printlogo


کد خبر: 127781تاریخ: 1393/8/10 00:00
چهارگوشه

تقدیر آیت‌الله سیستانی از پیروزی نیروهای عراقی
مرجعیت عالی دینی در عراق از پیروزی‌های امنیتی و ایثارگری و پایداری نیروهای عراقی در جنگ با ترویست‌ها تقدیر کرد. به گزارش خبرگزاری عراقی «براثا» شیخ عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی در کربلا در خطبه نماز جمعه کربلا که در صحن حسینی اقامه شد، با تاکید بر این نکته که ما به پیروزی‌ها و ایثارگری‌های نیروهای امنیتی عراق در مبارزه با تروریسم را ارج می‌نهیم، گفت: این پیروزی‌های نظامی ضعف گروه‌های تروریستی و ناتوانی آنها را در مقابله با نیروهای امنیتی عراق به اثبات رساند. کربلایی از نیروهای مسلح عراق خواست این دستاوردها و پیروزی‌های نظامی خود را حفظ کنند و به همکاری با شهروندان مناطقی که در کنترل تروریست‌ها بوده بپردازند و خواسته‌های مشروع آنان را تحقق بخشند.

بحران سیاسی در بورکینافاسو
ارتش بورکینافاسو، روز پنجشنبه انحلال پارلمان و تشکیل دولتی  انتقالی را به مدت 12 ماه اعلام کرد. بلز کمپائوره که از سال 1987 قدرت را در دست دارد پیش از این دولت را منحل کرد و گفت آماده مذاکره درباره یک دوره انتقالی تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش در سال 2015 است. این در حالی است که تظاهر‌کنندگان معترض کناره‌گیری بدون قید و شرط کمپائوره را از مقام ریاست‌جمهوری این کشور خواستار شدند. تظاهرات بر ضد رئیس‌جمهور پس از تلاش دولت برای تغییر قانون اساسی جهت ماندن کمپائوره  در قدرت، گسترش یافت.

اقدام آنکارا علیه جنبش گولن
شورای امنیت ملی ترکیه در نشستی 10ساعته با حضور رهبران عالی‌رتبه مدنی و نظامی، جنبش فتح‌الله گولن و حامیان آن را تهدیدی علیه امنیت ملی ترکیه توصیف کردند. ریاست این نشست را رجب طیب اردوغان بر عهده داشت. درگیری میان حامیان اردوغان و گولن سال گذشته و پس از آن آغاز شد که تحقیقات گسترده فساد و اختلاس علیه 4 وزیر کابینه اردوغان که نخست‌وزیر بود، صورت گرفت. حامیان گولن همچنین به ایجاد دولت موازی و شنود غیرقانونی مکالمات صدها هزار شهروند ترکیه‌ای از طریق اعضایشان در وزارت دادگستری و همچنین اداره‌های پلیس سراسر کشور متهم شده‌اند.

افزایش کشته‌های لیبی به 214 نفر
بنا به گفته منابع دولتی در لیبی، یگان‌هایی از ارتش توانسته‌اند وارد شهر بنغازی که در تصرف شورشیان تندرو است، شوند و درگیری‌های شدیدی میان دو طرف رخ داده است. از آغاز درگیری‌ها در بنغازی از اواسط ماه اکتبر، 214 تن کشته شده‌اند. تاکنون جنگنده‌های لیبی بارها مواضع افراط‌گریان را در بنغازی بمباران کرده‌اند.

عملیات گسترده ارتش مصر در سینا
نخست‌وزیر مصر دستور داده است مرزهای منطقه حائل پیشنهادی در شهر رفح در همجواری غزه مشخص شود. دستور ایجاد منطقه حائل که عمق آن از 400 متر آغاز می‌شود شامل ایجاد منطقه کاملا خالی از سکنه و ایجاد مناطق جایگزین برای ساکنان است. وی افزود: در صورتی که ساکنان منطقه دوستانه منطقه را تخلیه نکنند، از زور علیه آنان استفاده خواهد شد. مقامات حقوقی طبق ماده 65 قانون مصر با اجرای عملیات ویرانی خانه‌ها مخالفت کردند.

اعلام نتایج رسمی انتخابات تونس
 هیات عالی مستقل انتخابات تونس اعلام کرد حزب ندای تونس 85 کرسی پارلمان جدید را از آن خود کرده در حالی که حزب جنبش النهضه 69 کرسی را به دست آورده است. رای‌دهندگان تونسی روز یکشنبه در انتخابات پارلمانی به عنوان یکی از آخرین گام‌های این کشور برای انتقال به روند دموکراتیک پای صندوق‌های رای رفتند و 217 عضو پارلمان را انتخاب کردند.  

رکورد تروریست خارجی در سوریه
به گفته مشاور ارشد امور راهبردی دفتر اطلاعات ملی آمریکا تعداد افراد مسلح خارجی که به سوریه رفته‌اند، بیشتر از همه افراد مسلحی است که در دهه گذشته برای جنگ به افغانستان، یمن، سومالی، عراق و هر منطقه‌ای دیگر رفته‌اند. به گزارش شبکه تلویزیونی‌ ای‌بی‌سی آمریکا، «رندی بلیک» در کنفرانس سالانه انجمن بین‌المللی رؤسای پلیس در فلوریدا گفت:« تعداد افراد مسلح خارجی در سوریه ظرف چند هفته گذشته بسیار افزایش یافته است. تعداد افراد مسلحی که به سوریه فرستاده شدند، ۱۲ هزار نفر عنوان شده است اما باید این آمار را تصحیح کرد و گفت در واقع ۱۶ هزار فرد مسلح از ۸۰ کشور به سوریه فرستاده شده‌اند. حدود ۲ هزار فرد مسلح از غرب به سوریه منتقل شدند که انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا جزو این کشورها هستند». این در حالی است که کارشناسان مسائل سوریه معتقدند آمار اعلام شده از سوی آمریکا تنها یک دهم آمار واقعی است.
 


Page Generated in 0/0187 sec