printlogo


کد خبر: 127328تاریخ: 1393/8/3 00:00
ادامه واکنش‌ها به ماجرای اسیدپاشی اصفهان
همه خواستار برخورد قاطع و بازدارنده هستند

گروه اجتماعی: ماجرای اسیدپاشی در اصفهان دیگر به عنوان یک حادثه استانی مطرح نیست و تلخی اتفاقی که برای 4 تن از فرزندان ملت در این شهر به وقوع پیوسته تا اندازه‌ای است که این موضوع به عنوان یک تراژدی ملی در سطح کشور مطرح شده و اقشار گوناگون جامعه از گروه‌های مردمی و سمن‌ها گرفته تا مدیران سازمان‌ها و دستگاه‌های گوناگون همه و همه به این اتفاق ناگوار واکنش نشان داده‌اند. غمبار بودن این اتفاق و دردناک بودن آن برای جامعه از یک سو و دامن زدن هدفدار برخی رسانه‌های غربی و شبکه‌های ماهواره‌ای که سعی دارند با ارسال امواج نفاق این حادثه را به گروه خاصی ارتباط داده و پای آمران به معروف و ناهیان از منکر را با منصوب کردن قربانیان این حادثه به افراد بدحجاب به ماجرا باز کنند از طرف دیگر باعث شده است موج واکنش‌ها به موضوع اسیدپاشی اصفهان به تریبون‌های نماز جمعه هم کشیده شود و ائمه جمعه بسیاری از شهرها از جمله پایتخت هم به اظهارنظر درباره این حادثه و نحوه انعکاس آن در جامعه بپردازند و همگی خواستار اشد مجازات برای عامل یا عاملان این جنایت شوند. البته ناگفته نماند که در این میان برخی رسانه‌های داخلی همسو با جریانات بیگانه هم در روزهای گذشته به شایعات درباره حوادث اسیدپاشی دامن زده‌اند که به جای خود باید مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.
واکنش هنرمندان به ماجرای اسیدپاشی
 جهانگیر الماسی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون درباره اسیدپاشی‌های انجام شده در اصفهان گفته است: کسانی که در اصفهان اسیدپاشی کرده‌اند، مزدورانی هستند که به دنبال بهره‌برداری سیاسی و سرپوش گذاشتن بر جنایاتی هستند که در غزه رخ داد و اعمال وحشیانه‌ای که داعش مرتکب می‌شود. وی ادامه داد: کاری که این حیوان‌صفتان انجام داده‌اند، نه از لحاظ تربیتی، نه اخلاقی، نه قانونی، نه شرعی، نه عرفی، نه معرفتی و نه به لحاظ فرهنگ ایرانی قابل پذیرش و دفاع نیست. بویژه درباره خانم‌ها که روحیات و شکل زندگی متفاوتی دارند و با یک عکس‌العمل حیوانی مواجه شده‌اند. به گفته الماسی این کار با هر هدف و توجیهی انجام شده باشد، غلط و غیرقابل پذیرش است و باید با کسانی که این کارها را انجام داده‌اند، بشدت برخورد شود.
برخورد قاطع با عاملان اسیدپاشی
 این درحالی است که رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز خواستار برخورد دادستانی با اسیدپاش‌ها و تشویشگران اذهان عمومی شده است. به باور الهیار ملک‌شاهی، قوه‌قضائیه در قضیه اسیدپاشی دو وظیفه دارد. یکی اینکه با کمک نیروی انتظامی عاملان اسیدپاشی را شناسایی کند و آنها را طبق قانون به اشد مجازات برساند. دوم اینکه با افرادی که تشویش اذهان عمومی می‌کنند بویژه اگر آگاهانه باشد یا منتسب می‌کنند به برخی از گروه‌ها برخورد جدی صورت دهد. ملک‌شاهی به فارس افزود: دادستان باید به این قضیه ورود کند و اگر رسانه‌ای به طور عمد با هدف تشویش اذهان عمومی با این گستردگی فعالیتی کرد به عنوان مدعی‌العموم با آن رسانه برخورد کند. همچنین رئیس کل دادگستری تهران برخورد قاطع دستگاه قضایی با برهم‌زنندگان امنیت در جامعه را مورد تاکید قرار داده است. غلامحسین اسماعیلی درباره حادثه اسیدپاشی در شهر اصفهان اظهار کرد: نیروی انتظامی باید در ارتباط با شناسایی عاملان این جنایت هولناک تلاش جدی کند و همکاران قضایی هم در ارتباط با مجازات کردن آنها با سرعت و قاطعیت عمل کنند. وی به میزان افزود: پرداختن بیش از حد به موضوع اسیدپاشی برای مردم التهاب‌آفرین است و زیاد هم به مصلحت نیست. این مساله باعث شده است که خانم‌ها در سطح شهر احساس نگرانی کنند. وی خاطرنشان کرد: عقیده‌ام براین است که محکوم کردن این موضوع به عنوان یک جنایت در افکار عمومی کاری شایسته است و دستگاه انتظامی باید در ارتباط با شناسایی عامل این جنایت هولناک تلاش جدی داشته باشد. این مسؤول عالی قضایی ادامه داد: دامن‌زدن به شایعات موجب ایجاد رعب و وحشت در میان مردم می‌شود. اسماعیلی در ادامه به مساله آبپاشی در سطح معابر اشاره کرد و گفت: افرادی که در قالب شوخی اقدام به آبپاشی به شهروندان در سطح معابر شهر می‌کنند باید بدانند که این یک عمل مجرمانه است و شوخی هم نیست زیرا زمینه استقبال افراد دیگر برای ترساندن مردم می‌شود.
کشف سرنخ‌های مهم در اصفهان
این در حالی است که معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور نیز  برخی آمارها در این باره را شایعه دانسته و گفته است: مردم به شایعات و آمار واهی و نادرست توجه نکنند. حسین ذوالفقاری با تاکید بر اینکه در یک ماه گذشته 4 مورد اسیدپاشی در اصفهان روی داده است، افزود: آخرین این اسیدپاشی‌ها روز 23 مهر بود و تاکنون هیچ خبر موثق و مورد تایید دیگری در این زمینه گزارش نشده است. معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه در 2 مورد از این 4 مورد،  مواد اسیدی ضعیف بوده است، از کشف سرنخ‌های جدید و مهم در این پرونده‌ها خبر داد. به گفته وی براساس نظریه‌های کارشناسی نیروهای امنیتی و انتظامی مشخص شده هیچ سازمان یا گروهی این حرکات را مدیریت نکرده و عامل اصلی می‌تواند تنها یک نفر باشد.
اسیدپاشی؛ حادثه‌ای مشکوک
پرویز سروری، قائم‌مقام جمعیت رهپویان و عضو شورای شهر تهران نیز در واکنش به ماجرای اسیدپاشی، همزمانی این اقدام با نزدیک شدن به هفته امر به معروف و نهی از منکر را موضوعی مشکوک دانسته و به فارس گفته است: طبیعی است در زمانی که ما به هفته امر به معروف و نهی از منکر نزدیک می‌شویم و شرایط برای بیان این فریضه تعطیل شده فراهم می‌شود ارتکاب این جنایات تأمل‌برانگیز و سوال‌برانگیز است و خود این عمل منکر است و به هر بهانه‌ای که این کار صورت گرفته باشد یک عمل زشت و غیرانسانی است. وی با اشاره به برخی افراد و رسانه‌ها که سعی می‌کنند این حوادث را به نیروهای ارزشی و مؤمن جامعه نسبت بدهند، تصریح کرد: این عوامل خودفروخته از امری که نظام و امت حزب‌الله از آن تبری می‌جوید، قصد فضاسازی دارند و می‌خواهند این حوادث را در قالب امر به معروف و نهی از منکر به جامعه معرفی کنند.


Page Generated in 0/0129 sec