printlogo


کد خبر: 126987تاریخ: 1393/7/26 00:00
تقویم تاریخ

رحلت محدث بزرگ آیت‏الله حاج شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح‌الجنان(1359 ق)
حاج شیخ عباس بن محمدرضا بن ابی‏القاسم قمی، از افاضل علمای قرن چهاردهم هجری قمری و از محدثین برجسته و آگاه شیعه به شمار می‏آید. پس از تحصیلات مقدماتی خویش در قم، در سال 1316 قمری عازم نجف اشرف شد و از محضر حاج میرزاحسین نوری استفاده و در تألیفات استادش مساعدت کرد. پس از درگذشت استاد، به قم عزیمت کرد و در همان جا به انجام وظایف دینی و تالیف کتاب‏های ارزنده پرداخت. ایشان در طول عمر خویش ده‏ها کتاب که هر یک در جای خود قابل تامل و تعمق است ارائه کرد. از جمله آثار ایشان، کتاب مَفاتیح‏الجَنان است که مشتمل بر ادعیه و زیارات معصومین(ع) می‏باشد و در خانه‏ هر فرد شیعی در کنار قرآن و نهج‏البلاغه قرار گرفته است. از دیگر آثار شیخ عباس قمی می‏توان به کتاب‏های الاَنوارُ البَهیَّه فی تَواریخُ الحُجَج الالهیَّه، الباقیاتُ الصّالِحات فی الاَدعِیَه وَ الصَّلواتِ المُستَحَبّات، سَفینَه‌البِحار و مَدینَه الْحِکَمْ و الاثارْ، غایَه‌الْمَرام فی مَناقِبُ المُرْتَضَویه و مَنازِلُ الاخِرَه اشاره کرد. محدث قمی سرانجام پس از عمری تلاش و خدمت به اسلام و مسلمین و تحمل سختی‏ها و مرارَت زمان بویژه در اواخر عمر که مصادف با توطئه‏های دشمنان اسلام و دین‌زدایی رضاخانی بود، در ذی‏الحجه‏ سال 1359 ق در 65 سالگی بدرود حیات گفت و پس از تشییع، در صحن مطهر امام علی(ع) در جوار استادش مرحوم حاج میرزا حسین نوری به خاک سپرده شد.
تصرف سرزمین آلاسکا توسط آمریکا (1867م)
آلاسکا سرزمینی است به وسعت قریب به یک‌میلیون و 500 هزار کیلومترمربع در شمال غربی آمریکا که اکنون یکی از ایالات آمریکاست. آلاسکا تا سال 1867م متعلق به روسیه بود ولی در این زمان، پادشاه وقت روسیه نگاهداری این سرزمین دور افتاده و یخبندان را به صرفه نمی‏دانست. از این‏رو، پیشنهاد آمریکایى‏ها برای خرید این سرزمین را پذیرفت، به این ترتیب از 18 اکتبر 1867م سرزمین آلاسکا به تصرف و مالکیت نیروهای آمریکا درآمد. آلاسکا هم‌اکنون یکی از زرخیزترین ایالات آمریکاست و از آغاز دهه 1960م به این طرف منابع نفتی مهمی در آن کشف شده و مورد بهره‏برداری قرار گرفته است.
درگذشت توماس آلوا ادیسون، مخترع معروف آمریکایی (1931م)
توماس آلوا ادیسون، دانشمند شهیر آمریکایى در 11 فوریه سال 1847م در ایالت اوهایو در آمریکا به دنیا آمد. او تنها 3 ماه برای تحصیل به مدرسه رفت و از آن پس تحت تربیت مادرش قرار گرفت. ادیسون از کودکی، فکری خلاق و پشتکاری فراوان داشت. از این‏رو تصمیم گرفت مسیر زندگی خود را در راه ارتقای علم و دانش قرار دهد. ادیسون مردی شگفت‏آور، پرکار و کم‌خواب بود. چون از کار روزانه دست می‏کشید، مطالعات علمی‌اش را درباره برق دنبال می‏کرد و گاه تا سپیده‏دم بیدار بود. او در طی عمر پربار علمی خود، صدها اختراع را به انجام رساند. ادیسون در سال 1879م نخستین لامپ را اختراع کرد و در سال‏های بعد، اولین مرکز تولید و توزیع شبکه برق را برای روشنایى به وجود آورد. وی قبل از آنکه چراغ برق خود را اختراع کند، یک شبکه ایستگاه‏های مرکزی همچنین کنتوری برای اندازه‏گیری مقدار مصرف برق اختراع کرد. ادیسون در تکمیل رادیو نیز کوشید و اختراعات دیگران از جمله تلفن، ماشین‏تحریر، سینما، ژنراتورهای برق و ترن‏های برقی را کامل کرد. شکست، هرگز ادیسون را ناامید نمی‏کرد و او سرانجام پس از 10 هزار بار آزمایش برای ذخیره برق در باتری، به نتیجه دلخواه رسید. آنچه در زندگی ادیسون مهم بود آنکه وی به معنای مصطلح علمی، دانشمند و صاحب تحصیلات عالی نبود اما دستاوردهای فکری او، زمینه‌ساز ترقی دانشمندان و اندیشمندان در سال‏های بعد از او شد. ادیسون موفق شد مرز میان علم و اختراع را بردارد و راه را برای شرکت همگان در پیشرفت علوم و بهره‏برداری از آن آماده کند. ادیسون در تعریف نبوغ گفته است: یک درصد الهام، 99 درصد کوشش و تلاش. توماس آلوا ادیسون سرانجام در نهایت شهرت و محبوبیت در 18 اکتبر 1931م در 84 سالگی درگذشت.


Page Generated in 0/0052 sec