printlogo


کد خبر: 127754تاریخ: 1393/8/10 00:00
اظهارات تازه وزیر آموزش و پرورش امید معیشتی فرهنگیان را ناامید کرد
فانی: شرمنده هستیم!

گروه اجتماعی: یکی از جملات ثابت تبلیغات انتخاباتی رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان بود، موضوعی که در زمان انتخابات بسیار بر آن تکیه شد و در سخنرانی‌ها و برنامه‌های گوناگون تبلیغاتی مانور زیادی بر ارتقای سطح معیشت معلمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید داده شد و چنان مطرح شد که قفل مشکلات این قشر زحمتکش جامعه هم به دست دولت یازدهم باز خواهد شد و کلید حل مشکلات در دست دولت یازدهم است و فرهنگیان باید منتظر شنیدن اخبار خوش درباره بهبود وضع زندگی‌شان در دولت یازدهم باشند اما حال و هوای این روزهای
آموزش و پرورش نه تنها حاکی از ارتقای وضعیت معیشت فرهنگیان نیست بلکه حتی صحبت از وعده و خبر ارتقای معیشت فرهنگیان نیز به گوش نمی‌رسد تا جایی که شخص وزیر آموزش و پرورش به‌عنوان سکاندار این وزارتخانه در دولت یازدهم با صراحت اعلام کرده است درباره وضعیت معیشت و سطح زندگی معلمان شرمنده هستم! این اظهار نظر فانی درباره وضعیت معلمان در شرایطی مطرح می‌شود که یک سال و اندی از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید گذشته است و براساس آنچه که فرهنگیان در روزهای پیش از انتخابات از زبان رئیس‌جمهور شنیده بودند باید حال و روز امسال‌شان با گذشته متفاوت می‌شد اما نه تنها تغییر محسوسی دراین باره احساس نمی‌کنند بلکه تنها امیدشان که به وزیر آموزش و پرورش بود هم با شنیدن شرمندگی وی ناامید شده است. اما به راستی ابراز شرمندگی وزیر آموزش و پرورش می‌تواند پاسخ قانع‌کننده‌ای برای معلمان باشد؟ این قشر زحمتکش، آیا با شنیدن این سخن از زبان وزیر سرخورده نشده و انگیزه خود را برای فعالیت دلسوزانه آن هم در حوزه مهم آموزش و پرورش فرزندان این سرزمین از دست نخواهند داد؟ جالب اینجاست که این روزها وزارتخانه آموزش و پرورش به یکی از وزارتخانه‌های پر خبر چه در حوزه معیشت کارمندان و چه در حوزه ساخت و ساز و واگذاری مدارس به بخش خصوصی تبدیل شده است، چند روز پیش بود که گروه اجتماعی «وطن امروز» در قالب گزارشی نسبت به افت محسوس کیفیت آموزش در مدارس با طرح جدید واگذاری 950 مدرسه به بخش خصوصی هشدار داد.
شرمنده معلمان هستم!
معلمان با وجود اینکه در بین کارمندان دولت از بالاترین میزان باسوادی بهره‌مند هستند متاسفانه برابر شأن و منزلتشان از حقوق و رفاه برخوردار نیستند و من از این جهت شرمنده معلمان هستم. علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در پایان نشست مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: طی 10 سال آینده قریب به 500 هزار معلم بازنشسته می‌شوند و برنامه‌ریزی ما باید به‌گونه‌ای باشد که در برابر این میزان خروجی 250 هزار نیرو را وارد آموزش و پرورش کنیم تا بتوانیم در یک افق نزدیک از کثرت نیروی انسانی شاغل در این وزارتخانه کم کنیم.
یک معلم به ازای 11 دانش آموز
فانی با بیان اینکه امروز به ازای هر 11 دانش‌آموز یک معلم مشغول به کار است، ادامه داد: ما با ساماندهی نیروی انسانی و کاهش شاغلان و رسیدن به این مهم که به‌ازای هر 15 دانش‌آموز یک معلم داشته باشیم قادر خواهیم بود ضمن ارتقای کیفیت آموزش و پرورش به رفاه معلمان هم توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
حقوق پایین معلمان نسبت به اقشار دیگر
عضو کابینه دولت با بیان اینکه رفاه و معیشت معلمان و بحث تجهیزات و فضای این مدارس نیازمند نگاه عمیق، عزم ملی و همه‌جانبه همه ارکان نظام است، اظهار داشت: معلمان با وجود اینکه در بین کارمندان دولت از بالاترین میزان باسوادی بهره‌مند هستند متاسفانه برابر شأن و منزلت‌شان از حقوق و رفاه برخوردار نیستند و من از این جهت شرمنده معلمان هستم.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش امروز در مسیر کیفیت‌بخشی و تدوین و اجرای سیاست‌ها با موفقیت عمل کرده است و بازگشایی خوب و باشکوه مدارس در مهرماه نشانه‌ای از این موفقیت است. وی با بیان اینکه مشی دولت و مدیران ارشد نظام بر محوریت صرف و اتکا به دولت در امور نیست، افزود: اجرای طرح بسته‌های حمایتی کار بسیار مهمی است که آموزش و پرورش را از برخی مشکلات کهنه و قدیمی رهایی داده است. فانی بر دقت کنترل و نظارت در اجرای این طرح تاکید کرد و خواهان شناسایی و رفع اشکالات اجرایی، این طرح در اسرع وقت شد. فانی با تأکید بر سیاست کیفیت‌بخشی به‌عنوان راهبرد اصلی آموزش وپرورش، تصریح کرد: این موضوع یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و باید با قوت بیشتر و استفاده از ظرفیت تمام نهادها، آن را پیگیری کنیم.
آموزش حرفه ای  اولویت آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش «آموزش حرفه‌ای معلمان» و «تأمین فضای آموزشی» را از اولویت‌های آموزش و پرورش در جهت رفع محرومیت آموزشی عنوان کرد و ادامه داد: باید در یک برنامه زمانبندی و فرآیند مشخص؛ بهسازی منابع انسانی را با جهت‌گیری‌های خاص و منطقی دنبال کنیم تا کیفیت‌بخشی با قوت بیشتری ادامه پیدا کند. عضو کابینه تدبیر و امید تأکید کرد: باید تعمیر، تجهیز و نگهداری فضاهای آموزشی درسطح ملی و استانی فعال شود و مدیران کل استان‌ها با استفاده از ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز و جذب منابع مشخص در قانون شوراها به این امر اهتمام ویژه داشته باشند تا بتوانیم یک سوم فضاهای آموزشی را که از استحکام مطلوبی برخوردار نیست به‌گونه‌ای مدیریت کنیم تا در آینده به‌صورت مدارسی ایمن مورد استفاده قرار گیرد. فانی صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌ها و آب را در مدارس متذکر شد و تأکید کرد: مدیران کل باید با حساسیت‌های ویژه این موضوع را به مدیران مدارس گوشزد کنند تا بتوانیم از این سرمایه‌های ملی به نحو مطلوبی استفاده کنیم.


Page Generated in 0/0114 sec