printlogo


کد خبر: 127797تاریخ: 1393/8/10 00:00
استقبال مقاومت از ترور طراح یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی
جمعه خشم قدس

گروه بین‌الملل: رژیم صهیونیستی، صبح پنجشنبه صحن مسجدالاقصی را برای اولین بار از تاریخ اشغال شهر بیت‌المقدس از سال 1967 به روی نمازگزاران و زائران بست. علت بسته شدن مسجدالاقصی بروز درگیری میان جوانان فلسطینی و پلیس رژیم صهیونیستی از چهارشنبه به خاطر سوءقصد به جان خاخام یهودا گلیک  (48 ساله) از رهبران راستگرای تندروی صهیونیست و پس از آن شهادت معتز حجازی (32 ساله) از اسرای آزاد شده جنبش جهاد اسلامی فلسطین توسط پلیس صهیونیستی بود که گفته می‌شود در این عملیات سهیم بوده است. مسؤولان اسرائیلی گفتند که این مرد به نام یهودا گلیک، یک فعال متولد آمریکا و وابسته به جنبشی است که از یهودیان می‌خواست در مکانی که آن را جبل‌المعبد می‌نامند، نماز به جای بیاورند. وضعیت مسجدالاقصی یکی از خطوط قرمز فلسطینیان است؛ یهودیان اجازه بازدید از این مکان را دارند اما اجازه ندارند در آن مراسم مذهبی خود را برگزار کنند. گفته می‌شود کابینه بنیامین نتانیاهو قصد دارد به یهودیان اجازه دهد در مسجدالاقصی به
راز و نیاز بپردازند اما مسلمانان فلسطینی به مقامات اسرائیل درباره پیامدهای چنین تصمیمی هشدار داده‌اند. حتی گاهی اوقات یهودیانی که تحت عنوان بازدید به صحن مسجدالاقصی وارد می‌شوند در این مکان به نیایش می‌پردازند و با این کار خشم فلسطینیان را برمی‌انگیزند.
استقبال از ترور طراح یورش به مسجدالاقصی
یهودا گلیک، چهارشنبه‌شب هنگام ترک کنفرانسی خبری در مرکز بگین در قدس اشغالی از سوی فردی موتورسوار از فاصله نزدیک هدف تیراندازی قرار گرفت و مرد. گلیک از مسؤولان گروهک «هیات امنای جبل‌الهیکل» بود که تلاش می‌کرد با تحریک یهودیان به حمله به مسجدالاقصی مقدمات تخریب این مسجد را فراهم کند. وی همچنین طراح حملات اخیر صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی بود. جنبش حماس، روز پنجشنبه با استقبال از عملیات تیراندازی به گلیک، گسترش این نوع عملیات مقاومت را خواستار شد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، اعلام کرد که معتز حجازی وابسته به این جنبش است و عملیات او را اقدامی انقلابی اعلام کرد.
استقرار گسترده پلیس صهیونیستی در قدس
پس از انتشار خبر شهادت معتز حجازی در بیت‌المقدس، محله‌های مختلف این شهر شاهد اعتراضات فلسطینی‌ها بود و نظامیان اشغالگر آن را به یک پادگان نظامی تبدیل کردند. شهرک‌نشینان هم تلاش کردند از شرایط جدید برای یورش به مسجدالاقصی استفاده کنند. رژیم صهیونیستی نیز به دنبال نگرانی از تشدید ناآرامی‌ها، پنجشنبه‌شب تصمیم به بازگشایی مجدد مسجدالاقصی گرفت و در عین حال صدها نیروی پلیس را در قدس مستقر کرده است. رژیم اشغالگر قدس، روز گذشته هم فقط به مردان با سن بالای 50 سال اجازه داد که برای اقامه نماز وارد مسجدالاقصی شوند. همزمان یک مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی گفت که اعتراضات و بی‌ثباتی در بیت‌المقدس ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها به درازا بکشد. این مقام امنیتی اسرائیل به شبکه 10 رژیم صهیونیستی گفت که تخمین‌ها و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که هیچ سازمان یا دستور سازمان‌یافته‌ای پشت ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر در شرق بیت‌المقدس وجود ندارد. براساس این گزارش، بخش شرقی بیت‌المقدس از چند ماه پیش و بویژه از چند هفته پیش با تنش‌ها و خشونت‌های شدیدی روبه‌رو است که نگرانی‌ها را درباره شکل گرفتن سومین انتفاضه افزایش داده است. انتفاضه، قیام فلسطینیان بر ضد اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی است که تاکنون هزاران قربانی در میان فلسطینیان برجا گذاشته است.
واکنش‌ها به بسته شدن مسجدالاقصی
بستن مسجدالاقصی با اعتراض‌های گسترده‌ای در داخل و خارج فلسطین اشغالی همراه شده است. گروه‌های مبارز فلسطینی دیروز را در سرزمین‌های اشغالی «جمعه خشم» اعلام کردند و فلسطینی‌ها را به حرکت به سوی مسجدالاقصی در این روز فراخواندند. فلسطینی‌ها نگران طرح‌های اسرائیل درباره مسجدالاقصی هستند. یوسف ادعیس، وزیر اوقاف و امور دینی قدس در واکنش به بستن مسجدالاقصی برای اولین بار پس از سال 1967 گفت که این اقدام توطئه‌ای جدید برای تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی است. وی به رژیم صهیونیستی هشدار داد که ادامه این اقدامات باعث بروز جنگی دینی در منطقه خواهد شد و همه جهان را درگیر خواهد کرد. نبیل ابو ردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات فلسطین گفت، ادامه این تجاوزات به مثابه اعلام جنگ علیه مردم  فلسطین و مقدساتش و امت عربی و اسلامی بوده و رفتاری خطرناک است که به تنش و بی‌ثباتی بیشتر و ایجاد فضای منفی می‌انجامد. حماس نیز در بیانیه‌ای از همه فلسطینی‌های کرانه باختری رود اردن خواست که فلسطینی‌های قدس را در میدان مبارزه با رژیم صهیونیستی تنها نگذارند و انتقام خون شهدا بویژه «معتز حجازی» را بگیرند. حزب‌الله لبنان پنجشنبه‌شب در بیانیه‌ای اقدام نیروهای رژیم اشغالگر قدس در بستن مسجدالاقصی به روی نمازگزاران و سایر اقدامات مداوم آنها علیه این مسجد و قدس شریف را محکوم کرد و از ملت‌های عربی و اسلامی خواست تا به‌طور منسجم از ملت فلسطین و مقاومت دلاورانه آنها حمایت کنند. جنبش انصارالله یمن روز پنجشنبه اقدام رژیم اسرائیل در بستن مسجدالاقصی و تحریک احساسات همه مسلمانان جهان را محکوم کرد. این جنبش تاکید کرد که ملت‌های عربی و اسلامی این مسؤولیت بزرگ را دارند که دشمنی خود را به سمت دشمن واقعی امت اسلامی (رژیم اسرائیل) معطوف کنند. همچنین اردن بستن مسجدالاقصی را اقدامی خطرناک از سوی رژیم صهیونیستی و تروریسم دولتی دانست که نمی‌توان آن را پذیرفت یا در برابر آن سکوت کرد.
بستن الاقصی یعنی انتقاضه جدید
یکی از رهبران حماس تاکید کرده است که  بسته شدن مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها، اقدام بسیار خطر‌ناکی است که هیچگاه در تاریخ معاصر این مکان مقدس روی نداده است. این اقدام بازی با احساسات مسلمانان و یک جنایت است که تنها ملت فلسطین را به سوی یک انتقاضه جدید سوق خواهد داد.«مشیر المصری» در گفت‌وگو با تسنیم ادامه داد: گزینه استراتژیک مقاومت به تنهایی می‌تواند برای مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی مفید واقع شود. همچنین گزینه وحدت از گزینه‌های مهم فلسطینیان است، زیرا مساله قدس باید در اولویت‌ همه گروه‌های فعال و مبارز قرار داشته باشد. وی به راه افتادن انتفاضه سوم را برای مقابله با اقدامات تجاوزکارانه این رژیم در مسجدالاقصی ضروری دانست.
 سکوت اعراب در برابر تعرضات صهیونیست‌ها
یکی از رهبران بلندپایه جنبش حماس تاکیدکرد مقاومت تنها گزینه برای مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی در شهر بیت‌المقدس و مسجدالاقصی است. موسی ابومرزوق، نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس از مواضع کشورهای عربی درباره تشدید اقدامات خصمانه و موهن رژیم صهیونیستی بر ضد مسجدالاقصی بشدت انتقاد کرد و گفت: «ما هر روز شاهد تعرض و بی‌حرمتی اسرائیل به مسجدالاقصی هستیم و این مسجد کشورهای عربی را ندا می‌دهد از خواب بیدار شوید و از این مکان مقدس دفاع کنید.» ابومرزوق افزود: با توجه به تداوم اقدامات خصمانه و توسعه‌طلبانه اسرائیل، کشورهای عربی و اسلامی باید از مقاومت و جهاد برای دفاع از مسجدالاقصی حمایت کنند.


سوئد کشور مستقل فلسطین را به‌رسمیت شناخت
دولت سوئد، روز پنجشنبه به عنوان اولین کشور اروپایی، فلسطین را به رسمیت شناخت. دولت سوئد معتقد است براساس قوانین بین‌المللی، فلسطین باید کشوری مستقل باشد به این معنا که باید دولتی شناخته شده برای سرزمینی مشخص و اشغال شده وجود داشته باشد. سوئد با این کار به جمع 135 کشوری ملحق شده است که فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند. پس از این اقدام سوئد، اسرائیل سفیر خود را از سوئد فراخواند. این درحالی است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این اقدام را ستوده است. به‌هرحال، دولت چپگرای جدید سوئد این گام را در مسیر سیاست‌های خود درباره منطقه خاورمیانه برداشته است، حال آنکه این اقدام، عواقب ناشناخته‌ای به همراه دارد. به هرحال، دولت جدید سوئد گردن خود را فراز کرده است باآنکه منتقدان آن می‌گویند این کار سبب مخدوش شدن وجهه سوئد در جایگاه میانجی صادق در مسائل بین‌المللی می‌شود. این نشانه‌ها موید افزایش خشم و ناراحتی بین‌المللی از عملکرد اسرائیل است. سازمان ملل متحد نیز از اقدامات اسرائیل در توسعه شهرک‌هایش بشدت انتقاد کرده است.

 


Page Generated in 0/0060 sec