین همه ابعاد حیات مخلوقات را در بر گرفته و هیچ شأنی از حیات آنها نیست، مگر آنکه به هدایت و سرپرستی خدای متعال نیاز مبرم دارد.
در قسمتی از ابتدای فصل اول این کتاب می‌خوانیم:
خدای متعال پس از آفرینش مخلوقات و هبوط آدم و نسل او به زمین، رسولانی را به‌سوی آنها فرستاده که محور اصلی دعوت همه ایشان، توحید بوده است؛ ... یا قوم! إعبدوا الله، مالکم من إله غیره. انبیای الهی مردم را به عبادت خدای یکتا و نفی شرک و بت‌پرستی دعوت می‌کردند و همه سعی‌شان بر این بود که انسان‌ها با ورود به دژ مستحکم توحید، همه بت‌ها و الهه‌های دروغین را نفی کنند و تنها الله واحد احد را بپرستند تا از همه ترس‌ها، اضطراب‌ها و حزن‌ها رهایی یابند. توحید، خلاصه دعوت همه انبیا، غایت خلقت و آرمان بزرگ تاریخ است. دعوت انبیا دعوتی بدون انقطاع است که همه ساحت‏های زندگی و همه توانایی‌های انسان را در برمی‌گیرد؛ تاجایی‌که انسان همه آنها را صرف عبادت و قرب به معبود یگانه عالم کند و هیچ کاری را برای غیر خدا انجام ندهد. پروردگار عالمیان، هیچ‌ امکاناتی را بدون هدف به بشر نداده و غایت همه آنها را قرب خود قرار داده است، نه قرب به هیچ معبودی دیگر. خدای عالم از شریک شدن بت‌ها در کوچک‌ترین افعال بندگانش هم بیزار است.
اگر چنین است، چرا بعضی توحید را به‌گونه‌ای تعریف می‌کنند که می‌توان با خدا بود اما فرمان‌های او را در زندگی روزمره نادیده گرفت و خدا را برای کنج تنهایی‌ها کنار گذاشت! خدایی که تنها رفع خستگی می‌کند و هنگام نشاط انسان، هیچ برنامه‌ای برای او ندارد! آیا چنین خدایی همان خدای بزرگ انبیاست؟ آیا اولیای الهی از خوف چنین خدایی در نیمه‌های شب مانند چوب خشک بر زمین می‌افتادند؟ آیا چنین تفسیری از دین الهی به صواب است یا آنکه دین خدای بزرگ عالمیان، آن حقیقت بزرگ و کاملی است که چتر توحید را بر همه هستی گسترانده و در همه حوزه‌های حیات و زندگی، راه اقامه توحید و سرسپاری مطلق به سرپرستی پروردگار عالمیان را به بشر می‌آموزد؟
این کتاب را «نشر کتاب فردا» با همراهی «نشر تمدن نوین» در 248 صفحه به قیمت 100 هزار ریال منتشر کرده است.
نشر کتاب فردا فعالیت خود را در سال ۱۳۸۹ آغاز کرده و تاکنون بیش از 30 عنوان کتاب توسط این انتشارات به چاپ رسیده است که تمام آنها به چاپ‌های دوم و سوم رسیده و برخی از آثار موفق شده‌اند چاپ ششم را در طول 3 سال تجربه کنند. تحول در علوم انسانی، فقه حکومتی، تحول حوزه‌های علمیه، الگوی پیشرفت اسلامی - ایرانی، انقلاب اسلامی، سنت غربی و نسبت ما با سنت و تجدد از جمله موضوعاتی است که نشر کتاب فردا مورد توجه خود قرار داده است. کسب عنوان ناشر برگزیده پانزدهمین دوره کتاب سال حوزه در سال ۱۳۹۲ و ناشر تقدیرشده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ورزش و جوانان در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۳۹۳ از جمله موفقیت‌های نشر کتاب فردا در 3 سال آغازین فعالیت خود بوده است. علاقه‌مندان می‌توانند این اثر و کتاب‌های نشر کتاب فردا را با تخفیف ویژه از پاتوق کتاب فردا به نشانی
BookRoom.ir تهیه کنند. پاتوق کتاب از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را برای توزیع محصولات فرهنگی به مخاطبان و علاقه‌مندان آغاز کرد و اکنون توانسته است به مرجعی برای معرفی و خرید محصولات فرهنگی که عموماً کتاب را شامل می‌شود، تبدیل شود. اکنون پاتوق کتاب، به عنوان سامانه سرآمد در عرصه فرهنگ و بزرگ‌ترین فروشگاه فرهنگی مجازی کتاب میان مخاطبان شناخته شده است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با تیم پشتیبانی سامانه پاتوق کتاب در BookRoom.ir به شماره تماس ۰۲۵۳۷۷۴۶۹۹۲ یا پست الکترونیک
 info@BookRoom.ir در ارتباط باشید.
 


Page Generated in 0/0201 sec