printlogo


کد خبر: 126982تاریخ: 1393/7/26 00:00
چهارگوشه

هشدار چین به آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه چین، پنجشنبه از آمریکا خواست از طریق مسائل هنگ‌کنگ، در امور داخلی پکن دخالت نکند. هونگ لی در سخنانی در واکنش به «ابراز نگرانی شدید» آمریکا در قبال ناآرامی‌های هنگ‌کنگ گفت مسائل هنگ‌کنگ امور داخلی چین است و ما از کشورهای دیگر می‌خواهیم در امور داخلی پکن دخالت نکنند. مقامات غربی بویژه مقامات آمریکایی و انگلیسی بارها و بارها با اتخاذ موضع در قبال هنگ‌کنگ، در امور داخلی این جزیره خودمختار متعلق به چین دخالت آشکار کرده‌اند.

امضای قانون خودمختاری شرق اوکراین
رئیس‌جمهور اوکراین قانون جنجالی اعطای خودمختاری به مناطق شرق اوکراین را امضا کرد. این قانون یک ماه پیش به تصویب پارلمان اوکراین رسیده بود. دفتر پترو پروشنکو اعلام کرد: این قانون موجب تقویت خودمختاری در مناطق دونتسک و لوگانسک خواهد شد و براساس آن، انتخابات محلی در این مناطق در هفتم دسامبر آینده برگزار خواهد شد. جدایی‌طلبان شرق اوکراین این قانون را رد کرده‌اند و خواستار استقلال کامل از اوکراین هستند. آنها می‌گویند انتخابات مورد نظر خود را اوایل نوامبر آینده برگزار خواهند کرد.

شکست دیپلماسی ترکیه در سازمان ملل
تلاش مقام‌های ترکیه برای دستیابی به یکی از کرسی‌های غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد با شکست مواجه شد. به گزارش العالم، وزیر خارجه ترکیه روز پنجشنبه عازم نیویورک شد تا برای جلب حمایت سایر کشورها برای عضویت ترکیه تلاش کند اما او هم در این راه شکست خورد. در حالی که ترکیه فقط 60 رای به دست آورد، کشورهای اسپانیا، ونزوئلا، مالزی، نیوزیلند و آنگولا موفق به کسب آرای کافی برای عضویت غیردائم در شورای امنیت شدند. دیپلماسی ضعیف ترکیه در جریان رویدادهای منطقه بویژه حمایت از تروریست‌ها در عراق و سوریه، موضوع‌هایی است که از نگاه اعضا بویژه کشورهای اسلامی دور نمانده است.

شهادت یک نوجوان فلسطینی
در درگیری‌های روز پنجشنبه فلسطینیان با سربازان رژیم صهیونیستی در شهر بیت لقیا در غرب رام‌الله، یک نوجوان فلسطینی کشته و حداقل 10 جوان دیگر با گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور مجروح شدند. این تحولات در آستانه فراخوان نیروهای فلسطینی از جمله حماس مبنی بر بسیج عمومی در شهر قدس برای حمایت از مسجدالاقصی رخ داد. این مسجد طی چند روز گذشته توسط شهرک‌نشینان و نیروهای اشغالگر مورد یورش هر روزه قرار گرفته است.

پوتین همه را معطل گذاشت
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که پس از الحاق کریمه به روسیه با همسایگانش دچار مشکل شد، قصد داشت در حاشیه نشست دو روزه آسیا- اروپا با رهبران کشورهای عضو دیدار کند. دیدار دوجانبه پوتین با صدراعظم آلمان که پیش از ضیافت شام نشست آسیا- اروپا بود با انتظار طولانی مرکل در نهایت انجام شد چرا که پوتین نتوانست بموقع خودش را از پایتخت صربستان به این نشست برساند. پوتین نه‌تنها بموقع به این دیدار نرسید بلکه خوشامدگویی ضیافت شام با حضور بیش از 50 رهبر جهان را از دست داد.

حال روسف بد شد!
در جریان رقابت‌های دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل، دیلما روسف، رئیس‌جمهوری این کشور در مناظره با آئسیو نویس، کاندیدای ریاست میانه، دو بار مصاحبه مستقیم تلویزیونی خود را متوقف کرد و برای بار سوم درخواست کرد مدتی از وی سوال نشود. به نوشته فیگارو، خانم رئیس‌جمهور به خبرنگاری که به وی کمک کرد تا بنشیند، گفت: حالم بد است، فشارم افتاده است. روسف در دور اول انتخابات (15 اکتبر) با 59/41 درصد آرا نسبت به 55/33 درصد آرا برابر کاندیدای حزب سوسیال- دموکرات برزیل توانست پیشتاز شود.

۲۷ کشته و ۷۰ مفقود در بهمن نپال
حادثه سقوط بهمن در نپال تاکنون۲۷ کشته تایید شده داشته در حالی که  از سرنوشت ۷۰ نفر دیگر که در بهمن گرفتار شده‌اند خبری در دست نیست. عملیات امداد و نجات کوهنوردانی که در پی سقوط بهمن مرگبار روز سه‌شنبه گذشته در کوهستان تورونگ لای نپال ناپدید شدند همچنان ادامه دارد. در میان ۲۷ جسدی که تاکنون پیدا شده است، 3 اسرائیلی نیز دیده می‌شود. تیم‌های امداد نپال در تلاش هستند عملیات نجات کسانی که در برف گیر افتاده‌اند را تسریع بخشند. خطر آغاز توفان جدید امکان یافتن باقی نفرات را بشدت تهدید می‌کند و پیدا کردن کوهنوردان ناپدید شده را غیرممکن خواهد کرد.
 


Page Generated in 0/0052 sec