printlogo


کد خبر: 127005تاریخ: 1393/7/26 00:00
انتقاد توکلی از اعلام ناتوانی یارانه‌ای دولت!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اذعان دولت به ناتوانی در حذف دهک‌های پردرآمد گفت: دولت آمارهای ثبتی زیادی در اختیار دارد، خودروهایی که به نام افراد یک خانواده ثبت شده‌اند، مشخص هستند، علاوه بر این دولت درآمد مؤدیان مالیاتی‌اش را در اختیار دارد و از طریق عوارض نوسازی شهرداری‌ها می‌تواند متراژ خانه‌های افراد را تفکیک کند.
احمد توکلی در گفت‌وگو با مهر در واکنش به اظهارات اخیر معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه دولت راهکاری برای شناسایی افراد نیازمند از غیرنیازمند برای پرداخت یارانه نقدی ندارد، گفت: آقای جهانگیری به مردم بگویند چگونه دولت می‌تواند مالیات‌دهندگان را شناسایی کند؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر هیچ راهی برای شناخت کسانی که مستحق دریافت مالیات منفی (یارانه) هستند وجود ندارد، دولت از چه راهی برای شناخت کسانی که باید مالیات پرداخت کنند استفاده می‌کند؟
وی یارانه نقدی را مالیات منفی خواند که دولت به مردم می‌پردازد و گفت: دولت مالیات از مردم اخذ می‌کند و هیچ‌کس به صورت داوطلبانه مالیات نمی‌دهد، افراد اظهارنامه‌های مالیاتی خود را به دولت می‌دهند و دولت هم بررسی و کنترل کرده و میزان مالیاتی که باید بدهند را مشخص می‌کند. توکلی اظهار داشت: بررسی درآمد آحاد مردم برای پرداخت مالیات وظیفه دولت است، بنابراین زمانی که دولت می‌تواند درآمد آحاد مردم را بررسی کرده و مشمول و غیرمشمول را در اخذ مالیات تشخیص دهد چگونه نمی‌تواند افرادی را که مشمول دریافت یارانه نقدی می‌شوند و افرادی را که مشمول نمی‌شوند، تشخیص دهد؟ منطق در امکان کسب مالیات و امکان پرداخت یارانه یکی است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه این اظهارت مبنای منطقی، تجربی و دینی ندارد، گفت: از نظر تجربی، در کشور‌های غربی بویژه کشور‌های اسکاندیناوی به مردم از سوی دولت اعانه‌های مختلفی پرداخت می‌شود که همه آنها بر شناسایی مستحقان متکی است، در حال حاضر آمریکا به 47 میلیون و 525 هزار نفر یعنی تقریبا 18 درصد مردم خود (آمار اکتبر2012) کوپن غذا می‌دهد، دولت انگلیس به همه بیکاران و همه افرادی که از یک حدی کمتر درآمد دارند، یارانه جبرانی پرداخت می‌کند، بنابراین طبق تجربه بشری هم این ادعای دولت موجه نیست.
 


Page Generated in 0/0557 sec