printlogo


کد خبر: 127160تاریخ: 1393/7/29 00:00
اظهارات قابل تأمل شهردار تهران درباره وضعیت پایتخت و برنامه‌های آینده
قالیباف: مدیریت جهادی اولویت است

گروه اجتماعی: توجه به مدیریت جهادی، انتقاد از قوانین کهنه شهری، اعلام آمار کارتنخواب‌های شهر تهران، درخواست پیگیری لایحه قانون درآمدهای پایدار شهری، برنامه‌های شهرداری برای اصلاح رفتار ترافیکی و محیط زیستی شهروندان تهرانی، گلایه از مشخص نبودن حریم پایتخت و برنامه‌های شهرداری برای توسعه مترو از مهم‌ترین محورهای سخنان شهردار تهران در گفت‌وگوی ویژه خبری بود.
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که به منظور بررسی اولویت مدیریت کلانشهرها در این برنامه حضور یافته بود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به یک دهه مدیریت موفق شهری، اهم مشکلات کلانشهری مانند تهران و سایر کلانشهرهای کشور چیست، اظهار داشت: یکسری موضوعات و مشکلات ما مشکلات اساسی شهر است و یکسری هم مشکلات جاری و مشکلاتی است که در این سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.
 چالش جدی در مدیریت شهری
شهردار تهران گفت: در تجربه 10 ساله‌ام در حوزه مدیریت شهری مهم‌ترین مشکل و چالشی که در شهر وجود دارد این است که مدیریت شهری در کشور ما دچار یک چالش جدی است و اگر برای آن تدبیری اندیشیده نشود همه زحمت کارهای دیگری هم که در حال انجام است آنچنان که باید تاثیرگذار باشد، نخواهد بود.  قالیباف افزود: یکی از مشکلات اساسی قوانین کهنه‌ای است که در این بخش وجود دارد و پاسخگوی مسائل روز نیست. در حقیقت مسائل ما مسائل قرن بیست و یکم نیست اما ما با قوانینی کار می‌کنیم که برای نیمه اول قرن بیستم است و همه صاحب‌نظران بر این باورند که با قانون کهنه نمی‌توان مسائل جدید را حل و فصل کرد.
 وی در ادامه به ساختارهای مدیریت شهری اشاره کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات اساسی در این بخش ساختارهای مدیریت شهری است که این ساختارها بسیار عقب‌مانده و ناکار است. در حالی که باید تلاش شود این ساختارها به نیازهایی که امروز مردم دارند پاسخ دهد، بنابراین با یک ساختار عقب‌مانده و ساختاری که هرگز تنظیم نشده نیازهای امروز را نمی‌توان برطرف کرد.
  ساختار شهرداری، ساختار دهه 30
شهردار تهران با بیان اینکه امروز ساختار شهرداری به دهه 30 مربوط می‌شود، بیان داشت: ما در آستانه قرن 14 هستیم و یکی از مشکلات جدی ما موضوع ساختار شهرداری‌هاست که خود این موضوع اثر مستقیم بر کیفیت زندگی مردم گذاشته است. قالیباف یادآور شد: از سال 76 در کشور شوراهای شهر شکل گرفته و شهرداری‌ها کار خود را شروع کردند اما واقعا شوراهای شهر در عمل در سطح شورای شهرداری‌ها باقی ماندند.  
مشکلات جدی در حوزه اجرایی مدیریت شهری
 شهردار تهران خاطرنشان کرد: امروز در داخل شهرها می‌بینیم نه آب، نه برق، نه کارهای خدماتی، نه اقتصاد شهری، نه حوزه بهداشت و سلامت و نه حوزه آموزش هیچ‌یک نه وظیفه‌اش متوجه شهرداری است و نه حتی شهرداری مسؤولیت هماهنگی در این کارها را برعهده دارد و اینها نشان می‌دهد ساختارهای ما در حوزه مدیریت شهری کشور در حوزه اداری و اجرایی دچار اشکالات جدی است و این چالش مهم‌ترین چالشی است که می‌تواند در حوزه مدیریت شهری مطرح باشد. قالیباف در پاسخ به این پرسش که شما با یک ضرورت در تغییر نظام مدیریت شهری و اصلاح قوانین الزام دارید و راهکار این مشکلات چیست، بیان داشت: گام اول که تشکیل شورای شهر است برداشته شده است.  به گفته وی، اصل هفتم قانون اساسی مشتمل بر اصول 101 تا 106 قانون اساسی در ارتباط با بحث نقش مردم، شوراها و اداره شهرهاست اما آیا اینها شورای شهر هستند یا شورای شهرداری که در اینجا باید پاسخ داد شورای شهر ما در شورای شهرداری متوقف شده‌اند.
  همه تابع سیاستگذاری شورای شهر
همچنین شهردار تهران یادآور شد: اصل 103 قانون اساسی فرمانداری‌ها، استانداری‌ها و بخشداری‌ها را مکلف می‌کند که از مجموعه سیاستگذاری و تصمیماتی که در شورای شهر گرفته می‌شود تبعیت کنند اما امروزه عکس این اتفاق می‌افتد یعنی شورای شهر اگر مصوبه‌ای را به تصویب برساند تا فرمانداری آن را تایید نکند قابلیت اجرا نخواهد داشت و در حقیقت این شوراها هستند که زیر نظر فرمانداری‌ها فعالیت می‌کنند. به باور قالیباف، مجلس شورای اسلامی هر قانونی را نمی‌تواند تصویب کند و به طور قطع این شورای نگهبان است که قوانین مصوب مجلس را کنترل می‌کند تا با این قوانین مغایرتی نداشته باشند. در این جا هم دستگاه‌های نظارتی باید بر عملکرد شورا نظارت کنند اما در این بخش تردیدی نیست که این فرمانداری‌ها نیستند که باید بر شوراها نظارت کنند چرا که این موضوع با روح قانون اساسی و آنچه قانون اساسی پیش‌بینی کرده مغایرت دارد.   وی با بیان اینکه مدیریت شهری دولت و حتی شهرداری را از چالش بزرگ نجات خواهد داد، افزود: دولت با مسائل جزئی درگیر است و هیچ‌ زمان وقت نمی‌کند که به مسائل کلان کشور رسیدگی کند و باید یک تفکیک کار ملی و محلی صورت گیرد.
 دولت ساختارهای اضافی را رها کند
در ادامه این گفت‌وگو شهردار تهران درباره تاثیرگذاری شهرداری‌ها خاطرنشان کرد: توسعه فضای کسب و کار در شهرها و همچنین کارآفرینی در شهرها صورت می‌گیرد. شهرداری که می‌تواند بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد متاسفانه هیچ‌گونه مسؤولیتی ندارد و دولت با مشغله کاری نمی‌تواند به همه مسائل بپردازد. به گفته قالیباف دولت باید ساختارهای اضافی را از خود رها کرده و هزینه‌های عمومی‌اش را کاهش دهد. این موارد در برنامه سوم، چهارم و پنجم دیده شده اما به مرحله اجرا نرسیده است و باید تدابیر لازم در این امر صورت گیرد.
 آمار 15هزار نفری کارتنخواب‌های پایتخت
 شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری هیچ وقت آرامش نداشته و کارش تعطیل نمی‌شود، اظهار داشت: از مسؤولان شهرداری خواهش کردم تا صبح در شهرداری باشند و حتی برخی معاونان و رؤسای سازمان شهرداری تا پاسی از شب به انجام وظیفه می‌پردازند و بنده نیز در نوبت خود یک شب در میان می‌مانم و به مسائل حاشیه شهر و کارتنخوابی می‌پردازم. وی تاکید کرد: در دیدارهایی که با کارتنخواب‌ها داشتم با بخشی از تشکل‌های مردمی رفتم و معتقدم که امروزه شهر تهران متاسفانه 15 هزار کارتنخواب دارد.
 مدیریت جهادی شاه‌کلید رفع موانع
قالیباف با اشاره به بحث آلودگی هوا،
ساخت و سازهای بی‌رویه و آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: متاسفانه شهر تهران حریم ندارد. وی با اشاره به شعار مهمی که امام خمینی(ره) سر می‌دادند مبنی بر اینکه «ما می‌توانیم»، افزود: ما نیز در شهرداری تهران به این شعار مهم توجه کرده‌ایم به طوری که با مدیریت جهادی نشان داده‌ایم با همه مشکلات می‌توانیم موانع را برطرف کنیم.
بهره‌برداری از 155کیلومتر مترو
وی با اشاره به اینکه امروز 155 کیلومتر مترو مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، اظهار داشت: 205 کیلومتر مترو نیز ساخته شده به گونه‌ای که آن را به مرز نهایی خواهیم رساند. شهردار تهران با بیان اینکه ساخت 400 مسجد را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: اکنون 200 و اندی مسجد ساخته شده و 200 مسجد باقیمانده نیز در آینده ساخته خواهد شد.
  تقدیم لایحه نظام مدیریت شهری به دولت
قالیباف در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: در این دوره به 3- 2 موضوع توجه زیادی شده است که یکی از آنها اقدام اساسی در راستای ترغیب نظام مدیریت شهری است که لایحه آن را به دولت داده‌ایم.   وی با اشاره به اینکه کارهای عمرانی را باید به سرعت در دستور کار قرار دهیم، خاطرنشان کرد: باید در این راستا بیش از گذشته اقدام کنیم.
 تلاش شبانه‌روزی در زیر زمین
 شهردار تهران با بیان اینکه تمام اقدامات ما زیرزمینی است، افزود: در بحث تونل‌سازی به گونه‌ای اقدام کرده‌ایم که در یک سال بیش از 30 کیلومتر تونل ساخته‌ایم. وی با اشاره به اینکه در 3 ماه گذشته در خط 3 مترو 460 متر حفاری لاینیک انجام داده‌ایم، ادامه داد: این کار رکورد بزرگی است که انجام شده است. قالیباف با اشاره به اینکه خط 3، 6 و 7 مترو را به سرعت در حال انجام کارهایش هستیم، اظهار داشت: امیدواریم تا پایان این دوره بتوانیم خطوط یاد شده را تکمیل و به مردم شهر تهران تقدیم کنیم.
 فعالیت جهادی در پروژه‌های عمرانی
 شهردار تهران با اشاره به اینکه در برخی از کارهای عمرانی همچون اتوبان شهید شوشتری، ادامه شهید حکیم و اتوبان آزادراه قم در حال تکمیل شدن است، اظهار داشت: در حوزه توسعه فضاهای فرهنگی تالار شهر را می‌سازیم. وی با بیان اینکه در تپه‌های عباس‌آباد تالار 5 هزار نفری بدون پایه را می‌سازیم، بیان داشت: کلنگ سرای قرآن نیز به زمین زده شده است.
 اجرای طرح تغییر رفتار مردم از آبان
شهردار تهران با اشاره به اینکه با کمک شهروندان در این دوره باید رفتار را در شهر تغییر دهیم، گفت: باید رفتار مردم تهران در ابعاد گوناگون تغییر یابد. قالیباف با اشاره به اینکه طرحی را آماده کرده‌ایم تا براساس آن رفتار مردم شهر در ابعاد گوناگون تغییر یابد، ادامه داد: این طرح نیز از آبان ماه در سطح شهر در دو زمینه ترافیک و محیط زیست اجرایی خواهد شد. وی با اشاره به این تغییر رفتار در ترافیک و در حوزه محیط زیست شهر تهران گفت: سازمان‌ها و شبکه‌های مجازی و همچنین مطبوعات باید با ما همراهی لازم را داشته باشند تا به جهانیان شهر خوبمان را نشان دهیم.  به باور قالیباف، باید نشان دهیم جامعه اسلامی و شهری که مرز سیاسی تشیع در دنیاست در حوزه‌های گوناگون حرف برای گفتن دارد.
 


Page Generated in 0/0152 sec