printlogo


کد خبر: 127185تاریخ: 1393/7/29 00:00
تقویم تاریخ

پایان جنگ دوم ایران و روس با شکست عباس‌میرزا، ولیعهد فتحعلی شاه قاجار (1242 ق)
عهدنامه‏ گلستان که در پی شکست ایران از روسیه در جنگ اول دو کشور به امضا رسید، مرز بین ایران و روسیه را به درستی معین نکرده بود. از این رو نارضایتی مردم نواحی ایرانی تملک شده توسط روس‏ها، باعث شد شعله‏ جنگ، بار دیگر فروزان شود. در ابتدا پیروزی با قوای ایران بود ولی بعدها، نیروهای روسی، ضربات سختی وارد آورده و بر اثر خیانت و نیز بدگویى بعضی از افراد، سپاه ایران شکست را پذیرا شد. تسخیر قلعه‏ عباس‌آباد توسط روس‏ها، امید ایران را به یأس تبدیل کرد و خواهان صلح شد. پس از آن قرارداد ترکمانچای منعقد شد که به مراتب از عهدنامه‏ گلستان شوم‏تر بود. به موجب این قرارداد، ولایات وسیعی از ایران به روسیه الحاق شد و امتیازات فراوانی به این دولت تعلق یافت.
ولادت دانشمند برجسته بهاءالدین عاملی معروف به «شیخ بهایی» (953 ق)
شیخ بهاءالدین محمد عاملی معروف به شیخ بهایى از شاگردان شهید ثانی و یکی از علمای بزرگ شیعه و از افتخارات جهان اسلام است. وی در سال 953 قمری در بعلبک لبنان به دنیا آمد و در طول حیات پربار خویش، مسافرت‏های زیادی به نقاط مختلف جهان داشت و از محضر اساتیدی برجسته در رشته‏های گوناگون استفاده کرد. شیخ بهایى در بسیاری از علوم مانند هیات، نجوم، ریاضیات، تفسیر قرآن، فقه، اصول، علم حدیث، ادبیات فارسی و عربی، طب و مهندسی متبحر بود و در تمام آنها کتبی را به رشته‏ تحریر درآورد. وی اولین کسی بود که یک دوره فقه غیراستدلالی به زبان فارسی نوشت. از صفات بارز شیخ بهایى بی‏اعتنایى به دنیا و دوری از ریاکاری بود که با وجود داشتن مقامات بالای علمی و مناصبی چون شیخ‏الاسلامی، به‌سوی علایق مادی گرایش پیدا نکرد. از شاگردان او می‏توان به ملاصدرا، ملامحمدتقی مجلسی و محقق سبزواری اشاره کرد. شیخ بهایى ده‏ها اثر ارزنده از خود به جای گذاشته است که: کشکول، اسرارالبلاغه، اِثنی عَشَریّات خمس، اَربعین حدیثاً، جامع عباسی، عین‌الحیوه، بحرالحساب و... از آن جمله‏اند. آثار علمی و مهندسی شیخ بهایی را می‏توان در جای جای اصفهان مشاهده کرد. شیخ بهایی در 12 شوال 1030 قمری پس از یک بیماری چندروزه به سرای باقی شتافت و در مشهد مقدس به خاک سپرده شد.
تولد آلفرد نوبل، دانشمند سوئدی و مخترع دینامیت (1833م)
آلفرد برنارد نوبل (۲۱ اکتبر ۱۸۳۳، استکهلم، سوئد– ۱۰ دسامبر ۱۸۹۶، سان‌رمو، ایتالیا) شیمیدان، مهندس، مبتکر و اسلحه‌ ساز سوئدی است که به‌عنوان مخترع دینامیت شناخته می‌شود. او از سال ۱۸۹۴ تا روز فوتش صاحب اسلحه‌‌سازی بزرگ بوفورس بود و در تغییر آن از یک کارخانه ذوب آهن به یک توپخانه‌سازی مدرن و یک کارخانه تولید مواد شیمیایی نقشی اساسی داشت. وی در آخرین وصیتنامه خود سرمایه حیرت‌انگیزش را برای تامین هزینه‌های جایزه نوبل اختصاص داد. عنصر شیمیایی نوبلیم به احترام او نامگذاری شده‌ است.
اختراع لامپ برق توسط توماس آلوا ادیسون، مخترع شهیر آمریکایی (1879م)
در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی علاوه بر اختراعات متعدد در جنبه‏های گوناگون علمی، در استفاده از نیروی برق برای ایجاد روشنایى و حرارت و به کار انداختن موتورهای کارخانه‏ها و وسایل حمل و نقل نیز پیشرفت‏های بزرگی به دست آمد. البته کشف نیروی برق مربوط به قرن شانزدهم و هفدهم است و نخستین وسایل برقی نیز در قرن هجدهم و نیمه اول قرن نوزدهم مورد استفاده قرار می‏گرفت ولی بهره‏برداری گسترده از نیروی برق و اختراع لامپ الکتریکی به صورت امروزی، مربوط به مخترع معروف آمریکایى توماس آلوا ادیسون است که بسیاری از اختراعات دیگر در زمینه تلگراف، تلفن، دستگاه گرامافون، عکاسی، فیلمبرداری و... نیز مدیون او است. ادیسون اختراعات زیادی داشت اما ساختن لامپ برق در 21 اکتبر 1879م، بزرگ‌ترین اختراع او به شمار می‏رفت و همین ابداع بود که ادیسون را به اوج شهرت رساند. گرچه او در مدتی متجاوز از نیم‌قرن با نهایت کارآمدی و فعالیت مشغول بود اما هیچ یک از اختراعات و ابداعات دیگرش تا این حد مهم و جالب و هیجان‏انگیز نبود.


Page Generated in 0/0152 sec