printlogo


کد خبر: 126990تاریخ: 1393/7/26 00:00
حکم اعدام آیت‌الله‌ النمر همچنان با واکنش‌های گسترده همراه است
هشدار مراجع به آل‌سعود

گروه سیاسی: حکم سیاسی دادگاه ریاض برای اعدام آیت‌الله نمر، رهبر شیعیان عربستان واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل این کشور و بیرون از مرزهای عربستان در پی داشته است. به گزارش «وطن‌امروز»، مسؤولان و چهره‌های سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای دستگیری این عالم برجسته شیعی عربستان، نسبت به این موضوع واکنش نشان داده بودند بعد از اعلام حکم اعدام شیخ نمر نیز ضمن اعتراض گسترده به آن، درباره عواقب این اقدام ضد شیعی و ضد ایرانی هشدار دادند. واکنش‌های مسؤولان و شخصیت‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران نسبت به اعلان جنگ عربستان علیه شیعیان که از لحظه صدور حکم اعدام به صورت ویژه آغاز شده همچنان ادامه دارد. این واکنش‌ها طیف گسترده‌ای از مراجع عظام تقلید، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برخی شخصیت‌های اجرایی و فعالان سیاسی و مذهبی کشور را شامل می‌شود. به اعتقاد فعالان سیاسی کشور، اجرای این حکم کاملا سیاسی آتش منطقه الشرقیه را برای عربستان در پی خواهد داشت و قطعا بر شرایط حاکمیتی عربستان تاثیر می‌گذارد.
اما در میان واکنش‌ها به این حکم، هشدار مراجع و علما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. علما و مراجع عظام تقلید در ایران و دیگر کشورهای اسلامی همواره از پیشگامان روشنگری درباره اقدامات ضد شیعی عربستان بوده‌اند. صدور حکم اعدام برای شیخ نمر نیز از جمله این موضوعات محسوب می‌شود که تاکنون واکنش‌های گسترده‌ای را در بین علما و مراجع در پی داشته است. در ادامه واکنش‌ها به اعدام شیخ نمر، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی در دیدار عضو ‏شورای مرکزی حزب‌الله لبنان اظهار کرد: اگر حکم اعدام شیخ نمر اجرا شود اعتراضات فراوانی را در کشورهای اسلامی در پی خواهد داشت و ‏جهان اسلام در مقابل عربستان خواهد ایستاد.‏ آیت‌الله نوری‌همدانی عنوان کرد: دشمنان در صدد لوث کردن بیداری اسلامی و ایجاد انحراف ‏در انقلاب‌های مردمی منطقه هستند.‏ آیت‌الله‌العظمی علوی‌گرگانی از مراجع عظام تقلید  نیز در اطلاعیه‌ای صدور حکم اعدام شیخ نمر باقرالنمر را محکوم کرد. در اطلاعیه آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی آمده است: خبر تایید حکم اعدام روحانی بزرگوار آیت‌الله شیخ نمر النمر موجب تاسف شدید اینجانب شد. در این پیام افزوده شده است: اگرچه شهادت در راه مبارزه با ظلم و طاغوت برای تمام علما و شیعیان حقیقتاً افتخار است اما تاسف اینجانب از آن باب است که حکومت آل‌سعود به جای تمسک به عدالت و حسن‌رفتار با شهروندان خود به اعمال خلاف مروت دست می‌زند. در پایان این پیام تصریح شده است: اینجانب صدور این حکم را محکوم کرده و مطمئن هستم این گونه رفتارها جز تضعیف موقعیت آل‌سعود در منطقه و میان مردم عربستان نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت و مردم عربستان با این گونه احکام دست از مبارزه خود بر نخواهند داشت.  نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی هم به عربستان هشدار داد ریاض در صورت اجرای حکم منتظر عواقب آن باشد. مرداد ماه سال گذشته نیز دفتر این مرجع عالیقدر شیعه نسبت به صدور حکم اعدام برای آیت‌الله نمر هشدار داده بود. آیت‌الله «عبدالمهدی کربلایی» نماینده آیت‌الله سیستانی از مقامات عربستان سعودی خواست با اعدام آیت‌الله نمر به اختلافات بین جهان اسلام دامن نزنند. وی به تسنیم گفت: سریعا و شدیدا از مقامات عربستان سعودی می‌خواهیم حکم اعدام  آیت‌الله نمر را لغو و زمینه آزادی وی را فراهم کنند؛ کربلایی حکم اعدام آیت‌الله نمر را  برخلاف شرع و قوانین الهی دانست و گفت: حکم اعدام وی نه قانونی است و نه شرعی. مقامات عربستان که ادعای اسلام و دین ناب پیامبر اکرم(ص) را دارند نباید در حق امت اسلام ظلم کنند.  علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز  به صدور حکم اعدام شیخ نمر توسط دادگاه جنایی عربستان بار دیگر واکنش نشان داد. به گزارش فارس، وی گفت: شیخ نمر شخصیت مبارز و برجسته عربستان است که از مدارج بالای علمی برخوردار است و برخورد اینچنینی با این شخصیت احساسات شیعیان را در درون عربستان و منطقه تحریک می‌کند. اگر عربستان چنین اشتباهی را مرتکب شود و شیخ نمر را اعدام کند، یک بحران امنیتی جدی در عربستان به وجود می‌آید.

خطیب جمعه تهران: اعدام آیت‌الله نمر هزینه سنگینی برای عربستان دارد
صدور حکم اعدام دادگاه ریاض برای آیت‌الله نمر واکنش روز گذشته خطیب جمعه تهران را نیز در پی داشت. آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تاکید کرد: اعدام آیت‌الله نمر عواقب بسیار سختی دارد و عربستان هزینه بسیار سنگینی را خواهد پرداخت. آیت‌الله سیداحمد خاتمی بیان داشت: جرم شیخ نمر این است که چرا از انقلابیون بحرین و ولایت فقیه و حق حیات شیعه در عربستان حمایت کرد و بنابراین این حکم جائرانه صادر شده است. مقامات حقوق بشر که از حکم اعدام آدمکش‌ها در ایران انتقاد می‌کنند، در برابر این حکم اعتراض نکردند و این حقوق بشر آمریکاپسند است. وی تاکید کرد: این لقمه به این راحتی نیست که از گلوی شما پایین برود و اعدام این عزیز هزینه سنگین و عواقب بدی برای شما به همراه خواهد داشت.


Page Generated in 0/0123 sec