printlogo


کد خبر: 127346تاریخ: 1393/8/3 00:00
آیت‌الله سیستانی ترغیب مردم برای دفاع از مقدسات دینی را خواستار شد
محرم، آغاز اخراج تروریست‌ها از عراق

گروه بین‌الملل: آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در عراق، روز پنجشنبه در دیدار با خطبای ماه محرم در نجف اشرف، گفت که خطبای محرم مسؤولیت سنگین و خطیری دارند و از آنان خواست در این ایام مردم را به دفاع از مقدسات دعوت کنند. وی در این نشست ضرورت دعوت از مردم به دوستی، صمیمیت و تعاون و همکاری در شرایط سخت کشور را یادآور شده و از خطبا خواست در این ماه ضمن روشنگری برای مردم، اسلام حقیقی، سیره و رفتار و پندار حضرت علی(ع) را تبلیغ کنند. وی تاکید کرده که اثر تبلیغ در مردم زمانی بیشتر خواهد بود که عمل و حرف خطبا یکی باشد و از نظر اخلاقی به اهل بیت (ع) اقتدا کرده باشند. آیت‌الله سیستانی همچنین توجه دادن مسؤولان به فقرا و رسیدگی به ضعفا را از جمله وظایف خطبا در این ایام دانست. این دیدار در دفتر آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف انجام شده است. دولت عراق شنبه اول محرم‌الحرام را در این کشور تعطیل عمومی اعلام کرد.  همچنین نماینده آیت‌الله سیستانی در کربلا تاکید کرد که نیروهای امنیتی باید نسبت به حمله احتمالی علیه تجمعات مردمی در ایام عاشورا هوشیار باشند. سیداحمد الصافی، نماینده مرجعیت عراق در خطبه‌های دیروز نماز جمعه کربلا تاکید کرد که هم دولت مرکزی و مسؤولان محلی و برخی از برادرانی که توانایی دارند، برای ادامه پیروزی‌های نیروهای مسلح باید از آنها حمایت کنند. احمد الصافی همچنین با اشاره به ضرورت حفظ امنیت عزاداران حسینی در ایام محرم به نیروهای امنیتی هشدار داد که نسبت به حملات احتمالی علیه عزاداران هوشیار باشند. دولت عراق به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم و دهه اول آن یک طرح امنیتی ویژه برای حفاظت از عزاداران حسینی در برابر حملات احتمالی تروریستی تدارک دیده است. همزمان حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق نیز روز پنجشنبه به محض بازگشت از ایران، به کربلا رفت و در نشست با مسؤولان محلی و امنیتی این استان، راه‌های تامین امنیت این ایام بویژه در روز عاشورا را بررسی کرد. العبادی در سخنانی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، خواستار وحدت و یکپارچگی عراقی‌ها و درس گرفتن از واقعه عاشورا شد و گفت تاریخ بار دیگر در حال تکرار شدن است. همان کسانی که با امام حسین (ع) جنگیدند امروز نیز با عراقی‌ها در حال جنگ هستند و اتباع همه مذاهب را تکفیر می‌کنند. وی گفت: عراق با جنگی که کیان آن را هدف قرار داده مواجه است. از این رو، ماه محرم باید ماه وحدت ملی باشد. العبادی تاکید کرد: دشمنان عراق با حمایت کسانی که خیرخواه عراق و مردم آن نیستند همه مذاهب را تکفیر می‌کنند. وی گفت: ماه محرم آغاز بیرون راندن گروه‌های تروریستی و پیروزی نیروهای امنیتی و فضای برادری است که امام حسین‌(ع) بر آن تاکید کرده است. نخست‌وزیر عراق همچنین از همه کشورها خواست که در مبارزه با افکار تندرو و منحرف که هیچ سنخیتی با اسلام حقیقی ندارد، با یکدیگر همکاری کنند و ریشه کسانی که این فتنه‌ها را به پا کرده‌اند قطع کنند. در همین حال دیوان وقف شیعی عراق نیز در اطلاعیه‌ای در روز پنجشنبه اعلام کرد که همه امکانات خود را برای همکاری با نیروهای امنیتی در این ایام بسیج کرده است. صالح الحیدری رئیس این دیوان گفته که نیروها و امکانات این نهاد را برای همکاری با نیروهای امنیتی بویژه در ارتباط با خدمات به زائران و حمایت از هیات‌هایی که از زائران پذیرایی خواهند کرد، به‌کار خواهد گرفت.
حمله شیمیایی داعش علیه نیروهای عراقی
یک روزنامه آمریکایی از استفاده شبه‌نظامیان داعش از گاز کلر در حمله به نیروهای امنیتی عراق خبر داد. «واشنگتن پست» در خبری نوشت داعش از گاز کلر علیه نیروهای پلیس عراق استفاده کرده است و به نظر می‌رسد این اولین باری است که استفاده این گروه تروریستی از تسلیحات شیمیایی تایید شده است. یک مقام وزارت دفاع عراق در مصاحبه با واشنگتن پست اعلام کرد حمله داعش با استفاده از گاز کلر علیه ۱۱ پلیس عراق در تاریخ ۱۵ سپتامبر و در فاصله ۵۰ مایلی شمال بغداد صورت گرفته است. گفته می‌شود هنگام حفاظت نیروهای پلیس عراق از شهری که چندین روز هدف حمله شدید داعش قرار داشت، تروریست‌ها ناگهان از مواضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند و بعد از آن نیز صدای شدیدی به گوش رسیده و متعاقب آن نیز دودی زرد رنگ دیده شده که به سمت نیروهای پلیس در حرکت بوده است. 4 پزشکی که این افسران پلیس عراقی را معاینه کرده‌اند نیز اعلام کردند تردیدی وجود ندارد که این نیروهای پلیس به وسیله گاز کلر هدف حمله قرار گرفته‌اند. واشنگتن پست نوشته است که مقامات عراقی همچنین از وقوع دو حمله دیگر داعش به وسیله گاز کلر خبر داده‌اند اما در این زمینه جزئیات اندکی وجود دارد. انتشار این اخبار منجر به تشدید نگرانی‌ها درباره قابلیت فزآینده داعش در به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی در عراق شده است؛ این گروه تروریستی یک کارخانه سابق تولید تسلیحات شیمیایی عراق را تحت تصرف خود دارند، این در حالی است که مقامات آگاه و کارشناسان تسلیحات شیمیایی اعلام کرده‌اند ۲ هزار و ۵۰۰ سلاح موجود در این کارخانه برای استفاده نامناسب هستند و بیش از ۲۰ سال قبل، در یک پناهگاه بتنی مهر و موم شده‌اند. گاز کلر به‌طور گسترده‌ای در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت و عامل مرگ هزاران سرباز بود؛ استفاده از این گاز تحت کنوانسیون تسلیحات شیمیایی که تقریبا مورد تایید همه کشورها قرار گرفته، ممنوع اعلام شده است.

کمک تسلیحاتی مجدد آمریکا به داعش
یک هفته پس از اینکه چند محموله هوایی کمک تسلیحاتی منطقه کردستان عراق برای کردهای شهر کوبانی(عین‌العرب) سوریه توسط هواپیماهای آمریکایی در اختیار داعش قرار گرفت، یک نماینده عراقی فاش کرد یک فروند هواپیمای ترابری دیگر نیز چند محموله تسلیحاتی را برای داعش در شهر جلولای عراق پرتاب کرده است. این در حالی است که اگر پرتاب محموله‌های تسلیحاتی در سوریه توسط هواپیماهای ائتلاف آمریکایی به بهانه تجهیز تروریست‌های میانه‌رو (به غیر از داعش) علیه بشار اسد صورت می‌پذیرد در عراق به هیچ عنوان بحث حمایت غرب از چنین تروریست‌هایی در میان نبوده و نیست. به گزارش شبکه العالم، ستار غانم، نماینده عراقی تاکید کرد هواپیماهای آمریکایی، تجهیزاتی برای گروه تروریستی داعش در منطقه محاصره شده «جلولا» در استان دیاله پرتاب کردند.«ستار غانم» به خبرگزاری عراقی«الرای العالم» گفت: «هواپیمای نظامی از نوع«341» 3 محموله برای داعش از هوا پرتاب کرده است. این نوع هواپیما در اختیار آمریکا، ترکیه و نیروهای ناتو قرار دارد». این درحالی است که اخیرا ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد هواپیماهای آمریکایی بر فراز شهر عین‌العرب در شمال سوریه، محموله‌های سلاح و مهمات و تجهیزات امدادرسانی را اشتباها برای عناصر داعش پرتاب کرده‌اند. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ادعا کرده بود در این باره تحقیق می‌کند. گفته می‌شود در آن حادثه چند محموله دیگر نیز اشتباها پرتاب شده است. در ویدئویی که حامیان داعش منتشر کرده‌اند نشان داده شده که دست‌کم یک محموله از این کمک‌ها شامل نارنجک و گلوله‌های «آرپی‌جی» به دست داعش رسیده است.
 


Page Generated in 0/0063 sec