printlogo


کد خبر: 127872تاریخ: 1393/8/11 00:00
وزارت امورخارجه اعلام کرد
تکذیب توافق با 9 هزار سانتریفیوژ

گروه سیاسی: در شرایطی که یک ارزیابی داخلی که تایید برخی نمایندگان مجلس را نیز در پی داشته از حصول برخی توافقات میان ایران و آمریکا در موضوع هسته‌ای (با عبور از بعضی خطوط قرمز) خبر داده‌اند، این موضوع به نحوی دیگر مورد اشاره رسانه‌های غربی نیز قرار گرفته است. رسانه‌های خارجی که تا همین چند روز قبل از احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای می‌گفتند؛ به مرور از اخبار و شنیده‌های خود درباره افزایش احتمال توافق هسته‌ای می‌گویند. به گزارش «وطن‌امروز»، اشاره به برخی توافقات میان ایران و غرب بر سر مسائل هسته‌ای پیش از این نیز مورد اشاره منابع غربی قرار گرفته بود که البته سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان آن را تکذیب کرد اما بیان این ادعا توسط رسانه‌های غربی در شرایطی که تنها 3 هفته تا زمان ضرب‌الاجل تعیین شده مانده قابل توجه است. منابع مطبوعاتی در آمریکا ادعا کردند مذاکرات ایران و طرف آمریکایی در قالب مذاکرات تهران و گروه 1+5 در حال رسیدن به راه‌حل میانه‌ای است که براساس آن ۴ هزار دستگاه سانتریفیوژ برای مدت ۳ تا ۵ سال باقی می‌ماند. به گزارش فارس، «دیوید ایگناتیوس» نویسنده و خبرنگار روزنامه
«واشنگتن پست» آمریکا در گزارشی اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی از طریق کانال‌های غیرآشکار در حال مذاکره هستند و تلاش می‌کنند به راهکاری میانه درباره مذاکرات هسته‌ای برسند. ایگناتیوس در گزارشی که روز جمعه منتشر کرد نوشت: ایران بر داشتن 22 هزار دستگاه سانتریفیوژ اصرار می‌کند اما آمریکا خواستار کاهش این تعداد به 2 هزار دستگاه است. این مذاکرات اکنون ظاهرا به این نتیجه میانه رسیده است که 4هزار دستگاه برای مدت 3 تا 5 سال باقی بماند. این نویسنده آمریکایی افزود که احتمالا دولت آمریکا این راهکار میانه را بپذیرد. واشنگتن‌پست با بیان اینکه فضای مذاکرات، فضای چانه‌زنی است، نوشت: بنا بر گزارش‌ها، ایرانی‌ها ابتدا با درخواست 22000 سانتریفیوژ آغاز کرده‌اند و در مقابل، ایالات متحده پافشاری می‌کرد این رقم نباید بیش از 2000 دستگاه باشد. گفته می‌شود این شکاف به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته و ایران پیشنهاد کرده حدود 9400 سانتریفیوژی را که الان فعال هستند، حفظ کند و در مقابل، آمریکا نشان داده که ممکن است سقف 4000 سانتریفیوژ برای مدت 3 تا 5 سال را بپذیرد. براساس این گزارش، آمریکا ممکن است در صورتی که ایرانی‌ها با کاهش شدید میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده از حدود 1000 کیلوگرم به چند صد کیلوگرم موافقت کنند، روی تعداد سانتریفیوژها امتیاز بدهد. مساله مهم دیگر برای آمریکا، این است که هر توافقی باید به‌دقت فعالیت‌های هسته‌ای ایران را زیر نظر بگیرد. براساس این گزارش، حسین موسویان، مذاکره‌کننده سابق ایران می‌گوید در صورتی که طرفین نتوانند تا ضرب‌الاجل (۳ آذر) به توافق برسند، باید برای تعیین «نیازهای عملی ایران» به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مراجعه کنند. موسویان می‌گوید: «آنها به یک داور نیاز دارند». در همین ارتباط قرار است روزهای یکشنبه و دوشنبه 9 و 10 نوامبر (۱۸ و ۱۹ آبان)، نشست مشترک «جان کری» و «محمدجواد ظریف» وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور «کاترین اشتون» هماهنگ‌کننده امور سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در مسقط، پایتخت عمان برگزار شود. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است این دیدار در چارچوب مذاکرات ایران و «1+5» برگزار می‌شود.
وزارت امور خارجه: دروغ است
اما انتشار این گزارش واشنگتن پست با واکنش وزارت امور خارجه ایران مواجه شد. به گزارش «وطن امروز»، یک مقام مسؤول نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مطالب منتشره در روزنامه واشنگتن پست درباره توافق در زمینه تعداد سانتریفیوژها اظهار داشت: مطالب منتشره درباره تـوافق در زمینه تعداد سانتریفیوژهـا مورد تایید نبوده و تکذیب می‌شود. وی افـزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بـر حقوق کامل خود در بهره‌گیری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و همزمان هرگونه اقدام در زمینه شفاف‌سازی تأکید کرده است. واکنش وزارت امور خارجه به این گزارش واشنگتن پست در حالی است که به خوبی تغییر روند گزارش‌دهی از مذاکرات هسته‌ای چه در ایران و چه در رسانه‌های خارجی، مشهود است به‌گونه‌ای که همانگونه که گفته شد، اکنون 3 هفته مانده به پایان مهلت 4 ماهه، احتمال توافق بسیار بیشتر از احتمال تمدید مذاکرات است.  علی‌اکبر ولایتی از افراد نزدیک به حسن روحانی و کسی که به گفته هاشمی، ظریف شاگرد اوست نیز از تمایل ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات گفته است. ولایتی دیروز در حاشیه دیدار با وزیر خارجه نروژ در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: نظر جمهوری اسلامی ایران این است که هرچه زودتر این مذاکرات به نتیجه برسد، همانطور که در کنفرانس ژنو پیش‌بینی شده بود و در عین حال می‌گویم هیچگاه جمهوری اسلامی ایران از مذاکره روی‌گردان نیست. وی افزود: هیچ نقطه شک‌برانگیزی درباره کاربرد نظامی انرژی هسته‌ای در ایران دیده نشده است و ما می‌خواهیم هرچه زودتر مذاکرات به پایان برسد. این اظهارنظرها در حالی است که جان کری روز پنجشنبه در نشستی که به میزبانی نشریه آتلانتیک برگزار شد؛ تقریبا رئوس مسائل اختلافی با ایران را مطرح کرد. کری 4 موضوع اراک، فردو، نطنز و اقدامات پنهان یا همان بازرسی‌ها را مطرح کرد.


Page Generated in 0/0065 sec