printlogo


کد خبر: 127180تاریخ: 1393/7/29 00:00
چهارگوشه

پوتین غرب را تهدید هسته‌ای کرد
رئیس‌جمهور روسیه غرب را با 5000 هزار کلاهک هسته‌ای کشورش تهدید کرد. به نوشته اگزماینر، تنها چند روز پیش از کنفرانس سالانه آسیا- اروپا در میلان، ولادیمیر پوتین، آمریکا و متحدانش را در لفافه به مقابله احتمالی اتمی تهدید کرده بود. پوتین گفته بود: همکاران ما باید متوجه باشند که تلاش برای بی‌ثبات کردن روسیه از طریق اقدامات ناعادلانه، نامشروع و محدودکننده شرایط اوکراین را تثبیت نمی‌کند و تنها گفت‌وگو‌ها را پیچیده‌تر خواهد کرد. وی ابراز امیدواری کرد سران کشورهای غربی متوجه «بی‌دقتی در تلاش‌ها برای تهدید روسیه» شوند و به آنها «خطر درگیری با بزرگ‌ترین قدرت‌های اتمی جهان» را گوشزد کرد.

دست رد نصرالله به نماینده سازمان ملل
منابع نزدیک به حزب‌الله لبنان گفتند «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله، هفته گذشته دیدار با استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه را نپذیرفت. به گفته این منابع، این دیدار می‌توانست به نوعی موفقیت برای دی‌میستورا به شمار برود و به نوعی اقرار بین‌المللی به حجم و نقش او در لبنان و منطقه برای او باشد. بنا بر این گزارش، دی‌میستورا پس از رد دیدارش با دبیر کل، پنجشنبه گذشته با شیخ نعیم قاسم، معاون سید‌حسن نصرالله دیدار کرد و این منابع گفتند حزب‌الله این امر را تحولی بزرگ در موضع بین‌المللی در قبال بحران سوریه می‌داند چرا که حزب‌الله کاملا آگاه است که نماینده سازمان ملل خواستار دیدار با مقامات حزب‌الله شده است چون درک کرده است که حزب‌ا‌لله یکی از شرکای اصلی راه‌حل بحران سوریه است.

اعتراض دانش‌آموزان نیجریه به ممنوعیت حجاب
مسلمانان نیجریه در اعتراض به حکم ممنوعیت استفاده از پوشش حجاب در مدارس دولتی ابتدایی و راهنمایی بزرگ‌ترین شهر این کشور تظاهرات کردند. جمعیت دانش‌آموزان مسلمان نیجریه، شعبه منطقه‌ای ایالت لاگوس، در اعتراض به حکم گریس اونیئابو، قاضی مسیحی دیوان عالی ایالت لاگوس (ایکجا) تظاهرات کردند. قاضی اونیئابو روز جمعه با صدور حکمی استفاده از پوشش اسلامی در مدارس ایالت لاگوس را ممنوع اعلام کرد. وی مدعی شد حجاب بر ماهیت سکولار ایالت لاگوس تاثیر می‌گذارد. در مقابل جمعیت دانش‌آموزان مسلمان نیجریه در لاگوس این حکم را رد کرد و آن را تجاوز به قانون اساسی دانست.

ادامه پیروزی‌های بهاراتیا در هند
حزب حاکم هندوستان «بی‌جی‌پی» (بهاراتیا جاناتا) پس از پیروزی تاریخی در انتخابات سراسری که باعث بازپس گرفتن قدرت از رقیبش حزب «کنگره» شد، حال به فاصله کمتر از 4 ماه در انتخابات مهم محلی در 2 استان شمالی و غربی نیز پیروزی‌هایش را ادامه می‌دهد. نتایج انتخابات در این دو استان نشان می‌دهد محبوبیت حزب «نارندرا مودی» نخست وزیر هند که به حمایت از هندوهای افراطی متهم است در حال افزایش است. بهاراتیا جاناتا نه تنها دولت محلی استان هاریانا را به خود اختصاص داده است بلکه اکثر کرسی‌های مجلس محلی استان ماهاراشتارا را نیز تصاحب کرده است.

استعفای 2 وزیر زن کابینه ژاپن
 یوکو اوبوچی، وزیر صنایع و میدوری ماتسوشیما، وزیر دادگستری به دنبال طرح اتهاماتی مبنی بر سوءاستفاده از پول‌هایی که مخالفان بشدت معتقدند برای خرید رای استفاده شده، مجبور به استعفا شدند. با استعفای این دو، تعداد زنان کابینه شینزو آبه به 2 تن کاهش یافت. نخست‌وزیر در ماه سپتامبر با معرفی 5 زن در کابینه خود مدعی بود در این رابطه رکوردشکنی کرده است اما وی با استعفای این وزرا اولین شکست و مانع را در عرصه سیاسی کشورش تجربه کرد. رسوایی و بی‌کفایتی، بیشتر دولت‌های اخیر ژاپن را احاطه کرده بود.

بزرگ‌ترین رزمایش استراتژیک مصر
ارتش مصر از برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش استراتژیک در تاریخ این کشور خبر داد که در سطح شاخه‌های اصلی نیروهای مسلح برگزار شده است. به گزارش الشرق الاوسط، تعداد نیروهای شرکت‌کننده در این رزمایش دو برابر نیروهایی است که در رزمایش «بدر 1996» شرکت کردند که بزرگ‌ترین رزمایش تاریخ ارتش مصر به شمار می‌آمد. ارتش مصر اعلام کرد: این رزمایش علیه هیچ طرف خاصی برگزار نمی‌شود و درباره شرایط و رخدادهای منطقه نیست بلکه هدف از آن نشان دادن قدرت بازدارندگی ارتش
مصر است.
 


Page Generated in 0/0160 sec