printlogo


کد خبر: 127383تاریخ: 1393/8/3 00:00
تقویم تاریخ

انتصاب رضاخان میرپنج به نخست‌وزیری توسط احمدشاه قاجار (1302 ش)
هنگامی که مشیرالدوله از سوی احمدشاه قاجار به نخست‌وزیری منصوب شد، رضاخان با سمت وزارت جنگ در هیات دولت حضور یافت. پس از چندی رضاخان که در پی فرصتی برای قدرت بیشتر و جولان در کشور بود، نخست‌وزیر را تهدید کرد و موجبات ترس و سپس استعفای او را پدید آورد. شاه ناگزیر با وجود مخالفت آیت‏الله سیدحسن مدرس و یاران او در تاریخ سوم آبان 1302ش سردار سپه را به عنوان رئیس‌الوزرا معرفی و منصوب کرد و پس از یک هفته، خود راهی اروپا شد و رضاخان را یکه‏تاز میدان کرد. با خروج احمدشاه از ایران، رضاخان همه‌کاره کشور شد و از آن پس مقدمات تغییر نظام حکومتی را در سر پروراند. احمدشاه‏ در حالی کشور را ترک می‏گفت که نمی‏دانست بازگشتی برایش متصور نیست و در این سفر، تاج و تختش را از دست خواهد داد و رضا میرپنج حکومتی دیگر بنیان خواهد نهاد.
رحلت عالم فاضل و پرهیزگار آیت‌الله میرزا جوادآقا تهرانی (1368 ش)
آیت‏الله میرزا جواد آقا تهرانی در سال 1283ش (1322ق) در تهران در خانواده‏ای مذهبی به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی در تهران و قم، راهی نجف اشرف شد و از محضر حاج شیخ مرتضی طالقانی و محمدتقی آملی کسب فیض کرد. میرزای تهرانی پس از دو سال توقف در نجف به تهران بازگشت و پس از مدتی در مشهد از درس بزرگانی همچون میرزای اصفهانی و شیخ مجتبی قزوینی بهره برد تا به مقامات والا در علم و اخلاق دست یافت. آیت‏الله تهرانی علاوه بر مهارت در فلسفه و تفسیر، در فقه و اصول تبحر داشت و معتقد بود که حقیقت را باید از سرچشمه پاک و زلال کلام وحی و بیان معصوم گرفت. بُعد اخلاقی این عالم ربانی نسبت به همه خصوصیات برجسته و ممتازی که داشت، بیشتر نمود پیدا کرده بود، چرا که در نهایت خضوع، تواضع و اخلاص می‏زیست و آداب تربیتی اسلام، حقوق اسلامی خانواده و حق کودک را دقیقاً مراعات می‏کرد. وی در مسائل اجتماعی و گره‏گشایی و حل و فصل کارهای مردم نیز بسیار کوشا بود و در این راه تلاش وافری از خود نشان می‏داد. آیت‏الله تهرانی در دوران دفاع مقدس با وجود کهولت سن، بارها در جبهه‏های نبرد شرکت کرد و با پوشیدن لباس بسیجی و رفتن به خطوط مقدم جبهه، روحیه‏ای بسیار قوی و نشاط‌بخش در رزمندگان ایجاد می‏کرد. از این استاد اخلاق آثاری برجای مانده که فلسفه بشری و اسلامی، میزان المطالب در 2 جلد و آیین زندگی و درس‏های اخلاقی از آن جمله‏اند. سرانجام این عالم عامل در سوم آبان 1368ش برابر با 23 ربیع‏الاول 1410ق در 85 سالگی در مشهد مقدس جان به جان آفرین تسلیم کرد و در همان شهر به خاک سپرده شد.
تولد پابلو پیکاسو، مشهورترین نقاش قرن بیستم و بنیانگذار کوبیسم (1881م)
پابْلو روئیز پیکاسو، نقاش، مجسمه‌ساز، کنده‏کار و سرامیست اسپانیایى در 25 اکتبر سال 1881م در مالاگا در اسپانیا به دنیا آمد و از کودکی به نقاشی روی آورد. وی در سال 1901م در 20 سالگی اولین نمایشگاه آثار خود را به راه انداخت و قدم در راه موفقیت و شهرت نهاد، با این حال زندگی را در نهایت فقر سپری می‏کرد. تشریح و تجزیه اشکال به دست پیکاسو در سال 1909م منجر به پیدایش سبکی در نقاشی شد که به کوبیسم شهرت یافت. اساس کوبیسم این بود که یک تابلو یا مجسمه کوبیستی، یک رویداد یا اثر تجسمی است که در نفس خود، مجرد از طبیعت و مستقل از محدودیت‏های اشکال طبیعی باشد. کوبیسم به سرعت در میان گروهی از نقاشان فرانسوی نفوذ کرد و نخستین تابلوی کوبیسم، توفانی در محافل هنری برانگیخت. پیکاسو دارای هزاران تابلوی نقاشی رنگ روغن، سیاه قلم، مجسمه، کنده‏کاری و... بود و آثار هنری فراوانی از دیگر هنرمندان نیز جمع‏آوری کرد. پیکاسو به مدت بیش از 70 سال به خلق آثار هنری گوناگون پرداخت و تا 90سالگی همچنان پرکار و پرنشاط بود. پابلو روئیز پیکاسو سرانجام در سال 1973م در 92 سالگی درگذشت.


Page Generated in 0/0123 sec