printlogo


کد خبر: 127134تاریخ: 1393/7/29 00:00
جنگنده‌های آمریکایی مبارزان عراقی را هدف حملات مرگبار قرار دادند
آیت‌الله علیه نیروهای خارجی

گروه بین‌الملل: آمریکا که بنیانگــذار داعش و مسؤول جنایات عناصر این گروه تروریستی علیه مردم منطقه است، وقتی منافع خود در کشورهای خاورمیانه را در خطر دید، ســعی کرد برای توجیه حضور نظامی بلندمدت خود در منطقه با تشکیل ائتلاف نظامی، جنگ نمایشی را علیه این گروهک انجام دهــد و بدین ترتیب آنها را به مســیر اصلــی بازگرداند که واشــنگتن برای این تروریست‌ها ترسیم کرده است. بنا بر اطلاعات موجود از ابتدای این حملات نمایشی که 200 حمله هوایی بوده است اساسا یا در مناطق غیر‌مرتبط با حضور داعش بوده است یا در بسیاری از موارد قبل از حملات هوایی، نیروهای داعش منطقه را ترک کرده‌اند! در همین باره مقامات سیاسی و نظامی آمریکا که رهبری این ائتلاف جنگ را بر عهده گرفته، نقص اطلاعات هوایی درباره تروریست‌های داعشی را دلیل شکست خود عنوان و ادعا می‌کنند دسترسی به اطلاعات مورد نیاز درباره تلفات این حملات در عراق و سوریه، نیازمند حضور زمینی نظامیان کشورهای عضو ائتلاف است. رالف جودایس، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا و فرمانده کمپین هوایی ناتو علیه لیبی در سال 2011 میلادی، گفته است که بدون وجود نیروهای زمینی، تشخیص دوست و دشمن دشوار خواهد بود. وی در مصاحبه با هیل، اینطور پیش‌بینی کرد که اگر آمریکا حمله هوایی علیه داعش در سوریه را آغاز کند، جنگجویان داعش به تقلید از ارتش آزاد سوریه و سایر جنگجویان شورشی در این کشور می‌پردازند تا تشخیص هدف‌گیری جنگنده‌های آمریکایی دشوارتر شود. در همین حال، آیت‌الله العظمی سید‌علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان  در دیدار روز دوشنبه حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با ایشان مخالفت خود را با حضور نیروهای زمینی خارجی در این کشور اعلام کرده است. آیت‌الله سیستانی در دیدار با العبادی بر لزوم ایجاد یک فضای باز برای تمام گروه‌ها، وحدت میان تمام اقشار عراقی و همچنین توجه به داوطلبان مردمی برای جنگ با داعش تاکید کرد. العبادی نیز در کنفرانسی خبری پس از دیدار با مرجع عالیقدر شیعیان  تصریح کرد: نباید نیروهای زمینی خارجی برای مقابله با داعش در عراق حضور داشته باشند و دیدگاه آیت‌الله سیستانی نیز همین است. این اولین دیدار آیت‌الله العظمی سید‌علی سیستانی با مسؤولان سیاسی عراق طی 4 سال گذشته است.
حمله جنگنده‌های آمریکا به مبارزان عراقی
یک منبع امنیتی عراقی تأکید کرد جنگنده‌های آمریکایی پایگاه‌های نیروهای داوطلب را در اطراف شهر محمودیه در جنوب بغداد هدف قرار دادند. در این حمله گروهی از داوطلبان همکاری با ارتش عراق کشته شدند. اهالی شهر محمودیه خود را برای برگزاری تظاهرات ضد حملات هوایی آمریکا آماده می‌کنند. به گزارش العالم، نوال جمعه، نماینده فراکسیون الاحرار در پارلمان عراق، ائتلاف آمریکا را متهم کرد که از یک سو سلاح در اختیار تروریست‌های داعش قرار می‌دهد و از سوی دیگر نیروهای داوطلب عراقی و ارتش را بمباران می‌کند. وی تأکید کرد آمریکا به خاطر حفظ منافع خود نمی‌خواهد داعش از بین برود.
کمک‌های هوایی به کوبانی
پس از مخالفت ترکیه با ارسال ســلاح و دیگر کمک‌ها به کوبانی، آمریکا، عصر یکشنبه از طریق هوایی، ارسال کمک‌های نظامی و پزشکی را به نیروهای کرد در شهر کوبانی (عین‌العرب) سوریه آغاز کرد. بنا به اعلام نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا، برای تحویل اسلحه و کمک‌های پزشکی به شهر کوبانی از هواپیمای 130C استفاده شده است؛ همه این مهمات و کمک‌های پزشکی را نیز مقامات کرد در عراق فراهم کرده‌اند و آمریکا وظیفه انتقال آنها را بر عهده داشته است. این اقدام می‌تواند خشم ترکیه را برانگیزد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است مقامات ترکیه گفته‌اند ارسال سلاح برای کردها تغییری در سیاست‌های ما ایجاد نخواهد کرد. جان کری همچنین گفته تسلیحاتی که در اختیار کردهای کوبانی گذاشته شده‌ است از نوع سلاح‌های نامتعارف نیست. ترکیه بارها مخالفت خود را با انتقال جنگ‌افزار به کردهای سوریه و اعزام نیروهای پیشمرگ به کوبانی جهت جنگ با داعش، از طریق خاک این کشور اعلام کرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران گفته است این کشور کردهای کوبانی را متحد حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و تروریست می‌داند. بنابراین دولت ترکیه حاضر نیست سلاح در اختیار کردها در سوریه بگذارد، زیرا از آن بیم دارد که کردها بعداً از همین جنگ‌افزارها علیه ترکیه استفاده کنند. ترکیه اکنون بیش از 30 سال است که با حزب کارگران کردستان مبارزه می‌کند و هم اکنون روند صلح شکننده‌ای بین 2 گروه آغاز شده است. از سوی دیگر،  مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: ما به پیشمرگ‌ها برای رفتن به کوبانی کمک می‌کنیم. مذاکرات در این باره در جریان است. اگرچه چاووش اوغلو توضیح زیادی درباره این مذاکرات نداد اما منابع وزارت خارجه ترکیه تایید کردند عبور پیشمرگ‌ها از مرز ترکیه آغاز شده است.
حملات تروریستی خونین به شیعیان
 روز دوشنبه چندین انفجار تروریستی پایتخت عراق و شهر کربلای معلی را لرزاند. منابع عراقی از کشته و زخمی شدن 50 تن در انفجار یک عامل انتحاری در حسینیه‌ای در مرکز بغداد خبر دادند. به گفته یک منبع در پلیس عراق، یک عامل انتحاری که کمربند انفجاری به خود بسته بود، خود را در میان نمازگزاران در داخل حسینیه «الخیرات» در منطقه «السنک» در مرکز بغداد منفجر کرد که موجب کشته شدن 17 تن و زخمی شدن 35 تن دیگر شد. ساعاتی پیش از وقوع این انفجار یک عامل انتحاری دیگر خود را در میان نمازگزاران در داخل حسینیه «عباس العادلی» در منطقه «الحارثبه» در غرب بغداد منفجر کرده بود. همچنین یک منبع امنیتی در استان کربلا اعلام کرد بر اثر انفجار 3 خودروی بمبگذاری شده در این استان 17 تن کشته و 40 تن دیگر زخمی شدند. از سوی دیگر منابع عراقی اعلام کردند خودروی بمبگذاری شده دیگری نیز در نزدیکی ایست بازرسی در کربلا منفجر شد.

عقب‌نشینی داعش در کوبانی
اخبار منتشر شده در روز دوشنبه از داخل شهر کردنشین کوبانی تأکید دارد این شهر با شدیدترین حملات در مقایسه با روزهای گذشته روبه‌رواست به طوری‌که نیروهای داعش از 3 محور به‌ویژه از منطقه شهرداری و السوق به کوبانی حمله کردند. یک مقام کرد در این شهر گفته است داعش تجهیزات بیشتری را به کوبانی ارسال کرده است. همزمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه از پیشروی کند داعش به سوی مرکز شهر کوبانی خبر داد در حالی که مبارزان کرد توانستند برخی از مناطق شرقی این شهر را از داعش بازپس گیرند. داعش حمله جدیدی را به کوبانی آغاز کرده است تا ارتباط این شهر با مرزهای ترکیه قطع شود. شرایطی که گفته می‌شود برای ترکیه خوشایند است، چرا که قطع این راه مرزی، تلاش‌های کردهای پ‌ک‌ک را برای ورود به کوبانی به منظور جنگ با تروریست‌های داعشی خنثی خواهد کرد.
 


Page Generated in 0/0062 sec