میرکریمی افتاد در آغوش ملکه !
روز گذشته رضا میرکریمی، سازنده آثاری چون «زیر نور ماه» و انیمیشن زندگی سرداران شهید اسلام در اقدامی بیسابقه به گفتوگو با خبرنگار برنامه «تماشا» بنگاه سخنپراکنی بیبیسی فارسی پرداخت. به گزارش سینماپرس، اگرچه وی در این گفتوگو به سوالات گزارشگر این برنامه درباره انتخاب فیلم «امروز» پاسخ میداد اما محتوای کلام میرکریمی در تشریح داستان و شخصیتهای فیلم بویژه سکوت معنادار و در عین حال حاشیهساز پرویز پرستویی، بازیگر نقش اول فیلم که وی آن را تلویحا نوعی بغض فروخفته در قبال جامعه ایران خواند، نتوانست انتظارات جامعه مخاطب از این فیلمساز، بویژه کسانی که وی را سینماگری ارزشی و انقلابی میخوانند را برآورده کند. شاید بیش از هر چیز و فارغ از توضیحات اعلام شده درباره فیلم «امروز»، اصل گفتوگوی این فیلمساز شناختهشده با رسانهای که نقش مخرب آن در حوادث مختلف انقلاب اسلامی بویژه آشوبهای انتخاباتی سال ۸۸ بر همه آحاد مردم روشن است، مخاطبان و علاقهمندان به سینما را شگفتزده کرد که چطور میشود فیلمسازی در داخل کشور با حمایت متعدد نهادهای حکومتی و انقلابی مبادرت به تولید برخی آثار به اصطلاح همسو با اهداف انقلاب کند و به محض سفر به خارج از کشور رو در روی خبرنگاری به نمایندگی از رسانهای بایستد که گزارشات و تحلیلهای مصادره به مطلوب وی و رسانه متبوعش از رویدادهای ایران اسلامی، کاملا مغرضانه و با هدف تأمین منافع سرمایهگذاران آن بوده است؟! شاید میرکریمی که این روزها با تصمیمی درست یا غلط با فیلم «امروز» نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آکادمی اسکار را به دوش میکشد و با مجموعهای از سوابق روشن در عرصه فیلمسازی و همکاری با نهادهای انقلابی که حتی برخی محافل و رسانه های انقلاب را نیز شیفته خویش ساخته است، فراموش کرده که این بنگاه خبری دروغپرداز و فریبکار، برای تأثیرگذاری مخرب بر ذهن مخاطبان و تأمین نظر لابیهای پشت پرده خود بهخوبی از انواع تاکتیکهای رسانهای بهره برده و قابلیت جعل و وارونه جلوهدادن هرگونه اظهارنظری از سوی مصاحبهشوندگان خود را دارد. پس با چه بصیرت و تدبیری این گفتوگو انجام شده است، شاید کمترین سوالی باشد که در حال حاضر جامعه مسلمان و انقلابی ایران از این هنرمند دارد. فراموش نکنیم سخنان مهم رهبر معظم انقلاب را در تفکیک جریانات فرهنگی کشور که دستهای را انقلابی و اسلامی و گروهی را «معرضان عنود» نامیدند، مگر نه اینکه معارضان فرهنگی با تکیه بر انواع روشهای جذاب و در عین حال حساب شده، از هیچ کوششی برای تغییر نگرشها بین جریان مقابل خویش دریغ نمیکنند، پس باید فکورانه و با ژرفاندیشی دقیق و هوشمندانه، از توطئههای رسانهای معاندین انقلاب پرهیز یا با درایتی بسیار خاص چنان پاسخشان را داد که جامعه اسلامی ایران با وجود همه مشکلات داخلی در اذهان عمومی جهان تقویت شود نه اینکه در هالهای از ابهام مورد ارزیابی و سوءاستفاده مخالفان قرار گیرد. با این تحلیل کوتاه تنها باید در انتظار ماند که این فیلمساز وطنی در اولین حضورش در اسکار، غیر از گفتوگو با بیبیسی، چه راههای دیگری برای نزدیکی به آرای داوران این جشنواره در سر میپروراند و آیا متوجه اشتباهات استراتژیک خود در مسیر موفقیت در راه اسکار میشود یا خیر؟
گزارشی از فروش فیلمهای در حال اکران سینماها
«ساکن طبقه وسط» موفق در گیشه
وطن امروز: فیلمهای روی پرده در هفتهای که گذشت آنگونه که انتظار میرفت مورد توجه مخاطبان قرار نگرفت و فروش چندانی نداشت. تنها فیلمی که توانست مورد توجه قرار گیرد فیلم سینمایی «ساکن طبقه وسط » ساخته شهاب حسینی است که از 23 مهر بر پرده سینماها رفته بود. این فیلم تا پنجشنبهشب (اول آبان) به فروش 205 میلیون تومانی دست یافت. این فیلم در تهران فروش حدود 160 میلیون تومان داشته و در شهرستان به فروشی بیش از 45 میلیون تومان رسیده است. با استقبالی که از فیلم صورت گرفته احتمالا سینماهای نمایشدهنده شهرستان فیلم افزایش خواهد یافت. فیلم اجتماعی «آرایش غلیظ» هم توانست به فروش بیش از یک میلیارد دست یابد و در تهران تا شب گذشته 724 میلیون و 200 هزار تومان و در شهرستان به فروش 230 میلیون تومان دست یافت. این فیلم که ساخته حمید نعمتالله است از نمایش آن 5 هفته میگذرد. در فیلمهای حوزه اجتماعی که هماینک بر پرده سینماهاست فیلم سینمایی «آتشبس2» توانست با اقبال بیشتری مواجه شود و پس از پنج هفته نمایش در تهران به فروش 1838400000 و در شهرستان به فروش 900میلیون تومان رسید. خوابزدهها ساخته جیرانی در تهران به فروش 763میلیون تومان و در شهرستان به فروش 340 میلیون تومان دست یافت و بالاخره میلیاردی شد. فروش اولین ساخته تینا پاکروان «خانوم» نیز به نیم میلیارد رسید. «شهر موشها»2 هنوز هم مورد توجه خانوادههاست و قرار بود در هفته گذشته جشن 10میلیاردی شدن فیلم برگزار شود که به دلیل ارتحال آیتالله مهدویکنی لغو شد.